Allmänt
Syftet med planen för de offentliga finanserna är att stödja det beslutsfattande som gäller de offentliga finanserna och de mål som ställts för de offentliga finanserna. I planen ingår delar som gäller statsfinanserna, välfärdsområdenas ekonomi, den kommunala ekonomin, lagstadgade arbetspensionsanstalter och övriga socialskyddsfonder. Statsrådet gör upp en plan för de offentliga finanserna för varje valperiod och justerar årligen planen för de följande fyra åren.
Finansministeriets bedömning är att den ekonomiska tillväxten kommer att vara 1,3 % 2025 och kring 1,5 procent 2026—2029. Den geopolitiska osäkerheten och de handelspolitiska spänningarna har dock avsevärt ökat osäkerheten om framtidsutsikterna. Underskottet i de offentliga finanserna ökade och var 4,4 procent i förhållande till bruttonationalprodukten 2024. Det förbättrade konjunkturläget och de anpassningsåtgärder som regeringen beslutat om minskar underskottet från och med 2025.
De offentliga finanserna har under de senaste 15 åren försämrats på grund av den åldrande befolkningen, globala kriser, konsekvenserna av Rysslands anfallskrig och den svaga ekonomiska tillväxten i Finland. Under de senaste åren har också de stora försvarsupphandlingarna och den höjda räntenivån ökat den offentliga skulden. Finansministeriets ekonomiska avdelning förutspår att den offentliga sektorns skuld i förhållande till bruttonationalprodukten kommer att vara nästan 90 procent i slutet av 2029, medan den var cirka 35 procent 2008.
Statsminister Petteri Orpos regering har som mål att stabilisera skuldkvoten i de offentliga finanserna fram till 2027. Genom regeringens sysselsättnings- och tillväxtåtgärder eftersträvas 100 000 nya sysselsatta. Målet på längre sikt är att höja sysselsättningsgraden till 80 procent. För att uppnå målen har regeringen tidigare beslutat och förbundit sig att genomföra åtgärder som stärker de offentliga finanserna med sammanlagt 9 miljarder euro. Regeringen beslutade vid halvtidsöversynen om nya åtgärder som enligt planen för de offentliga finanserna förbättrar incitamenten att arbeta, stärker finländarnas köpkraft och stöder förutsättningarna för investeringar och företagande.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet behandlar planen närmare i fråga om sitt eget ansvarsområde.
Arbetslivet
I planen för de offentliga finanserna konstateras det att sysselsättningsläget är svagt, men tack vare den ökade produktionen under 2025 börjar sysselsättningen gradvis öka. Åren 2026—2029 ökar antalet sysselsatta och arbetslöshetsgraden sjunker till drygt 7 procent, beräknas det i planen. Sysselsättningsgraden (15—64-åringar) beräknas öka till 73,7 procent 2029. Utvecklingen av sysselsättningen påverkas förutom av konjunkturutvecklingen också av regeringens strukturpolitiska sysselsättningsåtgärder.
De viktigaste strukturpolitiska åtgärderna för att öka sysselsättningen enligt regeringsprogrammet består av omfattande reformer av arbetslöshetsförmånerna och arbetsmarknadsreformer som stärker flexibiliteten på arbetsmarknaden. Dessa åtgärder har i stor utsträckning redan genomförts. De åtgärder som hittills har genomförts bedöms enligt planen för de offentliga finanserna på längre sikt stärka sysselsättningen med cirka 90 000 personer och de offentliga finanserna med sammanlagt cirka 2,1 miljarder euro genom den ökade sysselsättningen.
Vid halvtidsöversynen beslutade regeringen om sådana ändringar i beskattningen som dels stöder ökade investeringar och företagande, dels förbättrar incitamenten att arbeta och ökar konsumenternas köpkraft. Samtidigt beslutade regeringen att stärka skattebasen bland annat genom att rätten till skatteavdrag för medlemsavgifter till arbetsmarknadsorganisationer slopas från och med 2026. Ändringen genomförs symmetriskt både i fråga om arbetsgivar- och arbetstagarorganisationernas medlemsavgifter.
Regeringen beslutade vid halvtidsöversynen att slopa skrivningen i regeringsprogrammet om att ingen lön ska betalas under den första sjukledighetsdagen. Regeringen ersätter skrivningen med tre nya åtgärder. Den första gäller sparad ledighet, det vill semesterdagar som arbetstagaren sparar för att ta ut under följande semesterperiod eller senare. Enligt besluten vid halvtidsöverläggningen är det i fortsättningen arbetsgivaren som beslutar när sparad ledighet ska hållas på samma sätt som i fråga om andra semestrar, om inte något annat avtalas. En annan åtgärd är att förtydliga bestämmelserna om integritetsskydd i arbetslivet. Regeringen beslutade utreda behoven av att ändra lagen om integritetsskydd i arbetslivet och möjligheterna att upphäva det Finlandstillägg som medför administrativ börda. För det tredje beslutade regeringen sänka tillämpningsgränsen för personalens förvaltningsrepresentation från 150 till 100 anställda och slog fast att förvaltningsrepresentationen ska genomföras i styrelsen eller ledningsgruppen.
Vid halvtidsöversynen beslutade regeringen också utreda metoder för att underlätta anställningen av unga under 29 år. Beslut om detta ska fattas vid ramförhandlingarna våren 2026. Regeringen beslutade om en ändring av hemvårdsstödet, enligt vilken rätten till stöd för hemvård börjar efter tre års boendetid. Syftet med ändringen är att stödja integrationen för barn och föräldrar. Vid halvtidsöverläggningen bekräftade regeringen också införandet av en kombinationsförsäkring. Syftet är att förbättra den sociala tryggheten för personer som samtidigt är företagare och löntagare. Regeringen slog också fast att propositionerna om allmänt stöd och om en reform av utkomststödet så att det bättre sporrar till arbete ska lämnas till riksdagen hösten 2025.
Vid arbetslivs- och jämställdhetsutskottets sakkunnigutfrågning fästes i likhet med planen för de offentliga finanserna vikt vid de osäkra ekonomiska utsikterna och risken för att den ekonomiska utvecklingen i år och nästa år blir sämre än väntat. Det föreligger en allvarlig risk för att långtidsarbetslösheten ökar om den ekonomiska utvecklingen förblir svag under en lång tid. De strukturella sysselsättningsåtgärderna har heller ingen effekt om det inte finns någon efterfrågan på det ökade utbudet av arbete. I nuläget finns det ovanligt få lediga jobb. Utskottet framhåller att besluten vid halvtidsöverläggningen om att öka investeringarna och stödja företagande också har betydelse för den framtida sysselsättningsutvecklingen med beaktande av den ökade osäkerheten i världsekonomin. Utskottet betonar också att det med tanke på den framtida tillväxten är viktigt att höja kompetensnivån och stödja kontinuerligt lärande. Utskottet noterar dessutom att tillväxtåtgärdernas dynamiska effekter inte har kunnat beaktas i planen för de offentliga finanserna. Därför kan tillväxten också vara snabbare än väntat, underskotten mindre och skuldkvoten utvecklas mer gynnsamt än väntat.
Sakkunniga lyfte också fram den pågående trippelomställningen i arbetslivet. Samtidigt är både arbete, hälsa och säkerhet föremål för stora förändringar. De traditionella arbetsrollerna ändras samtidigt som det krävs nya färdigheter och uppkommer nya arbetstillfällen. Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet betonar arbetslivsforskningens betydelse för att svara på förändringarna i arbetslivet. Utskottet anser det vara viktigt att psykisk hälsa och kognitiv ergonomi beaktas i företagshälsovården starkare än för närvarande.
Jämställdhet
Planen för de offentliga finanserna innehåller ingen bedömning av jämställdhetskonsekvenserna. Utifrån arbetslivs- och jämställdhetsutskottets sakkunnigutfrågning kan bland annat följande beslut vid ramförhandlingarna ha konsekvenser för jämställdheten: höjningen av nivån på arvodena för närståendevård och familjevård, ändringen av lagen om funktionshinderservice så att den följer grundlagsutskottets riktlinjer om livsskedet, ändringarna i hemvårdsstödet, försöket med valfrihet för personer över 65 år (FPA-ersättningar), genomförandet av det befolkningspolitiska programmet och ändringarna i beskattningen. Sakkunniga framförde också att besparingarna i statsunderstöden kan minska finansieringen till organisationer som utför arbete som främjar delaktighet, jämställdhet och likabehandling och på så sätt försvaga arbetet för att främja jämställdhet och likabehandling i samhället.
Vid beredningen av den årliga budgeten gör ministerierna en sammanfattande granskning av den verksamhet i anslutning till budgetpropositionen som har betydande jämställdhetskonsekvenser. Vid granskningen av konsekvenserna för jämställdheten ska uppmärksamhet enligt finansministeriets anvisningar fästas vid de samhälleliga effektmålen för jämställdheten mellan könen inom förvaltningsområdet och vid de utgifter inom förvaltningsområdet som kan inverka på förverkligandet av jämställdheten. Dessutom ska de viktigaste konsekvenserna, inklusive konsekvenserna för jämlikheten och jämställdheten, bedömas vid beredningen av varje proposition.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet konstaterar att myndigheterna har skyldighet att främja jämställdheten i all sin verksamhet. Det är ytterst viktigt att man vid beredningen av propositioner och andra åtgärder som vidtas för att genomföra planen för de offentliga finanserna bedömer deras konsekvenser för jämställdheten för att negativa konsekvenser ska kunna minskas och undvikas. En omsorgsfull bedömning av konsekvenserna för jämställdheten och jämlikheten är en förutsätting åtminstone i fråga om ovan nämnda helheter. Vid bedömningen ska uppmärksamhet fästas vid om konsekvenserna hopas på enskilda människogrupper.
Utskottet anser i likhet med förra året att det är viktigt att nuvarande och kommande offentliga investeringar i forsknings- och utvecklingsverksamhet strävar efter att avveckla en starkt könssegregerad arbetsmarknad i Finland, utnyttjar en så bred kunskapsbas som möjligt och gör det möjligt för personer med olika bakgrund att utbilda sig inom branscher som ur framtidsperspektiv är viktiga för Finland (se också AjUU 6/2024 rd, s. 3). I Finland har andelen kvinnor ökat till exempel bland studerande inom teknik, men kvinnorna utgör fortfarande omkring en tredjedel av alla studerande inom branschen. Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet betonar utbildningens betydelse för att förebygga segregation på arbetsmarknaden på lång sikt. Utskottet anser det vara viktigt att sambandet mellan forsknings- och utvecklingspolitiken, utbildningspolitiken och jämställdhetspolitiken identifieras när statens forsknings- och utvecklingsfinansiering fördelas och används.
Besparingar inom den offentliga förvaltningen
Regeringen beslutade vid halvtidsöverläggningen om ytterligare besparingar på 130 miljoner euro inom statsförvaltningen. Regeringen beslutar om konkreta åtgärder och om fördelningen av besparingen enligt förvaltningsområde utifrån de förslag som en av finansministeriet ledd arbetsgrupp lägger fram i juni 2025.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet påpekar i likhet med förra året att tillförlitlig och smidig offentlig förvaltning är en garanti för tillgodoseendet av medborgarnas rättigheter och skapar en grund för stabilitet i samhället (se AjUU 6/2024 rd, s. 4). Till exempel i fråga om arbetarskyddsmyndigheten minskar redan tidigare riktade sparåtgärder myndighetens personalresurser, vilket innebär att ytterligare besparingar oundvikligen påverkar myndighetens funktionsförmåga. Samtidigt har arbetarskyddsmyndighetens uppgifter ökat både enligt lag och bland annat i och med det ökade behovet av övervakning av användningen av utländsk arbetskraft samt de utmaningar som nya former av att låta utföra arbete medför.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet fäster också vikt vid tillsynen över arbetskraftsmyndigheterna. I sista hand är syftet med tillsynen att trygga likabehandlingen av kunderna i den decentraliserade modellen för ordnande av arbetskraftsservice. Utskottet noterar att antalet klagomål från kunderna har ökat både när det gäller tillsynsmyndighetens resurser och kvaliteten på kommunernas verksamhet. Tillsynsuppgiften koncentreras för närvarande till Regionförvaltningsverket i Västra och inre Finland, och vid regionförvaltningsreformen överförs tillsynsuppgifterna till det nya Tillstånds- och tillsynsverket.
Senast i juni 2026 ska EU-länderna genomföra två direktiv om standarder för likabehandlingsorgan på området likabehandling och lika möjligheter (direktiv (EU) 2024/1499 och direktiv (EU) 2024/1500). I direktiven fastställs sådana minimikrav för likabehandlingsorganen som är gemensamma för hela EU-området. Ett av kraven är att ge organen de personalresurser och tekniska och ekonomiska resurser som krävs för att de ska kunna sköta sina uppgifter. Utskottet anser det vara viktigt att man vid beredningen av genomförandet av direktiven noggrant bedömer likabehandlingsorganens resursbehov.
Regeringen beslutade också om en besparing på cirka 2 procent, det vill säga 75 miljoner euro, i statsandelarna för kommunal basservice från och med 2027. De arbetskraftsmyndigheter som kommunerna bildar sedan ingången av 2025 ansvarar för att ordna offentlig arbetskraftsservice inom kommunens område, vilket innebär att de minskade statsandelarna också inverkar på arbetskraftsmyndigheternas möjligheter att ordna arbetskraftsservice.
Sakkunnigs har lyft fram att det svaga sysselsättningsläget påverkar kommunernas ekonomi inte bara på grund av minskade skatteinkomster utan också på grund av ökade utgifter för arbetslöshetsförmåner, vilket också utmanar ordnandet av arbetskraftsservice i enlighet med kundernas behov. Till exempel har man redan vid 22 av de 45 sysselsättningsområdena avbrutit beviljandet av stöd och ersättningar, såsom lönesubvention, för i år. Ytterligare 14 områden bedömer att de sannolikt blir tvungna att avbryta beviljandet av stöd senare under 2025. Enligt utredning till utskottet är de sysselsättningsområden som avbrutit beviljandet av stöd i huvudsak små och medelstora områden. Endast sju regioner har möjlighet att öka anslagen för att säkerställa att stöden fortsätter.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet anser det vara oroväckande särskilt med tanke på likabehandlingen av kunderna, men också med tanke på den regionala jämlikheten, att sysselsättningsområdenas möjligheter att erbjuda sina kunder tjänster varierar så kraftigt mellan olika områden redan under det första året av deras verksamhet. Utskottet anser det vara viktigt att noggrant följa denna utveckling. Utskottet betonar emellertid också att man vid bedömningen av helhetssituationen måste beakta att staten i samband med reformen av arbets- och näringstjänsterna kompenserade kommunerna för de kostnader som den aktiva arbetskraftspolitiken medförde 2024 men som realiserades 2025. På grund av periodiseringen av utgifterna genomförs betalningarna retroaktivt under 2025.
Regeringen beslutade vid halvtidsöverläggningen att bereda ett försök med att avveckling av normerna i anslutning till skötseln av sysselsättningen. Projektet skulle vara en del av avvecklingen av normerna i kommunerna. Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet anser det viktigt att också den offentliga arbetskraftsservicen ses över så att den svarar på de arbetssökandes behov.