Propositionens huvudsakliga innehåll.
Syftet med den lagstiftning som föreslås i propositionen är att förlänga giltighetstiden för vissa bestämmelser i den temporära lag som stiftades hösten 2020 på grund av coronapandemin, så att aktiebolag, andelslag, föreningar och vissa finansiella företag kan tillåta deltagande på distans och anlitande av ombud vid den stämma eller det möte som avses i lagen och som ordnas före utgången av juni 2021. Dessutom är syftet att ändra lagstiftningen så att sammanslutningarna ges möjlighet att skjuta upp de stämmor och möten som ska hållas för aktieägarna och medlemmarna på våren och sommaren och som grundar sig på lag, bolagsordning eller stadgar till att hållas före utgången av september 2021, på motsvarande sätt som det i den temporära lag som stiftades våren 2020 tilläts att de möten som skulle hållas våren och sommaren 2020 sköts upp.
Lagutskottets utlåtande (LaUU 5/2021 rd— RP 53/2021 rd).
Lagutskottet har granskat propositionen särskilt i fråga om föreningar och avvikelserna från föreningslagen. I fråga om föreningar hänför sig de temporära åtgärderna i synnerhet till en möjlighet att senarelägga möten och stämmor och en förlängning av möjligheten att anlita ombud och underlätta deltagande på distans för viss tid också efter det att den gällande temporära lagen har upphört att gälla.
Lagutskottet hänvisar i sitt utlåtande till sina utlåtanden om den tidigare temporära lagen (LaUU 2/2020 rd och LaUU 5/2020 rd), i vilka utskottet har lyft fram en förhoppning om permanent lagstiftning som underlättar deltagande på distans och sett det som viktigt med anknytande utredningar. Enligt den utredning som lagutskottet fått bereds ett förslag till permanent lagstiftning som underlättar deltagande på distans och möjliggör webbmöten. En proposition kommer att överlämnas så tidigt som möjligt under vårsessionen 2022. Ekonomiutskottet delar lagutskottets ståndpunkt som förordar detta utvecklingsarbete.
Sammantaget anser lagutskottet att den föreslagna regleringen är motiverad och tillstyrker den.
Alternativ.
Under sakkunnigutfrågningen i ekonomiutskottet nämndes alternativa sätt att ordna möten som avviker från propositionen, bland annat olika hybridmodeller som i praktiken inbegriper både traditionella möten och distansdeltagande i realtid. Ekonomiutskottet anser att det inte i detta nu är ändamålsenligt att utfärda tvingande bestämmelser om mötesförfarandena på detta sätt.
Bolag av olika storlek och med olika delägarunderlag och praxis för deltagande i bolagsstämman kan ha mycket olika behov. Dessutom är det osäkert om behovet av hybridmöten är övergående eller om det blir permanent.
Mötesprocesserna kan utvecklas snabbt mot möten som hålls helt och hållet på distans. Om distansmötena eventuellt etableras, kan det skapas efterfrågan och därmed också ett utbud av marknadsbaserade mötesinstrument. Det är viktigt att inte denna utveckling av tjänsteutbudet som sker på marknadsvillkor utifrån efterfrågan försvåras genom alltför tvingande bestämmelser.
Ekonomiutskottet påpekar att det faktum att ett möte hålls samtidigt på två olika sätt kan innebära att möteskostnaderna stiger och administrationen ökar.
Ekonomiutskottet anser att de föreslagna bestämmelserna är behövliga och lämpliga och tillstyrker dem utan ändringar. Trots att det blivit allt vanligare med deltagande på distans finns det fortfarande ett stort antal sammanslutningar där det fysiska deltagandet i mötena och stämmorna för en stor del av aktieägarna eller medlemmarna i praktiken är det enda sättet för dem att utöva sina rättigheter som aktieägare eller medlemmar. Med hänsyn till epidemin och vaccinationsläget är det därför nödvändigt att tillåta att möten och stämmor som baserar sig på lag, bolagsordning eller stadgar skjuts upp till efter sommaren 2021 på samma sätt som i den tidigare temporära lagen (290/2020) för ett år sedan. Ekonomiutskottet hänvisar till sitt betänkande om den tidigare lagen, EkUB 8/2020 rd, och upprepar sina anmärkningar om bland annat beräkningen av fristerna för kallelse till möten.
Kommentarer inför den fortsatta beredningen.
Under den tid som den tidsbegränsade regleringen tillämpas är det lämpligt att samla in erfarenheter och information om anordnandet av distansmöten, problem som kan uppstå i samband med dem och god praxis, så att denna information i möjligaste mån kan utnyttjas vid senare revideringar av associationslagstiftningen även på permanent basis.