Utskottet tillstyrker propositionen utan ändringar. Utskottet föreslår dock en preciserande övergångsbestämmelse i lagförslag 5.
Propositionen innehåller ett förslag till lag om inkomstskatteskalan för 2024. Dessutom görs det ändringar i inkomstskattelagen, den så kallade nyckelpersonlagen, lagen om skatt på arv och gåva, lagen om skattetillägg och förseningsränta och lagen om Skatteförvaltningen.
Nedan tar utskottet i korthet upp de viktigaste ändringsförslagen. Utskottet har ingenting att invända mot ändringarna i lagen om Skatteförvaltningen.
Grundlagsutskottets utlåtande
Grundlagsutskottet har i sitt utlåtande GrUU 9/2023 rd om propositionen granskat skattelagstiftningen med avseende på egendomsskyddet och särskilt genom förbudet mot konfiskatorisk beskattning. Grundlagsutskottet behandlar förbudet mot konfiskatorisk beskattning med utgångspunkt i proportionaliteten och konstaterar att ju strängare beskattningen blir och ju närmare den är att bli konfiskatorisk, desto tyngre grunder måste läggas fram till stöd för lagen. Grundlagsutskottet anser det vara klart att den aktuella propositionen inte innehåller några förslag som kan anses problematiska med tanke på egendomsskyddet i detta avseende (GrUU 9/2023 rd, stycke 5).
Grundlagsutskottet bedömer i sitt utlåtande också propositionens förslag om omfördelning av maximibeloppet för det åldersbaserade arbetsinkomstavdraget. Detta behandlas nedan.
Grundlagsutskottet anser att lagförslagen kan behandlas i vanlig lagstiftningsordning.
Ändringarna i grunderna för förvärvsinkomstskatten
För att förbättra incitamenten för att ta emot arbete lindras beskattningen av förvärvsinkomster med betoning på låg- och medelinkomsttagare genom att arbetsinkomstavdraget höjs enligt regeringsprogrammet för regeringen Orpo. Skattelindringen uppgår till cirka 100 miljoner euro i beskattningen för 2024 och till totalt 405 miljoner euro under hela regeringsperioden. Det föreslås att lindringen genomförs genom att arbetsinkomstavdragets maximibelopp och inkomstgränserna för minskningsprocenten höjs.
Grunderna för förvärvsinkomstskatten indexjusteras på alla inkomstnivåer. Enligt finansministeriets prognos från hösten 2023 uppskattas det att förändringen av konsumentprisindexet 2024 kommer att uppgå till 2,2 procent och förändringen av förtjänstnivåindexet till 3,5 procent. Regeringen har vid budgetförhandlingar hösten 2023 beslutat att samma år som arbetslöshetsförsäkringspremien sänks genomföra en skatteskärpning som motsvarar en sänkning av premien med 0,2 procentenheter. Detta realiseras genom dimensioneringen av indexjusteringen av förvärvsinkomstbeskattningen. Det föreslås således att indexjusteringen görs enligt 2,8 procent på alla inkomstnivåer. Det föreslås att indexjusteringen genomförs genom en höjning av den progressiva inkomstskatteskalans samtliga inkomstgränser samt genom att höja grundavdragets maximibelopp och arbetsinkomstavdragets maximibelopp och inkomstgränserna för minskningsprocenten.
Enligt regeringsprogrammet ska den högsta nivån på 150 000 euro för progressionen i beskattningen fortsätta på föreskriven tid fram till slutet av valperioden. I enlighet med detta föreslås det att inkomstskatteskalan för 2024 får en ny högsta nivå med en inkomstgräns på 150 000 euro. Skattesatsen för den nya högsta nivån är densamma som för den högsta nivån på inkomstskatteskalan för 2023, det vill säga 44 procent. Inkomstgränsen för den näst högsta nivån på 2024 års skatteskala motsvarar den högsta nivån på 2023 års skatteskala, höjd enligt indexjusteringen. Skattesatsen för den näst högsta nivån 2024 ska vara 42 procent för inkomster som överstiger inkomstgränsen.
Justeringen på 2,8 procent av beskattningsgrunderna för förvärvsinkomster beräknas enligt propositionen minska förvärvsinkomstskatten med cirka 581 miljoner euro. Skatteinkomsterna beräknas minska med cirka 101 miljoner euro när arbetsinkomstavdraget höjs i syfte att lindra beskattningen av arbete med fokus på låg- och medelinkomsttagare i enlighet med regeringsprogrammet. Förlängningen av den tidsbegränsade giltigheten för den högsta nivån i statens inkomstskatteskala vid 150 000 euro beräknas öka statens skatteinkomster med 39 miljoner euro.
Utskottet anser att ändringarna i grunderna för förvärvsinkomstskatten är motiverade. Syftet är att stärka hushållens köpkraft och förbättra incitamenten för att ta emot arbete genom att sänka skatten på arbete. Totalt sett lindras beskattningen av löntagare på alla inkomstnivåer, med beaktande av de ändringar som föreslås i denna proposition, höjningen av inkomstnivån och ändringarna i avgifterna, står det i propositionen.
Omfördelning av det åldersbaserade arbetsinkomstavdragets maximibelopp
I propositionen föreslås det att bestämmelserna om den åldersbaserade höjningen av arbetsinkomstavdraget ändras.
År 2023 höjdes arbetsinkomstavdraget stegvis åldersbaserat för personer över 60 år i syfte att främja sysselsättningen bland äldre. Målet var både att förlänga arbetskarriären och att uppmuntra dem som redan gått i pension att arbeta. I propositionen föreslås det att arbetsinkomstavdragets maximibelopp ska omfördelas så att höjningen slopas för personer under 65 år. Dessutom föreslås det i propositionen att maximibeloppet höjs från 600 euro till 1 200 euro för personer som fyllt 65 år. De föreslagna ändringarna baserar sig på skrivningen i regeringsprogrammet.
I propositionen bedöms det att höjningens incitamentseffekt när det gäller att fortsätta arbeta är svag på grund av höjningens ringa belopp, särskilt för personer under 65 år. Kvantitativt riktas stödet till en stor grupp varav merparten är löntagare. I förhållande till den begränsade incitamentseffekten är stödet dessutom kostsamt med tanke på uteblivna skatteintäkter. I propositionen lyfts det fram att sysselsättningen under de senaste åren har stigit klart bland personer som fyllt 60 år. En betydande orsak kan anses vara att den nedre gränsen för den lagstadgade pensionsåldern har stigit. Det är motiverat att skattesubventioner för att uppmuntra till fortsatt arbete riktas till personer som redan har uppnått den nedre åldersgränsen för ålderspension. Enligt propositionen talar också den tydliga minskningen i sysselsättningsgraden efter uppnådd lägsta pensionsålder för detta.
Syftet med att fördubbla höjningen av avdragets maximibelopp är att öka incitamenten för att fortsätta arbeta efter den lägsta lagstadgade pensionsåldern.
Ändringen av arbetsinkomstavdraget beräknas öka skatteinkomsterna med cirka 37 miljoner euro.
Grundlagsutskottet har i sitt utlåtande GrUU 54/2022 rd bedömt det lagförslag som ledde till den år 2023 införda lagstiftningen om den åldersbaserade höjningen av arbetsinkomstavdraget med avseende på jämlikhetsbestämmelsen i 6 § i grundlagen och förbudet mot diskriminering. Grundlagsutskottet ansåg då att propositionens syften motsvarar de mål som utskottet har ansett vara godtagbara grunder för särbehandling enligt 6 § 2 mom. i grundlagen. När det gäller omfördelningen av maximibeloppet för det åldersbaserade arbetsinkomstavdrag som nu föreslås i propositionen konstaterar grundlagsutskottet i sitt utlåtande GrUU 9/2023 rd att det för regleringen har lagts fram godtagbara grunder som delvis har samband med det allmännas skyldighet enligt 18 § 2 mom. i grundlagen att främja sysselsättningen och verka för att alla tillförsäkras rätt till arbete (GrUU 9/2023 rd, stycke 9). När det gäller proportionaliteten i särbehandlingen hänvisar grundlagsutskottet till sitt föregående utlåtande GrUU 54/2022 rd, där utskottet ansåg det vara av betydelse att det förhöjda arbetsinkomstavdraget för personer över 60 år inte var särskilt stort. Samma bedömning kan göras i fråga om den nu föreslagna regleringen (GrUU 9/2023 rd, stycke 10). Grundlagsutskottet har således ingenting att invända mot den föreslagna bestämmelsens förhållande till grundlagen. Men med tanke på god lagstiftningssed påpekar utskottet att det aktuella förslaget nu kommer mycket snart efter att den föregående ändringen trädde i kraft.
Vid utskottets sakkunnigutfrågning fick omfördelningen brett stöd. Vissa av dem som hördes ansåg att incitamentseffekten är liten eller oklar, även om man också lyfte fram möjligheten till noggrannare och kraftigare incitament för att förlänga arbetskarriären inför pensionsåldern.
Sammantaget anser utskottet att den föreslagna omfördelningen av den åldersbaserade höjningen av arbetsinkomstavdraget till personer över 65 år är motiverad. Höjningen av arbetsinkomstavdragets maximibelopp kan betraktas som ett ineffektivt sätt att förbättra sysselsättningen bland 60—64-åringar. Den föreslagna ändringen förskjuter incitamentets tyngdpunkt till åldersklasserna över 65 år. Utskottet anser också att det är motiverat att fördubbla höjningen av maximibeloppet för arbetsinkomstavdraget för personer som fyllt 65 år, med beaktande av att målet i enlighet med regeringsprogrammet är att avsevärt förbättra incitamenten för personer över 65 år att arbeta.
Självrisken för resekostnadsavdraget
Syftet med självriskandelen i avdraget för resekostnader mellan bostaden och arbetsplatsen har varit att avdraget inte ska gälla dem som reser korta sträckor mellan bostaden och arbetsplatsen, vilket inte medför mer än sedvanliga resekostnader. Eftersom självrisken inte har höjts sedan 2015 har avdraget börjat omfatta korta arbetsresor som på grund av självriskandelen tidigare har fallit utanför avdraget. Därför föreslås det i propositionen att självrisken höjs från 750 euro till 900 euro. Höjningen av självriskbeloppet minskar enligt propositionen också Skatteförvaltningens arbetsmängd och administrativa kostnader, eftersom korta arbetsresor hamnar under självriskgränsen efter höjningen.
Bestämmelserna om storleken på minskningen av självriskandelen för resekostnadsavdraget för arbetslösa eller familjelediga föreslås bli ändrade samtidigt som självriskandelen höjs. Ändringen är dimensionerad på så sätt att sänkningen av självriskandelen relativt sett hålls på samma nivå som den föreslagna höjningen av självriskandelen.
Regeringen bedömer att en höjning av självriskandelen från 750 euro till 900 euro ökar skatteinkomsterna med cirka 40 miljoner euro. Vid utskottets sakkunnigutfrågning varierade åsikterna om höjningen av självrisken; en del ansåg att ändringen var motiverad och andra understödde den inte. De sakkunniga lyfte också fram konsekvenserna för incitamenten att arbeta.
Utskottet instämmer i det som sägs i propositionen och anser att det är motiverat att höja självrisken för resekostnadsavdraget. Syftet med självriskandelen har varit att avdraget inte ska gälla dem som reser korta sträckor mellan bostaden och arbetsplatsen, vilket inte medför mer än sedvanliga resekostnader.
Hushållsavdrag
Det föreslås också vissa ändringar i hushållsavdraget. Det temporära förhöjda hushållsavdraget för normalt hushålls-, omsorgs- och vårdarbete 2022 och 2023 föreslås bli förlängt så att det tillämpas också 2024.
Dessutom föreslås det att hushållsavdrag i fortsättningen ska beviljas också för fysioterapi som ges av fysioterapeuter och för ergoterapi som ges av ergoterapeuter. Villkoret är att tjänsten utförs av en i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården avsedd legitimerad fysioterapeut eller legitimerad ergoterapeut. Dessutom ska serviceproducenten ha sådan rätt att producera fysioterapi- och ergoterapitjänster som avses i lagen om tillsynen över social- och hälsovården.
En utvidgning av hushållsavdraget till att omfatta fysioterapi och ergoterapi beräknas minska skatteintäkterna med uppskattningsvis cirka 4 miljoner euro på årsnivå. Höjningen av hushållsavdragets maximibelopp och höjningen av den andel som berättigar till avdrag för hushållsarbete, omsorgsarbete och vårdarbete väntas minska skatteintäkterna med cirka 39 miljoner euro på årsnivå.
Ett av de viktigaste syftena med hushållsavdraget har varit att förbättra sysselsättningen genom stöd som samhället beviljar. Syftet är att uppmuntra hushållen att låta utomstående utföra sådana arbeten som hushållen tidigare har utfört själva. Syftet är också att minska användningen av svart arbetskraft. Fysioterapi och ergoterapi tillhandahålls av yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och är inte sådana typiska arbeten i hemmet som avsågs när hushållsavdraget ursprungligen infördes. En utvidgning av avdraget till att omfatta fysioterapi och ergoterapi utgör därmed ett undantag från det ursprungliga syftet med hushållsavdraget. Tjänsterna i fråga är i regel mervärdesskattefria hälso- och sjukvårdstjänster som efter ändringen blir förenade med ett dubbelt stödelement: mervärdesskattefrihet och möjlighet att få hushållsavdrag.
Ändringarna har fått uppbackning av sakkunniga. Men det ställdes frågor exempelvis om den föreslagna utvidgningens förhållande till hushållsavdragets ursprungliga syfte. Också en fortsatt tillfällig höjning understöddes, även om det framfördes att höjningarna bör utvidgas till att gälla alla typer av underhåll eller ombyggnad av bostaden eller fritidsbostaden.
Utskottet anser att det är motiverat att förlänga det höjda hushållsavdraget för hushålls-, omsorgs- och vårdarbete till 2024. Syftet med höjningen är att stödja och uppmuntra människor att köpa tjänsterna hem till sig.
Utskottet instämmer i det som sägs i propositionen om att en utvidgning av hushållsavdraget till fysioterapi och ergoterapi kan bidra till målet att stödja äldre människors funktionsförmåga och självständiga boende i hemmet. Utvidgningen stöder och uppmuntrar också i övrigt människorna att köpa tjänsterna hem till sig och främjar på så vis arbets- och funktionsförmågan samt rehabiliteringen i hemmet. Med hänsyn till detta anser utskottet också att den föreslagna utvidgningen till fysioterapi och ergoterapi är motiverad.
Hushållsavdrag beviljas endast för ergoterapi och fysioterapi i hemmet. Sakkunniga har lyft fram frågan om vilka villkor som gäller för praktiserande studerande. Utskottet påpekar att syftet är att rikta stödet uttryckligen till fysioterapi och ergoterapi som ges av legitimerade fysio- och ergoterapeuter. Denna avgränsning har också ansetts vara väsentlig med tanke på tydligheten i och tillsynen över verkställigheten av avdraget. Utskottet betonar att avgränsningen inte får hindra praktikanter från att delta i rehabilitering i hemmet, men hushållsavdrag beviljas endast för fysioterapi och ergoterapi som ges av en legitimerad fysioterapeut eller en legitimerad ergoterapeut.
Utskottet noterar att det inte finns så mycket evidensbaserad kunskap om hushållsavdragets inverkan på sysselsättningen och den svarta ekonomin, trots att hushållsavdraget sammantaget har en betydande sänkande effekt på skatteintäkterna. År 2021 beviljades cirka 470 000 mottagare totalt cirka 420 miljoner euro i avdrag. Under de senaste åren har det också gjorts många ändringar i grunderna för hushållsavdraget. Utskottet anser det önskvärt att hushållsavdragets konsekvenser utreds också i större utsträckning.
Undantag för fonder
Det undantag för fonder som ingår i inkomstskattelagens bestämmelser om utövning av den verkliga ledningen föreslås bli förlängt med två år. Inkomstskattelagen ändrades genom en lag (1188/2020) som trädde i kraft vid ingången av 2021 så att även samfund som bildats eller registrerats utomlands och vars verkliga ledning utövas i Finland är allmänt skattskyldiga. I regleringen togs in en övergångsperiod på två år för fonderna, enligt vilken den ändrade inkomstskattelagen tillämpas första gången på fonderna först vid beskattningen för 2023. Då konstaterades det också att de aspekter på statligt stöd som ingår i det permanenta undantaget för fonder ska bedömas närmare under en övergångsperiod på två år. Behandlingen av ärendet med Europeiska kommissionen har dock fördröjts.
Undantaget för fonder har redan en gång förlängts med ett år. Diskussionerna med kommissionen om statsstödsreglernas förhållande till det permanenta undantaget för fonder pågår enligt propositionen fortfarande. Med hänsyn till detta kan den föreslagna tilläggstiden på två år för undantaget anses motiverad. Också vid utskottets sakkunnigutfrågning understöddes den föreslagna tilläggstiden på två år.
Nyckelpersoner
Det föreslås att tiden i arbete enligt nyckelpersonlagen ska förlängas från 48 månader till 84 månader. Ändringsförslaget baserar sig på regeringsprogrammet, enligt vilket syftet med förlängningen av tiden i arbete är att förbättra de skatteincitament som är avsedda för att locka internationella experter.
Utskottet anser att den föreslagna förlängningen är motiverad. Det är viktigt att få utländska experter till landet och den föreslagna ändringen kan anses främja detta mål.
Också vid utskottets sakkunnigutfrågning understöddes i huvudsak de föreslagna ändringarna. Vid utfrågningen hänvisades det bland annat till forskningsrön som visar att skattepolitik som nyckelpersonlagen är ett fungerande sätt att locka utländsk arbetskraft. En avigsida med lagen är enligt sakkunniga att en person som beskattas som nyckelperson inte får vara finsk medborgare.
Förlängning av betalningstiden för arvsskatt samt dröjsmålsränta på obetald arvsskatt
För att lindra finansieringssvårigheterna i fråga om arvsskatten föreslås det i propositionen att betalningstiden för arvsskatten förlängs i situationer där arvtagaren inte kan betala skatterna.
Enligt det gällande 52 § 3 mom. i lagen om skatt på arv och gåva får en arvsskatt, en skatteförhöjning och en dröjsmålspåföljd som är obetald inte drivas in genom utsökning och utifrån dem får en ansökan inte göras om att den skattskyldige ska försättas i konkurs och inte heller uppgifter om dem antecknas i skatteskuldsregistret enligt lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter innan två år har förflutit från den första förfallodagen för skatten. I propositionen föreslås det att denna betalningstid på två år förlängs till tio år.
Lagen om skattetillägg och förseningsränta föreslås få en bestämmelse med stöd av vilken det tas ut nedsatt förseningsränta för obetald arvsskatt. Dröjsmålsräntans belopp är referensräntan enligt 12 § i räntelagen förhöjd med 3,5 procentenheter.
Vid utskottets sakkunnigutfrågning ansågs det i princip vara positivt att bestämmelserna om betalning av arvsskatt lättas upp. En del av dem som hördes ansåg dock att den föreslagna ändringen också bör gälla gåvor. Som motivering anfördes att överföringen av egendom har en låsningseffekt, vilket en tillämpning av ändringen endast på arv skulle leda till. Dessutom kritiserades den asymmetri som uppstår mellan gåvor och arv. Vid hörandet föreslogs också en betalningstid på tio år för arvsskatten i jämnstora poster på samma sätt som det för närvarande beviljas räntefri betalningstid för arvs- och gåvoskatt som omfattas av skattelättnad vid generationsväxling. Vid utfrågningarna kritiserades också den föreslagna dröjsmålsräntan antingen för att den är för stor eller för att betalningstiden över huvud taget bör vara helt räntefri. Å andra sidan framfördes det vid hörandet också att skrivningen om dröjsmålsränta vid förlängning av betalningstiden är viktig, eftersom propositionen utan dröjsmålsränta de facto skulle lindra beskattningen i det fall att skatten betalas senare, vilket propositionen inte syftar till.
Sammantaget anser utskottet att den förlängning av betalningstiden för arvsskatt och den dröjsmålsränta på obetald arvsskatt som föreslås i propositionen är motiverade.
Utifrån remissyttrandena konstaterar utskottet dock att regeringen lämpligen bör bevaka hur de nu föreslagna ändringarna påverkar generationsväxlingarna och det inhemska ägandet och att regeringen i mån av möjlighet bör se över arvs- och gåvobeskattningen för att främja dessa mål.
Utskottet konstaterar att ändringen av 52 § 3 mom. i lagen om skatt på arv och gåva egentligen inte handlar om att förlänga betalningstiden för skatten, utan om att avstå från utsöknings- och konkursåtgärder. Utskottet betonar därför att Skatteförvaltningen regelbundet bör påminna den skattskyldige om obetald skatt.
Förslag till tillägg till ikraftträdandebestämmelsen i lagförslag 5
Sakkunniga har föreslagit en preciserande övergångsbestämmelse i lagförslag 5 om ändring av lagen om skattetillägg och förseningsränta. Utskottet föreslår att följande övergångsbestämmelse fogas till ikraftträdandebestämmelsen i lagförslaget:
Lagen tillämpas första gången på obetald arvsskatt från och med den dag då lagen träder i kraft. För tiden före den tidpunkten beräknas dröjsmålsräntan enligt de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. Åtgärdsmotionen
På de grunder som anförts ovan föreslår utskottet att åtgärdsmotionen förkastas.