Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om Finlands Banks tjänstemän (RP 190/2016 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
I propositionen föreslås det att lagen om Finlands Banks tjänstemän ändras så att den pensionsålder på 60 år som tillämpas i anställningsförhållanden som inletts före den 1 januari 1992 årligen höjs från och med ingången av 2018 enligt samma princip som det har föreskrivits om höjning av åldern för yrkesbaserad pension inom den offentliga sektorn. Det föreslås dessutom att avgångsåldern för Finlands Banks tjänstemän från och med ingången av 2018 höjs stegvis till 70 år så att den motsvarar den allmänna avgångsåldern för tjänstemän enligt statstjänstemannalagen.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2017.
Det föreslås att lagen om Finlands Banks tjänstemän (1166/1998) ändras så att den pensionsålder på 60 år som tillämpas på de tjänstemän vid Finlands Bank vars anställningsförhållande har inletts före den 1 januari 1992 höjs stegvis från och med 2018. Dessutom föreslås det att avgångsåldern för tjänstemännen vid Finlands Bank höjs stegvis från 68 till 70 år. Utskottet anser att förslagen är motiverade.
Från och med ingången av 2017 kommer bestämmelser om pensionsskyddet inom den offentliga sektorn att ingå i pensionslagen för den offentliga sektorn (81/2016). Enligt den höjs den övre åldersgränsen för pensionstillväxt stegvis. Den lägsta åldern för ålderspension höjs i den lagen från 63 till 65 år. Samtidigt höjs den övre åldersgränsen för pensionstillväxt stegvis till 70 år. Ändringar som motsvarar förslaget har gjorts tidigare i arbetsavtalslagen (55/2001), lagen om kommunala tjänsteinnehavare (304/2003) och statstjänstemannalagen (750/1994) samt i kyrkolagen (FvUB 16/2016 rd — RP 160/2016 rd). Utskottet anser det behövligt att se över bestämmelserna om avgångsåldern för tjänstemännen vid Finlands Bank på motsvarande sätt.
Enligt 58 § i lagen om Finlands Banks tjänstemän har de anställda rätt till pension som bekostas av bankens medel i tillämpliga delar på samma grunder som när det gäller motsvarande statliga pensionsskydd. I Finlands Bank har man ändå utöver de allmänna pensionsåldrarna också tillämpat lägre pensionsåldrar. Närmare bestämmelser om beräkning av dem ingår i Finlands Banks pensionsstadga. Pensionsåldern för de tjänstemän som anställts vid Finlands Bank före 1992 är i dag 60 år. Det föreslås nu att pensionsåldern för dessa tjänstemän höjs stegvis enligt vilket år tjänstemannen uppnår sin pensionsålder. Pensionsåldern kan dock höjas högst till den lägsta ålder för ålderspension som föreskrivs för åldersklassen i fråga i pensionslagen för den offentliga sektorn. Den föreslagna ändringen gäller bara de tjänstemän som inte har uppnått pensionsåldern före den 1 januari 2018. Enligt uppgift finns det högst 68 sådana tjänstemän.
Enligt uppgift finns det inte någon direkt motsvarighet till den föreslagna höjningen av den pensionsålder för Finlands Banks tjänstemän som är lägre än den allmänna pensionsåldern i pensionslagen för den offentliga sektorn eller lagen om införande av den lagen (82/2016). Den nuvarande pensionsåldern för denna målgrupp motsvarar inte den yrkesbaserade eller personliga pensionsålder som tillämpas inom den offentliga sektorn. Den föreslagna principen för höjning av pensionsåldern motsvarar emellertid den ändring av de yrkesbaserade pensionsåldrarna som föreskrivs i 6 § i lagen om införande av pensionslagen för den offentliga sektorn. Ändringarna innebär att tiden i arbetslivet blir något längre också för denna begränsade grupp av tjänstemän. Utskottet anser att det är motiverat att pensionsåldern enligt den föreslagna 58 b § 2 mom. inte kan höjas så att den är högre än den lägsta åldern för ålderspension för respektive åldersklass. Utskottet konstaterar att de föreslagna ändringarna motsvarar de andra ändringar som gjorts i pensionslagarna för den offentliga sektorn och att de således är ändamålsenliga.
För att förtydliga regleringen föreslår utskottet att den finska terminologin i 58 b § 1 mom. preciseras så att den i tillämpliga delar motsvarar 6 § 2 mom. i den ovannämnda lagen om införande av pensionslagen för den offentliga sektorn och att punkterna i momentet numreras.
Förvaltningsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var