Senast publicerat 09-05-2021 18:53

Utlåtande StoUU 8/2017 rd U 53/2016 rd U 55/2016 rd Stora utskottet Statsrådets skrivelse till riksdagen om Europeiska kommissionens förslag till Europarlamentets och rådets förordning (Markanvändning, förändrad markanvändning och skogsbruk, LULUCF)Statsrådets skrivelse till riksdagen om Europeiska kommissionens förslag till Europaparlamentets och rådets förordning (bördefördelningsförordningen)

Till statsrådet

INLEDNING

Remiss

I enlighet med 96 § i grundlagen har statsrådet lämnat riksdagen de kompletterande skrivelserna UJ 11/2017 vpU 53/2016 vp (markanvändning, förändrad markanvändning och skogsbruk, LULUCF) och UJ 10/2017 vpU 55/2016 vp (bördefördelningsförordningen). 

Stora utskottet beslutade den 10 maj 2017 att remittera ärendet UJ 11/2017 vpU 53/2016 vp till jord- och skogsbruksutskottet, ekonomiutskottet och miljöutskottet för eventuella åtgärder. 

Stora utskottet beslutade den 10 maj 2017 att remittera den kompletterande skrivelsen UJ 10/2017 vpU 55/2016 vp till kommunikationsutskottet, jord- och skogsbruksutskottet, ekonomiutskottet och miljöutskottet för eventuella åtgärder. 

Stora utskottet beslutade den 9 juni 2017 att sambehandla ärendena för utlåtande. 

Utlåtanden

Följande utlåtanden har lämnats i ärenet 

  • stora utskottet 
    StoUU 7/2016 rd
  • miljöutskottet 
    MiUU 23/2016 rd
  • ekonomiutskottet 
    EkUU 34/2016 rd
  • jord- och skogsbruksutskottet 
    JsUU 14/2017 rd
  • ekonomiutskottet 
    EkUU 31/2017 rd
  • miljöutskottet 
    MiUU 17/2017 rd
  • jord- och skogsbruksutskottet  
    JsUU 15/2016 rd

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • överinspektör Jaana Kaipainen 
    jord- och skogsbruksministeriet
  • konsultativ tjänsteman Tuija Talsi 
    miljöministeriet.

Samband med andra handlingar

Stora utskottet har i ärendet UJ 11/2017 vp—U 53/2016 rd fått utlåtanden av jord- och skogsbruksutskottet (MmVL 14/2017 vp), ekonomiutskottet (TaVL 31/2017 vp) och miljöutskottet (YmVL 17/2017 vp). 

I ärendet UJ 10/2017 vpU 55/2016 vp har stora utskottet fått utlåtande av jord- och skogsbruksutskottet (JsUU 15/2017 rd), ekonomiutskottet (EkUU 32/2017 rd) och miljöutskottet (MiUU 18/2017 rd). Dessutom har utskottet antecknat att ett meddelande har inkommit från kommunikationsutskottet: inga åtgärder. 

STATSRÅDETS SKRIVELSER

Se EU-dokument COM(2016) 479 och hänvisning till Eutori EU/2016/1350, samt EU-dokument COM(2016) 482, A/Asetus 525/2013 och hänvisning till Eutori EU/2016/1351. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Se det finska utlåtandet SuVL 8/2017 vp

UTSKOTTETS UTLÅTANDE

Stora utskottet meddelar

att det omfattar statsrådets ståndpunkt. 
Helsingfors 7.12.2016 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Anne-Mari Virolainen saml 
 
vice ordförande 
Simon Elo na 
 
medlem 
Olavi Ala-Nissilä cent 
 
medlem 
Sirkka-Liisa Anttila cent 
 
medlem 
Paavo Arhinmäki vänst 
 
medlem 
Eva Biaudet sv 
 
medlem 
Sari Essayah kd 
 
medlem 
Jukka Gustafsson sd 
 
medlem 
Timo Harakka sd 
 
medlem 
Johanna Karimäki gröna 
 
medlem 
Elsi Katainen cent 
 
medlem 
Susanna Koski saml 
 
medlem 
Katri Kulmuni cent 
 
medlem 
Anne Louhelainen blåa 
 
medlem 
Sanna Marin sd 
 
medlem 
Jani Mäkelä saf 
 
medlem 
Mika Niikko saf 
 
medlem 
Sari Raassina saml 
 
medlem 
Martti Talja cent 
 
medlem 
Ville Tavio saf 
 
medlem 
Sinuhe Wallinheimo saml 
 
medlem 
Juhana Vartiainen saml 
 
ersättare 
Maarit Feldt-Ranta sd 
 
ersättare 
Juha Pylväs cent. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Anna Sorto. 
 

AVVIKANDE MENING 1

Motivering

Se det finska utlåtandet SuVL 8/2017 vp

Avvikande mening

Kläm 

Vi föreslår

att stora utskottet omfattar statsrådets ståndpunkt med de ändringar som anges i motiven till den avvikande meningen. 
Helsingfors 16.6.2017
Timo Harakka sd 
 
Jukka Gustafsson sd 
 
Sanna Marin sd 
 
Maarit Feldt-Ranta sd. 
 

AVVIKANDE MENING 2

Motivering

Se det finska utlåtandet SuVL 8/2017 vp

Avvikande mening

Kläm 

Jag föreslår

att Finland ska ha som mål att driva en ambitiös klimatpolitik på EU-nivå utan någon möjlighet till flexibilitet. På det nationella planet ska Finland fullgöra åtagandet om utsläppsminskningar fullt ut och förbereda sig för kommande skärpningar av utsläppsåtagandena. Finland ska arbeta för att LULUCF-sektorn står fast som ett övergripande mål, utan någon flexibilitetsmöjlighet för att lätta upp utsläppsåtagandena i de övriga sektorerna. Finland bör dessutom sträva efter att fastställa referensnivån för skogsanvändningen så att man beaktar de faktiska nettoeffekterna för klimatet och sporrar till att öka kollagret i skogarna och till ett hållbart skogsbruk och en hållbar bioekonomi. Referensnivåerna för medlemsländernas kolsänkor ska grunda sig på en oberoende extern bedömning av den faktiska utvecklingen av kolsänkorna och inte på ett nationellt politiskt beslut, vilket skulle vara godtyckligt från vetenskaplig synpunkt. 
Helsingfors 16.6.2017
Johanna Karimäki gröna 
 

AVVIKANDE MENING 3

Motivering

Se det finska utlåtandet SuVL 8/2017 vp

Avvikande mening

Kläm 

Jag föreslår

att Finlands viktigaste förhandlingsmål när det gäller bördefördelningsförordningen och LULUCF-förordningen ska vara en genuin minskning av utsläppen av växthusgaser inom EU, inte att generera kalkylerad nytta för enstaka länder. Referensnivån för skogsanvändningen ska grunda sig på den verkliga nivån på kolsänkorna, och nationella politiska åtgärder ska inte beaktas. Finland ska inte sträva efter full flexibilitet. 
Helsingfors 16.6.2017
Paavo Arhinmäki vänst 
 

AVVIKANDE MENING 4

Motivering

Se det finska utlåtandet SuVL 8/2017 vp

Avvikande mening

Kläm 

Jag föreslår

att statsrådet beaktar det som sägs ovan som förhandlingsmål för Finland. 
Helsingfors 16.6.2017
Eva Biaudet sv