Senast publicerat 11-11-2025 11:24

Betänkande FvUB 22/2025 rd RP 91/2025 rd Förvaltningsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om indelningen i välfärdsområden och landskap och till lagar som har samband med den

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om indelningen i välfärdsområden och landskap och till lagar som har samband med den (RP 91/2025 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande. 

Motion

I samband med propositionen har utskottet behandlat följande motion: 

åtgärdsmotion
 AM 21/2025 rd  
Minna Reijonen saf m.fl. 
 
Åtgärdsmotion om att slopa det ekonomiska stödet till välfärdsområdenas fullmäktigegrupper.

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • regeringsråd Mervi Kuittinen 
    finansministeriet
  • finansråd Teemu Eriksson 
    finansministeriet
  • jurist Niina Kolju 
    Välfärdsområdesbolaget Hyvil Ab
  • chef för juridiska ärenden Juha Myllymäki 
    Finlands Kommunförbund
  • professor Olli Mäenpää. 

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • Egentliga Tavastlands välfärdsområde
  • Mellersta Finlands förbund
  • Karleby stad
  • Kronoby kommun
  • Kymmenedalens välfärdsområde
  • Lapplands välfärdsområde
  • Norra Karelens landskapsförbund
  • Norra Österbottens förbund
  • Satakunta välfärdsområde
  • Nylands förbund.

PROPOSITIONEN OCH MOTIONEN

Propositionen

Regeringen föreslår att lagen om indelningen i välfärdsområden och landskap ändras. Enligt förslaget ska lagen delas upp i två lagar, lagen om indelningen i välfärdsområden och lagen om indelningen i landskap. Lagen om indelningen i välfärdsområden ska inte längre innehålla bestämmelser om indelningen i landskap eller om ändring av landskapsindelningen till följd av ändringar i välfärdsområdenas indelning. Till lagen fogas bestämmelser om ekonomisk uppgörelse om uppdelning av ett välfärdsområde. I lagen föreslås dessutom vissa andra ändringar. I den nya lagen om indelningen i landskap föreslås bestämmelser om grunderna för indelningen i landskap och om förutsättningar för och inledning och beredning av ändringar i indelningen. Det föreslås inga ändringar av indelningen i välfärdsområden och landskap, av grunderna för indelningen eller av förutsättningarna för ändring av välfärdsområden. I lagen om välfärdsområden och i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen föreslås tekniska ändringar med anledning av förslaget.  

I lagen om välfärdsområden föreslås dessutom preciseringar i bestämmelserna om stöd för fullmäktigegruppernas verksamhet och i bestämmelserna om arvoden och ersättningar till förtroendevalda.  

Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2026 och avses bli behandlad i samband med den. 

Lagarna avses träda i kraft så snart som möjligt. De bestämmelser i lagen om välfärdsområden som gäller stöd för fullmäktigegruppernas verksamhet och arvoden och ersättningar till förtroendevalda avses dock träda i kraft den 1 januari 2026. 

Åtgärdsmotionen

I åtgärdsmotion AM 21/2025 rd föreslås det att regeringen vidtar åtgärder för att ändra 27 § i lagen om välfärdsområden så att det ekonomiska stödet för politiska fullmäktigegrupper slopas. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Allmänt

I propositionen föreslås det att det av den gällande lagen om indelningen i välfärdsområden och landskap (614/2021) ska bildas två separata lagar, lagen om indelningen i välfärdsområden och lagen om indelningen i landskap. I den föreslagna lagen om indelningen i välfärdsområden ska det inte längre finnas bestämmelser om indelningen i landskap eller om ändring av landskapsindelningen till följd av ändringar i indelningen av välfärdsområden. Det föreslås att det till lagen fogas bestämmelser om ekonomisk uppgörelse om uppdelningen av välfärdsområdet samt vissa andra preciseringar. 

I lagen om indelningen i landskap föreslås bestämmelser om grunderna för indelningen i landskap och om förutsättningar för och inledning och beredning av ändringar i indelningen. De statliga myndigheternas verksamhetsområden ska i enlighet med gällande bestämmelser grunda sig på landskapsindelningen. 

Propositionen ändrar inte indelningen i välfärdsområden eller landskapsindelningen och inte heller grunderna för dem. I propositionen föreslås inga ändringar i de grundläggande förutsättningarna för ändring av välfärdsområden eller i hur en ändring av välfärdsområden inleds, om vilka det föreskrivs i 5 och 6 § i lagen om indelningen i välfärdsområden. 

Förvaltningsutskottet välkomnar propositionen, eftersom den förtydligar bestämmelserna om områdesindelning och undanröjer den automatiska inverkan som ändringen i indelningen i välfärdsområden har på landskapsindelningen. Grunderna för indelningen i välfärdsområden hänför sig i enlighet med välfärdsområdenas uppgifter till ordnandet av social- och hälsovården och räddningsväsendet. Landskapsindelningen baserar sig å sin sida på mer omfattande aspekter, eftersom indelningen grundar sig på statens regionförvaltning, planläggning, regionutveckling och andra samhälleliga funktioner. 

Lagen om indelningen i välfärdsområden

Utgångspunkten för den föreslagna lagen om indelningen i välfärdsområden är att ett välfärdsområde omfattar ett eller flera hela landskap som avses i lagen om indelningen i landskap, om det inte finns särskilda funktionella grunder för att avvika från landskapsindelningen. Ett undantag är liksom för närvarande landskapet Nyland, inom vars område det kan finnas fler än ett välfärdsområde, om det behövs på grund av områdets befolkningsmängd eller av någon annan motsvarande grundad anledning. I lagen föreskrivs dessutom mer exakt än tidigare att välfärdsområdet ska bestå av ett enhetligt område som bildar en funktionell helhet med tanke på ordnandet av välfärdsområdets uppgifter. Enligt propositionsmotiven kan särskilda skäl till en indelning av verksamhetsområdena som avviker från landskapsindelningen exempelvis vara att det finns språkliga eller vägande funktionella grunder för det. Undantaget ska grunda sig på att välfärdsområdets uppgifter kan ordnas på ett ändamålsenligt sätt i de välfärdsområden som är föremål för ändringen. 

Indelningen i välfärdsområden kan således enligt propositionen avvika från landskapsindelningen endast om det finns en särskild funktionell grund för att avvika från landskapsindelningen. Förvaltningsutskottet konstaterar dessutom att alla andra förutsättningar för ändring av välfärdsområden som det föreskrivs om i 5 § i lagen om indelningen i välfärdsområdeng ska uppfyllas. Förutsättningarna i 5 § gäller alla ändringssituationer, inklusive den överföring av kommuner som avses i 2 § 3 mom. Utskottet betonar i detta sammanhang dessutom bestämmelserna i 5 § 2 mom., enligt vilket man vid ändring av välfärdsområden ska eftersträva i språkligt hänseende förenliga områden så att den finskspråkiga och den svenskspråkiga befolkningens rätt att erhålla tjänster på det egna språket tillgodoses enligt lika grunder. 

I lagen om indelningen i välfärdsområden preciseras också bestämmelserna om övergång av egendom och skulder vid upplösning av välfärdsområden (17 §). I den gällande lagen finns inga bestämmelser om vad som händer med egendom och förbindelser vid delning av ett välfärdsområde. Enligt förslaget ska den egendom och de förpliktelser som hänför sig till ordnandet av tjänsterna övergå som en universalsuccession till det välfärdsområde som fortsätter att ordna tjänsterna i området i fråga. Det primära förfarandet är att välfärdsområdena avtalar sinsemellan i frågan. Dessutom föreskrivs det om hur egendom och förpliktelser ska fördelas, om inget avtal har ingåtts sex månader innan ändringen träder i kraft. I 18 a § föreskrivs det dessutom om den ekonomiska uppgörelse som det välfärdsområde som upphör ska lämna till de välfärdsområden som fortsätter verksamheten. Regleringen behövs för att fördela den egendom och de förpliktelser som avses i 17 § och för att ändringen av välfärdsområdet ska kunna genomföras på ett sätt som tryggar tjänsterna. 

Lagen om indelningen i landskap

Enligt den nya lagen om indelningen i landskap är landskapsindelningen en basområdesindelning för organiseringen av förvaltningen, för regionutvecklingen och för planeringen av områdesanvändningen. Motsvarande grunder för landskapsindelningen har etablerats och tillämpats före reformen då välfärdsområdena inrättades, även om det i den gällande lagen om indelningen i välfärdsområden och landskap inte finns några särskilda bestämmelser om landskapen och grunderna för dem. Landskapen fungerar direkt som landskapsförbundens verksamhetsområden och deras lagstadgade uppgifter är planläggningen och regionutvecklingen i landskapet. 

Enligt förslaget är ett landskap ett område som består av kommuner vilka bildar en ändamålsenlig helhet i funktionellt och ekonomiskt hänseende samt med tanke på planeringen av området. Varje landskap ska omfatta minst två kommuner. Förslaget motsvarar i huvudsak bestämmelserna i lagen om landskapsindelning från 1997 (1159/1997) och den långvariga praxis som rådde innan välfärdsområdena inrättades. De centrala kriterierna som används för att fastställa ett landskaps område är kontakt- och serviceförbindelser, pendlingstrafik, kommunernas samarbete, kontakter till näringslivet, föreningsverksamhetsområden samt kulturella och historiska traditioner. Dessa faktorer anses utgöra en helhet som är ändamålsenlig ur ett funktionellt och ekonomiskt perspektiv samt med tanke på områdesplaneringen. Landskapet ska utifrån från detta bilda ett så enhetligt område som möjligt vars invånare har en gemensam kultur- och intressemiljö. 

Vid beredningen av en ändring i landskapsindelningen ska finansministeriet i enlighet med 6 § i den föreslagna lagen begära utlåtanden i bred usträckning. När finansministeriet bereder ett beslut om ändring av landskapsindelningen ska det utreda hur ändringen påverkar de statliga myndigheternas geografiska verksamhetsområden och de regionindelningar som tillämpas i Europeiska unionens verksamhet. Utlåtande om ändringen av landskapsindelningen ska begäras av de ministerier vilkas ansvarsområde berörs av ändringen och höra de landskapsförbund och kommuner som berörs av ändringen och de berörda välfärdsområdena och statliga myndigheterna. 

Landskapsindelningen har en väsentlig inverkan på regionutvecklingen och landskapsplanläggningen, som hör till arbets- och näringsministeriets och miljöministeriets ansvarsområden. Därför kan det anses ändamålsenligt att föreskriva att också dessa ministerier har rätt att göra en framställning till finansministeriet om ändring av landskapsindelningen. Förvaltningsutskottet betonar att även om initiativet till beredningen av en ändring i landskapsindelningen kommer från dessa ministerier, är processen och förutsättningarna för eventuella ändringar desamma som i andra fall. 

Lagen om ändring av lagen om välfärdsområden

I propositionen föreslås också vissa ändringar i lagen om välfärdsområden (611/2021). Det föreslås att 27 § 2 mom. ändras så att välfärdsområdet för att förbättra fullmäktigegruppernas verksamhetsförutsättningar kan lämna ekonomiskt stöd för verksamheten inom fullmäktigegrupperna och för annan verksamhet i anslutning till beslutsfattandet i fullmäktigegrupperna. Syftet med regleringen är att göra stödet transparent och rikta det mer precist till verksamheten i välfärdsområdets välfärdsområdesfullmäktigegrupper. Till exempel kan också i fortsättningen välfärdsområdets invånare höras och diskussionsmöten ordnas i anslutning till välfärdsområdets beslutsfattande. Regleringen möjliggör alltså inte till exempel stöd för valkampanjer. Fullmäktigegruppen kan inte besluta om användningsändamålen, utan de ska specificeras av välfärdsområdet. För att förbättra transparensen i rapporteringen föreslås det att man i välfärdsområdets bokslut utöver stödbeloppet ska uppge vad stödet använts till särskilt för varje fullmäktigegrupp. 

Syftet med den föreslagna regleringen är att förtydliga förutsättningarna för att stödja fullmäktigegruppernas verksamhet och också att det inte är fråga om partistöd. Bestämmelserna om fullmäktigegrupperna och stödjandet av deras verksamhet kan anses behövliga med tanke på den politiska ledningen av välfärdsområdena, för att möjliggöra stöd för de förtroendevaldas beslutsfattande och för att göra stödet transparent. Med beaktande av att välfärdsområdesfullmäktige beslutar om stöd till fullmäktigegrupperna, anser utskottet att förslaget inte inskränker rätten till inflytande för invånarna i välfärdsområdena och dem som använder tjänsterna. Invånarnas och serviceanvändarnas rätt till inflytande tillgodoses framför allt utifrån bestämmelserna i 5 kap. i lagen om välfärdsområden och utifrån välfärdsområdesstrategin enligt 41 § i samma lag. 

DETALJMOTIVERING

1. Lagen om ändring av lagen om indelningen i välfärdsområden och landskap

19 §. Verkställande av ekonomisk uppgörelse vid överföring av en kommun.

Regeringen föreslår att endast rubriken för 19 § ändras. Utskottet föreslår att det i detta sammanhang dessutom görs en teknisk ändring i första meningen i 1 mom. så att ordet ”landskap” ersätts med ordet ”välfärdsområde”. 

Åtgärdsmotionen

Eftersom utskottet föreslår att ändringen av 27 § i lagen om välfärdsområden i lagförslag 3 godkänns enligt propositionen, föreslår utskottet att åtgärdsmotion AM 21/2025 rd förkastas. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Förvaltningsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 2—4 i proposition RP 91/2025 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 1 i proposition RP 91/2025 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) Riksdagen förkastar åtgärdsmotion AM 21/2025 rd. 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om ändring av lagen om indelningen i välfärdsområden och landskap 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om indelningen i välfärdsområden och landskap (614/2021) lagens rubrik, 1 §, 2 § 1 och 3 mom., 3 och 4 §, 7 § 2 mom. 3 punkten, 9 §, 10 § 3 mom., 11 §, 15 § 3 mom., rubriken för 19 §Utskottet föreslår en ändring , 19 § 1 mom. Slut på ändringsförslaget och 20 § 1 mom. och 
fogas till lagen en ny 9 a §, till 16 § ett nytt 2 mom., till 17 § nya 2 och 3 mom. och till lagen en ny 18 a § som följer: 
Lag om indelningen i välfärdsområden 
1 § 
Välfärdsområden 
Finland är indelat i välfärdsområden. Bestämmelser om välfärdsområdenas självstyre finns i lagen om välfärdsområden (611/2021). 
Ett välfärdsområde utgörs av ett eller flera hela landskap enligt lagen om indelningen i landskap ( / ), om inte det finns några särskilda funktionella grunder att avvika från landskapsindelningen. Inom området för landskapet Nyland kan det dock finnas flera än ett välfärdsområde, om det behövs på grund av områdets befolkningsmängd eller av någon annan motsvarande grundad anledning. Ett välfärdsområde ska bestå av ett enhetligt område som bildar en funktionell helhet med tanke på ordnandet av välfärdsområdets uppgifter. 
2 § 
Ändring av välfärdsområden 
Med ändring av välfärdsområden avses i denna lag sammanslagning av välfärdsområden och överföring av en kommun från ett välfärdsområde till ett annat. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Välfärdsområden kan också ändras så att en kommun överförs från ett välfärdsområde till ett annat, varvid antalet välfärdsområden inte ändras (överföring av en kommun). 
3 § 
Hur en ändring av landskapsindelningen påverkar välfärdsområdet 
Om en kommun överförs från ett landskap till ett annat, påverkar överföringen välfärdsområdenas indelning från ingången av det kalenderår som följer på det år under vilket det följande välfärdsområdesvalet förrättas. 
4 § 
Hur ändringar i kommunindelningen ska beaktas 
Om en kommun upplöses till följd av en sammanslagning av kommuner i enlighet med kommunstrukturlagen (1698/2009), ska statsrådet i enlighet med 35 § i den lagen bestämma till vilket välfärdsområde den nya kommunen ska höra. 
7 § 
Innehållet i en framställning om ändring av välfärdsområden 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
En gemensam framställning om sammanslagning av välfärdsområden som lämnas av flera välfärdsområden ska åtföljas av överensstämmande beslut om framställningen av de berörda välfärdsområdesfullmäktige och en tillhörande utredning om 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) namnet på det nya välfärdsområdet, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
9 § 
Genomförande av en utredning om ändring av välfärdsområdenas indelning 
Välfärdsområdena ska delta i beredningen av en utredning om ändring av välfärdsområdenas indelning och beredningen av ett förslag av en områdesindelningsutredare enligt 8 § 1 mom. Områdesindelningsutredaren ska utarbeta ett förslag till ändring av välfärdsområden samt ett förslag till tillhörande utredning enligt 7 § 2 mom. om sammanslagning av välfärdsområden eller till ekonomisk uppgörelse enligt 19 § mellan välfärdsområden i anknytning till överföringen av en kommun eller ett förslag till ekonomisk uppgörelse enligt 18 a § om uppdelning av ett välfärdsområde. 
Om områdesindelningsutredaren på grundval av utredningen anser att det behövs en ändring av välfärdsområden, ska utredaren lägga fram ett förslag till sådan ändring för välfärdsområdesfullmäktige i de välfärdsområden och fullmäktige i den kommun som berörs av ändringen. Förslaget ska behandlas av välfärdsområdesfullmäktige i de berörda välfärdsområdena och fullmäktige i den berörda kommunen. 
Områdesindelningsutredaren ska ge in sitt förslag till ändring av välfärdsområden till finansministeriet och till förslaget foga de utlåtanden som välfärdsområdesfullmäktige i de välfärdsområden och fullmäktige i den kommun som berörs av ändringen har gett om områdesindelningsutredarens förslag. 
9 a § 
Områdesindelningsutredarens ställning 
Områdesindelningsutredaren kan anställas i tjänsteförhållande. På en områdesindelningsutredare som inte är anställd i tjänsteförhållande tillämpas bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar när utredaren sköter uppgifter enligt denna lag. Bestämmelser om skadestånd finns i skadeståndslagen (412/1974). Områdesindelningsutredaren ska ha tillräcklig sakkunskap och erfarenhet för att ha hand om uppgiften.  
Områdesindelningsutredaren har trots sekretessbestämmelserna rätt att av myndigheterna få för sitt uppdrag nödvändiga uppgifter om förvaltningen och ekonomin i välfärdsområdena och de sammanslutningar som hör till välfärdsområdeskoncernen samt annan hjälp. 
Kostnaderna för genomförandet av utredningen om områdesindelningen betalas av statens medel. 
10 § 
Förutsättningar för beslutsfattande 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
När finansministeriet bereder ett beslut om ändring av välfärdsområden ska det höra de välfärdsområden och kommuner som berörs av ändringen. Om avsikten är att i samband med sammanslagningen av välfärdsområdena ge det nya välfärdsområdet ett namn som inte tidigare har varit namnet på något välfärdsområde, ska utlåtande om namnet inhämtas hos Institutet för de inhemska språken innan beslut om sammanslagning av välfärdsområdena fattas. 
11 § 
Beslut om ändring av välfärdsområden 
Beslut om ändring av välfärdsområden ska fattas före ingången av året före det år då ändringen träder i kraft. 
Det ska bestämmas att en ändring av välfärdsområden träder i kraft vid ingången av ett kalenderår. Om en ändring av välfärdsområden gäller överföring av en kommun ska det bestämmas att ändringen träder i kraft vid ingången av det kalenderår som följer på det år under vilket det följande välfärdsområdesvalet förrättas. 
Beslut om ändring av välfärdsområden ska publiceras i Finlands författningssamling och sändas för offentliggörande i de välfärdsområden som berörs av ändringen på det sätt som välfärdsområdenas tillkännagivanden offentliggörs i välfärdsområdena. Beslut om att avslå en ändring av välfärdsområden ska separat delges den som gjort framställningen. 
15 § 
Mandattiden för andra förtroendevalda och inledandet av tjänsteinnehavarnas tjänsteutövning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Det nya välfärdsområdets revisionsnämnd och revisorer granskar, på det sätt som föreskrivs i 14 kap. i lagen om välfärdsområden, utifrån beredning som gjorts av revisionsnämnderna och revisorerna i de välfärdsområden som går samman, förvaltningen och ekonomin i de välfärdsområdena för det år som föregick ikraftträdandet av ändringen av välfärdsområden. Granskningen ska också gälla beredningen av ändringen av välfärdsområden. Välfärdsområdesfullmäktige i det nya välfärdsområdet fattar beslut om godkännande av bokslut och ansvarsfrihet i fråga om de välfärdsområden som går samman. 
16 § 
Personalens ställning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
I situationer som avses i 1 mom. överförs semesterlöneskulden för personalen till det nya välfärdsområdet. 
17 § 
Övergång av egendom och skulder vid upplösning av välfärdsområden 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om det välfärdsområde som upplöses delas upp mellan två eller flera välfärdsområden, ska de berörda välfärdsområdena avtala om övergången av egendom, avtal och skulder. Om inget avtal har ingåtts sex månader innan ändringen träder i kraft, ska uppdelningen i fråga om fastigheter samt lös egendom och skulder som hänför sig till dem samt hyresavtal för lokaler göras baserat på var fastigheterna är belägna. Skulder i anslutning till lös egendom och avtal ska hänföras till det område till vilket egendomen eller avtalen övergår. I fråga om övrig egendom, övriga skulder och avtal ska uppdelningen göras i enlighet med befolkningsfördelningen i välfärdsområdet, om det inte för tryggande av en jämlik uppdelning av egendom och skulder är motiverat att uppdelningen görs enligt någon annan fördelning. 
Om välfärdsområdet delas upp, får fördelningen av egendom samt av skulder och förpliktelser mellan de välfärdsområden som berörs av ändringen inte äventyra borgenärernas eller andra rättsinnehavares ställning. Om någon annan än staten är borgenär eller rättsinnehavare får ansvaret för förbindelsen inte överföras på ett annat välfärdsområde utan samtycke från rättsinnehavaren i fråga. 
18 a § 
Ekonomisk uppgörelse om uppdelning av ett välfärdsområde 
Om ett välfärdsområde delas upp mellan flera välfärdsområden, ska det välfärdsområde som upplöses verkställa en ekonomisk uppgörelse om sin egendom och lämna uppgörelsen till de välfärdsområden som fortsätter verksamheten. 
Uppgörelsen ska innehålla åtminstone egendom, skulder, förbindelser och fordringar, specificerade enligt läge, sådana de bedöms vara när ändringen av välfärdsområden träder i kraft. Egendom och skulder som är oberoende av läget ska anges separat. 
19 § 
Verkställande av ekonomisk uppgörelse vid överföring av en kommun 
Om en kommun överförs från ett Utskottet föreslår en ändring välfärdsområde Slut på ändringsförslaget till ett annat ska de berörda välfärdsområdena verkställa en ekonomisk uppgörelse i fråga om välfärdsområdenas egendom på det område som ändringen gäller, om inte detta med hänsyn till ändringens ringa verkningar eller av någon annan anledning ska anses onödigt. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
20 § 
Ändringssökande 
Ett beslut av statsrådet som gäller ändring av välfärdsområden eller avslag på en framställning om ändring av välfärdsområden får överklagas genom besvär av de välfärdsområden som berörs av ändringen och av medlemmar av sådana välfärdsområden. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag  om indelningen i landskap 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Landskap 
För organiseringen av förvaltningen, för regionutvecklingen och för planeringen av områdesanvändningen är Finland indelat i landskap. 
2 § 
Grunder för indelningen i landskap 
Ett landskap är ett område som består av kommuner vilka bildar en ändamålsenlig helhet i funktionellt och ekonomiskt hänseende samt med tanke på planeringen av området. Varje landskap ska omfatta minst två kommuner. 
3 § 
Statsrådets behörighet 
Statsrådet beslutar om landskapens antal, områden och namn. 
4 § 
Förutsättningar för ändring av landskapsindelningen 
Landskapsindelningen kan ändras om landskapen efter ändringen uppfyller villkoren i 2 §. 
Vid ändring av landskapsindelningen ska i språkligt hänseende förenliga områden eftersträvas så att den finskspråkiga och den svenskspråkiga befolkningens rätt att erhålla tjänster på det egna språket tillgodoses enligt lika grunder. 
5 § 
Hur en ändring av landskapsindelningen inleds 
En framställning om ändring av landskapsindelningen får göras av en kommun som finns inom området för landskapet, av ett landskapsförbund, av det ministerium som svarar för områdesanvändningen eller av det ministerium som svarar för regionutvecklingen. Framställningen ska lämnas till finansministeriet. En framställning om ändring av landskapsindelningen ska innehålla en motivering till varför landskapsindelningen behöver ändras och en redogörelse för hur de grunder som föreskrivs i 2 § uppfylls. 
Finansministeriet kan inleda en ändring av landskapsindelningen utan en framställning enligt 1 mom., om de grunder som föreskrivs i 2 § förutsätter det. 
6 § 
Beredning av en ändring av landskapsindelningen 
När finansministeriet bereder ett beslut om ändring av landskapsindelningen ska det utreda hur ändringen påverkar de statliga myndigheternas geografiska verksamhetsområden och de regionindelningar som tillämpas i Europeiska unionens verksamhet. 
Finansministeriet ska begära utlåtande om ändringen av landskapsindelningen av de ministerier vilkas ansvarsområde berörs av ändringen och höra de landskapsförbund och kommuner som berörs av ändringen och de berörda välfärdsområdena och statliga myndigheterna. 
Om avsikten är att ge det nya landskapet ett namn som inte tidigare har varit namnet på något landskap, ska utlåtande om namnet inhämtas hos Institutet för de inhemska språken innan beslutet fattas. 
7 § 
Beslutsfattande 
Det ska bestämmas att en ändring av landskapsindelningen träder i kraft vid ingången av ett kalenderår. 
Beslut om ändring av landskapsindelningen ska fattas före ingången av året före det år då ändringen träder i kraft. 
Beslut om ändring av landskapsindelningen ska publiceras i Finlands författningssamling. Beslut om att avslå en ändring av landskapsindelningen ska separat delges den som gjort framställningen. 
8 § 
Hur landskapsindelningen påverkar den statliga förvaltningen 
Om inte något annat följer av särskilda skäl, ska de statliga myndigheternas verksamhetsområden grunda sig på den landskapsindelning som avses i 1 § så att ett verksamhetsområde utgörs av ett eller flera landskap eller, om verksamhetsområdet är mindre än ett landskap, så att verksamhetsområdet helt och hållet ligger inom ett och samma landskap. 
9 § 
Hur ändringar i kommunindelningen ska beaktas 
Om en kommun upplöses till följd av en sammanslagning av kommuner i enlighet med kommunstrukturlagen (1698/2009), ska statsrådet i enlighet med 35 § i den lagen bestämma till vilket landskap den nya kommunen ska höra. 
10 § 
Ändringssökande 
Ett beslut av statsrådet som gäller ändring av landskapsindelningen eller avslag på en framställning om ändring av landskapsindelningen får överklagas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen av berörda landskapsförbund, av kommuner inom området för ett landskap som berörs av ändringen och av kommunmedlemmar. 
Bestämmelser om sökande av ändring hos högsta förvaltningsdomstolen finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). Besvären ska behandlas skyndsamt hos högsta förvaltningsdomstolen. 
11 § 
Ikraftträdande 
 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
Den landskapsindelning enligt 6 § 1 mom. i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021) som gäller vid ikraftträdandet av denna lag ska iakttas tills statsrådet med stöd av 3 § beslutar något annat. 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av lagen om välfärdsområden 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om välfärdsområden (611/2021) 5 § 2 mom., 27 § 2 mom., 87 § 1 mom. 1 punkten och 122 § 3 och 4 mom., av dem 122 § 3 och 4 mom. sådana de lyder i lag 1056/2024, och 
fogas till 87 § ett nytt 3 mom. som följer: 
5 § 
Välfärdsområden och landskapsindelning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelser om ändring av välfärdsområden finns i lagen om indelningen i välfärdsområden ( / ). 
27 § 
Fullmäktigegrupper och stöd för deras verksamhet 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
För att förbättra fullmäktigegruppernas verksamhetsförutsättningar kan välfärdsområdet lämna ekonomiskt stöd för verksamheten inom fullmäktigegrupperna och för annan verksamhet i anslutning till beslutsfattandet i fullmäktigegrupperna. När stöd beviljas ska välfärdsområdet specificera stödets användningsändamål. Information om stödbeloppet och om vad stödet använts till ska uppges i välfärdsområdets bokslut särskilt för varje fullmäktigegrupp. 
87 § 
Arvoden och ersättningar 
Till en förtroendevald betalas 
1) sammanträdesarvode för organs och påverkansorgans sammanträden, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
De arvoden och ersättningar som avses i 1 och 2 mom. ska vara skäliga med beaktande av välfärdsområdets verksamhet och ekonomi. Arvodenas storlek ska baseras på den förtroendevaldas ställning och uppgifter. 
122 § 
Utvärderingsförfarande i välfärdsområden 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utvärderingsgruppen lägger fram ett förslag till åtgärder för att sanera välfärdsområdets ekonomi och trygga förutsättningarna för att ordna social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendets tjänster. Utvärderingsgruppen ska dessutom behandla en framställning om inledande av ändring av välfärdsområden som avses i 6 § i lagen om indelningen i välfärdsområden. Välfärdsområdesfullmäktige ska behandla utvärderingsgruppens åtgärdsförslag och delge finansministeriet sitt beslut om dem för eventuella fortsatta åtgärder. Budgeten och ekonomiplanen ska göras upp så att välfärdsområdesfullmäktiges beslut om åtgärder genomförs. Åtgärderna rapporteras kvartalsvis i samband med delårsrapporterna och bokslutet samt vid de förhandlingar som avses i 13 a §. Verksamhetsberättelsen ska innehålla en redogörelse för hur åtgärderna har genomförts och om de har varit tillräckliga under räkenskapsperioden. Välfärdsområdet ska delge finansministeriet redogörelsen före utgången av juni året efter räkenskapsperioden. 
Utifrån utvärderingsgruppens åtgärdsförslag och välfärdsområdesfullmäktiges beslut beslutar finansministeriet om tillsättande av en i 8 § i lagen om indelningen i välfärdsområden avsedd utredare för att utreda en ändring av välfärdsområdet. Ett avgörande om behovet av en utredning om områdesindelningen kan också fattas utan att ett nytt utvärderingsförfarande inleds, om åtgärderna inte har genomförts och förutsättningarna enligt 123 § 1 mom. uppfylls. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . Bestämmelserna i 27 och 87 § i denna lag träder dock i kraft den 1 januari 2026. 
 Slut på lagförslaget 

4. Lag om ändring av 6 och 7 § i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021) 6 § 2 mom. och 7 § 3 mom. som följer: 
6 § 
Landskapsindelning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelser om ändring av landskapsindelningen finns i lagen om indelningen i landskap 
( / ). 
7 § 
Välfärdsområdenas namn och geografiska omfattning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelser om ändring av välfärdsområden finns i lagen om indelningen i välfärdsområden ( / ). 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 7.11.2025 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Mauri Peltokangas saf 
 
vice ordförande 
Pihla Keto-Huovinen saml 
 
medlem 
Eveliina Heinäluoma sd 
 
medlem 
Petri Honkonen cent 
 
medlem 
Juha Hänninen gl 
 
medlem 
Christoffer Ingo sv 
 
medlem 
Mari Kaunistola saml 
 
medlem 
Anna Kontula vänst 
 
medlem 
Rami Lehtinen saf 
 
medlem 
Mira Nieminen saf 
 
medlem 
Saku Nikkanen sd 
 
medlem 
Hanna Räsänen cent 
 
medlem 
Paula Werning sd 
 
medlem 
Joakim Vigelius saf 
 
medlem 
Juha Viitala sd. 
 

Sekreterare var

utskottsråd Minna-Liisa Rinne.