Allmänt
I och med den goda ekonomiska utvecklingen under de senaste åren har sysselsättningen stigit till en hög nivå och många arbetslösa har snabbt hittat nytt arbete. Nu vänder sysselsättningen dock redan nedåt och utsikterna för nästa år har försvagats. Finland är inne i en recession. Samtidigt infaller de kommande försämringarna av den sociala tryggheten vid en dålig tidpunkt och försätter låginkomsttagare i en allt svårare situation när den ekonomiska situationen försämras och allt fler tvingas söka utkomststöd.
Sysselsättningen påverkas särskilt mycket av bland annat den ekonomiska situationen, investeringarna, byggandet och arbetskraftsinvandringen. Man bör ägna mer uppmärksamhet åt dessa frågor och satsa mer på områden där man tydligt ser en tillbakagång för att undvika att hamna i en recession.
Regeringens lindriga stimulans är motiverad när lågkonjunkturen fortsätter och Finland har hamnat i en recession. Skuldsättningen ökar under regeringsperioden.
Den högerorienterade regeringen Orpo-Purra, som bildats efter riksdagsvalet 2023, ärvde ett bra sysselsättningsläge. Trots de störningar som coronapandemin orsakat var sysselsättningstalen för valmånaden april utmärkta inom många branscher.
Utgångsläget var bra. Vid tidpunkten för det val som följde efter regeringen Rinne-Marin fanns det i landet i åldersklasserna 20—64 år nästan hundra tusen fler sysselsatta, det relativa arbetslöshetstalet hade sjunkit till 6,9 procent och det relativa sysselsättningstalet uppvisade rekordsiffran 77,8 procent. I juni 2023, vid regeringsskiftet var det relativa sysselsättningstalet det högsta under mätningshistorien, 79,8 procent.
Till skillnad från sin föregångare inledde regeringen Orpo och Purra en nedskärningspolitik och ingrep i arbetsmarknadspolitiken genom att föga övertygande maskera den som en nordisk modell. Enligt OECD:s statistik för 2022 hade Finland flest årliga arbetstimmar, 1498 timmar, medan Sverige stannade på 1440 timmar och Danmark på 1372 timmar.
I enlighet med regeringsprogrammet riktar sig åtgärderna förvånansvärt ensidigt till lågavlönade, låginkomsttagare, korttidsanställda och i huvudsak kvinnor, ensamförsörjare och barnfamiljer. I enlighet med regeringsprogrammet är grundlinjen i regeringens första budgetproposition orättvis. Beskattningen lindras särskilt för höginkomsttagare och upplåningen är lika stor som tidigare.
De nedsättningar av arbetslöshetsförsäkringspremierna som regeringen föreslår baserar sig på Sysselsättningsfondens förslag och på den goda sysselsättning som föregående regering lämnade i arv.
Vi undertecknade vill betona att sysselsättningen över huvud taget inte bör främjas genom att försvaga den sociala tryggheten och utkomsten. Nedskärningarna kan till skillnad från regeringens statiska kalkyler leda till beteendeeffekter med vilka sysselsättningen försämras.
Bedömningar av sysselsättningsåtgärdernas inverkan
Det är viktigt att konsekvenserna av nedskärningarna bedöms som en helhet för olika grupper av människor. Nu har uppskattningarna varit bristfälliga när det gäller kön, åldersgrupp, etnisk bakgrund och funktionsnedsättning.
Konsekvensbedömningarna av åtgärdernas sysselsättningseffekter är mycket optimistiska, eftersom de baserar sig på historiska situationer där sysselsättningsgraden har varit lägre. Sysselsättningseffekterna kommer sannolikt att bli mindre än beräknat redan på grund av den redan höga sysselsättningsnivån.
Till exempel ett alltför anspråkslöst stöd när byggbranschen stannar av kan strukturellt minska sysselsättningen mer än vad den kan ökas med hjälp av regeringens övriga åtgärder. Det är också möjligt att sysselsättningsgraden i slutet av regeringsperioden är lägre än när regeringen inleder sin verksamhet, även om det kalkylerade sysselsättningsmål som beräknats på papper och hos FM har nåtts.
Det är svårt att påvisa verifierbara sysselsättningseffekter av regeringens ingripanden i förhandlingsverksamheten på arbetsmarknaden, och åtgärderna stärker inte de offentliga finanserna. Däremot försvagar de löntagarnas ställning avsevärt och leder till sämre arbetsvillkor samt till att löneutvecklingen avtar.
Vid utfrågningen av de sakkunniga betonades det därför att regeringens positiva sysselsättningseffekter är förenade med stora osäkerhetsfaktorer. De bör därför tas som riktgivande siffror.
Strävan är att förbättra sysselsättningen med 100 000 sysselsatta under regeringsperioden genom strukturella sysselsättningsåtgärder. För en del av åtgärderna har man kunnat visa på sysselsättningsfrämjande effekter, men uppskattningarna är likväl förenade med stor osäkerhet. För en del av åtgärderna är det återigen svårt att utifrån tidigare forskningslitteratur beräkna sysselsättningsfrämjande effekter. Konjunkturläget inverkar på hur efterfrågan på arbetskraft utvecklas. Enbart ett ökat utbud av arbetskraft kan inte få människor att arbeta om det inte finns någon efterfrågan.
Sammantaget är de förväntade sysselsättningseffekterna av förändringarna i utkomstskyddet för arbetslösa förenade med stor osäkerhet om deras storleksklass. Däremot är konsekvenserna för de arbetslösas försörjning och välfärd säkrare. Försämringen av inkomstskyddet försvagar utkomstskyddets försäkringsegenskaper. Ändringarna slår hårt mot dem som har sämre möjligheter att reagera på förändringar i incitamenten och få arbete än andra.
Många av förslagen riktar sig till samma befolkningsgrupp. Därför kunde sysselsättningseffekterna bedömas samtidigt, snarare än var och en för sig. En separat granskning leder till alltför höga uppskattningar av sysselsättningen.
Nedskärningar i utkomstskyddet för arbetslösa
Särskilt de arbetslösa blir utsatta. Slopandet av det skyddade beloppet på 300 euro av den faktiskt jämkade dagpenningen innebär att arbetslösa inte vågar ta kortjobb eller extra arbetstimmar. Inte ens FM kan beräkna sysselsättningseffekterna av slopandet av det skyddade beloppet.
Att förlänga arbetsvillkoret från 6 till 12 månader för att omfattas av förvärvsskyddet medför svårigheter särskilt för unga och dem som hamnat i en spiral av korttidsanställningar. Den som förlorar jobbet drabbas inte bara av mänsklig nöd utan också av svårigheter att stabilisera den personliga ekonomin i en svår situation, särskilt om det inte finns något arbete att tillgå.
Att koppla utkomstskyddet för arbetslösa till inkomsten i euro innebär åter ojämlikt vinnare och förlorare. Den som sysselsätter sig själv med säsongsarbete eller korta ströjobb omfattas inte av inkomstskyddet. Den arbetslösas utkomst försvagas av att självriskdagarna, dvs. karensen, förlängs från fem till sju dagar. Slopandet av barnförhöjningarna försvårar i synnerhet försörjningen för ensamförsörjare. Dessutom återställer regeringen periodiseringen av semesterlönen.
Graderingen av förtjänstskyddet efter åtta arbetslöshetsveckor sänker nivån på skyddet med 20 procent och under 34 arbetslöshetsveckor med 25 procent. Detta innebär för lågavlönade att en arbetslös de facto lämnas utanför inkomstskyddet. Sammantaget komplicerar omstuvningen av systemet arbetslöshetsskyddet och försvårar utbetalningen. Till exempel med 2 500 euro i månadsinkomster minskar graderingen efter åtta veckor med 303 euro i månaden och efter den 34:e arbetslöshetsveckan med 379 euro i månaden.
Hälsoundersökningar för arbetslösa
Enligt olika utredningar är de centrala hindren för sysselsättning brist på kompetens, det geografiska matchningsproblemet mellan arbetsplatsen och arbetstagaren samt arbetstagarens arbetsoförmåga. Regeringen föreslår inga åtgärder för att avhjälpa dessa problem i sina propositioner. Därför är det viktigt att åtgärderna också inriktas på att minska hindren för sysselsättning. För att de arbetslösas arbetsförmåga ska kunna upprätthållas är det viktigt att följa och vårda deras hälsa. Därför är det nödvändigt att som en ny åtgärd inleda en regelbunden hälsoundersökning för arbetslösa arbetssökande.
Behovet av utkomststöd ökar
Enligt en sakkunnigbedömning förblir situationen i stort sett oförändrad för dem som är beroende av grundskyddet, om de är beredda att ty sig till utkomststöd i sista hand. Utkomststödet är som bekant en stor bidragsfälla, vilket försvagar sysselsättningen. Regeringens åtgärder ökar antalet låginkomsttagare med 40 000 personer (antalet barn till låginkomsttagare med 13 000 personer) och antalet utkomststödstagare med omkring 50 000 personer.
Personer som är beroende av arbetsmarknadsstöd har i typfallet en svår ställning på arbetsmarknaden (t.ex. långtidsarbetslösa), då efterfrågan på deras kompetens på arbetsmarknaden inte alltid är stor. På så sätt kan man dra slutsatsen att en nedskärning av nivån på grundskyddet inte är särskilt verkningsfull politik med tanke på sysselsättningen. Dessutom finns det i dessa fall en risk för att den som är arbetslös drivs till att leva på utkomststöd. Ur den fällan är det ännu svårare att komma igen i arbetslivet.
När det gäller reformerna är nedskärningarna i utkomstskyddet för arbetslösa och det allmänna bostadsbidraget de största åtgärderna som ökar inkomstskillnaderna. Utkomststödet kompenserar effekterna av dessa reformer, men trots det är utvecklingen av de disponibla inkomsterna negativ i fråga om de fyra lägsta inkomstdecilerna.
Det är därför motsägelsefullt att regeringen samtidigt som dess åtgärder ökar utgifterna för utkomststödet med närmare 200 miljoner euro strävar efter att halvera antalet mottagare av utkomststöd och spara 100 miljoner euro. Regeringens ensidiga åtgärder försvagar löntagarnas ställning och undergräver välfärdsstaten, ökar motsättningarna och instabiliteten i samhället samt utslagningen.
Genom nedskärningar i de sociala utgifterna bör man avvikande från regeringens budgetproposition åtminstone sträva efter att nedskärningarna inte leder till ökad barnfattigdom. Det finns inget behov av att upprepa de misstag som gjordes under depressionen på 1990-talet och som enligt en undersökning ledde till mycket långvariga skador för barnen till de dåvarande ensamförsörjarna och till utestängning från arbetsmarknaden och ökade sociala utgifter. Barnförhöjningarna inom utkomstskyddet för arbetslösa har varit det bästa skyddet för att bekämpa barnfattigdom.
Arbetsmarknadspolitik
Regeringen kommer genom sina åtgärder och sin budgetproposition att förhindra att det uppstår en genuin förhandlingskonstellation på arbetsmarknaden. Den borde inte lägga sig i arbetsmarknadsförhandlingarna. Den har medvetet och ideologiskt valt en politisk linje som stöder arbetsgivarsidan. Detta förhindrar genuina förhandlingar och beslutsfattande på trepartsbasis. Handlingsmodellen kan driva landet in i en strejkcykel som har stora spridningseffekter på ekonomin och dess utveckling nästa år och hela perioden av planen för de offentliga finanserna.
I det nuvarande geopolitiska läget finns det skäl att snarare värna om Finlands långvariga starka sidor om samhällelig integritet och samstämmighet samt förtroende och ett genuint förhandlingsklimat.
Regeringens proposition är inte en äkta nordisk modell. De nordiska länderna har ett jämställt och autonomt förhandlingssystem. Med det nordiska som förevändning försöker regeringen fördunkla situationen i Finland. Dess tydliga mål är att försvaga arbetstagarnas intressebevakning, dvs. fackföreningsrörelsen. Strejkrätten begränsas, strejkböterna höjs, arbetsmarknadsparternas avtalsrätt begränsas, lokala avtal utvidgas, uppsägningsskyddet och samarbetslagen försvagas — anmälningstiden förkortas från 14 till sju dagar och förhandlingstiden från sex veckor till tre veckor. Detta innebär till exempel för en person med inkomster på 2 700 euro som permitteras på sex månader en inkomstminskning på 3 050 euro.
Av de arbetslösa arbetssökandena var 17 700 heltidspermitterade i september 2023, dvs. 3 000 fler än i augusti 2023. Jämfört med september 2022 ökade antalet permitterade med 8 300 (arbets- och näringsministeriets sysselsättningsöversikt 2023).
Man har ännu inte för någon av dessa åtgärder beräknat de sysselsättningshöjande effekterna och det kan vara svårt att presentera dem med stöd av tidigare forskning.
Försämrat uppsägningsskydd
Finland har en lång tradition på nästan 50 år att genom lag skydda arbetstagarna mot godtycklig uppsägning. Det finns liknande praxis i de övriga nordiska länderna. Regeringen har rört ihop två saker: uppsägningsprincipen och riskerna för små företag att anställa en första arbetstagare. Det underlättas inte genom en sänkning av uppsägningsskyddet. Försämringen av uppsägningsskyddet berövar arbetstagarna deras säkerhet. Och i den gällande lagen finns det redan en prövotid under vilken det är meningen att vardera parten ska bedöma arbetstagarens och arbetets lämplighet.
Regeringens arbetsmarknadsåtgärder kan också ha oönskade bieffekter. Undersökningar har visat att en försämring av uppsägningsskyddet inte påverkar sysselsättningen, men försämrar produktivitetsutvecklingen och sänker nativiteten.
Deltidsanställda, mot sin vilja deltidsanställda
Ändringarna berör särskilt kvinnor och arbetstagare inom servicebranscherna. Av alla arbetstagare arbetar omkring 18 procent på deltid, av kvinnorna 24 procent och av männen 12 procent. Av arbetstagarna inom handeln arbetar 45 procent på deltid och av arbetstagarna inom turist-, restaurang- och bevakningsbranschen omkring 20 procent.
Därför drabbar nedskärningarna i regeringen uttryckligen deltidsanställda, av vilka 100 000 veterligen arbetar på deltid mot sin vilja. Till exempel 48 procent av dem som får dagpenning från en arbetslöshetskassa inom servicebranschen har i år fått jämkad dagpenning. Av alla deltidsanställda i Finland är 15 procent anställda inom handel eller turism och restaurangbranschen.
Äldre
Anslaget för utbildning inom omställningsskyddet, sysselsättningsstödet för 55 år fyllda och stödet för obligatorisk sysselsättning i kommunerna föreslås uppgå till sammanlagt 61,7 miljoner euro. Det är dock kontroversiellt att regeringen samtidigt i enlighet med regeringsprogrammet bereder ett slopande av undantagsbestämmelserna för äldre i utkomstskyddet för arbetslösa. Till exempel från utkomstskyddet för arbetslösa slopas möjligheten till 500 dagars förtjänstskydd för äldre. Om till exempel garanterat arbete inom kommunernas slopas, blir många äldre arbetslösa hänvisade till arbetsmarknadsstöd. Nu erbjuder regeringen inga kompenserande åtgärder. I stället för att skära ner på skyddet bör regeringen stärka arbetslivets mottagningsförmåga i fråga om personer över 55 år.
Partiellt arbetsföra
I regeringsprogrammet konstateras det på övergripande nivå att regeringen går in för att höja uppskattningen av personer med funktionsnedsättning och partiellt arbetsföra personer som fullvärdiga medlemmar i arbetslivet. Det är således motsägelsefullt att statsunderstödet till Jobbkanalen Ab halveras till fem miljoner euro. Sysselsättningen av partiellt arbetsföra kan inte främjas utan konkreta åtgärder, till vilka Jobbkanalen Ab:s verksamhet hör.
Vuxenutbildningsstöd
Vuxenutbildningsstödet dras in från och med den 1 augusti 2024. Det är ett felaktigt beslut när arbetslivet genomgår stora omställningar. Om det genomförs drabbar det hårdast kvinnor med låga och medelstora inkomster, som oftast har använt stödet för studier inom social- och hälsovården, där bristen på arbetskraft är stor. Nästan hälften av användningen av vuxenutbildning har hänfört sig till social- och hälsovårdsbranschen antingen när det gäller utgångs- eller målexamina. Också andra löntagares och företagares möjligheter att övergå från en bransch till en annan, fördjupa sitt eget kunnande eller öka välbefinnandet i arbetet med hjälp av studier är hotade.
En trepartsarbetsgrupp har inrättats under social- och hälsovårdsministeriet. Syftet med arbetsgruppen är att utarbeta förslag till stöd för kontinuerligt lärande under tiden i arbetslivet. Man måste hitta en ersättande modell innan det nuvarande vuxenutbildningsstödet slopas eller omfördelas så att det bättre än för närvarande möjliggör omskolning och vidareutbildning inom branscher med brist på arbetskraft på ett kostnadseffektivt sätt och så att utbildningsresurserna riktas till personer som höjer sin utbildningsnivå.
Jämlikhet och likvärdighet
Skrivningarna i regeringsprogrammet om arbetslivet och avtal har en stark inverkan också på jämställdheten mellan könen och på lika lön. Jämställdheten i arbetslivet kan utvecklas i vilken riktning som helst, men det är fara värt att utvecklingen av jämställdheten i arbetslivet bromsas upp eller försämras. Lagregleringen om en exportdriven lönemodell är ett hinder för möjligheterna till lika lön i Finland. Till denna del är regeringens metoder för att utveckla arbetsmarknaden skadliga med tanke på jämställdheten mellan könen.
Det finska arbetslivet ska vara en bra och trygg plats för alla. Nackdelarna med regeringens lagstiftningsreformer drabbar klart fler kvinnor och barn och leder till att jämställdheten mellan kvinnor och män försämras. Vid utfrågningen av de sakkunniga betonades vikten av att bedöma könskonsekvenserna särskilt nu när betydande strukturella reformer genomförs under regeringsperioden.
Det är också ytterst viktigt att konsekvenserna av de nedskärningar som regeringen har för avsikt att genomföra i sin helhet bedöms bättre än i propositionen utifrån den inriktning, det kön, de åldersgrupper, den etniska bakgrund och den funktionsnedsättning som nämns ovan. Oskäliga nedskärningar som ofta berör samma personer måste åtgärdas vid den fortsatta behandlingen. Också utifrån de observationer som fåtts utifrån bedömningarna bör propositionen korrigeras.
Försämringar och ändringar i utkomstskyddet för arbetslösa och den övriga sociala tryggheten gäller samma personer eller familjer. Konsekvenserna drabbar kvinnor, deltidsanställda, ensamförsörjare och barnfamiljer.
I regeringsprogrammet konstateras bland annat att effektivare metoder riktas mot förebyggande av diskriminering på grund av graviditets- och familjeledighet. Jämställdhetsombudsmannen har i egenskap av tillsynsmyndighet en betydande roll när det gäller att uppnå detta mål. Med beaktande av den betydande obalans mellan resurser och uppgifter som redan finns samt regeringsprogrammets mål är det viktigt att jämställdhetsombudsmannen reserveras behövliga anslag.
Arbetslivet är en viktig livssektor. Det är viktigt att diskriminering i arbetslivet bekämpas och förebyggs effektivt. Det är viktigt att fästa uppmärksamhet vid att också diskrimineringsombudsmannens möjligheter att effektivt övervaka arbetslivet tillsammans med arbetarskyddsmyndigheten måste tryggas.
Ungdomar i arbetslivet
Illabefinnande, sjukfrånvaro och rentav pensionering bland unga arbetstagare under 30 år har ökat. Det är viktigare än någonsin att hitta metoder för tidigt stöd för psykisk hälsa. Att sörja för arbetsförmågan och orken inverkar på människornas förmåga att klara sig, lära sig och utveckla verksamheten.
Bedömning av konsekvenserna för barn
Till skillnad från sysselsättningen verkar regeringen ha glömt bort bedömningen av konsekvenserna för barn i sina propositioner. Det är ett politiskt val att regeringen slutar genomföra den nationella barnstrategin och slopar barnbudgeteringen. Men det är kortsiktigt. Vid sakkunnigutfrågningen har det framförts oro över att barnfattigdomen ökar och till och med att födelsetalen sjunker brantare till följd av regeringens hårda nedskärningspolitik.
Arbetskraftsinvandring
Vi undertecknade anser att arbetskraftsinvandringen är viktig för Finland. Arbetskraftsinvandringen har under de senaste åren nått en god nivå, som det finns skäl att fortsätta med också i framtiden. Arbetskraftsinvandring kan stärka Finlands offentliga finanser, förbättra försörjningskvoten och åtgärda bristen på arbetskraft när den främjas på ett kontrollerat och socialt hållbart sätt.
De sakkunniga lyfte fram att regeringens invandringspolitik kan försvåra arbetskraftsinvandringen. Vi är bekymrade över vilka konsekvenser regeringens linje, särskilt den så kallade tremånadersregeln, har för att internationella experter kommer till Finland och stannar kvar här.
Integration
Under moment 32.50.03 skär regeringen ned över 2,1 miljoner euro från integrationen. Vi undertecknade har lämnat en budgetmotion (BM 191/2023 rd) för att återta de nedskärningar som regeringen Orpo-Purra gjort i utvidgningen av kommunernas multiprofessionella kompetenscentrumverksamhet och handlednings- och rådgivningspunkterna för invandrare. Att skära ned på integrationen är kortsiktigt i en situation där man ser att stora grupper av människor sätter sig i rörelse av rädsla för flera eskalerande konflikter som ökar trycket på migrationen till Europa.
Sysselsättningsanslag
Regeringen Orpo-Purra skär ned sysselsättningsanslag för 41 000 000 miljoner euro under moment 32.30.51 för offentlig arbetskrafts- och företagsservice, av vilka bl.a. lönesubvention, startpeng och sysselsättningspolitiska understöd har finansierats. Även om regeringen fick ett rekordgott sysselsättningsläge i arv från den föregående regeringen, har arbetslösheten redan nu börjat öka. Det är ologiskt att minska sysselsättningsanslagen. Från augusti 2022 till augusti 2023 har arbetslösheten ökat med över 10 000 personer. Genom en budgetmotion (BM 348/2023 rd) vill vi återta nedskärningen, eftersom sysselsättningen nu uppvisar en sjunkande trend.
Skyddshem
Regeringen Orpo-Purra skär ner anslagen för förbättring av skyddshemmens tillgänglighet under moment 33.60.52 med 600 000 euro. I Finland finns det hundra familjeplatser på skyddshemmen, även om målet är 500 familjeplatser. Regeringens anslagsdimensionering bibehåller situationen oförändrad med beaktande av inflationen och de stigande lönekostnaderna, men den ökar inte tillgängligheten. Därför anser vi att budgetmotionen (358/2023 rd) och återkallandet av nedskärningen är motiverade.
Genomförande av Istanbulkonventionen, det vill säga avtalet om bekämpning av alla former av våld mot kvinnor
Regeringen Orpo-Purra är i färd med att i budgetpropositionen för 2024 skära ner anslagen för genomförandet av Istanbulkonventionen, det vill säga avtalet om bekämpning av alla former av våld mot kvinnor med 300 000 euro under moment 33.03.04. Dessutom vill regeringen slopa handlingsplanen för att motverka könsstympning av flickor och kvinnor och anslaget för det på 150 000 euro.
Med beaktande av att det har reserverats 150 000 euro för kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet (NAPE) och 46 000 euro för arbete mot könsstympning av flickor och kvinnor, har anslaget alltså sänkts med sammanlagt 254 000 euro.
Som ratificerare av Istanbulkonventionen bör Finland fortsätta med detta grundläggande jämställdhetsarbete. Riksdagen har höjt bägge anslagen för innevarande år. Genom budgetmotionen (BM 349/2023 rd) understöder vi undertecknade att anslagsnedskärningarna återtas och att momentet ökas med 254 000 euro.