Senast publicerat 01-08-2025 17:06

Betänkande EkUB 10/2025 rd RP 30/2025 rd Ekonomiutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om handel med finansiella instrument, lagen om investeringstjänster och 50 o § i lagen om Finansinspektionen

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om handel med finansiella instrument, lagen om investeringstjänster och 50 o § i lagen om Finansinspektionen (RP 30/2025 rd): Ärendet har remitterats till ekonomiutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • lagstiftningsråd Paula Kirppu 
    finansministeriet
  • ledande jurist Jyrki Manninen 
    Finansinspektionen
  • verkställande direktör Henrik Husman 
    Nasdaq Helsinki Oy
  • utbildningschef Joonatan Naukkarinen 
    Börsstiftelsen i Finland.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • justitieministeriet
  • Finanssiala ry
  • Pääomasijoittajat ry.

Inget yttrande av 

  • Verket för finansiell stabilitet.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås det att lagen om handel med finansiella instrument, lagen om investeringstjänster och lagen om Finansinspektionen ändras. 

Genom de föreslagna lagarna genomförs nationellt direktivet om ändring av direktivet om marknader för finansiella instrument. Genom ändringen av direktivet upphävs och flyttas delar av regleringen till den direkt tillämpliga förordningen om marknader för finansiella instrument, preciseras kraven på transparens i handeln och förutsättningarna för tillfälligt avbrytande av handeln. 

I lagen om handel med finansiella instrument föreslås ändringar i fråga om definitioner, preciseringar i fråga om krav som gäller organiseringen av verksamheten på en reglerad marknad, publicering av grunderna för kortvariga avbrott i handeln, kontroller av hanteringen inom råvaruderivat och utsläppsrättsderivat och rapporteringsskyldighet när det gäller handelsplatser där det bedrivs handel med råvaruderivat och utsläppsrättsderivat, klassificering av parter och påföljdsavgifter. 

I lagen om investeringstjänster föreslås ändringar i bestämmelserna om omsorgsfullt utförande av order och i påföljdsavgiften. 

Dessutom föreslås det en enskild precisering av tillsynen över positionslimiter i lagen om handel med finansiella instrument för att komplettera ett tidigare genomförande av direktivet om marknader för finansiella instrument när det gäller sådana positioner i råvaruderivat som innehas av icke-finansiella enheter. 

Det föreslås dessutom att lagen om handel med finansiella instrument ändras så att Finansinspektionen är den myndighet som beviljar verksamhetstillstånd för börsen och den myndighet som fastställer börsens regler. Också i lagen om Finansinspektionen föreslås en ändring som gäller den behöriga myndigheten. 

De föreslagna lagarna avses träda i kraft den 29 september 2025. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Bakgrund och mål

Syftet med förslaget är att nationellt genomföra direktivet om ändring av direktivet om marknader för finansiella instrument (EU) 2024/790 (Markets in Financial Instruments Directive II, MiFID II-direktivet). 

Genomförandet av MiFID II-ändringsdirektivet förutsätter ändringar och preciseringar i den nationella lagstiftningen bland annat i fråga om kraven på transparens i handeln med finansiella instrument och förutsättningarna för tillfälligt avbrytande av handeln. Dessutom förutsätts det i ändringsdirektivet att medlemsländerna inför effektiva, proportionella och avskräckande påföljder för överträdelser av vissa skyldigheter enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument (nedan MiFIR-förordningen). 

Det föreslås att ändringsdirektivet genomförs genom ändringar i lagen om handel med finansiella instrument (1070/2017) och lagen om investeringstjänster (747/2012). Dessutom föreslås det en precisering i lagen om handel med finansiella instrument som gäller tillsynen över positionslimiter i fråga om råvaruderivatpositioner som innehas av icke-finansiella företag. Preciseringen kompletterar det tidigare genomförandet av direktivet om marknader för finansiella instrument. 

Utöver genomförandet av ändringsdirektivet föreslås det att Finansinspektionen i fortsättningen ska vara den myndighet som beviljar verksamhetstillstånd för börsen och fastställer börsens regler. 

Den föreslagna regleringen avses träda i kraft den 29 september 2025. 

Bedömning av de centrala förslagen som gäller ändringsdirektivet

Allmänt

MiFID II-direktivet (2014/65/EU) och MiFIR-förordningen (EU Nr 600/2014) om marknader för finansiella instrument har tillämpats sedan den 3 januari 2018. Det är fråga om en omfattande reglering som fastställer enhetliga krav på ett omsorgsfullt genomförande av affärsverksamhet på marknaden för finansiella instrument samt på öppenhet och insyn i verksamheten. Syftet med regleringen är att förbättra investerarskyddet och jämförbarheten mellan investeringstjänster. Syftet med regleringen på EU-nivå är också att säkerställa bättre möjligheter för handelsplatser och tillhandahållare av investeringstjänster (banker, värdepappersföretag, fonder som tillhandahåller kapitalförvaltning och förvaltare av alternativa investeringsfonder) att bedriva gränsöverskridande verksamhet i hela unionen. Den reglering som förordningen och direktivet om marknader för finansiella instrument bildar är en av kommissionens många åtgärder för att främja kapitalmarknadernas funktion i EU. 

Ändringar som ändringsdirektivet förutsätter i den nationella lagstiftningen

Både MiFIR-förordningen och MiFID II-direktivet reviderades 2024. Ekonomiutskottet har i sitt utlåtande EkUU 8/2022 rdU 79/2022 rd tagit ställning till ändringsförslagen som gäller direktivet och förordningen. Syftet med den aktuella propositionen är att nationellt genomföra de ändringar i MiFID II-direktivet som godkändes den 28 februari 2024. 

MiFID II-ändringsdirektivet förutsätter ändringar i den nationella lagstiftningen i fråga om krav som gäller organiseringen av verksamheten på en reglerad marknad, publicering av grunderna för kortvariga avbrott i handeln, kontroller av hanteringen inom råvaruderivat och utsläppsrättsderivat och rapporteringsskyldighet när det gäller handelsplatser där det bedrivs handel med råvaruderivat och utsläppsrättsderivat och omsorgsfullt utförande av order. Ändringsdirektivet innehåller noggrannare bestämmelser än tidigare om rapporteringsskyldigheter som gäller konsoliderad handelsinformation. I direktivet föreskrivs också om en uttrycklig skyldighet för reglerade marknader samt för marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral eller organiserad handel att sörja för kvaliteten på den handelsinformation som lämnas till tillhandahållaren av konsoliderad handelsinformation. 

Enligt de sakkunnigyttranden som lämnats till utskottet ingår de viktigaste ändringar som antagits till följd av översynen av regleringen om marknader för finansiella instrument i förordningen om marknader för finansiella instrument (MiFIR), som är direkt tillämplig rätt. De ändringar i den nationella lagstiftningen som genomförandet av MiFID II-ändringsdirektivet förutsätter är däremot mycket tekniska till sin natur. Ekonomiutskottet hänvisar till sakkunnigyttrandena och framhåller att förslaget är motiverat till den del det är fråga om genomförandet av direktivets bestämmelser om handel med finansiella instrument och organisering av den handeln. 

Sanktioner enligt ändringsdirektivet och nationella bestämmelser om dem

Enligt artikel 70 i MiFID II-direktivet ska medlemsstaterna föreskriva om lämpliga administrativa påföljder för överträdelser av vissa skyldigheter enligt MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.1 ska påföljderna vara effektiva, proportionella och avskräckande. 

Det ändringsdirektiv till MiFID II-direktivet som nu genomförs förutsätter att medlemsstaterna föreskriver om påföljder vid överträdelser av vissa skyldigheter enligt MiFIR-förordningen som inte tidigare har varit förenade med hot om sanktioner. De nya skyldigheter som enligt direktivet är förenade med hot om sanktioner hänför sig till iakttagandet av volymtaket för handeln, kraven på transparens före handel på handelsplatser när det gäller derivat och paketorder, uppskjutet offentliggörande av handelsinformation när det gäller derivat, överföring av data till en tillhandahållare av konsoliderad handelsinformation, kvaliteten på de uppgifter som offentliggörs samt synkronisering av affärsklockor. 

I propositionen föreslås det att det för överträdelser av de skyldigheter som anges i MiFIR-förordningen, och som enligt direktivet är förenade med hot om sanktioner, påförs en administrativ påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen. 

Ekonomiutskottet noterar att de överträdelser som ska sanktioneras beskrivs på en mycket allmän nivå i propositionen, och hänvisningarna till artiklarna i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument ger inte till alla delar en exakt bild av den överträdelse eller försummelse som påföljdsavgiften gäller. Utskottet påpekar också att de nya påföljderna motiveras väldigt knapphändigt i propositionen och att det inte för varje enskild överträdelse, som enligt förslaget ska sanktioneras, redogörs för varför en administrativ påföljdsavgift är en nödvändig och proportionell påföljd. Också justitieministeriet konstaterar i sitt yttrande till ekonomiutskottet att ekonomiutskottet bör försäkra sig om att det finns adekvata och tillräckliga grunder för de nya sanktioner som enligt propositionen ska genomföras genom administrativa påföljdsavgifter. 

Finansministeriet har på utskottets begäran i sina svar till utskottet den 13 maj 2025 och den 26 maj 2025 preciserat beskrivningarna av de överträdelser som enligt förslaget ska omfattas av sanktioner samt närmare för varje enskild överträdelse motiverat varför en administrativ påföljd är nödvändig och proportionerlig. Enligt ministeriets svar är det ur investerarnas synvinkel en absolut förutsättning att de åtgärder som enligt förslaget ska vara förenade med hot om sanktioner tillämpas noggrant och exakt för att handeln med finansiella instrument ska vara tillförlitlig på systemnivå i Europa. I detaljmotiveringen till lagförslag 1 och 2 motiveras varje åtgärd som föreslås vara förenad med hot om sanktioner närmare. 

Ekonomiutskottet anser att detaljmotiveringen i utskottets betänkande ger en klart tydligare bild av de skyldigheter som ska iakttas. Dessutom anser utskottet att de kompletterade motiveringarna, enligt vilka de föreslagna påföljdsavgifterna är nödvändiga för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument, är ändamålsenliga. Målen för regleringen kan inte heller nås på ett mindre ingripande sätt. 

Ärenden som gäller börsens verksamhetstillstånd och regler överförs till Finansinspektionen

Utöver bestämmelserna om genomförande av ändringsdirektivet om marknader för finansiella instrument föreslås det i propositionen att förfarandet för beviljande av verksamhetstillstånd för en börs och fastställande av börsreglerna överförs från finansministeriet till Finansinspektionen. Förslaget motiveras med att börsen i nuläget står under Finansinspektionens tillsyn och att Finansinspektionen därför har bättre insyn i börsens verksamhet. Finansinspektionen deltar också i beredningen av Europeiska värdepappers- och marknadsmyndighetens reglering på lägre nivå som gäller EU:s finansmarknad. Den regleringen är ofta betydande med tanke på börsreglerna. Förslaget förenklar också förfarandena och minskar finansministeriets och börsens administrativa börda. 

I Finland finns för närvarande en börs som drivs av Nasdaq Helsinki Oy. Ärenden som gäller verksamhetstillstånd behandlas därför sällan. Sakkunniga har sett positivt på förslaget särskilt av den anledningen att förfarandena för att fastställa börsregler, till exempel i situationer där nya produkter och handelsmetoder introduceras på marknaden, blir smidigare om reglerna fastställs av Finansinspektionen. Ekonomiutskottet anser i likhet med de sakkunniga och med stöd av propositionsmotiven att det är motiverat att uppgifter som gäller börsens verksamhetstillstånd och fastställande av börsregler överförs till Finansinspektionen. 

Övrigt

Förslaget om börsens verksamhetstillstånd och regler har konsekvenser också för bestämmelserna om överklagande i 11 kap. i lagen om handel med finansiella instrument. Justitieministeriet påpekar i sitt yttrande att 11 kap. 2 § 2 mom. i lagen om handel med finansiella instrument är en informativ bestämmelse som inte avgör vilka beslut av Finansinspektionen som får överklagas. Rätten att söka ändring i Finansinspektionens beslut avgörs med stöd av 21 § 1 mom. i grundlagen och 6 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019), som tillämpas som en allmän lag vid förvaltningsprocesser, samt med stöd av specialbestämmelsen i 73 § i lagen om Finansinspektionen. 

Utskottet hänvisar till finansministeriets svar av den 13 maj 2025 och anser att justitieministeriets anmärkningar är korrekta. Ekonomiutskottet har också i ett tidigare betänkande EkUB 11/2012 rdRP 32/1012 rd konstaterat att 11 kap. 2 § 2 mom. i lagen om handel med finansiella instrument till sin karaktär är en informativ bestämmelse. 

DETALJMOTIVERING

1. Lagen om ändring av lagen om handel med finansiella instrument

Ingressen.

Utskottet föreslår en teknisk korrigering i ingressen till lagförslaget. 

11 kap. Överklagande

2 §. Överklagande.

Utskottet föreslår en precisering av ordalydelsen i den första meningen i 2 mom. 

12 kap. Administrativa påföljder

2 §. Påföljdsavgift.

 

Utskottet föreslår en teknisk korrigering i 3 mom. 1 punkten. Dessutom föreslår utskottet att hänvisningen till artikel 15.1 fjärde stycket i MiFIR-förordningen stryks i 3 mom. 4 punkten, eftersom det inte finns något fjärde stycke i artikel 15.1 i MiFIR-förordningen. 

Vidare föreslår utskottet att beskrivningarna av de skyldigheter enligt MiFIR-förordningen som avses i 3 mom. 1, 2 och 4 punkten och som är förenade med hot om sanktioner samt motiveringen till varför den administrativa påföljdsavgiften är nödvändig och proportionerlig kompletteras enligt följande i fråga om varje enskild överträdelse. 

Artikel 5: Iakttagande av volymtak för handeln 

Bestämmelser om skyldighet att offentliggöra bud som gäller handel med aktieinstrument (t.ex. aktier och börshandlade fonder) finns i artikel 3 i MiFIR-förordningen. Artikel 4 i förordningen innehåller bestämmelser om sådana undantag från dessa skyldigheter som är tillämpliga på utförda transaktioner på de villkor som anges närmare i artikeln. Ett exempel på sådana transaktioner är transaktioner som genomförs av systematiska internhandlare till ett pris som härleds exempelvis från den mest relevanta marknaden för det finansiella instrumentet vad gäller likviditet eller från en handelsplats där det finansiella instrumentet först togs upp till handel. 

Enligt artikel 5 i MiFIR-förordningen ska handelsplatser avbryta sin användning av det undantag som avses i artikel 4.1 a om den andel av handeln med ett finansiellt instrument som utförs enligt detta undantag överstiger 7 procent av den totala volymen av handeln med det finansiella instrumentet i unionen. Syftet med bestämmelserna i artikel 5 i förordningen är att säkerställa att undantaget från skyldigheten att offentliggöra information enligt artikel 4 inte otillbörligen skadar prisbildningen på marknaden. 

En förutsättning för genomförandet av MiFID II-direktivet (artikel 70.3) är att det i den nationella lagstiftningen föreskrivs om en effektiv, proportionerlig och avskräckande påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 5 i MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.6 i direktivet ska den administrativa påföljdsavgiftens maximibelopp vara minst 5 000 000 euro eller högst 10 procent av den juridiska personens totala årsomsättning enligt den senaste tillgängliga redovisning som har godkänts av ledningsorganet. 

Tillförlitlig prisbildning och transparent handel är centrala faktorer för en effektiv och fungerande finansmarknad. Därför ska en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen anses vara en proportionerlig påföljd för överträdelser av skyldigheten som gäller volymtak för handel i artikel 5 i MiFIR-förordningen. Den föreslagna påföljdsavgiften är nödvändig för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Målen för regleringen kan inte uppnås på ett mindre ingripande sätt. 

Artikel 8a.1 och 8a.2: Krav på transparens före handel på handelsplatser när det gäller derivat 

I artikel 8a.1 i MiFIR-förordningen anges det att när marknadsoperatörer som driver en reglerad marknad tillämpar en central limitorderbok eller ett handelssystem med periodiskt återkommande auktioner ska de offentliggöra aktuella köp- och säljpriser och orderdjupet vid dessa priser som visas i deras system för börshandlade derivat. 

Enligt artikel 8a.2 gäller skyldigheten att offentliggöra information på motsvarande sätt när en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral handel eller en marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel tillämpar en central limitorderbok eller ett handelssystem med periodiskt återkommande auktioner. Skyldigheten att offentliggöra information gäller också OTC-derivat som är denominerade i euro, japanska yen, amerikanska dollar eller brittiska pund och som uppfyller de kriterier som beskrivs närmare i punkt 2 a–c. 

Nämnda marknadsoperatörer ska kontinuerligt offentliggöra den information som avses i både artikel 8a.1 och 8a.2 för allmänheten under den tid då marknaderna normalt är öppna. 

En förutsättning för genomförandet av MiFID II-direktivet (artikel 70.3) är att det i den nationella lagstiftningen föreskrivs om en effektiv, proportionerlig och avskräckande påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 8a.1 och 8a.2 i MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.6 i direktivet ska den administrativa påföljdsavgiftens maximibelopp vara minst 5 000 000 euro eller högst 10 procent av den juridiska personens totala årsomsättning enligt den senaste tillgängliga redovisning som har godkänts av ledningsorganet. 

Tillförlitlig prisbildning och transparent handel är centrala faktorer för en effektiv och fungerande finansmarknad. Därför ska en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen anses vara en proportionerlig påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 8a.1 och 8a.2 i MiFIR-förordningen. Den föreslagna påföljdsavgiften är nödvändig för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Målen för regleringen kan inte uppnås på ett mindre ingripande sätt. 

Artikel 8b: Krav på transparens före handel på handelsplatser när det gäller paketorder 

I artikel 8b i MiFIR-förordningen anges det att när marknadsoperatörer och värdepappersföretag som driver en handelsplats tillämpar en central limitorderbok eller ett handelssystem med periodiskt återkommande auktioner ska de offentliggöra aktuella köp- och säljpriser och bud för paketorder som består av obligationer, strukturerade finansiella produkter, utsläppsrätter eller derivat. Nämnda marknadsoperatörer ska kontinuerligt offentliggöra denna information för allmänheten under den tid då marknaderna normalt är öppna. 

En förutsättning för genomförandet av MiFID II-direktivet (artikel 70.3) är att det i den nationella lagstiftningen föreskrivs om en effektiv, proportionerlig och avskräckande påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 8b i MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.6 i direktivet ska den administrativa påföljdsavgiftens maximibelopp vara minst 5 000 000 euro eller högst 10 procent av den juridiska personens totala årsomsättning enligt den senaste tillgängliga redovisning som har godkänts av ledningsorganet. 

Tillförlitlig prisbildning och transparent handel är centrala faktorer för en effektiv och fungerande finansmarknad. Därför ska en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen anses vara en proportionerlig påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 8b i MiFIR-förordningen. Den föreslagna påföljdsavgiften är nödvändig för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Målen för regleringen kan inte uppnås på ett mindre ingripande sätt. 

Artikel 11a.1 andra stycket första meningen och artikel 11a.1 fjärde stycket: Uppskjutet offentliggörande när det gäller derivat 

Enligt artikel 11a i MiFIR-förordningen ska marknadsoperatörer och värdepappersföretag som driver en handelsplats tydligt informera marknadsaktörer och allmänheten när offentliggörandet av handelsinformation skjuts upp. Enligt artikel 11a.1 fjärde stycket ska samtliga uppgifter om varje enskild transaktion offentliggöras när perioden för uppskjutandet löper ut. 

En förutsättning för genomförandet av MiFID II-direktivet (artikel 70.3) är att det i den nationella lagstiftningen föreskrivs om en effektiv, proportionerlig och avskräckande påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 11a.1 andra stycket första meningen och artikel 11a.1 fjärde stycket i MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.6 i direktivet ska den administrativa påföljdsavgiftens maximibelopp vara minst 5 000 000 euro eller högst 10 procent av den juridiska personens totala årsomsättning enligt den senaste tillgängliga redovisning som har godkänts av ledningsorganet. 

Tillförlitlig prisbildning och transparent handel är centrala faktorer för en effektiv och fungerande finansmarknad. Därför ska en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen anses vara en proportionerlig påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 11a.1 andra stycket första meningen och artikel 11a.1 fjärde stycket i MiFIR-förordningen. Den föreslagna påföljdsavgiften är nödvändig för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Målen för regleringen kan inte uppnås på ett mindre ingripande sätt. 

Artikel 22a.1 och 22a.5–22a.8: Överföring av data till en tillhandahållare av konsoliderad handelsinformation 

Artikel 22a i MiFIR-förordningen innehåller bestämmelser om data som ska överföras till en tillhandahållare av konsoliderad handelsinformation. 

Enligt artikel 22a.1 ska de datarapportörer som avses i den artikeln överföra handelsinformation om aktier, börshandlade fonder och obligationer som handlas på en handelsplats samt om OTC-derivat som avses i artikel 8a.2. Specificerade data ska överföras i ett harmoniserat format och genom ett överföringsprotokoll av hög kvalitet till tillhandahållaren av konsoliderad handelsinformation så nära realtid som det är tekniskt möjligt. 

Enligt 22a.5 ska en tillhandahållare av konsoliderad handelsinformation bland de typer av överföringsprotokoll som datarapportörerna erbjuder andra användare välja vilket överföringsprotokoll som används. Artikel 22a.8 innehåller bestämmelser om skyldigheter och förfaranden som tillämpas om tillhandahållaren av konsoliderad handelsinformation anser att datakvaliteten är otillräcklig. 

En förutsättning för genomförandet av MiFID II-direktivet (artikel 70.3) är att det i den nationella lagstiftningen föreskrivs om en effektiv, proportionerlig och avskräckande påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 22a.1 och 22a.5–22a.8 i MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.6 i direktivet ska den administrativa påföljdsavgiftens maximibelopp vara minst 5 000 000 euro eller högst 10 procent av den juridiska personens totala årsomsättning enligt den senaste tillgängliga redovisning som har godkänts av ledningsorganet. 

Tillförlitlig prisbildning och transparent handel är centrala faktorer för en effektiv och fungerande finansmarknad. Därför ska en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen anses vara en proportionerlig påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 22a.1 och 22a.5–22a.8 i MiFIR-förordningen. Den föreslagna påföljdsavgiften är nödvändig för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Målen för regleringen kan inte uppnås på ett mindre ingripande sätt. 

Artikel 22b.1: Datakvalitet 

Skyldigheterna enligt artikel 22b.1 i MiFIR-förordningen preciserar nivån på de data som överförs till och sprids av tillhandahållaren av konsoliderad handelsinformation samt de tekniska standarder som ska uppfyllas vid överföringen av data. 

En förutsättning för genomförandet av MiFID II-direktivet (artikel 70.3) är att det i den nationella lagstiftningen föreskrivs om en effektiv, proportionerlig och avskräckande påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 22b.1 i MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.6 i direktivet ska den administrativa påföljdsavgiftens maximibelopp vara minst 5 000 000 euro eller högst 10 procent av den juridiska personens totala årsomsättning enligt den senaste tillgängliga redovisning som har godkänts av ledningsorganet. Tillförlitlig prisbildning och transparent handel är centrala faktorer för en effektiv och fungerande finansmarknad. Därför ska en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen anses vara en proportionerlig påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 22b.1 i MiFIR-förordningen. Den föreslagna påföljdsavgiften är nödvändig för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Målen för regleringen kan inte uppnås på ett mindre ingripande sätt. 

Artikel 22c.1: Synkronisering av affärsklockor 

I artikel 22c.1 i MiFIR-förordningen föreskrivs om en skyldighet för handelsplatserna, deras medlemmar eller användare, systematiska internhandlare, utsedda publiceringsenheter, godkända publiceringsarrangemang och tillhandahållare av konsoliderad handelsinformation att synkronisera sina affärsklockor för att registrera datum och tidpunkt för varje rapporteringspliktig händelse. 

En förutsättning för genomförandet av MiFID II-direktivet (artikel 70.3) är att det i den nationella lagstiftningen föreskrivs om en effektiv, proportionerlig och avskräckande påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 22c.1 i MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.6 i direktivet ska den administrativa påföljdsavgiftens maximibelopp vara minst 5 000 000 euro eller högst 10 procent av den juridiska personens totala årsomsättning enligt den senaste tillgängliga redovisning som har godkänts av ledningsorganet. Tillförlitlig prisbildning och transparent handel är centrala faktorer för en effektiv och fungerande finansmarknad. Därför ska en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen anses vara en proportionerlig påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 22c.1 i MiFIR-förordningen. Den föreslagna påföljdsavgiften är nödvändig för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Målen för regleringen kan inte uppnås på ett mindre ingripande sätt. 

2. Lagen om ändring av lagen om investeringstjänster

Ingressen.

Utskottet föreslår ändringar i ingressen. 

15 kap. Administrativa påföljder

2 §. Påföljdsavgift.

 

Utskottet föreslår att det till 7 mom. 2 punkten fogas en hänvisning till artikel 11a.1 andra stycket första meningen i MiFIR-förordningen. Det är fråga om en teknisk korrigering. 

Utskottet föreslår att hänvisningen till artikel 15.1 fjärde stycket i MIFIR-förordningen stryks i 7 mom. 4 punkten, eftersom det inte finns något fjärde stycke i artikel 15.1 i MIFIR-förordningen. 

Vidare föreslår utskottet att beskrivningarna av de skyldigheter enligt MiFIR-förordningen som avses i 7 mom. 1, 2 och 4 punkten och som är förenade med hot om sanktioner samt motiveringen till varför den administrativa påföljdsavgiften är nödvändig och proportionerlig kompletteras enligt följande i fråga om varje enskild överträdelse. 

Artikel 5: Iakttagande av volymtak för handeln 

Bestämmelser om skyldighet att offentliggöra bud som gäller handel med aktieinstrument (t.ex. aktier och börshandlade fonder) finns i artikel 3 i MiFIR-förordningen. Artikel 4 i förordningen innehåller bestämmelser om sådana undantag från dessa skyldigheter som är tillämpliga på utförda transaktioner på de villkor som anges närmare i artikeln. Ett exempel på sådana transaktioner är transaktioner som genomförs av systematiska internhandlare till ett pris som härleds exempelvis från den mest relevanta marknaden för det finansiella instrumentet vad gäller likviditet eller från en handelsplats där det finansiella instrumentet först togs upp till handel. 

Enligt artikel 5 i MiFIR-förordningen ska handelsplatser avbryta sin användning av det undantag som avses i artikel 4.1 a om den andel av handeln med ett finansiellt instrument som utförs enligt detta undantag överstiger 7 procent av den totala volymen av handeln med det finansiella instrumentet i unionen. Syftet med bestämmelserna i artikel 5 i förordningen är att säkerställa att undantaget från skyldigheten att offentliggöra information enligt artikel 4 inte otillbörligen skadar prisbildningen på marknaden. 

En förutsättning för genomförandet av MiFID II-direktivet (artikel 70.3) är att det i den nationella lagstiftningen föreskrivs om en effektiv, proportionerlig och avskräckande påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 5 i MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.6 i direktivet ska den administrativa påföljdsavgiftens maximibelopp vara minst 5 000 000 euro eller högst 10 procent av den juridiska personens totala årsomsättning enligt den senaste tillgängliga redovisning som har godkänts av ledningsorganet. 

Tillförlitlig prisbildning och transparent handel är centrala faktorer för en effektiv och fungerande finansmarknad. Därför ska en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen anses vara en proportionerlig påföljd för överträdelser av skyldigheten som gäller volymtak för handel i artikel 5 i MiFIR-förordningen. Den föreslagna påföljdsavgiften är nödvändig för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Målen för regleringen kan inte uppnås på ett mindre ingripande sätt. 

Artikel 8a.1 och 8a.2: Krav på transparens före handel på handelsplatser när det gäller derivat 

I artikel 8a.1 i MiFIR-förordningen anges det att när marknadsoperatörer som driver en reglerad marknad tillämpar en central limitorderbok eller ett handelssystem med periodiskt återkommande auktioner ska de offentliggöra aktuella köp- och säljpriser och orderdjupet vid dessa priser som visas i deras system för börshandlade derivat. 

Enligt artikel 8a.2 gäller skyldigheten att offentliggöra information på motsvarande sätt när en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral handel eller en marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel tillämpar en central limitorderbok eller ett handelssystem med periodiskt återkommande auktioner. Skyldigheten att offentliggöra information gäller också OTC-derivat som är denominerade i euro, japanska yen, amerikanska dollar eller brittiska pund och som uppfyller de kriterier som beskrivs närmare i punkt 2 a–c. 

Nämnda marknadsoperatörer ska kontinuerligt offentliggöra den information som avses i både artikel 8a.1 och 8a.2 för allmänheten under den tid då marknaderna normalt är öppna. 

En förutsättning för genomförandet av MiFID II-direktivet (artikel 70.3) är att det i den nationella lagstiftningen föreskrivs om en effektiv, proportionerlig och avskräckande påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 8a.1 och 8a.2 i MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.6 i direktivet ska den administrativa påföljdsavgiftens maximibelopp vara minst 5 000 000 euro eller högst 10 procent av den juridiska personens totala årsomsättning enligt den senaste tillgängliga redovisning som har godkänts av ledningsorganet. 

Tillförlitlig prisbildning och transparent handel är centrala faktorer för en effektiv och fungerande finansmarknad. Därför ska en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen anses vara en proportionerlig påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 8a.1 och 8a.2 i MiFIR-förordningen. Den föreslagna påföljdsavgiften är nödvändig för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Målen för regleringen kan inte uppnås på ett mindre ingripande sätt. 

Artikel 8b: Krav på transparens före handel på handelsplatser när det gäller paketorder 

I artikel 8b i MiFIR-förordningen anges det att när marknadsoperatörer och värdepappersföretag som driver en handelsplats tillämpar en central limitorderbok eller ett handelssystem med periodiskt återkommande auktioner ska de offentliggöra aktuella köp- och säljpriser och bud för paketorder som består av obligationer, strukturerade finansiella produkter, utsläppsrätter eller derivat. Nämnda marknadsoperatörer ska kontinuerligt offentliggöra denna information för allmänheten under den tid då marknaderna normalt är öppna. 

En förutsättning för genomförandet av MiFID II-direktivet (artikel 70.3) är att det i den nationella lagstiftningen föreskrivs om en effektiv, proportionerlig och avskräckande påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 8b i MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.6 i direktivet ska den administrativa påföljdsavgiftens maximibelopp vara minst 5 000 000 euro eller högst 10 procent av den juridiska personens totala årsomsättning enligt den senaste tillgängliga redovisning som har godkänts av ledningsorganet. 

Tillförlitlig prisbildning och transparent handel är centrala faktorer för en effektiv och fungerande finansmarknad. Därför ska en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen anses vara en proportionerlig påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 8b i MiFIR-förordningen. Den föreslagna påföljdsavgiften är nödvändig för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Målen för regleringen kan inte uppnås på ett mindre ingripande sätt. 

Artikel 11a.1 andra stycket första meningen och artikel 11a.1 fjärde stycket: Uppskjutet offentliggörande när det gäller derivat 

Enligt artikel 11a i MiFIR-förordningen ska marknadsoperatörer och värdepappersföretag som driver en handelsplats tydligt informera marknadsaktörer och allmänheten när offentliggörandet av handelsinformation skjuts upp. Enligt artikel 11a.1 fjärde stycket ska samtliga uppgifter om varje enskild transaktion offentliggöras när perioden för uppskjutandet löper ut. 

En förutsättning för genomförandet av MiFID II-direktivet (artikel 70.3) är att det i den nationella lagstiftningen föreskrivs om en effektiv, proportionerlig och avskräckande påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 11a.1 andra stycket första meningen och artikel 11a.1 fjärde stycket i MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.6 i direktivet ska den administrativa påföljdsavgiftens maximibelopp vara minst 5 000 000 euro eller högst 10 procent av den juridiska personens totala årsomsättning enligt den senaste tillgängliga redovisning som har godkänts av ledningsorganet. 

Tillförlitlig prisbildning och transparent handel är centrala faktorer för en effektiv och fungerande finansmarknad. Därför ska en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen anses vara en proportionerlig påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 11a.1 andra stycket första meningen och artikel 11a.1 fjärde stycket i MiFIR-förordningen. Den föreslagna påföljdsavgiften är nödvändig för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Målen för regleringen kan inte uppnås på ett mindre ingripande sätt. 

Artikel 22a.1 och 22a.5–22a.8: Överföring av data till en tillhandahållare av konsoliderad handelsinformation 

Artikel 22a i MiFIR-förordningen innehåller bestämmelser om data som ska överföras till en tillhandahållare av konsoliderad handelsinformation. 

Enligt punkt 1 ska de datarapportörer som avses i den artikeln överföra handelsinformation om aktier, börshandlade fonder och obligationer som handlas på en handelsplats samt om OTC-derivat som avses i artikel 8a.2. Specificerade data ska överföras i ett harmoniserat format och genom ett överföringsprotokoll av hög kvalitet till tillhandahållaren av konsoliderad handelsinformation så nära realtid som det är tekniskt möjligt. 

Enligt 22a.5 ska en tillhandahållare av konsoliderad handelsinformation bland de typer av överföringsprotokoll som datarapportörerna erbjuder andra användare välja vilket överföringsprotokoll som används. Artikel 22a.8 innehåller bestämmelser om skyldigheter och förfaranden som tillämpas om tillhandahållaren av konsoliderad handelsinformation anser att datakvaliteten är otillräcklig. 

En förutsättning för genomförandet av MiFID II-direktivet (artikel 70.3) är att det i den nationella lagstiftningen föreskrivs om en effektiv, proportionerlig och avskräckande påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 22a.1 och 22a.5–22a.8 i MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.6 i direktivet ska den administrativa påföljdsavgiftens maximibelopp vara minst 5 000 000 euro eller högst 10 procent av den juridiska personens totala årsomsättning enligt den senaste tillgängliga redovisning som har godkänts av ledningsorganet. 

Tillförlitlig prisbildning och transparent handel är centrala faktorer för en effektiv och fungerande finansmarknad. Därför ska en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen anses vara en proportionerlig påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 22a.1 och 22a.5–22a.8 i MiFIR-förordningen. Den föreslagna påföljdsavgiften är nödvändig för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Målen för regleringen kan inte uppnås på ett mindre ingripande sätt. 

Artikel 22b.1: Datakvalitet 

Skyldigheterna enligt artikel 22b.1 i MiFIR-förordningen preciserar nivån på de data som överförs till och sprids av tillhandahållaren av konsoliderad handelsinformation samt de tekniska standarder som ska uppfyllas vid överföringen av data. 

En förutsättning för genomförandet av MiFID II-direktivet (artikel 70.3) är att det i den nationella lagstiftningen föreskrivs om en effektiv, proportionerlig och avskräckande påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 22b.1 i MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.6 i direktivet ska den administrativa påföljdsavgiftens maximibelopp vara minst 5 000 000 euro eller högst 10 procent av den juridiska personens totala årsomsättning enligt den senaste tillgängliga redovisning som har godkänts av ledningsorganet. Tillförlitlig prisbildning och transparent handel är centrala faktorer för en effektiv och fungerande finansmarknad. Därför ska en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen anses vara en proportionerlig påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 22b.1 i MiFIR-förordningen. Den föreslagna påföljdsavgiften är nödvändig för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Målen för regleringen kan inte uppnås på ett mindre ingripande sätt. 

Artikel 22c.1: Synkronisering av affärsklockor 

I artikel 22c.1 i MiFIR-förordningen föreskrivs om en skyldighet för handelsplatserna, deras medlemmar eller användare, systematiska internhandlare, utsedda publiceringsenheter, godkända publiceringsarrangemang och tillhandahållare av konsoliderad handelsinformation att synkronisera sina affärsklockor för att registrera datum och tidpunkt för varje rapporteringspliktig händelse. 

En förutsättning för genomförandet av MiFID II-direktivet (artikel 70.3) är att det i den nationella lagstiftningen föreskrivs om en effektiv, proportionerlig och avskräckande påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 22c.1 i MiFIR-förordningen. Enligt artikel 70.6 i direktivet ska den administrativa påföljdsavgiftens maximibelopp vara minst 5 000 000 euro eller högst 10 procent av den juridiska personens totala årsomsättning enligt den senaste tillgängliga redovisning som har godkänts av ledningsorganet. Tillförlitlig prisbildning och transparent handel är centrala faktorer för en effektiv och fungerande finansmarknad. Därför ska en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen anses vara en proportionerlig påföljd för överträdelser av skyldigheterna enligt artikel 22c.1 i MiFIR-förordningen. Den föreslagna påföljdsavgiften är nödvändig för att säkerställa att aktörerna iakttar skyldigheterna enligt EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Målen för regleringen kan inte uppnås på ett mindre ingripande sätt. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Ekonomiutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 3 i proposition RP 30/2025 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 1 och 2 i proposition RP 30/2025 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om ändring av lagen om handel med finansiella instrument 

I enlighet med riksdagens beslut 
upphävs i lagen om handel med finansiella instrument (1070/2017) 1 kap. 5 §, 2 kap. 7 § 2 mom., 3 kap. 21 § och 11 kap.1 §, av dem 3 kap. 21 § sådan den lyder i lag 295/2019 och 11 kap. 1 § sådan den lyder i lag 32/2020, 
ändras 1 kap. 2 § 1 mom. 4 och 16 punkten, 2 kap. 1 § 1 mom., 4 § 1 och 4 mom., det inledande stycket i 5 §, 7 § 1 och 3 mom., 8 §, 9 § 1 mom., det inledandet stycket i 14 § 1 mom. och 14 § 2–4 mom. samt 15 §, 3 kap. 1 § 2 och 3 mom., 7 §, 22 § 1 mom., rubriken för 26 § och 26 § 1 mom. samt 33 §, 4 kap. 2 §, 4 § 1, 3 och 4 mom. och 5 § 2 mom., 5 kap. 10 och 16 §, 7 kap. 6 § 1, 3 och 5 mom. samt det inledandet stycket i 7 § och 7 § 5 punkten, 10 kap. 3 § 3 mom. 1 punkten, 11 kap. 2 §, det inledande stycket i 12 kap. 2 § 2 mom. och 2 § 2 mom. 1 och 3 punkten samt det inledande stycket i 2 § 3 mom. och 2 § 3 mom. 1–4, 6 och 8 punkten, 
av dem 1 kap. 2 § 1 mom. 4 och 16 punkten, 3 kap. Utskottet föreslår en ändring 1 § 2 mom., Slut på ändringsförslaget 22 § 1 mom. och rubriken för 26 §, 5 kap. 10 § samt 7 kap. 6 § 1 och 3 mom. sådana de lyder i lag 295/2019, 2 kap. 1 § 1 mom. och det inledande stycket i 12 kap. 2 § 3 mom. sådana de lyder i lag 598/2021, 3 kap. 1 § 3 mom. sådant det lyder i lag 614/2024, 3 kap. 26 § 1 mom. och 7 kap. 6 § 5 mom. sådana de lyder i lag 940/2021, Utskottet föreslår en ändring 3 kap. 33 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 295/2019 Slut på ändringsförslaget samt 10 kap. 3 § 3 mom. 1 punkten sådan den lyder i lagUtskottet föreslår en strykning arna 295/2019 och Slut på strykningsförslaget 940/2021 samt 11 kap. 2 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 32/2020, samt 
fogas till 3 kap. 20 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 318/2020, ett nytt 3 mom., till 22 §, sådan den lyder i lag 295/2019, nya 5 och 6 mom., till 5 kap. 13 § ett nytt 3 mom., varvid det nuvarande 3 och 4 mom. blir 4 och 5 mom., samt till 7 kap. en ny 5 §, i stället för den 5 § som upphävts genom lag 940/2021, som följer: 
1 kap. 
Tillämpningsområde och definitioner 
2 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
4) multilateralt system ett multilateralt system som avses i artikel 14.2.1.11 i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
16) systematisk internhandlare en tillhandahållare av investeringstjänster som på ett organiserat, frekvent och systematiskt sätt handlar för egen räkning i aktieinstrument genom att utföra kundorder utanför en reglerad marknad, en multilateral handelsplattform eller en organiserad handelsplattform, utan att driva ett multilateralt system, eller en tillhandahållare av investeringstjänster som själv väljer status som systematisk internhandlare, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2 kap. 
Drift av reglerade marknader 
1 § 
Tillstånd att driva en reglerad marknad och annan tillåten verksamhet 
En reglerad marknad får inte drivas utan tillstånd som beviljats av Finansinspektionen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
4 § 
Ansökan om verksamhetstillstånd 
Finansinspektionen kan på ansökan av ett finländskt aktiebolag bevilja bolaget börstillstånd. Tillstånd kan sökas också för ett nybildat bolags räkning. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Sökanden ska på begäran lämna Finansinspektionen de tilläggsutredningar som behövs för att verksamhetstillstånd ska kunna beviljas. 
5 § 
Förutsättningar för beviljande av verksamhetstillstånd 
Finansinspektionen ska bevilja verksamhetstillstånd, om den utifrån vad som utretts kan förvissa sig om att 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
7 § 
Tillståndsbeslut och inledande av en börs verksamhet 
En tillståndsansökan ska avgöras inom sex månader efter det att den tagits emot eller, om ansökan är bristfällig, efter det att sökanden har lämnat in de handlingar och upplysningar som behövs för avgörandet. Ett tillståndsbeslut ska dock alltid fattas inom tolv månader efter det att ansökan tagits emot. Bestämmelser om anförande av besvär på den grunden att beslut inte har meddelats inom föreskriven tid finns i 11 kap. 2 §. 
Finansinspektionen har efter att ha hört sökanden rätt att förena tillståndet med sådana begränsningar och villkor i fråga om verksamheten som är nödvändiga för tillsynen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8 § 
Verksamhetstillstånd för europabolag 
Börstillstånd ska beviljas också ett europabolag som avses i europabolagsförordningen, om bolaget har beviljats motsvarande tillstånd i någon annan EES-stat och har för avsikt att flytta sitt säte till Finland enligt artikel 8 i den förordningen. Finansinspektionen ska begära ett yttrande om ansökan av den tillsynsmyndighet som övervakar värdepappersmarknaden i staten i fråga. Flyttningen av sätet får inte registreras förrän tillstånd har beviljats. Detsamma gäller när ett europabolag bildas genom fusion så att det övertagande bolaget som har sitt säte i någon annan stat registreras som europabolag i Finland. 
9 § 
Registrering av verksamhetstillstånd 
Finansinspektionen ska anmäla verksamhetstillstånd till handelsregistret. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
14 § 
Återkallelse av verksamhetstillstånd 
Finansinspektionen kan helt eller delvis återkalla verksamhetstillståndet för en börs, om 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Innan Finansinspektionen återkallar börsens verksamhetstillstånd på en grund som avses i 1 mom. 1 eller 3 punkten ska Finansinspektionen sätta ut en skälig tid inom vilken börsen ska avhjälpa de brister som uppdagats i verksamheten, om det inte är nödvändigt att omedelbart återkalla verksamhetstillståndet på grund av ärendets brådskande natur eller för att trygga stabiliteten och en tillförlitlig verksamhet på värdepappersmarknaden. 
Finansinspektionen kan på ansökan av en börs återkalla dess verksamhetstillstånd, om börsen har beslutat upphöra med att driva en reglerad marknad. 
Om Finansinspektionen med stöd av 1 eller 3 mom. återkallar börsens verksamhetstillstånd, kan Finansinspektionen samtidigt bestämma hur verksamheten ska avslutas. Finansinspektionen ska underrätta registermyndigheten och Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten om återkallelse av verksamhetstillstånd. 
15 § 
Finansinspektionens rätt att avbryta en börs verksamhet 
Finansinspektionen kan förordna att verksamheten vid en börs ska avbrytas för viss tid, om det i verksamheten har konstaterats oskicklighet eller vårdslöshet eller om störningar har förekommit i omsättningen av finansiella instrument som är föremål för handel och det är uppenbart att fortsatt verksamhet allvarligt skulle skada finansmarknadens tillförlitlighet eller stabilitet eller investerarnas ställning. 
Finansinspektionen ska innan den fattar beslut enligt 1 mom. höra börsen samt begära ett yttrande av Finlands Bank, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur. 
3 kap. 
Organisering av verksamheten på en reglerad marknad 
1 § 
Krav som gäller organisering av verksamheten på en reglerad marknad 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
En börs ska ha principer för identifiering, förebyggande och hantering av intressekonflikter i anslutning till sin verksamhet. I principerna ska i synnerhet beaktas intressekonflikter som kan ha relevans för börsens verksamhet eller för en tillförlitlig skötsel av börsens tillsynsuppgift enligt 2 §, inklusive differentiering av uppgifterna för att förhindra intressekonflikter. Börsen ska ha öppna och icke-diskriminerande regler och förfaranden för att trygga en ordnad handel på lika villkor samt för att tillämpa opartiska grunder för effektivt utförande av order. Börsen ska ha åtminstone tre väsentligen aktiva medlemmar eller användare som var och en har möjlighet att interagera med alla de andra när det gäller prisbildningen. 
Börsen ska säkerställa tillförlitligheten och kontinuiteten i handelssystemet också i störningssituationer. Börsen ska ha operativ motståndskraft, som den ska upprätthålla i enlighet med kapitel II i EU:s DORA-förordning och de bestämmelser som utfärdats med stöd av det, så att börsens handelssystem är tillräckligt motståndskraftiga, att den har tillräcklig kapacitet för att hantera order- och meddelandevolymer även under toppbelastning och att den kan upprätthålla ordnad handel under svåra förhållanden på marknaden. För att säkerställa kontinuiteten i tjänsterna på en reglerad marknad ska börsen ha en sådan IKT-kontinuitetspolicy och sådana IKT-kontinuitetsplaner samt sådana åtgärds- och återställningsplaner avseende IKT som avses i artikel 11 i den förordningen. Börsen ska regelbundet testa handelssystemets funktion med belastningstest för att uppfylla de krav som anges ovan. Dessutom ska börsen se till att den har arrangemang för att säkerställa att den uppfyller de krav på datakvalitet som anges i artikel 22b i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
7 § 
Fastställelse av börsregler 
Finansinspektionen fastställer på ansökan börsregler och ändringar i dem. Reglerna ska fastställas om de stämmer överens med denna lag och med bestämmelser och föreskrifter som har utfärdats med stöd av den och om det enligt vad som utretts kan anses sannolikt att de tryggar en tillförlitlig och opartisk handel. 
En ansökan ska avgöras inom tre månader efter att den mottagits eller, om den är bristfällig, efter det att sökanden har lämnat in de handlingar och utredningar som behövs för avgörandet. Beslut ska emellertid alltid fattas inom sex månader från mottagandet av ansökan. Om beslutet gäller derivat vars underliggande tillgångar utgörs av elektricitet, naturgas eller utsläppsrätter ska Finansinspektionen innan den fastställer reglerna begära ett yttrande av Energimyndigheten. 
Finansinspektionen kan för att trygga handelns tillförlitlighet och opartiskhet förordna om ändringar eller kompletteringar av de fastställda reglerna. Innan Finansinspektionen ger ett sådant förordnande ska den höra börsen. 
Vad som i 1 mom. föreskrivs om fastställelse av ändringar i reglerna ska inte tillämpas om ändringarna är av mindre betydelse eller av teknisk karaktär. Börsen ska emellertid innan ändringarna träder i kraft sända dem till Finansinspektionen för kännedom. Om det uppstår oenighet om huruvida en ändring av börsreglerna är av mindre betydelse eller av teknisk karaktär, ska ärendet avgöras av Finansinspektionen. 
20 § 
Tick-size 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
När det gäller aktier med ett internationellt identifieringsnummer för värdepapper (ISIN), som utfärdats utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), eller aktier som har en EES-baserad ISIN-kod och som handlas på en handelsplats i ett tredjeland i lokal valuta eller i en icke-EES-valuta på det sätt som avses i artikel 23.1 a i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument och för vilka den handelsplats som är den mest relevanta marknaden i fråga om likviditet finns i ett tredjeland, får börsen föreskriva samma tick-size som gäller den handelsplatsen. 
22 § 
Kortvariga avbrott i handeln med finansiella instrument 
En börs ska för undvikande av betydande handelsstörningar ha system och interna förfaranden. Dessa ska vara adekvata för att 
1) kortvarigt avbryta eller begränsa handeln, om det finns en betydande prisrörelse för ett finansiellt instrument på en reglerad eller en närliggande marknad i nödsituationer eller under en kort period, 
2) kunna annullera, justera eller korrigera en transaktion. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Börsen ska på sin webbplats publicera information om de omständigheter enligt 1 och 2 mom. som leder till att handeln kortvarigt avbryts eller begränsas och om principerna för fastställandet av de huvudsakliga tekniska parametrar som används för detta. 
Om börsen inte avbryter handeln när villkoren enligt denna paragraf uppfylls, kan Finansinspektionen i enlighet med 12 § avbryta handeln med finansiella instrument. 
26 § 
Kontroller av positionshantering inom råvaruderivat och utsläppsrättsderivat 
En börs ska ha transparenta och icke-diskriminerande system och förfaranden för att kontrollera positionerna för dem som handlar med råvaruderivat och utsläppsrättsderivat. I sina kontroller ska börsen beakta vilken typ av personer och marknadsparter som handlar och hur de använder de kontrakt som handlas. En börs har rätt att från innehavaren av en derivatposition inhämta information, inbegripet all relevant dokumentation om storleken på och syftet med en position eller en exponering som innehas, information om verkliga eller underliggande ägare, om alla överenskomna arrangemang och alla relaterade tillgångar eller skulder på den underliggande marknaden samt i lämpliga fall information om positioner som innehas i utsläppsrättsderivat eller i råvaruderivat som baseras på samma underliggande tillgång och har samma egenskaper på andra handelsplatser och i ekonomiskt likvärdiga OTC-kontrakt genom medlemmar och deltagare. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
33 § 
Meddelanden till övriga EES-stater och till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten 
Finansinspektionen ska i enlighet med direktivet om marknader för finansiella instrument föra en förteckning över reglerade marknader för vilka regler har fastställts enligt denna lag. Finansinspektionen ska sända förteckningen till övriga EES-stater och till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten för kännedom, om det i samband med att reglerna fastställdes kunde säkerställas att handeln på en reglerad marknad uppfyller informationskraven. På samma sätt ska ändringar i förteckningen anmälas. 
4 kap. 
Utländska börsers verksamhet i Finland 
2 § 
Tredjelandsbörser 
En marknadsoperatör som motsvarar en börs och som är auktoriserad i ett tredjeland, nedan tredjelandsbörs , får med Finansinspektionens tillstånd erbjuda i Finland etablerade tillhandahållare av investeringstjänster eller andra personer möjlighet att direkt delta i handel som motsvarar handel på en reglerad marknad. 
4 § 
Beviljande av tillstånd för tredjelandsbörser 
Finansinspektionen kan bevilja en tredjelandsbörs i 2 § avsett tillstånd, om 
1) den lagstiftning som tillämpas på börsen i dess hemstat motsvarar internationellt godkända bestämmelser om tillsyn över värdepappersmarknaden och förhindrande av kriminellt utnyttjande av det finansiella systemet, 
2) börsens ekonomiska verksamhetsförutsättningar, interna kontroll och riskhantering, hantering av eventuella intressekonflikter och bindningar samt ägarnas och ledningens lämplighet och tillförlitlighet inte väsentligt avviker från kraven i denna lag, 
3) börsen övervakas tillräckligt effektivt i dess hemstat, 
4) börsens verksamhet inte äventyrar investerarnas intressen i Finland. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Finansinspektionen får efter att ha hört sökanden förena tillståndet med sådana begränsningar och villkor för verksamheten som behövs för handelns tillförlitlighet och stabiliteten på finansmarknaden. 
Finansinspektionen ska innan ärendet avgörs be tillsynsmyndigheten i tredjelandsbörsens hemstat och Finlands Bank att yttra sig om ansökan. 
5 § 
Återkallelse av tillstånd och avbrytande av verksamhet 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utöver vad som föreskrivs i 2 kap. 14 § 2 mom. och 15 § 2 mom. ska Finansinspektionen innan den fattar beslut enligt 1 mom. ge tillsynsmyndigheten i tredjelandsbörsens hemstat tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur. 
5 kap. 
Krav som tillämpas på multilaterala och organiserade handelsplattformar 
10 § 
Kontroller av positionshantering inom råvaruderivat och utsläppsrättsderivat 
Vad som i 3 kap. 26 § föreskrivs om kontroller av positionshantering inom råvaruderivat och utsläppsrättsderivat ska tillämpas också på marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral eller organiserad handel. 
13 § 
Marknadsplatsoperatörens tillsynsuppgifter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral eller organiserad handel ska ha arrangemang för att säkerställa att de uppfyller de krav på datakvalitet som avses i artikel 22b i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
16 § 
Avbrytande av verksamhet 
Finansinspektionen kan förordna att en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral eller organiserad handel för viss tid ska avbryta verksamheten på den multilaterala eller organiserade handelsplattformen, om det i marknadsplatsoperatörens verksamhet har konstaterats oskicklighet eller vårdslöshet eller om det har förekommit störningar i omsättningen av de finansiella instrument som är föremål för handel och det är uppenbart att fortsatt verksamhet allvarligt kan skada finansmarknadens tillförlitlighet eller stabilitet eller investerarnas ställning. 
Finansinspektionen ska innan den fattar beslut enligt 1 mom. höra marknadsplatsoperatören som ordnar multilateral eller organiserad handel och be Finlands Bank om ett yttrande, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur. 
7 kap. 
Transparenskrav för handel med finansiella instrument 
5 § 
Rapportering av handelsplatsen till kunden 
När en tillhandahållare av investeringstjänster tillhandahåller sina kunder tjänster som gäller finansiella instrument som omfattas av handelsskyldigheten i artiklarna 23 och 28 i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument ska tillhandahållaren av investeringstjänster efter utförande av en transaktion för en kunds räkning informera kunden om den handelsplats där ordern utförts. 
6 § 
Rapportering av råvaruderivat och utsläppsrättsderivat 
En börs, en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral handel och en marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel och som handlar med andra råvaru- eller utsläppsrättsderivat än optioner ska varje vecka offentliggöra en rapport med de aggregerade positioner som innehas av de olika kategorierna av personer för de olika råvaruderivat eller utsläppsrättsderivat som handlas på deras handelsplats, med angivande av antalet långa och korta positioner per sådan kategori, ändringar av dessa sedan föregående rapport, procentandelen av den totala mängden öppna kontrakt för varje kategori och antalet personer som innehar en position i varje kategori enligt klassificeringen i 7 §. Om det på en handelsplats också handlas med optioner, ska en börs, en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral handel och en marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel varje vecka offentliggöra två olika rapporter om ovannämnda omständigheter, varav den ena rapporten ska utesluta optioner. De uppgifter som avses i detta moment ska dessutom rapporteras till Finansinspektionen och till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
En börs, en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral handel och en marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel ska dagligen ge Finansinspektionen en fullständig rapport om sina positioner i råvaruderivat och utsläppsrättsderivat som varje medlem, deltagare, kund och kunds kund har på den handelsplatsen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Värdepappersföretag som handlar med råvaruderivat eller utsläppsrättsderivat utanför en handelsplats ska åtminstone dagligen till den centrala myndigheten eller den behöriga myndigheten för den handelsplats där råvaruderivaten eller utsläppsrättsderivaten handlas lämna en fullständig uppdelning av sina positioner i ekonomiskt likvärdiga OTC-kontrakt samt av sina kunders och kunders kunders positioner, i enlighet med artikel 26 i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument och artikel 8 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1227/2011 om integritet och öppenhet på grossistmarknaderna för energi. 
7 § 
Klassificering av parter 
Börser, marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral handel och marknadsplatsoperatörer som ordnar organiserad handel ska klassificera de personer som innehar positioner i ett råvaruderivat eller ett utsläppsrättsderivat efter arten av deras huvudsakliga verksamhet, med beaktande av eventuella tillämpliga verksamhetstillstånd, enligt följande: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
5) verksamhetsutövare som avses i lagen om utsläppshandel (1270/2023) och som har sådana skyldigheter som avses i Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/87/EG om ett system för handel med utsläppsrätter för växthusgaser inom unionen och ändring av rådets direktiv 96/61/EG, om verksamhetsutövaren innehar positioner i utsläppsrättsderivat. 
10 kap. 
Tillsyn, tystnadsplikt och särskilda befogenheter 
3 § 
Särskilda befogenheter gällande råvaruderivat 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vad som i denna paragraf föreskrivs om positionslimiter ska inte tillämpas 
1) på sådana positioner som innehas av icke-finansiella enheter och som avses i de tekniska tillsynsstandarder som nämns i 2 mom. eller på positioner som innehas för sådana enheters räkning och som på ett objektivt mätbart sätt reducerar de risker som står i direkt samband med denna icke-finansiella enhets kommersiella verksamhet, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
11 kap. 
Överklagande 
2 § 
Överklagande 
På överklagande av beslut som Finansinspektionen har meddelat med stöd av denna lag tillämpas lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019), om inte något annat föreskrivs i 73 § i lagen om Finansinspektionen. Förvaltningsdomstolen ska behandla ärenden som avses i 3 kap. 8, 9 och 11–15 §, 5 kap. 11 och 19 § och 7 kap. 3 § i denna lag skyndsamt. 
Börser får överklaga Finansinspektionens beslut i ärenden enligtUtskottet föreslår en strykning  i Slut på strykningsförslaget 2 kap. 4 §Utskottet föreslår en strykning , Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring samt Slut på ändringsförslaget 3 kap. 7 § 1 och 3 mom. Emittenter och börser får överklaga Finansinspektionens beslut i ärenden enligt 3 kap. 9 § 7 mom., 11 § 6 och 7 mom., 12 § 1 mom., 13 § 4 mom. och 14 § 2 mom. Emittenter och marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral eller organiserad handel får överklaga beslut som Finansinspektionen fattat i ärenden enligt 5 kap. 11 §. En registrerad förening som bevakar investerarnas intressen och investerare som äger finansiella instrument som berörs av ett beslut av Finansinspektionen eller finansiella instrument som berättigar till sådana får överklaga Finansinspektionens beslut i ärenden enligt 3 kap. 11 § 7 mom. och 14 § 2 mom. Handelsparter vars godkännande återkallats får överklaga beslut som Finansinspektionen fattat i ärenden enligt 3 kap. 15 § 6 mom. och 5 kap. 19 § 2 mom. 
Om ett beslut enligt 2 kap. 4 § om beviljande av börstillstånd eller ett beslut enligt 3 kap. 7 § 1 mom. om fastställelse av börsregler eller ändringar i dem inte har meddelats inom den föreskrivna tidsfristen, får sökanden anföra besvär hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvären anses då avse ett beslut om avslag på ansökan. Sådana besvär får anföras till dess att beslut har meddelats. Om beslutet meddelas efter att besvär anförts, ska Finansinspektionen underrätta besvärsmyndigheten om beslutet. 
12 kap. 
Administrativa påföljder 
2 § 
Påföljdsavgift 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utöver vad som föreskrivs i 1 mom. påförs påföljdsavgift för försummelse att iaktta eller för överträdelse av följande bestämmelser och beslut som avses i 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen: 
1) 2 kap. 1–4 §, 10 §, 14 § 1 mom. 5 punkten och 16–18 § om drift av en reglerad marknad samt Finansinspektionens beslut enligt 2 kap. 14 och 15 § om återkallelse av verksamhetstillstånd och avbrytande av börsens verksamhet, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) 3 kap. 1 och 2 §, 3 § 1 mom., 4, 6, 8, 11, 15 och 17–19 §, 20 § 1 och 2 mom., 22 § 1–5 mom., 23, 25, 27 och 28 § och 34 § 1 mom. om organisering av verksamheten på en reglerad marknad, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utöver vad som föreskrivs i 1 och 2 mom. påförs en påföljdsavgift också för försummelse att iaktta eller för överträdelse av följande bestämmelser i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument som avses i 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen: 
1) artikel 3.1 och 3.3, artikel 4.3 första stycket, Utskottet föreslår en strykning det volymtak som avses  Slut på strykningsförslagetartikel 5, artikel 6, artikel 7.1 tredje stycket första meningen, artikel 8.1, artikel 8a.1 och 8a.2, artikel 8b och artikel 10 om transparens när det gäller finansiella instrument, 
2) artikel 7.1, artikel 11.1 andra stycket första meningen, artikel 11.1a andra stycket, artikel 11.1b och artikel 11.3 fjärde stycket samt artikel 11a.1 andra stycket första meningen och artikel 11a.1 fjärde stycket om uppskjutet offentliggörande av uppgifter och om offentliggörande av uppgifter efter tillämpningen av uppskjutandet, 
3) artiklarna 12.1, 13.1 och 13.2 om skyldighet att separat och på rimliga affärsvillkor tillgängliggöra uppgifter före och efter handel, 
4) artikel 14.1–14.3, artikel 15.1 första stycket, andra stycket första och tredje meningenUtskottet föreslår en strykning  samt fjärde stycket Slut på strykningsförslaget, artikel 15.2 och artikel 15.4 andra meningen, artikel 17.1 andra meningen, artikel 20.1 och 20.1a samt artikel 20.2 första meningen, artikel 21.1–21.3, artikel 22.2, artikel 22a.1 och artikel 22a.5–artikel 22a.8, artikel 22b.1, artikel 22c.1 samt artikel 23.1 och 23.2 om transparens när det gäller systematiska internhandlare och värdepappersföretag som bedriver OTC-handel, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
6) artikel 28.1, artikel 29.1 och 29.2, artikel 30.1 och artikel 31.3 om derivat, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8) artikel 39a om förbud att ta emot betalning för orderflöde samt artiklarna 40–42 om produktövervakning och produktingripande. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av lagen om investeringstjänster 

I enlighet med riksdagens beslut 
upphävs i lagen om investeringstjänster (747/2012) 10 kap. 8 § 2 och 6 mom., sådana de lyder i lag 1069/2017, samt 
ändras Utskottet föreslår en ändring det inledande stycket i  Slut på ändringsförslaget1 kap. 2 § 1 mom. 3 punktenUtskottet föreslår en ändring , 1 kap. 2 § 1 mom. 3 punkten underpunkt b Slut på ändringsförslaget, 10 kap. 8 § 7 mom. samt 15 kap. 2 § 6 mom. 6 punkten, det inledande stycket i 2 § 7 mom. och 2 § 7 mom. 1–4, 6 och 8 punkten, sådana de lyder, Utskottet föreslår en ändring det inledande stycket i  Slut på ändringsförslaget1 kap. 2 § 1 mom. 3 punktenUtskottet föreslår en ändring , 1 kap. 2 § 1 mom. 3 punkten underpunkt b Slut på ändringsförslaget, 10 kap. 8 § 7 mom., det inledande stycket i 15 kap. 2 § 7 mom. och 15 kap. 2 § 7 mom.1–4, 6 och 8 punkten i lag 1069/2017 samt 15 kap. 2 § 6 mom. 6 punkten i lagarna 1069/2017 och 523/2021, som följer: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
2 § 
Undantag från tillämpningsområdet 
Denna lag tillämpas inte, om 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) handeln bedrivs för egen räkning med andra finansiella instrument än råvaruderivat, utsläppsrätter eller derivat av utsläppsrätter, och det inte tillhandahålls andra investeringstjänster eller bedrivs annan investeringsverksamhet med de andra finansiella instrumenten, utom i det fall att verksamhetsutövaren
b) är medlem av eller deltagare på en sådan reglerad marknad eller multilateral handelsplattform som inte är en icke-finansiell enhet som på en handelsplats genomför sådana transaktioner som är en del av likviditetshanteringen eller som på ett objektivt mätbart sätt minskar de risker som står i direkt samband med affärsverksamheten eller likviditetsfinansieringen hos denna icke-finansiella enhet eller dess koncern,
 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
10 kap. 
Förfaranden i kundförhållanden 
8 § 
Omsorgsfullt utförande av order 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Värdepappersföretag ska övervaka hur deras system och riktlinjer för utförandet av order fungerar i praktiken, så att de vid behov kan identifiera och korrigera eventuella brister. Värdepappersföretagen ska regelbundet bedöma om de val av handelsplatser för utförandet som anges i riktlinjerna för utförande av order ger kunden bästa möjliga resultat eller om företagen behöver göra ändringar i sina arrangemang för utförande. Värdepappersföretagen ska underrätta de kunder med vilka de har en fortlöpande kundrelation om varje väsentlig förändring av sitt system eller sina riktlinjer för utförande av order. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
15 kap. 
Administrativa påföljder 
2 § 
Påföljdsavgift 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelser och beslut som avses i 40 § i lagen om Finansinspektionen är utöver vad som föreskrivs i 1, 2 och 5 mom. dessutom 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
6) bestämmelserna om rapportering av överträdelser i 6 b kap. 13 § 1 mom., 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Sådana bestämmelser som avses i 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen är utöver vad som föreskrivs i 1, 2, 5 och 6 mom. följande bestämmelser i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument: 
1) artikel 3.1 och 3.3, artikel 4.3 första stycket, artiklarna 5 och 6, artikel 7.1 tredje stycket första meningen, artikel 8.1, artikel 8a.1 och 8a.2, artikel 8b och artikel 10 om transparens när det gäller finansiella instrument, 
2) artikel 7.1, artikel 11.1 andra stycket första meningen, artikel 11.1a andra stycket, artikel 11.1b och artikel 11.3 fjärde stycket samt Utskottet föreslår en ändring artikel 11.a.1 andra stycket första meningen och Slut på ändringsförslaget artikel 11a.1 fjärde stycket om tillstånd att skjuta upp offentliggörande av uppgifter, 
3) artiklarna 12.1, 13.1 och 13.2 om skyldighet att tillhandahålla uppgifter om handel separat och på rimliga affärsvillkor, 
4) artikel 14.1–14.3, artikel 15.1 första stycket, andra stycket första och tredje meningenUtskottet föreslår en strykning  samt fjärde stycket Slut på strykningsförslaget, artikel 15.2 och artikel 15.4 andra meningen, artikel 17.1 andra meningen, artikel 20.1 och artikel 20.1a samt artikel 20.2 första meningen, artikel 21.1–21.3, artikel 22.2, artikel 22a.1 och artikel 22a.5–22a.8, artikel 22b.1, artikel 22c.1 samt artikel 23.1 och 23.2 om transparens när det gäller systematiska internhandlare och värdepappersföretag som bedriver OTC-handel, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
6) artikel 28.1, artikel 29.1 och 29.2, artikel 30.1 och artikel 31.3 om derivat, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8) artikel 39a om förbud att ta emot betalning för orderflöde samt artiklarna 40–42 om produktövervakning och produktingripande. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av 50 o § i lagen om Finansinspektionen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om Finansinspektionen (878/2008) 50 o § 1 mom., sådant det lyder i lag 1071/2017, som följer: 
50 o § 
Verksamhet som behörig myndighet enligt direktivet om marknader för finansiella instrument och EU:s förordning om marknader för finansiella instrument 
Finansinspektionen är en sådan behörig myndighet som avses i artiklarna 44 och 67 i direktivet om marknader för finansiella instrument och i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 6.6.2025 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Sakari Puisto saf 
 
vice ordförande 
Pauli Aalto-Setälä saml 
 
medlem 
Noora Fagerström saml 
 
medlem 
Kaisa Garedew saf 
 
medlem 
Lotta Hamari sd 
 
medlem 
Antti Kangas saf 
 
medlem 
Hilkka Kemppi cent 
 
medlem 
Timo Mehtälä cent 
 
medlem 
Matias Mäkynen sd 
 
medlem 
Mikko Ollikainen sv 
 
medlem 
Merja Rasinkangas saf 
 
medlem 
Oras Tynkkynen gröna 
 
medlem 
Heikki Vestman saml 
 
medlem 
Juha Viitala sd 
 
medlem 
Sinuhe Wallinheimo saml 
 
ersättare 
Ville Kaunisto saml. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Johanna Rihto-Kekkonen.