2
Förslagets huvudsakliga innehåll
Den mellanstatliga förhandlingskommittén för det globala plastavtalet har sammanträtt sammanlagt fem gånger 2022–2024. Avtalsutkastet har behandlats i flera olika versioner, som grundar sig på förslagen från förhandlingskommitténs medlemsländer och som har utarbetats av förhandlingskommitténs ordförande. Som slutresultat av det senaste förhandlingsmötet (Busan, Sydkorea 25.11–1.12.2024) godkände förhandlingskommittén det utkast till avtalstext som kommitténs ordförande lade fram som grundtext för fortsatta förhandlingar. Nedan presenteras det huvudsakliga innehållet i ordförandens förslag. Ordförandens utkast till avtalstext är dock till alla delar öppet för fortsatta förhandlingar.
Avtalstextens inledande stycken
Ordförandens textutkast föreslår att man i avtalets inledande stycken uttrycker oro över det snabbt växande problemet med plastföroreningar och samtidigt att plasten spelar en viktig roll i samhället. Det föreslås att avtalstexten erkänner arbetstagarnas och ursprungsbefolkningarnas centrala rättigheter och Rio-principerna för hållbar utveckling samt avtalsparternas olika nationella förhållanden.
Artikel 1 – Mål
Det föreslås att plastavtalets mål är att skydda människans hälsa och miljön, inklusive den marina miljön. Det har dessutom föreslagits att målet ska innehålla ett omnämnande om bland annat ett helhetsbetonat angreppssätt som grundar sig på cirkulär ekonomi.
Artikel 1 bis – Principer
Om förhandlingsparterna beslutar att ta med en artikel om avtalets principer i avtalstexten, föreslår ordföranden tre alternativa formuleringar som grundar sig på de allmänna principerna om internationell rätt i FN-stadgan och av Riodeklarationens principer om hållbar utveckling princip 2 (ländernas suveräna rätt till sina naturresurser), princip 3 (rätt till utveckling), princip 7 (gemensamt men differentierat ansvar), princip 15 (förberedelse) samt princip16 (förorenaren betalar). Ordförandens alternativa, mer omfattande förslag till principer innehåller utöver de ovan nämnda bland annat ett omnämnande av historiskt ansvar, undvikande av handelshinder och en rättvis omställning.
Artikel 2
Ordförandens förslag nämner bland annat termerna plast, plastförorening, plastprodukt och plastavfall för vilka man i avtalet bör hitta en gemensam definition. Syftet är att utnyttja definitionerna i befintliga miljöavtal så långt möjligt.
Artikel 3 – Plastprodukter
Ordföranden föreslår att medlemsländerna ska genomföra reglering eller andra åtgärder som begränsar tillverkningen, utsläppandet på marknaden samt importen och exporten av plastprodukter som enligt bedömning av den bedömningskommitté som inrättas under avtalet:
a) orsakar nedskräpning
b) innehåller kemikalier som är farliga för miljön eller hälsan
c) inte kan återanvändas eller återvinnas
d) stör den cirkulära ekonomin eller
e) innehåller avsiktligt tillsatta mikroplaster.
Enligt ordförandens förslag kan avtalet också innehålla bilagor som listar plastprodukter på det sätt som bedömningskommittén rekommenderar och som alla parter förbinder sig att begränsa inom den tidtabell som partsmötet godkänt, om inte parten lämnar in en ansökan om undantag i ärendet till avtalssekretariatet. Varje part ska rapportera till avtalssekretariatet om sina produktbegränsningar och andra åtgärder.
Avtalets första partsmöte föreslås tillsätta en bedömningskommitté för att bedöma plastprodukternas skadlighet och fastställa avtalsbilagan samt rekommenderade begränsningar. Bedömningskommittén kan under ledning av partsmötet bereda kriterier för produktbegränsningar samt anvisningar för verkställande av produktbegränsningar.
Åtgärderna för att begränsa plastprodukter ska inte leda till ojämlikhet mellan parterna eller hinder för internationell handel med beaktande av Världshandelsorganisationens (WTO) regler. Vid import och export av plastprodukter ska öppen och tillförlitlig information om plastprodukter och prioriterade kemikalier som ingår i dem också iakttas genom hela leveranskedjan. Det föreslås att partsmötet utarbetar anvisningar för anmälan av uppgifter.
Artikel 4 – Undantag
Det föreslås att det i avtalet tas in regler enligt vilka avtalsparterna kan ansöka om undantag från begränsningarna i artikel 3 eller från tidsfristerna för ikraftträdandet av begränsningarna. Ansökan om tidsbegränsade undantag ska lämnas till partsmötet för behandling och avtalssekretariatet föreslås föra register över godkända undantag.
Artikel 5 – Produktplanering
Enligt ordförandens förslag ska parterna vidta åtgärder för att förbättra plastprodukternas återvinningsbarhet, hållbarhet, återanvändbarhet, restaurerbarhet och reparationsbarhet. Åtgärderna ska främja användningen av säkra tillsatser samt en miljövänlig avfallshantering enligt avfallshierarkin och minimera utsläppen av plast i miljön. Parterna ska också främja forskning och utveckling av hållbara och säkra alternativ som ersätter plast.
Det föreslås att partsmötet utarbetar sektorsvisa riktlinjer för produktdesign med beaktande av internationella avtal, standarder och riktlinjer.
Artikel 6 – Råvaruproduktion
Ordförandens förslag är att antingen slopa hela artikeln om plastproduktion eller alternativt kräva att parterna vidtar åtgärder för att uppnå det globala målet att minska produktionen och/eller konsumtionen av plast. Målet skulle godkännas vid det första partsmötet för det nya plastavtalet, där man också beslutar om rapporteringen om produktionen och användningen av plast och om tidtabellen för verkställandet av målet. Målet ses över på nytt vart femte år.
Artikel 7 – Utsläpp av plast
Enligt ordförandens förslag ska parterna vidta åtgärder för att förhindra, minska och i den mån det är möjligt stoppa utsläpp i miljön som orsakas av utsläpp av plast, inklusive mikroplaster, från alla källor, plastpellets och fiskeredskap.
Parterna ska samarbeta inom forskning om plastutsläpp och utveckling av utsläppsförebyggande teknik samt främja användningen av bästa tillgängliga och förmånliga tekniker och miljöpraxis för att förebygga utsläpp. Partsmötet kan ge anvisningar för att stödja genomförandet av åtgärder som gäller plastutsläpp.
Artikel 8–9 – Avfallshantering och förorenade miljöer
Ordförandens förslag förpliktar parterna till en heltäckande miljövänlig avfallshantering med beaktande av Baselkonventionen om kontroll av gränsöverskridande transporter och om slutligt omhändertagande av riskavfall och andra relevanta avtal.
De föreslagna åtgärderna ska omfatta lämplig och säker hantering, sortering, insamling och återvinning av plastavfall med beaktande av den nationella beredskapen och de nationella förhållandena. Parterna ska ställa upp nationella mål för insamling och återvinning av plastavfall samt vidta åtgärder för att förhindra nedskräpning och förbjuda öppen bränning och dumpning i havet. Dessutom krävs det att parterna vidtar åtgärder för att förhindra att övergivna, försvunna eller bortkastade fiskeredskap av plast hamnar i miljön. Åtgärderna i anslutning till avfallshanteringen ska främja en rättvis omställning för anställda inom plastavfallshanteringen, i synnerhet arbetstagare inom den informella sektorn, småskaliga fiskare och personer i utsatt ställning.
Parterna uppmuntras att inrätta system för utökat producentansvar. Partsmötet kan senare utarbeta arbetsprogram och riktlinjer i frågan.
Ordförandens förslag ålägger parterna, med hänsyn till nationella förhållanden och resurser, att bedöma de nedskräpningsområden som påverkas mest av den nuvarande föroreningen av plast och att vid behov samarbeta i internationella områden. Parterna ska genomföra saneringsåtgärder på ett miljömässigt förnuftigt sätt med beaktande av bästa tillgängliga teknik samt vid behov främja ursprungsfolkens, de lokala samhällenas, forskarnas och den privata sektorns deltagande. Partsmötet kan i fortsättningen ge vägledning och utarbeta lämpliga arbetsprogram för att underlätta genomförandet av denna artikel.
Artikel 10 – Rättvis omställning
Enligt förslaget ska parterna främja en rättvis omställning med beaktande av de nationella förhållandena. Särskild uppmärksamhet ska fästas vid bland annat arbetstagare inom plastindustrin, avfallsinsamlare, småskaliga fiskare, små och medelstora företag samt grupper som påverkas oproportionerligt mycket av omställningen, såsom ursprungsbefolkningar, kvinnor och barn.
Artikel 11 – Finansiering och finansieringsmekanism
Enligt förslaget ska parterna finansiera åtgärder för att uppnå målen i avtalet till exempel genom nationell, bilateral och multilateral finansiering samt investeringar och finansiering inom den privata sektorn. Som möjliga metoder på nationell nivå nämns bland annat en plastföroreningsavgift, ett utvidgat producentansvarssystem samt de nationella budgetarna. Förslaget beaktar att effektiviteten av genomförandet i synnerhet i utvecklingsländerna beror på tillgången till finansiering och stöd för genomförandet. Det föreslås att avtalet innehåller mekanismer för finansiering, stärkande av beredskapen, tekniskt stöd och överföring av teknologi samt internationella samarbetsåtgärder. Avtalet ska beakta utvecklingsländernas särskilda behov särskilt i fråga om de minst utvecklade länderna, små östater och andra särskilt utsatta länder. Enligt förslaget ska parterna erbjuda finansiering till utvecklingsländer för att uppfylla avtalsförpliktelserna.
Parterna ska sträva efter att inrikta finansieringsflödena i enlighet med målen i avtalet och öka finansieringen från bilaterala, regionala och multilaterala källor samt från den privata sektorn.
Enligt ordförandens förslag ska en finansieringsmekanism inrättas för avtalet under ledning av partsmötet. Mekanismen kan enligt förslaget omfatta ett eller flera av dessa alternativ:
1) en ny, självständig multilateral fond
2) en fond för återställande av förorenade områden
3) en befintlig fond
4) Den Globala miljöfonden (Global Environment Facility, GEF) och/eller
5) någon annan fond eller aktör.
Förslaget innehåller alternativa formuleringar för finansiering av finansieringsmekanismen. Enligt det andra förslaget ska de finansierande länderna regelbundet fylla på den multilaterala fonden i enlighet med partsmötets beslut utifrån en bedömning av behoven hos de parter som behöver stöd. Alternativt deltar de parter som har ekonomiska förutsättningar för detta och står för plastutsläpp (hög plastproduktion, produktion av polymerer eller stora mängder plastavfall som inte hanterats korrekt) frivilligt i finansieringen. Dessutom strävar finansieringsmekanismen efter att katalysera tilläggsresurser från alla källor.
Finansieringsmekanismen kanaliserar stöd i gåvoform och lån på förmånliga villkor som stöd för verkställandet av avtalet. Som åtgärder som ska finansieras föreslås bland annat möjliggörande åtgärder och överenskomna merkostnader för genomförandet, utarbetande och genomförande av nationella rapporter och handlingsplaner.
Förslaget identifierar behovet av att mobilisera och harmonisera större finansieringsflöden, såsom inhemsk finansiering, bilaterala, regionala och multilaterala samfund samt den privata sektorn.
Enligt förslaget ska Den Globala miljöfonden dessutom stödja påskyndandet av investeringarna i fråga om utveckling av infrastruktur för avfallshantering, rengöring av miljöer som förorenats av plastavfall och förebyggande av uppkomsten av avfall, bland annat genom blandad finansiering, gåvor och icke-gåvor.
Förslaget innehåller inga numeriska mål för finansieringen. I flera av punkterna i artikeln finns en alternativ formulering som differentierar mellan utvecklingsländernas och de utvecklade ländernas ansvar.
Artikel 12 – Stärkande av beredskapen, tekniskt bistånd och överföring av teknik
Enligt förslaget ska parterna i de utvecklade länderna tillhandahålla stärkande av beredskapen, tekniskt bistånd och överföring av teknik på överenskomna villkor till parterna i utvecklingsländerna, särskilt till de minst utvecklade länderna och små östater. Stärkandet av beredskapen ska grunda sig på nationellt fastställda behov och prioriteringar. Alla åtgärder kan genomföras genom arrangemang på olika nivåer (regional, subregional, nationell, multilateral, bilateral) och partnerskap genom att engagera intressentgrupper (bland annat den privata sektorn, ursprungsbefolkningar och lokalsamhällen) och i samarbete med lokalförvaltningar.
Parterna ska samarbeta för att främja och underlätta utveckling, överföring och spridning av teknik samt utvecklingsländernas tillgång till denna teknik. Parterna i de utvecklade länderna ska också förpliktas att främja forskning, innovationer samt tekniskt och vetenskapligt samarbete och investeringar. Parterna ska också främja internationellt samarbete i centrala mellanstatliga organisationer och andra samfund.
Enligt förslaget ska en s.k. samarbetsmekanism också inrättas för avtalet för att främja åtgärderna i artikel 12. I främjandet av åtgärderna ska utvecklingsländernas behov beaktas, i synnerhet när det gäller de minst utvecklade länderna, små östater samt andra utvecklingsländer som behöver särskilt stöd.
Artikel 13–18 – Mekanismer som stöder verkställandet av avtalet
Enligt förslaget ska genomförandet av avtalet främjas och efterlevnaden övervakas av en kommitté. Närmare beslut om kommitténs sammansättning och förfaranden fattas genom beslut av partsmötet.
Enligt förslaget ska avtalet ha typiska mekanismer för genomförande av miljöavtalet. Varje part ska utarbeta en nationell plan för de åtgärder som parten ämnar vidta för att genomföra plastavtalet. Planen ska utarbetas med beaktande av de nationella förhållandena och partsmötets anvisningar ska följas när planen utarbetas och uppdateras. Parterna ska regelbundet rapportera till partsmötet om de åtgärder i den nationella planen som de har vidtagit för att verkställa avtalet. Avtalsrapporterna ska lämnas till avtalssekretariatet enligt den tidtabell som fastställts av partsmötet och enligt dess anvisningar. EU och dess medlemsstater stöder utarbetandet av nationella planer och rapporteringsskyldigheten.
Det föreslås att partsmötet ska utvärdera avtalets effektivitet och genomförande med jämna mellanrum utifrån tillgängliga vetenskapliga data. Inom ramen för avtalet föreslås också ett informationsutbyte mellan parterna och intressentgrupperna samt att tillgången till information, allmän kännedom och utbildning främjas.
Artikel 19 – Hälsa
Det är möjligt att ett förslag till artikel om plastförorening och människors hälsa kommer att läggas fram, men ordföranden har inte lagt fram något textförslag till en sådan artikel.
Artikel 20–32 – Avtalets administrativa strukturer och slutbestämmelser
Enligt förslaget ska avtalet ha sedvanliga administrativa strukturer. Avtalets högsta beslutande organ är partsmötet som vid sitt första möte antar en arbetsordning och ekonomiska regler genom konsensus. Det första partsmötet ska också besluta om att inrätta ett eller flera underorgan för vetenskaplig och teknisk information och rådgivning till stöd för beslutsfattandet. Sekretariatets uppgifter skulle skötas av UNEP.
Avtalets föreslagna slutbestämmelser (avgörande av meningsskiljaktigheter, avtalsändringar, rösträtt, undertecknande, förbindelse, ikraftträdande, reservationer, utträde, deponent, beviskraftiga texter) följer fördragens sedvanliga formuleringar. Enligt förslaget är det i sista hand möjligt att rösta om avtalsändringar och ändringar i avtalets bilagor.