I propositionen föreslås en lag om temporär begränsning av rörelsefriheten och av närkontakterna för att förebygga spridningen av den allmänfarliga smittsamma sjukdomen som spridit sig mycket brett. I propositionen föreslås dessutom bestämmelser om skyldighet att i områden för vilka det har föreskrivits begränsningar i rörelsefriheten och vistelsebegränsningar, använda ett mun- eller andningsskydd som täcker mun och näsa, inomhus och i trafikmedel där det finns andra än personer som hör till samma hushåll. Propositionen överlämnas som ett i 23 § i grundlagen avsett tillfälligt undantag från de grundläggande fri- och rättigheterna under undantagsförhållanden. Lagen avses träda i kraft så snart som möjligt och gälla till och med den 14 maj 2021.
Allmänt om lagförslaget och läget
Det är fråga om ett mycket exceptionellt och tufft förslag som begränsar samhällets verksamhet, tjänster, näringslivet samt individernas frihet och grundläggande fri- och rättigheter. Innan en lag som så kraftigt ingriper i de grundläggande fri- och rättigheterna kan införas är det absolut nödvändigt att använda alla andra metoder och verktyg som står till förfogande för att förhindra spridningen av en allmänfarlig smittsam sjukdom.
Trots en lag som i så stor utsträckning begränsar de grundläggande fri- och rättigheterna har beredningen av propositionen gjorts i hemlighet och lagförslaget har inte varit ute på remiss med åberopande av en brådskande tidtabell. Med beaktande av vad som anförts ovan bör man under riksdagsbehandlingen få de uppgifter som behövs för att säkerställa en ändamålsenlig lagbehandling. Men trots begäran vid utskottets sakkunnighörande om bakgrundsmaterialet till lagförslaget och de beräkningar som gjorts i samband med det har materialet dock inte fåtts. Vi har också till utskottet bett om uppdaterade beräkningar på grund av den förändrade epidemiologiska situationen, eftersom den redan förändrats jämfört med läget för några veckor sedan, då dessa beräkningar gjordes. Samlingspartiet anser det olämpligt att riksdagsledamöternas och utskottsledamöternas oundgängliga rätt till information inte tillgodoses.
Det är nödvändigt att skapa lagstiftningsmässiga förutsättningar för en så effektiv begränsning av närkontakt som möjligt, men den situation som nu uppstått borde ha kunnat förutses bättre. Det är mycket riskfyllt att sätta i kraft en så omfattande lagstiftning enligt en snabb tidtabell. I propositionen har man inte tillräckligt granskat alternativen till begränsningar i fråga om rörlighet och sammankomster och den innehåller många brister. Samlingspartiet anser det vara viktigt att trenden med de oroväckande höga infektionssiffrorna fås att vända nedåt. När beslut fattas om betydande lagförslag måste det finnas aktuell information och man måste försöka hitta alla de åtgärder och verktyg genom vilka förekomsten av nya infektioner samt behovet av sjukhus- och intensivvård börjar minska klart och samtidigt så noggrant avgränsat och i rätt tid som möjligt.
Om begränsningsåtgärder och dämpning av epidemin
I februari 2021 publicerades en undersökning om de olika begränsningsåtgärdernas relativa effekt (Brauner JM, Mindermann S, Sharma M, et. al. Inferring the effectiveness of government interventions against COVID-19. Science 371, 802 (2021). Där konstateras att betydelsen av begränsningar i rörelsefriheten är cirka 15 procent (i lagförslaget uppskattades den dock till 25 procent, således klart högre) och genom sammankomstbegränsningar hade man i vetenskapspublikationen uppnått en nytta på upp till 40 procent vid tillställningar under 10 timmar.
Enligt undersökningen har stängning av skolor och universitet på ett mycket effektivt sätt förhindrat spridningen av infektionen, liksom också begränsningarna för umgänge med fler än 10 personer. Stängningen av restauranger har haft en liten inverkan och stängningen av andra ”icke-nödvändiga” företag har en ännu mindre inverkan. Se bilden nedan (Den relativa nyttan av begränsningarna — i lagförslaget bedöms effekten av rörelsebegränsningarna uppgå till 25 procent.).
Enligt en sakkunnig som hörts i utskottet bedöms det vara väsentligt i vilken mån begränsningarna i rörelsefriheten minskar sådana möten där smitta nu sprids. I motiveringen till lagförslaget antas att R-talet utan ytterligare begränsningar är 1,2. I motiveringen nämns inte vad denna bedömning grundar sig på. Med beaktande av att R-talet inte har varit så högt i Finland under en granskningsperiod på 7 dygn under 2021, verkar antagandet överdrivet. Begränsningarna i rörelsefriheten antas sänka R-talet med 25 procent, eftersom ca 20—30 procent av alla infektioner enligt uppgifter från smittspårning sker i privata sociala kontakter på fritiden och vid andra ärenden än handel i livsmedelsbutiker. Antagandet att begränsningar i rörelsefriheten utgör nästan 100 procent av hindren för sådana infektioner verkar överdrivet. Detta bekräftas av Sciences artikel om nyttan med begränsningar i rörelsefriheten. Dessutom kan inga begränsningar ens i teorin påverka infektionens spridning snabbare än med 5—7 dagars fördröjning. Med beaktande av den sammanlagda effekten av dessa faktorer verkar de föreslagna fördelarna i fråga om begränsningarna av rörelsefriheten vara betydligt överdrivna.
Antalet infektioner har efter den 15 mars börjat minska både nationellt och inom HUS-området. Detta står i logisk proportion till de tidigare begränsningarna som infördes den 9 mars. Effekten på antalet fall observeras med cirka 1 veckors fördröjning och effekten på sjukhus- och intensivvårdsperioderna med 3 veckors fördröjning efter det att begränsningarna tagits i bruk. På grundval av denna information verkar det vara för tidigt att införa nya begränsningar innan man kan se effekterna av de tidigare begränsningarna på längre sikt. Efter det har man redan fattat beslut också om nya begränsningar. Institutet för hälsa och välfärds bedömningar både av hur antalet fall förlöper med nuvarande begränsningar och av fördelarna med de föreslagna begränsningarna har ansetts överdrivna.
Nyttan av begränsningarna i rörelsefriheten verkar obetydlig i förhållande till att när det stiftas en lag som kraftigt begränsar människors grundläggande fri- och rättigheter, bör de uppgifter som står till buds vara framtagna i rätt tid och klart uttolkningsbara. I dem bör också beaktas alla de begränsningar som legat till grund för kalkylerna och även planerade nya begränsningar, bland annat fortsatt stängning av restauranger och gym och distansskola på högstadiet och andra stadiet. Bland annat stängningen av restauranger och gym motiverade Institutet för hälsa och välfärd och social- och hälsovårdsministeriet med de risker i fråga om smittspridning som ingår i dem. Dessa begränsningar bör naturligtvis också ingå i modellerna, och modellerna bör ställas till riksdagens förfogande under lagbehandlingen och till förvaltningsutskottets förfogande som betänkandeutskott innan betänkandet lämnas. Social- och hälsovårdsutskottet har inte fått dessa uppgifter.
Barn, unga, hobbyer
På basis av lagförslaget är det oklart om fritidsverksamhet för barn och unga fortfarande är möjlig till exempel utomhus med iakttagande av anvisningarna om hälsosäkerhet. Det är ytterst viktigt att begränsningarna inte riktas till barnens hobbyverksamhet.
De förlängda begränsningarna för barn och unga och utöver dem begränsningen av rörligheten kan leda till störningssituationer, såsom familjevåld och våld i nära relationer i hemmet samt andra oroligheter. Även servicebehovet inom barnskyddet kan öka. I och med begränsningarna i rörelsefriheten försvåras identifieringen av dem som behöver hjälp och det blir allmänt svårare att iaktta de samhälleliga och sociala negativa effekterna av stängningsåtgärderna.
När det gäller barn och unga bör man beakta de många begränsningar i barns och ungas liv som redan fortgått i över ett år. Till exempel i huvudstadsregionen har gymnasierna och andra stadiet redan haft distansundervisning i ett år. De föreslagna begränsningarna försätter barn i åldern 14—17 år i en ojämlik ställning med tanke på tillgodoseendet av barnets rättigheter, och det finns inga klara grunder för de valda åldersgränserna i propositionen. Ingen bedömning av konsekvenserna för barn har gjorts trots att det är fråga om en lag som kraftigt begränsar de grundläggande fri- och rättigheterna. Regeringen har också i de flesta andra lagar som har samband med coronan låtit bli att göra bedömningar av konsekvenserna för barnen. Detta är oacceptabelt och oförenligt med FN:s konvention om barnets rättigheter.
Det är viktigt att alla minderåriga har möjlighet att vistas utomhus och träffa andra jämnåriga på ett hälsosäkert sätt. Utomhus är det ändå mycket mer osannolikt att man utsätts för virussmitta. (3 § mom. 3)
Ensamstående, äldre och hjälpbehövande
Enligt propositionen ska ensamboende få röra sig utomhus tillsammans med en eller två andra personer än de som bor i samma hushåll. Det är ett bra linjeval. Samtidigt är dock många ensamboende till exempel i så dåligt skick att de inte lätt kan vistas utomhus eller åtminstone tillbringa långa tider utomhus. Ensamboende utgör en betydande andel av den åldrande befolkningen. De kan behöva hjälp med att vistas utomhus och uträtta ärenden. Det är orimligt att kräva att de ska kunna träffa andra människor endast utomhus. Människor är för närvarande mycket belastade, det är ytterst viktigt att det finns entydiga och tydliga anvisningar för alla de vanligaste situationerna.
Vaccinationer
I huvudstadsregionen har det förekommit flest coronavirusangrepp och därför är risken för smitta och dödsfall större där än i det övriga landet. Enligt de kalkyler som den nationella expertgruppen för vaccinationsfrågor har gjort kan man genom en mer effektiv vaccinationsstrategi som viktats enligt epidemiläget och befolkningsmängden enligt modellen förhindra 15—20 procent fler sjukhusbehandlingar än vid den nuvarande utdelning av vacciner som baserar sig enbart på befolkningsmängden fram till det att det första vaccinet har erbjudits hela den vuxna befolkningen. Genom valet av strategi inverkar man inte bara på sjukdomen covid-19 utan också på behandlingen av andra sjukdomar. Alla resurser som används för coronapatienter inkräktar på övrig sjukvård. Ju mindre sjukhusvård av coronafall, desto bättre kan vården av andra sjukdomar tryggas på lika villkor i hela landet.
Syftet med propositionen är att på det sätt som förutsätts i grundlagen genom det allmännas försorg trygga vars och ens rätt till liv enligt grundlagen samt det allmännas skyldighet att trygga tillräckliga hälsotjänster och främja befolkningens hälsa. Målet är således att förhindra att viruset sprids i samhället, att trygga hälso- och sjukvårdens bärkraft och att skydda särskilt dem som tillhör riskgrupper. Den tiofalt större risken för smitta, sjukhusvård och dödsfall hos finländare som bor i de allvarligaste smittområdena är redan i sig en grund för att ändra vaccinationsordningen och det är både medicinskt och etiskt nödvändigt.
Noggrann avgränsning och rätt tidpunkt
När beslut fattas om begränsningar i rörelsefriheten är det absolut nödvändigt att i allt väsentligt betona bedömningen av åtgärdernas läglighet och nödvändighet samt minimeringen av de skadliga konsekvenser som beskrivs i lagförslaget. En noggrann avgränsning av området ska verifieras tydligt på de grunder som utgår från epidemin, och andra åtgärder som förhindrar epidemin ska vara primära. Även om man vid bedömningen kan stödja sig på helheter som är större än enskilda kommuner, ska helheten i fråga från fall till fall vara noggrant motiverad ur epidemiologisk synvinkel. Enbart en administrativ områdesindelning eller ett vedertaget sätt att granska sjukvårdsdistriktens eller sjukvårdsområdenas gränser kan inte räcka för att uppfylla kravet på att begränsningen av de grundläggande fri- och rättigheterna ska vara noggrant avgränsad, nödvändig och proportionerlig.
De kriterier som nämns i definitionen av områden där rörelsefriheten begränsas är för öppna, och därför föreslår vi att förvaltningsutskottet preciserar kriterierna i 2 § och att de ska sättas på lagnivå. Det är nödvändigt att göra kriterierna för införande av begränsningar i rörelsefriheten mer exakta och noggrant avgränsade. Kommuner, sjukvårdsdistrikt, medborgare och företag har rätt att veta vilka exakta grunder som begränsar rörligheten. Olika aktörer måste också kunna förutse sin egen verksamhet och i mån av möjlighet kunna påverka ännu mer för att stävja spridningen av sjukdomen.
Gränsernas hälsosäkerhet
Infektioner som sprids från utlandet ökar sjukdomsbördan mer än inhemska infektioner och utsätter befolkningen för nya virusvarianter som inte förekommer endemiskt i landet. Av dessa orsaker bör infektioner från utlandet förhindras och det bör förhindras att andra virusvarianter kommer in i landet. I praktiken innebär det att alla som anländer från utlandet ska genomgå ett förhandstest och vid behov testas vid gränsen och på nytt inom 72 timmar. Social- och hälsovårdsutskottet krävde i samband med behandlingen av ändringen av 16 och 22 § i lagen om smittsamma sjukdomar att regeringen vidtar omedelbara åtgärder för att införa en modell som baserar sig på förhandsintyg. Det är inte proportionerligt att man ingriper i de grundläggande fri- och rättigheterna inom landets gränser med så starka begränsningar, men samtidigt inte uppställer några effektiva begränsningar för inresa som tryggar hälsosäkerheten i alla situationer.
Munskydd
Munskydd skyddar mycket effektivt sina användare och dem som befinner sig i användarens närmiljö och det rekommenderas därför att de används. De påminner också var och en om risken för en allmänfarlig smittsam sjukdom. Vid sidan av användningen av munskydd ska man se till annan hygienpraxis, såsom handhygien. Det är motiverat att använda munskydd i situationer där det inte går att hålla säkerhetsavstånd, exempelvis i butiker och kollektivtrafikmedel, där det är svårt att hålla säkerhetsavstånden. Det är viktigt att munskydd tas i bruk i hela Finland och att smittspridning kan förebyggas redan i ett så tidigt skede som möjligt, även om situationen i fråga om smittsamma sjukdomar annars skulle vara under kontroll i området.
Övriga effekter
De nya begränsningar av rörligheten som nu föreslås försätter många företag inom handeln, särskilt specialhandeln i en helt ohållbar position: regeringen uppmuntrar människor att undvika att gå in i butiken, men myndigheterna stänger inte butikerna, och de lämnas utan ekonomiskt stöd. Detsamma gäller också företag som tillhandahåller tjänster, privata aktörer och yrkesutövare.
Oklara bestämmelser (vissa affärer kan man besöka, andra inte, men ingen vet i praktiken vad som är tillåtet eller otillåtet) försämrar möjligheterna för handeln och tjänsterna samt sektorerna inom turism- och restaurangbranschen att fullgöra sin roll som upprätthållare av tjänster, försörjningsberedskap i samhället och samhällsfred.
Vad kan man föreslå?
Samlingspartiet föreslår:
1. skärpta sammankomstbegränsningar, ändring av lagen om smittsamma sjukdomar,
2. begränsning av antalet personer som samtidigt uträttar ärenden i butiken eller motsvarande,
3. möjlighet att ingripa exempelvis i religiösa samfunds lokaler,
4. tidsbegränsad stängning av affärer (med undantag för livsmedelsbutiker och apotek) och tillräckliga ersättningar,
5. negativt testresultat, 72 timmars kontrolltest och övervakad karantän6. skyldighet att använda munskydd i hela landet,
7. systematisk sållning av byggplatser,
8. vaccinationsordning: prioritering av distribution av vaccin till de värsta epidemiområdena,
9. i en helt nödvändig situation, när andra metoder har använts och kriterierna för införande av begränsningar i rörelsefriheten uppfylls (2 §), begränsas rörelsefriheten mellan kl. 22 och 06. På detta sätt kan man ingripa i oönskat beteende med mindre ekonomiska och sociala skador.
Om den föreslagna lagstiftningen om temporär begränsning av rörelsefrihet och närkontakter avancerar i riksdagen, är det ytterst viktigt att kort innan en eventuell ibruktagningsförordning utfärdas bedöma situationen i fråga om incidens, mängden nya infektioner, sjukhusvård och intensivvård. Det är viktigt att begränsningarna står i rätt proportion till situationen vid ett eventuellt ikraftträdande.
Med tanke på virusets svaga smittsamhet utomhus är det inte ändamålsenligt att föreskriva strikta begränsningar av antalet personer som vistas utomhus under dagtid för att medborgarna ska kunna upprätthålla sitt psykiska välbefinnande och sin hälsa även under epidemin.