Utskottet tillstyrker propositionen utan ändringar. Propositionen innehåller förslag till ändringar i utdelning av samfundsskatten och skattehöjning på aktiesparkonton.
Temporär kompensation för ändringarna i beskattningsgrunderna för näringsbeskattning
De beslut om ändringar i grunderna för samfundsbeskattningen som regeringen Marin fattade vid budgetmanglingen innefattar åtgärder som dels ökar, dels minskar skatteintäkterna. De ändringar i näringsskattelagen som innebär ränteminskningar ökar intäkterna av samfundsskatten med 11 miljoner euro. Revideringen av bestämmelsen om rättelse av internprissättning ökar intäkterna från samfundsskatten med 75 miljoner euro om året. Höjningen av tilläggsavdraget på forsknings- och utvecklingsverksamhet minskar intäkterna av samfundsskatten med 11 miljoner 2022–2025 och 19 miljoner 2026–2027. De minskade intäkter av samfundsskatten kompenseras genom att utdelningen av samfundsskatten omfördelas.
För redovisningarna av samfundsskatt för skatteåret 2022 föreslås det att kommunernas andel av intäkterna från samfundsskatten 2022 sänks med 0,43 procentenheter från 34,19 till 33,76 procent och att statens utdelning höjs permanent från 65,81 till 66,24 procent. Utskottet anser att den föreslagna kompensationen är motiverad. I utfrågningen av sakkunniga kom det heller inga invändningar.
De skattegrunder som godkändes inom ramen för reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet kommer att uppdateras 2022 för att motsvara de ändringar i skattegrunderna som görs 2022. Följaktligen gör propositionen ingen jämförelse av ändringarna i utdelningen för skatteåren 2023–2027.
Höjd skatt på aktiesparkonton
Ett nytt 3 mom. fogas till 32 c § i lagen om beskattningsförfarande. Enligt momentet ska ingen skattehöjning tas ut, om den skattskyldige under skatteåret på grund av ett uppenbart misstag har haft flera giltiga avtal om aktiesparkonto samtidigt, men sparmedlen har funnits på högst ett aktiesparkonto. Dessutom föreskrivs det att skattehöjning inte påförs eller sänks av särskilda skäl.
Vid sakkunnigutfrågningen fick den ändrade skattehöjningen på aktiesparkonton stort stöd och den ansågs motiverad.
Syftet med den höjda skatten på aktiesparkonton är att förhindra att den skattskyldige kringgår den övre gränsen på 50 000 euro för insättningar genom att ingå flera avtal om aktiesparkonto. Om den skattskyldige inte har överfört medel till något aktiesparkonto eller om medel har överförts till bara ett aktiesparkonto, är det klart att den skattskyldige inte har kunnat få någon skattefördel av att ha flera aktiesparkonton.
Utskottet instämmer i att det i en sådan situation vore oskäligt att påföra skattehöjning när den skattskyldige på grund av ett misstag inte har förstått att hen handlat fel och inte genom sitt handlande har eftersträvat en skattefördel. Utskottet utgår från att skattehöjning inte behöver påföras om det under skatteåret har funnits sparmedel på högst ett aktiesparkonto. Då kan det anses uppenbart att det är fråga om ett sådant misstag som avses i bestämmelsen, om inte något annat följer av särskilda skäl.
Utskottet välkomnar att propositionen också innehåller bestämmelser om att skattehöjning inte påförs eller att nedsatt skattehöjning påförs på grund av oskälighet eller av särskilda skäl. Regleringen beaktar på behörigt sätt grundlagsutskottets anmärkningar om proportionalitet vid administrativa sanktioner (GrUU 21/2020 rd).
Propositionen ändrar inte bestämmelserna om aktiesparande i någon större utsträckning än jämkning av påföljder och därför inskränkte utskottet utfrågningen av sakkunniga huvudsakligen till bestämmelserna om ändring av skattehöjningen. Utskottet går därför inte in på några allmänna iakttagelser om aktiesparande.