2.1
Ändringen av ADR-direktivet
Genom förslaget ändras direktivets tillämpningsområde, som anges i artikel 2. Enligt förslaget ska direktivets tillämpningsområde utvidgas så att det också omfattar näringsidkare utanför EU som säljer varor eller tjänster, inbegripet digitalt innehåll och digitala tjänster, till konsumenter som är bosatta i EU. Tillämpningsområdet utvidgas också till tvister som gäller utomobligatoriska situationer och situationer som uppstått innan avtal ingås och som omfattas av konsumenträttigheterna enligt unionsrätten. Enligt förslaget gäller detta otillbörliga affärsmetoder och villkor, obligatorisk information innan avtal ingås, förbud mot diskriminering på grund av nationalitet eller bosättningsort, tillgång till tjänster och leveranser, avhjälpande åtgärder vid bristande överensstämmelse hos produkter och digitalt innehåll, rätt att byta leverantör samt passagerares och resenärers rättigheter.
Genom förslaget ändras definitionerna av ”inhemsk tvist” och ”gränsöverskridande tvist” i artikel 4 i ADR-direktivet.
Artikel 5 i ADR-direktivet ändras så att medlemsstaterna ska säkerställa att tvister som omfattas av direktivet och som involverar en näringsidkare som är etablerad på deras respektive territorium, eller en näringsidkare som inte är etablerad på någon medlemsstats territorium men som erbjuder varor eller tjänster, inbegripet digitalt innehåll och digitala tjänster, till konsumenter som är bosatta på deras respektive territorium, kan hänskjutas till ett alternativt tvistlösningsorgan som uppfyller kraven i ADR-direktivet. Led a i punkt 2 i samma artikel ersätts med en skyldighet att se till att konsumenterna kan lämna in klagomål och nödvändiga handlingar online på ett spårbart sätt och att konsumenterna också på begäran kan lämna in och få tillgång till dessa handlingar i ett icke-digitalt format. Enligt det nya led b ska medlemsstaterna se till att alternativa tvistlösningsorgan erbjuder digitala alternativa tvistlösningsförfaranden genom lättillgängliga och inkluderande verktyg, medan parterna i tvisten enligt artikel 5.2 c ska ha rätt att begära att en fysisk person omprövar resultatet av det alternativa tvistlösningsförfarandet om förfarandet har genomförts automatiserat. I led d i samma punkt föreskrivs det att alternativa tvistlösningsorgan kan samla sinsemellan likartade ärenden mot en viss näringsidkare i ett enda förfarande, under förutsättning att den berörda konsumenten informeras och inte motsätter sig detta.
Enligt den gällande artikel 5.4 står det medlemsstaterna fritt att tillåta alternativa tvistlösningsorgan att behålla eller införa förfarandemässiga regler som tillåter dem att med vissa motiveringar avstå från att hantera en tvist. Enligt förslaget ska led a preciseras så att en sådan motivering kan vara att konsumenten inte har försökt kontakta den berörda näringsidkaren, men kravet får inte inbegripa oproportionerliga regler om den närmare formen av en sådan kontakt. I samma artikel föreslås en ny punkt 8 enligt vilken medlemsstaterna ska säkerställa att näringsidkare som är etablerade på deras territorium och som kontaktas av ett alternativt tvistlösningsorgan från deras land eller från en annan medlemsstat underrättar det alternativa tvistlösningsorganet om huruvida de godtar att delta i det föreslagna förfarandet inom en rimlig tidsperiod som inte ska överstiga 20 arbetsdagar.
Artikel 7 i ADR-direktivet ändras enligt förslaget så att de alternativa tvistlösningsorganens verksamhetsrapporter ska offentliggöras på deras webbplatser vartannat år i stället för årligen. Dessutom behöver de alternativa tvistlösningsorganen inte längre rapportera om samarbetet inom nätverk av alternativa tvistlösningsorgan som underlättar lösning av gränsöverskridande tvister.
Det föreslås att artikel 13.3 i ADR-direktivet ska upphävas. Artikel 13.3 ålägger näringsidkare att informera konsumenterna om alternativ tvistlösning oavsett om näringsidkarna avser att använda det alternativa tvistlösningsförfarandet eller inte.
Enligt förslaget ändras artikel 14 i ADR-direktivet så att medlemsstaterna ska se till att inte bara konsumenter utan även näringsidkare i samband med gränsöverskridande tvister kan få bistånd när de vänder sig till ett ADR-organ i en annan medlemsstat. I artikeln föreslås också en bestämmelse om en skyldighet för medlemsstaterna att utse en kontaktpunkt för alternativ tvistlösning (nedan
ADR-kontaktpunkt
), som ansvarar för att bistå konsumenterna och näringsidkarna i gränsöverskridande tvister om köpe- eller tjänsteavtal. Varje medlemsstat ska meddela kommissionen namn och kontaktuppgifter för sin ADR-kontaktpunkt. Medlemsstaterna ska överlåta ansvaret för driften av kontaktpunkterna för alternativ tvistlösning till sina centrum som ingår i nätverket av europeiska konsumentcentrum eller, om detta inte är möjligt, till konsumentorganisationer eller något annat organ som arbetar med konsumentskydd. Enligt förslaget ska kontaktpunkterna underlätta kommunikationen mellan parterna och det behöriga alternativa tvistlösningsorganet. Sådana åtgärder kan till exempel vara hjälp vid inlämnandet av klagomålet eller allmän information om EU:s konsumenträttigheter. Medlemsstaterna får ge kontaktpunkterna rätt att tillhandahålla konsumenter och näringsidkare bistånd enligt artikeln också när de vänder sig till alternativa tvistlösningsorgan i samband med inhemska tvister.
Enligt direktivförslaget upphävs leden f, g och h i artikel 19.3 i ADR-direktivet. I fortsättningen har de alternativa tvistlösningsorganen ingen skyldighet att till de behöriga myndigheterna lämna en bedömning av hur ADR-nätverken fungerar, information om utbildning som getts personalen eller en utvärdering av hur de avser att förbättra sin effektivitet.
Dessutom föreslås en ny punkt 8 i artikel 20, enligt vilken kommissionen ska utveckla och underhålla ett digitalt interaktivt verktyg som ger allmän information om konsumenters möjligheter till upprättelse och länkar till webbsidorna för de alternativa tvistlösningsorgan som anmälts till kommissionen i enlighet med artikel 20.2.
I artikel 24 i ADR-direktivet föreslås en ny punkt 4, enligt vilken medlemsstaterna ska meddela kommissionen sina ADR-kontaktpunkter.
2.2
De övriga direktivförslagen
Enligt artikel 2 i direktivförslaget ska direktiv (EU) 2015/2302 om paketresor och sammanlänkade researrangemang ändras så att hänvisningen till ODR-plattformen stryks i artikel 7.2 g.
Genom artikel 3 i direktivförslaget ändras det så kallade omnibusdirektivet om konsumentskydd (EU) 2019/2161. Enligt förslaget ska punkt b i artikel 5 ersättas så att hänvisningen till ODR-plattformen stryks och det i stället hänvisas till ett centrum i nätverket av europeiska konsumentcentrum.
Genom artikel 4 i direktivförslaget stryks punkt 44 i bilaga I till direktiv (EU) 2020/1828 om grupptalan för att skydda konsumenters kollektiva intressen, där det hänvisas till ODR-plattformen.
2.4
Upphävandet av ODR-förordningen och andra anknytande ändringsförslag
Enligt artikel 1 i förslaget till förordning ska förordning (EU) nr 524/2013 upphävas så att den upphör att gälla 6 månader efter att den föreslagna förordningen har trätt i kraft.
Enligt artikel 2 ska ODR-plattformen stängas. I artikel 2.2 föreskrivs det om tidsfrister för klagomål och i artikel 2.3 om kommissionens skyldighet att informera ODR-plattformens användare med pågående ärenden. Enligt artikel 2.4 ska informationen på ODR-plattformen raderas.
Genom artikel 3 i den föreslagna förordningen stryks punkt 22 i bilagan till förordning (EU) 2017/2394 om samarbete mellan de nationella myndigheter som har tillsynsansvar för konsumentskyddslagstiftningen, där det hänvisas till ODR-förordningen.
Genom artikel 4 ändras punkt 7 i bilaga III till förordning (EU) 2018/1724 om inrättande av en gemensam digital ingång för tillhandahållande av information, förfaranden samt hjälp- och problemlösningstjänster så att hänvisningen till ODR-plattformen stryks och ersätts med en hänvisning till alternativa tvistlösningsorgan.