Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 36 b § i lagen om statsandel för kommunal basservice (RP 123/2020 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Regeringen föreslår att lagen om statsandel för kommunal basservice ändras så att beloppet av de tidsbegränsade ersättningar som betalas till kommunerna på grund av fördröjda skatteinkomster 2020 justeras för att motsvara den senaste uppskattningen av de tillfälliga förseningar av kommunal-, samfunds- och fastighetsskatteinkomsterna som föranleds av ändringarna i betalningsarrangemangen för beskattningen 2020. Det justerade beloppet av de tidsbegränsade ersättningarna på grund av fördröjda skatteinkomster uppgår till sammanlagt 114 miljoner euro i stället för nuvarande 547 miljoner euro. De ersättningar som betalas till kommunerna på grund av fördröjda kommunalskatteinkomster uppgår till sammanlagt 98 miljoner euro, de ersättningar som betalas på grund av fördröjda samfundsskatteinkomster till sammanlagt 7 miljoner euro och de ersättningar som betalas på grund av fördröjda fastighetsskatteinkomster till sammanlagt 9 miljoner euro.
Det avdrag utifrån betalda ersättningar som enligt gällande lag ska göras 2021 från ersättningen för förlorade skatteinkomster orsakade av ändringar i beskattningsgrunderna periodiseras så att det görs 2021 och 2022 i enlighet med hur de skatteinkomster som fördröjs 2020 beräknas inflyta till kommunerna.
Samtidigt ändras det uppskattade beloppet av dröjsmålsränta som ska redovisas till kommunerna på grund av ändringarna i betalningsarrangemangen och som läggs till det belopp som ska dras av från ersättningen för förlorade skatteinkomster orsakade av ändringar i beskattningsgrunderna. Det uppskattade beloppet av dröjsmålsränta på grund av ändringarna i betalningsarrangemangen uppgår för kommunalskatten till 2 miljoner euro 2021 och 1 miljon euro 2022.
Propositionen hänför sig till den femte tilläggsbudgetpropositionen för 2020 och avses bli behandlad i samband med den.
Lagen avses träda i kraft så snart som möjligt.
Riksdagen godkände våren 2020 en ändring av lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009). På grundval av ändringen kompenseras kommunerna för de tillfälliga förseningar av kommunal-, samfunds- och fastighetsskatteinkomsterna som de ändrade betalningsarrangemangen i beskattningen medför 2020. Lagändringen (293/2020) trädde i kraft den 1 maj 2020. Ersättningarna hänför sig till de tidsbegränsade skatteåtgärder som har vidtagits för att underlätta situationen för företag som råkat i ekonomiska svårigheter till följd av coronaepidemin. Åtgärderna minskar temporärt kommunernas skatteinkomster från kommunalskatten, fastighetsskatten och inkomstskatten för samfund 2020. Ersättningen dras av från kommunerna när de fördröjda skatteinkomsterna inflyter. Förvaltningsutskottet har förutsatt att kommunerna kompenseras för de förlorade skatteinkomster som betalningsarrangemangen orsakar 2020 till ett så korrekt belopp som möjligt och vid en så riktig tidpunkt som möjligt (FvUB 6/2020 rd — RP 32/2020 rd).
Ansökningstiden för betalningsarrangemangen gick ut den 31 augusti 2020. Enligt uppgift har företagen ansökt om arrangemangen i mindre utsträckning än beräknat. Genom den nu aktuella propositionen justeras ersättningens storlek från det tidigare uppskattade beloppet, 547 miljoner euro, till 114 miljoner euro enligt utfallet. Samtidigt ändras också det uppskattade beloppet av den dröjsmålsränta som ska redovisas till kommunerna på grund av ändringarna i betalningsarrangemangen.
Den föreslagna ändringen är kostnadsneutral totalt sett, eftersom det avdrag som görs från ersättningen för förlorade skatteinkomster och som föranleds av ändringar i beskattningsgrunderna och motsvarar beloppet av de betalda ersättningarna minskar i motsvarande mån. Det avdrag utifrån betalda ersättningar som enligt gällande lag ska göras 2021 från ersättningen för förlorade skatteinkomster orsakade av ändringar i beskattningsgrunderna periodiseras dock så att det görs 2021 och 2022 i enlighet med hur de skatteinkomster som fördröjs 2020 beräknas inflyta till kommunerna. På så sätt säkerställs det att avdragen genomförs samtidigt som de försenade skatteinkomsterna inflyter.
Förvaltningsutskottet anser att ändringen behövs och fyller sitt syfte. Förslaget hänför sig till den femte tilläggsbudgetpropositionen för 2020 (RP 119/2020 rd). Utskottet betonar att utfallsuppgifterna om användningen av betalningsarrangemangen har preciserats jämfört med tilläggsbudgetpropositionen. Enligt uppgift uppgår det justerade beloppet av ersättningarna i enlighet med regeringens proposition RP 123/2020 rd till sammanlagt 114 miljoner euro.
Förvaltningsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var