Senast publicerat 07-11-2025 13:42

Betänkande JsUB 4/2025 rd RP 40/2025 rd Jord- och skogsbruksutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om vattentjänster

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om vattentjänster (RP 40/2025 rd): Ärendet har remitterats till jord- och skogsbruksutskottet för betänkande och till grundlagsutskottet för utlåtande. 

Utlåtande

Utlåtande har lämnats av 

  • grundlagsutskottet 
    GrUU 37/2025 rd

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • lagstiftningsråd Vilja Klemola 
    jord- och skogsbruksministeriet
  • konsultativ tjänsteman Johanna Kallio 
    jord- och skogsbruksministeriet
  • lagstiftningsråd Liisa Leppävirta 
    justitieministeriet
  • ledande jurist inom ansvarsområdet för vattentjänster Aki Huttunen 
    Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Savolax
  • gruppchef Seija Rantonen 
    Finlands miljöcentral
  • chef för samhällsteknik Paavo Taipale 
    Finlands Kommunförbund
  • jurist Jenni Hunnakko 
    Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK
  • styrelseordförande Vesa Arvonen 
    Finlands Vattenförsörjningandelslag rf
  • chef för juridiska ärenden Joonas Jännäri 
    Finlands Vattenverksförening rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • finansministeriet
  • arbets- och näringsministeriet
  • social- och hälsovårdsministeriet
  • miljöministeriet
  • forskningsgruppen för vattentjänster vid Tammerfors universitet
  • Landsbygdspolitiska rådet/nätverksprojektet MaalleKo
  • Försörjningsberedskapscentralen
  • Konkurrens- och konsumentverket
  • Finlands Fastighetsförbund rf
  • Finlands naturskyddsförbund rf
  • Finlands Egnahemsförbund rf
  • Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC rf
  • Vesikolmio Oy.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår att lagen om vattentjänster ändras.  

Genom propositionen genomförs föresatsen i regeringsprogrammet för regeringen Orpo att fungerande vattentjänster ska tryggas och vattenresurserna hållas i nationella händer. Propositionen utgör ett led i den nationella reformen av vattentjänster och hänför sig dessutom till det riksdagsbeslut som grundar sig på medborgarinitiativet Vattnet är vårt. 

Lagen föreslås få en bestämmelse enligt vilken kommunen inte får sälja sitt ägande i vattentjänster, och ett vattentjänstverk som ägs av kommunen eller som kommunen har bestämmande inflytande över får inte sälja sin vattentjänstegendom. Dessutom föreslås det bestämmelser enligt vilka kommunen ska ha förköpsrätt vid köp som gäller sådana vattentjänstverk som för närvarande är privatägda och deras vattentjänstegendom. I fortsättningen får endast kommunägda vattentjänstverk eller kundägda vattentjänstandelslag inrättas. 

Genom de andra föreslagna ändringarna främjas regionalt samarbete och en strukturomvandling inom vattentjänsterna, utvecklas planeringssystemet inom vattentjänsterna, preciseras kommunens skyldighet att ordna vattentjänster, förtydligas fastställandet av vattentjänstverkens verksamhetsområden och fastigheternas skyldighet att ansluta sig till verkets ledningsnät, effektiviseras skötseln av verkens ekonomi, förbättras kostnadstäckningen och överskådligheten i fråga om avgifterna för vattentjänster samt effektiviseras tillsynen enligt lagen. Dessutom föreslås det för det nationella genomförandet av direktivet om rening av avloppsvatten från tätbebyggelse att det till lagen om vattentjänster fogas en bestämmelse enligt vilken alla tätorter för vilka direktivet så kräver ska omfattas av spillvattennätet inom ett vattentjänstverks verksamhetsområde. Även lagens funktion i allmänhet förbättras genom att enskilda bestämmelser i lagen förtydligas och preciseras. 

Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2026. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Bakgrund och syften

Genom propositionen genomförs föresatsen i regeringsprogrammet för regeringen Orpo att fungerande vattentjänster ska tryggas och vattenresurserna hållas i nationella händer. Samtidigt verkställs riksdagens beslut om medborgarinitiativet Vattnet är vårt (RSk 26/2021 rdMI 2/2020 rd). Riksdagen förutsatte att statsrådet vidtar åtgärder för att bereda lagstiftning som säkerställer att de offentligt ägda vattentjänstfunktioner som omfattas av kommunens organiseringsskyldighet förblir i kommunernas ägo och bestämmanderätt. Enligt propositionen ska lagen om vattentjänster ändras så att det säkerställs att kommunens ägande bibehålls. Samtidigt behöver lagen ändras på grund av omvärldsförändringar och erfarenheterna av tillämpningen av lagen. Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget med ändringar. 

Jord- och skogsbruksutskottet föreslog i sitt betänkande (JsUB 11/2021 rd) om medborgarinitiativet Vattnet är vårt att medborgarinitiativet godkänns och att lagberedning inleds utifrån det. Utskottet ansåg att vattentjänstverken och vattentjänstinfrastrukturen på grund av vattentjänsternas särdrag i första hand ska vara offentligt ägda. Som särdrag lyfte utskottet i synnerhet fram att vattenledningsnätet utgör ett naturligt monopol och att vattentjänsterna är en samhällelig nödvändighetstjänst och en del av den kritiska infrastrukturen. Vattentjänsterna har ett nära samband med hälsoskyddet, samhällsutvecklingen, miljöskyddet, den nationella försörjningsberedskapen och försvaret. Vattentjänsternas betydelse har accentuerats ytterligare efter riksdagsbehandlingen av medborgarinitiativet när den internationella säkerhetspolitiska miljön har förändrats.  

I statsrådets nya beslut om målen för försörjningsberedskapen (568/2024) identifieras vattentjänsternas nödvändighet för de vitala samhällsfunktionerna. Vattentjänster är basservice som ska tryggas i alla säkerhetssituationer när det gäller samhällena, enheterna inom social- och hälsovården, livsmedelsproduktionen, det militära försvaret samt sådan produktion och service som är kritisk med tanke på försörjningsberedskapen. Dessutom ställer det allmänna säkerhetsläget och den förändrade omvärlden krav på att utveckla bestämmelserna i lagen om vattentjänster. När de vattentjänstverk som hör till den kritiska infrastrukturen ägs av kommunerna ligger inflytandet över de objekt som är viktiga för den nationella säkerheten och försörjningsberedskapen fortsatt i nationella händer. Det är på lång sikt motiverat att kommunen behåller sin beslutanderätt i fråga om vattentjänster också med tanke på kommunalekonomin och kommunernas skyldighet att ordna vattentjänster enligt lagen om vattentjänster. Jord- och skogsbruksutskottet anser det ytterst viktigt att man efter en omsorgsfull och omfattande lagberedning genom de aktuella ändringarna i lagen om vattentjänster kan säkerställa att de offentligt ägda vattentjänstfunktionerna förblir i kommunernas ägo och bestämmande inflytande.  

Ägandet av vattentjänstverksamheten i Finland

I Finland omfattas största delen av hushållen i tätbebyggda områden av centraliserade vattentjänster som kommunen ansvarar för att ordna, men i glesbygden är vattentjänstsystemen i huvudsak fastighetsspecifika. De fastigheter som ligger inom ett av kommunen fastställt vattentjänstverks verksamhetsområde ska i regel anslutas till verkets ledningsnät. I Finland finns det drygt 1 100 vattentjänstverk som motsvarar definitionen i den gällande lagen om vattentjänster. Dessutom finns det 34 vattenverk som bedriver partiförsäljning till vattentjänstverken. För ett land av Finlands storlek är antalet vattentjänstverk stort, står det i propositionen. Sett till antalet finns det flest vattentjänstverk i andelslagsform, men i invånarantal och vattenmängd utgör de inte den största gruppen. Klart flest invånare, totalt upp till 4,5 miljoner invånare, betjänas av de kommunala vattentjänstverken.  

I den gällande lagen om vattentjänster förutsätts det inte att vattentjänstverken ska ägas av kommunerna. Vattentjänstverken ägs dock oftast av kommunen eller, i andelslag, av dem som använder vattentjänsterna. Det finns knappt alls några helt privata vattentjänstverk som inte är andelslagsbaserade, trots att lagstiftningen har möjliggjort det. De kommunägda vattentjänstverkens verksamhetsformer varierar och de kan vara till exempel aktiebolag, kommunala affärsverk eller samkommuner. Jord- och skogsbruksutskottet konstaterar att också medlemsägda vattentjänstandelslag har en central roll när det gäller att trygga den nationella vattenförsörjningen, särskilt på landsbygden och utanför tätorterna. Det är därför viktigt att dessa kundägda vattentjänstverk kan fortsätta sin verksamhet. Den nya reglering som föreslås i propositionen gör det fortfarande möjligt att inrätta nya kundägda vattentjänstandelslag. 

För verkställande av riksdagens beslut i RSk 26/2021 rd föreslår regeringen att lagen om vattentjänster får bestämmelser som säkerställer att de offentligt ägda vattentjänstfunktioner som omfattas av kommunens organiseringsskyldighet och vattentjänstegendomen behålls i kommunernas ägo (4 c §). Kommunen får härefter inte sälja eller på annat sätt överlåta sitt ägande i ett vattentjänstverk, ett partivattentjänstverk eller en vattentjänstegendom till någon annan än en annan kommun eller ett verk som ägs av kommunen. Enligt propositionen ingriper ändringarna i lagen om vattentjänster inte i verksamhetsförutsättningarna för de vattentjänstverk som för närvarande är i privat ägo. Ett undantag är situationer där verket säljs vidare. För kommunerna föreslås förköpsrätt i situationer där ett vattentjänstverk som i dag är privatägt eller ett kundägt vattentjänst-andelslag säljs till en annan privat aktör (4 d §). Efter lagens ikraftträdande får det enligt propositionen bildas endast sådana vattentjänstverk och kundägda vattentjänstandelslag som ägs av kommunen. Jord- och skogsbruksutskottet anser att den föreslagna regleringen är motiverad. Utskottet föreslår endast en smärre teknisk precisering i 4 c § om bevarande av kommunens ägarskap. Den framgår närmare av detaljmotiveringen. 

Kommunernas och vattentjänstverkens roll i att säkerställa vattentjänsterna

Vid behandlingen av medborgarinitiativet Vattnet är vårt förutsatte riksdagen att man vid beredningen av den reglering som avses i medborgarinitiativet särskilt ska fästa uppmärksamhet vid dess förhållande till den kommunala självstyrelsen. För det andra bör man särskilt beakta de krav som de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna ställer. I propositionen konstateras det att den bidrar till att trygga och främja rättigheterna till liv och social trygghet enligt 7 och 19 § i grundlagen. Vatten och sanitet är en internationellt tryggad mänsklig rättighet. De grundläggande fri- och rättigheterna enligt 7 och 19 § i grundlagen har i Finlands system för grundläggande fri- och rättigheter ansetts uttrycka den mänskliga rättigheten till vatten och sanitet. Med tanke på att tillgodose de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna är framför allt kommunens organiseringsansvar relevant, då det innebär att det är kommunen som i sista hand svarar för tillgången till tillräckliga centraliserade vattentjänster. När det i lagen om vattentjänster härefter föreskrivs om bevarande av kommunens ägarskap i vattentjänstverken, begränsas samtidigt kommunens möjligheter att besluta på vilket sätt den uppfyller skyldigheten att ordna vattentjänster enligt lagen.  

I avsnittet ”Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning” i propositionsmotiven behandlas lagförslaget tämligen ingående med avseende på den kommunala självstyrelsen. Detta framgår också av grundlagsutskottets utlåtande till jord- och skogsbruksutskottet (GrUU 37/2025 rd). Frågan om den kommunala självstyrelsen förverkligas granskas i propositionen framför allt mot förbudet mot överlåtelse som gäller kommunernas ägande inom vattentjänster (4 c §). Genom förbudet hindras kommunerna från att avstå från sitt nuvarande ägande i vattentjänstverk. Det finns tungt vägande samhälleliga skäl för att kommunerna ska behålla sitt nuvarande ägande i vattentjänstverken och partivattentjänstverken, står det i propositionen. Genom regleringen stärks och tryggas kommunens rätt att besluta om en nödvändighetstjänst som kommunen har organiseringsansvar för. Enligt bedömningen i propositionen har kommunen fortfarande med tanke på den kommunala självstyrelse som tryggas i grundlagen tillräckligt handlingsutrymme och prövningsrätt när det gäller att fullgöra sitt organiseringsansvar för vattentjänster. Grundlagsutskottet har till denna del inte haft något att anmärka på slutsatserna i propositionen. 

Grundlagsutskottet har i sitt utlåtande gjort en bedömning av vattentjänsterna som offentliga förvaltningsuppgifter med avseende på 124 § i grundlagen. Enligt grundlagsutskottet gäller lagförslaget offentliga förvaltningsuppgifter enligt 124 § i grundlagen till den del vissa uppgifter uttryckligen grundar sig på uppgifter som i lagen anförtrotts kommuner eller andra myndigheter. Däremot är ett vattentjänstverks verksamhet inte en offentlig förvaltningsuppgift, även om verksamheten i sig är en lagstadgad serviceuppgift. Här avviker grundlagsutskottets bedömning från den avgränsning av de offentliga förvaltningsuppgifterna som propositionen tar fasta på. Avgränsningen av de offentliga förvaltningsuppgifterna har vid beredningen av lagförslaget haft betydelse särskilt med tanke på förslaget till bestämmelser om straffrättsligt tjänsteansvar (9 §). Grundlagsutskottets utlåtande inverkar således på bedömningen av behovet av de föreslagna bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar. För att grundlagsutskottets utlåtande ska beaktas föreslår jord- och skogsbruksutskottet att bestämmelsen om straffrättsligt tjänsteansvar i propositionen stryks. Förslaget till strykning beskrivs närmare nedan i detaljmotiveringen.  

Utveckling av systemet för planering av vattentjänsterna

Enligt lagförslaget i propositionen ska vattentjänstverken utföra mer omfattande och systematisk planering för att det ska finnas beredskap för störningssituationer. Enligt lagförslaget ska regionalt samarbete och strukturell förändring inom vattentjänsterna främjas genom regional översiktsplanering av vattentjänster (5 §). Lagen och den förordning som ska utfärdas med stöd av den föreslås få bestämmelser om kommunen vattentjänstplan (5 a §) och vattentjänstverkets egendomsförvaltningsplan (9 a §) samt om planernas innehåll och uppdatering. Kommunens vattentjänstplan ska gälla hela kommunens område och alla vattentjänstverk som är verksamma inom kommunens område, även områden som inte omfattas av de centraliserade vattentjänsterna. Planen är ett viktigt verktyg för att samordna planeringen av vattentjänster och områdesanvändning och kan på så sätt fungera som bakgrundsmaterial till exempel vid sammanslagningar av vattentjänstandelslag. Jord- och skogsbruksutskottet konstaterar att denna övergripande kommunala planering av vattentjänster väntas ha positiva effekter framför allt för tillgodoseendet av vattentjänsterna på landsbygden.  

Uppföljningen av egendomshanteringen och planmässigheten i investeringarna är väsentlig för att eventuella höjningar av vattentjänstavgifterna ska vara skäliga och att stora engångshöjningar undviks. Propositionen har som mål att den effektiviserade egendomsförvaltningen vid vattentjänstverken ska minska underhållsskulden i vattentjänstsektorn och att vattentjänstinfrastrukturens skick ska förbättras. Jord- och skogsbruksutskottet konstaterar att saneringsskulden inom vattentjänsterna fortsätter att öka. Enligt en utredning från Finlands Vattenverksförening (Vesihuollon investointitarpeet vuoteen 2040, Vesilaitosyhdistyksen monistesarja nro 63, 2020) beräknas det årliga totala investeringsbehovet i fråga om vattentjänsterna fram till 2040 uppgå till 777 miljoner euro per år. För närvarande uppgår de totala årliga investeringarna dock endast till cirka 400 miljoner euro per år. Utskottet anser det viktigt att vattentjänstverkens egendomsförvaltningsplaner bättre och mer systematiskt gör det möjligt att använda vattentjänstavgifterna för att åtgärda det eftersatta underhållet. 

Som sagt föreslås det i propositionen också att vattentjänstverkens nuvarande skyldighet att bereda sig på störningssituationer preciseras. Vattentjänstverkets nuvarande plan för beredskap för störningssituationer utvidgas så att den utöver beredskap för störningssituationer också omfattar riskhantering. Planen ska benämnas beredskapsplan. Nivån på beredskapsplaneringen ska förbättras, och verken ska exempelvis få en ny skyldighet att öva åtgärder vid störningar. Likaså åläggs verken en ny skyldighet att uppdatera beredskapsplanerna. Jord- och skogsbruksutskottet ser det som angeläget att man i beredskapsplanerna i stor utsträckning identifierar och bedömer olika risker i vattentjänstverksamheten. Vattentjänstverken förutsätts bland annat ha bättre beredskap än tidigare inför torka och översvämningar. Detta stärker vattentjänstverksamhetens anpassning till klimatförändringen och de extrema fenomen som denna medför. Vattentjänstverkets verksamhet kan å andra sidan vara beroende till exempel av tillgången på sådana kemikalier och reservdelar som har kopplingar till komplexa globala produktions- och leveranskedjor.  

Vattentjänstverkets verksamhetsområde och anslutning av fastigheter till ledningsnätet

Kommunen fullgör i regel sitt lagstadgade ansvar för att ordna vattentjänster på så sätt att kommunen godkänner ett verksamhetsområde för vattentjänstverket. När kommunen fattar beslut om verksamhetsområden bedömer den inom vilket område i kommunen det behövs centraliserade vattentjänster. I 7 § i lagen om vattentjänster föreskrivs det närmare om de områden som ska ingå i vattentjänstverkens verksamhetsområden. Verksamhetsområdena ska omfatta de områden där fastigheterna behöver anslutas till vattentjänstverkets vattenledning eller spillvattenavlopp på grund av den faktiska eller den planerade samhällsutvecklingen. Regleringen i lagen om vattentjänster har till denna del också samband med det pågående genomförandet av EU:s nya direktiv om rening av avloppsvatten från tätbebyggelse. Eftersom det i samband med genomförandet också behövs ändringar i lagen om vattentjänster föreslår jord- och skogsbruksutskottet på det sätt som beskrivs nedan i detaljmotiveringen att hänvisningen till direktivet i 7 § 2 mom. i lagförslaget stryks i detta skede. 

Den gällande lagen om vattentjänster förutsätter också att kommunen ändrar sitt beslut om verksamhetsområden vid behov, det vill säga håller verksamhetsområdena uppdaterade. Enligt förslaget ska vattentjänstverkets verksamhetsområde kontrolleras åtminstone vart tionde år (8 §). Tidigare har kontrollfrekvensen inte angetts i lag. I praktiken finns det därför kommuner där verksamhetsområdena inte har uppdaterats sedan lagen om vattentjänster trädde i kraft, dvs. 2001. Beslutet om verksamhetsområde har en central inverkan också på enskilda fastighetsägares skyldigheter, eftersom fastigheterna inom verksamhetsområdet i princip bör ansluta sig till vattentjänstverkets ledningsnät, slår utskottet fast. Utskottet anser vidare att det med tanke på likabehandlingen av fastighetsägarna är viktigt att man i och med lagändringen mer heltäckande än i dagsläget kan säkerställa att besluten om verksamhetsområden är uppdaterade. Utskottet föreslår emellertid en smärre teknisk ändring i 8 § om beslut om verksamhetsområden. Ändringen beskrivs närmare i detaljmotiveringen.  

Enligt propositionen kan det vara nödvändigt att bedöma om beslutet om verksamhetsområde är aktuellt, exempelvis när det utanför verksamhetsområdet sker samhällsutveckling som förutsätter att verksamhetsområdet utvidgas. Emellertid kan också ett minskat servicebehov inom vattentjänsterna leda till att verksamhetsområdets tidsenlighet behöver bedömas på nytt. Kommunen kan i samband med att beslutet om ett verksamhetsområde ses över besluta om upphävande av verksamhetsområdet, om de lagstadgade förutsättningarna är uppfyllda. Det har i rättspraxis visat sig vara mycket svårt att inskränka ett verksamhetsområde, och syftet med de föreslagna ändringarna i propositionen är att förtydliga och till vissa delar underlätta inskränkning och upphävande av ett verksamhetsområde. En förutsättning för en sådan inskränkning eller nedläggning är att behovet av vattentjänster har förändrats väsentligt efter beslutet om verksamhetsområdet. 

I propositionen föreslås det att fastigheters skyldighet att ansluta sig till vattentjänstverkets ledningsnät förtydligas så att anslutningsskyldigheten i princip bestäms utifrån det verksamhetsområde som kommunen fastställt (10 §). När bestämmelserna om anslutningsskyldighet preciseras kan framför allt vattentjänstandelslagen dra nytta av sina tidigare investeringar i vattenledningsnäten. Dessutom kan man säkerställa att anslutningarna finns kvar i områden där invånarantalet minskar. Samtidigt gör dessa ändringar det lättare att minska och lägga ner verksamhetsområden, varvid också anslutningsskyldigheten i områdena upphör. Kommunen fattar beslut om detta i samband med justeringen av verksamhetsområdet. Övergångsbestämmelserna säkerställer att ändringen av anslutningsskyldigheten inte leder till oskäliga situationer för fastighetsägare. 

Befrielse från anslutningsskyldigheten är också i fortsättningen möjlig, om förutsättningarna för befrielse enligt lagen om vattentjänster är uppfyllda (11 §). Enligt propositionen ska lagen nu till-låta befrielse utifrån fastighetsägarens eller fastighetsinnehavarens personliga omständigheter. Den nya möjligheten till befrielse efter prövning för en fastighet utanför en tätort kan bli tillämplig i en situation där anslutningen bedöms bli uppenbart oskälig för fastighetens ägare eller innehavare. Utskottet anser det viktigt att propositionen identifierar situationer där fastighetsägaren av sociala orsaker eller hälsoskäl inte kan ansluta fastigheten till vattentjänstnätet. Fastigheternas situation bör kunna granskas ur ett ekonomiskt, tekniskt och funktionellt perspektiv, så att man hittar rätt lösning för fastighetens och de boendes behov och så att det till exempel inte görs onödigt stora investeringar i fastigheter som är i slutet av sin livscykel.  

Regionförvaltningsreformens konsekvenser för vattentjänstmyndigheternas verksamhet

Efter det att regeringen lämnade propositionen om ändring av lagen om vattentjänster godkände riksdagen i juni 2025 en proposition med förslag till lagstiftning om en reform av statens regionförvaltning (RSv 74/2025 rdRP 13/2025 rd). De nya ämbetsverken inleder sin verksamhet vid ingången av 2026. I och med regionförvaltningsreformen centraliseras den statliga tillsynsmyndighetens uppgifter enligt lagen om vattentjänster till Sydöstra Finlands livskraftscentral med stöd av statsrådets förordning om livskraftscentraler. Jord- och skogsbruksutskottet har i sitt utlåtande om regionförvaltningsreformen (JsUU 7/2025 rdRP 13/2025 rd) ansett det motiverat att uppgifterna gällande vattentjänsterna organiseras och centraliseras regionalt för att den sakkunskap som dessa specialuppgifter kräver ska kunna tryggas. Till följd av regionförvaltningsreformen är det nödvändigt att i det aktuella förslaget till ändring av lagen om vattentjänster göra de ändringar som beskrivs nedan i detaljmotiveringen så att den statliga tillsynsmyndigheten benämns livskraftscentral i stället för närings-, trafik- och miljöcentral. 

DETALJMOTIVERING

1 kap. Allmänna bestämmelser

4 §. Myndigheter.

Till följd av regionförvaltningsreformen överförs uppgifterna enligt lagen om vattentjänster på det sätt som beskrivs i övervägandena ovan från närings-, trafik- och miljöcentralerna till de nya livskraftscentralerna vid ingången av 2026. Jord- och skogsbruksutskottet föreslår därför att namnet närings-, trafik- och miljöcentral ändras till livskraftscentral i 1 mom. 

4 a §. Tillsynsmyndigheternas tillsynsuppgifter.

Utskottet föreslår att myndighetens namn ändras till livskraftscentral i analogi med 4 §. 

4 c §. Behållande av vattentjänsterna i kommunal ägo.

Enligt propositionen får kommunen i fortsättningen inte sälja eller på något annat sätt överlåta sitt ägande i ett vattentjänstverk, ett partivattentjänstverk eller en vattentjänstegendom till någon annan än en annan kommun eller till ett verk som ägs av en kommun. Enligt specialmotiveringen till propositionen ålägger paragrafen kommunen en skyldighet att ha kvar sitt befintliga ägande i vattentjänstverket och partivattentjänstverket. Regleringen hindrar inte att vattentjänstegendom som kommunen äger säljs till en annan kommun eller till ett vattentjänstverk som helt ägs av en kommun. Syftet med bestämmelsen är alltså att kommunen inte ska kunna överlåta sitt vattentjänstägande till vilket verk som helst i kommunal ägo, utan endast till en vattentjänstaktör. En sådan vattentjänstaktör kan vara ett vattentjänstverk eller ett partivattentjänstverk enligt definitionen i 3 §. Jord- och skogsbruksutskottet föreslår att ordet verk preciseras så att det ersätts med orden vattentjänstverk eller partivattentjänstverk.  

2 kap. Utveckling och ordnande av vattentjänster

5 §. Regional översiktsplanering av vattentjänster.

Utskottet föreslår att myndighetens namn ändras till livskraftscentral. 

7 §. Områden som ska ingå i vattentjänstverkens verksamhetsområden.

Paragrafens 1 mom. gäller de områden som ska inkluderas i vattentjänstverkens verksamhetsområden Det motsvarar 1 mom. i den gällande lagen. Verksamhetsområdena ska omfatta de områden där det på grund av den faktiska eller den planerade samhällsutvecklingen är behövligt att ansluta fastigheten till vattentjänstverkets hushållsvattens- eller spillvattennät. Regeringen föreslår att paragrafen kompletteras med ett nytt 2 mom. som preciserar den gällande regleringen. Enligt propositionen ska det till 2 mom. i fråga om begreppet tätort fogas en hänvisning till artikel 3 i direktiv (EU) 2024/3019 om rening av avloppsvatten från tätbebyggelse. Tätorter som avses i den artikeln ska alltid ingå i ett vattentjänstverks verksamhetsområde i fråga om hanteringen av spillvatten.  

Enligt uppgift pågår det nationella genomförandet av direktivet, som trädde i kraft vid ingången av 2025. Avsikten är att direktivet ska vara införlivat med den nationella lagstiftningen senast den 31 juli 2027, och i det sammanhanget behöver vissa ändringar göras också i lagen om vattentjänster. Begreppet tätort i direktivet är förknippat med vissa frågor som måste lösas, och med tanke på rättsläget är det tydligast om alla de lagstiftningsändringar som behövs för att genomföra direktivet görs på en gång. Då kan lagen om vattentjänster sannolikt också hänvisa direkt till den nationella lagstiftningen i stället för till EU-direktivet. Jord- och skogsbruksutskottet föreslår därför att hänvisningen till begreppet tätort i artikel 3 i direktivet stryks i 2 mom. 

8 §. Godkännande av ett vattentjänstverks verksamhetsområde.

Paragrafen gäller förfarandet för godkännande av ett vattentjänstverks verksamhetsområde. Dess 3 mom. motsvarar till innehållet 8 § 1 mom. i den gällande lagen. Enligt specialmotiveringen har målet varit att förtydliga bestämmelserna om delgivningspraxis. Utskottet föreslår en liten ändring i ordalydelsen i 3 mom. i den finska versionen så att den stämmer överens med 10 kap. i förvaltningslagen. Ändringen påverkar inte den svenska texten. 

9 §. Ombesörjande av vattentjänster.

I paragrafen finns bestämmelser om vattentjänstverkets skyldighet att ombesörja vattentjänsterna inom sitt verksamhetsområde. Enligt propositionen fogas till paragrafen ett nytt 2 mom., där det föreskrivs om de bestämmelser om straffrättsligt tjänsteansvar som ska tillämpas på vattentjänstverkets personal. Bakgrunden till förslaget är regeringens tolkning av vattentjänstverkets offentliga förvaltningsuppgifter. Utifrån tolkningen har det i propositionen ansetts att vattentjänstverken sköter offentliga förvaltningsuppgifter när de sköter vattentjänsterna inom ett verksamhetsområde som kommunen har fastställt. Utskottets slår i sina allmänna överväganden fast att grundlagsutskottets bedömning i utlåtandet till jord- och skogsbruksutskottet (GrUU 37/2025 rd) avviker från den avgränsning av offentliga förvaltningsuppgifter som regeringen har gått in för i propositionen. Grundlagsutskottet anser att det inte är fråga om offentliga förvaltningsuppgifter i vattentjänstverkets verksamhet. Eftersom den föreslagna bestämmelsen om straffrättsligt tjänsteansvar i 2 mom. på grund av grundlagsutskottets utlåtande blir onödig, föreslår jord- och skogsbruksutskottet att momentet utgår.  

9 a §. Vattentjänstverkets egendomsförvaltningsplan.

Utskottet föreslår att myndighetens namn ändras till livskraftscentral i 2 mom. 

15 a §. Vattentjänstverkets beredskap.

I den föreslagna nya paragrafen föreskrivs det om vattentjänstverkets beredskap. Enligt propositionen ska 2 mom. föreskriva att vattentjänstverkets beredskapsplan är sekretessbelagd. I samma moment föreskrivs det om vattentjänstverkets skyldighet att sända planen till tillsynsmyndigheterna, räddningsmyndigheterna och på begäran till kommunen. Jord- och skogsbruksutskottet föreslår att momentets sista mening för tydlighetens skull kompletteras med orden ”trots sekretessbestämmelserna” för att det ska vara klart att planen kan lämnas in till myndigheten trots att det i propositionen föreskrivs att den är sekretessbelagd.  

15 b §. Anmälan om incidenter i vattentjänster.

Utskottet föreslår att myndighetens namn ändras till livskraftscentral i 1 och 2 mom. 

16 §. Tillgång till information och upplysningsplikt.

I 16 § 2 mom. i den gällande lagen om vattentjänster finns bestämmelser om vattentjänstverkets allmänna upplysningsplikt. I propositionen föreslås det att det gällande 2 mom. stryks helt och hållet ur paragrafen. Strykningen motiveras bland annat med att vattentjänstverkens allmänna upplysningsplikt och den tillsyn över att kraven på offentlighet iakttas som hör samman med den effektiviseras genom att i propositionen precisera bestämmelserna om innehållet i vattentjänstverkens verksamhetsberättelse och om publiceringen av den. Jord- och skogsbruksutskottet erfar emellertid att den allmänna upplysningsplikten enligt 2 mom. anses komplettera verkets övriga informationsskyldigheter och således fortfarande behövs. Utskottet föreslår att det i 2 mom. i enlighet med den gällande lagen föreskrivs om vattentjänstverkets skyldighet att i tillräcklig utsträckning informera om kvaliteten på det hushållsvatten som verket levererar och om nivån på avloppsvattenreningen samt om hur avgifterna för vattentjänsterna bildas. 

19 §. Avgifter.

Paragrafen innehåller bestämmelser om de avgifter som vattentjänstverket tar ut. I propositionen är paragrafen helt omarbetad så att den innehåller tre moment i stället för två moment som i den gällande lagen. I propositionen beaktas möjligheten att ta ut avgifter också för avloppshantering av dagvatten endast i 2 mom., där det föreskrivs om uttag av bruksavgift. Avsikten är dock att grunderna för de avgifter som tas ut för avloppshantering av dagvatten ska motsvara grunderna för andra avgifter som tas ut för vattentjänster. Jord- och skogsbruksutskottet konstaterar att det enligt inkommen utredning i praktiken sällan tas ut en bruksavgift för dagvatten och att det i princip inte kommer på fråga att ta ut en avgift utifrån mängden avloppshanterat dagvatten. Däremot är det möjligt att ta ut bruksavgift på grund av kvaliteten på det dagvatten från fastigheten som avloppshanteras. Jord- och skogsbruksutskottet föreslår att bestämmelserna om dagvattenavgifter förtydligas så att paragrafen kompletteras med ett nytt 4 mom. om avgifter för avloppshantering av dagvatten. Samtidigt stryks hänvisningen i 2 mom. till uttag av bruksavgift för avloppshantering av dagvatten. Enligt det nya 4 mom. kan vattentjänstverket ta ut grundavgift, bruksavgift, anslutningsavgift och andra avgifter också för avloppshantering av dagvatten. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Jord- och skogsbruksutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 40/2025 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

Lag om ändring av lagen om vattentjänster 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om vattentjänster (119/2001) 1 §, 3 § 1, 3, 4 och 8 punkten, 4 § 2 mom., 5–8, 8 a, 10 och 11 §, 15 § 1 och 4 mom., 15 a och 15 b §, 16 och 16 a §, 17 § 2 och 3 mom., 18 och 19 §, 20 § 1 och 3 mom., 20 a–20 c §, 20 d § 3 och 4 mom., 23 § 1 mom., 24 § 2, 3 och 5 mom. samt 30–35 §, 
av dem 3 § 1, 3, 4 och 8 punkten, Utskottet föreslår en strykning 4 § 2 mom.,  Slut på strykningsförslaget5, 7, 8, 8 a, 10, 11, 15 a och 19 §, 20 § 1 och 3 mom., 20 a–20 c §, 20 d § 3 och 4 mom. samt 24 § 5 mom. sådana de lyder i lag 681/2014, Utskottet föreslår en ändring 4 § 2 mom. sådant det lyder i lag 694/2025, Slut på ändringsförslaget 15 § 1 och 4 mom. samt 16 och 16 a § sådana de lyder i lag 1259/2022, 15 b § sådan den lyder i Utskottet föreslår en ändring lagarna Slut på ändringsförslaget 290/2018 Utskottet föreslår en ändring och 694/2025 Slut på ändringsförslaget, 18 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 681/2014, 32 § sådan den lyder i lag 827/2019 och 35 § sådan den lyder i lagarna 1013/2018 och 137/2025, samt 
fogas till 2 §, sådan den lyder i lag 681/2014, ett nytt 3 mom., till 3 §, sådan den lyder i lagarna 681/2014 och 1259/2022, nya 9–11 punkter, till lagen nya 4 a–4 e, 5 a och 8 b §, Utskottet föreslår en strykning till 9 § ett nytt 2 mom.,  Slut på strykningsförslagettill lagen nya 9 a, 9 b och 11 a §, till 17 c §, sådan den lyder i lag 681/2014, ett nytt 3 mom. och till lagen en ny 35 a § som följer: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
1 § 
Syfte 
Syftet med denna lag är att trygga vattentjänster som till skäliga kostnader och driftsäkert möjliggör 
1) tillgång till tillräckligt med hushållsvatten som uppfyller kvalitetskraven och kvalitetsmålen enligt hälsoskyddslagen (763/1994), och 
2) sådan avloppshantering som är ändamålsenlig med avseende på hälso- och miljöskyddet. 
2 § 
Tillämpningsområde 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Denna lag tillämpas inte på försvarsförvaltningens vattentjänster. 
3 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
1) vattentjänster uttag, ledande, behandling och leverans av vatten för användning som hushållsvatten samt bortledande och behandling av spillvatten, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) vattentjänstverk en inrättning som sköter ett samhälles vattentjänster, och
a) levererar vatten för användning som hushållsvatten till en volym av minst 10 kubikmeter per dygn eller motsvarande minst 50 personers behov, eller
b) tar emot spillvatten till en volym av minst 10 kubikmeter per dygn eller från minst 50 personer,
 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
4) kund en fastighets ägare eller innehavare som ingår ett avtal enligt 5 kap. med ett vattentjänstverk om anslutning av fastigheten till verkets ledningsnät eller om tillhandahållande och anlitande av verkets tjänster, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8) kundägt vattentjänstandelslag ett vattentjänstverk i andelslagsform av vars kunder mer än hälften är medlemmar av vattentjänstandelslaget, 
9) partivattentjänstverk en inrättning som levererar vatten till vattentjänstverk, eller leder eller behandlar spillvatten från vattentjänstverk, 
10) verksamhetsområde det område där ett vattentjänstverk sköter vattentjänsterna enligt vad som föreskrivs i lag och där fastigheterna inom området ska anslutas till vattentjänstverkets hushållsvatten- eller spillvattennät, 
11) vattentjänstegendom hushållsvatten- och spillvattennät som ett vattentjänstverk eller partivattentjänstverk använder samt sådana byggnader, konstruktioner och anordningar i direkt anslutning till att ta, behandla och leverera vatten samt ta emot och behandla spillvatten som ett sådant verk använder. 
4 § 
Myndigheter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Tillsynsmyndigheter enligt denna lag är Utskottet föreslår en ändring livskraftscentralen Slut på ändringsförslaget, den kommunala hälsoskyddsmyndigheten och den kommunala miljövårdsmyndigheten. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
4 a § 
Tillsynsmyndigheternas tillsynsuppgifter 
Allmän tillsynsmyndighet enligt denna lag är Utskottet föreslår en ändring livskraftscentralen Slut på ändringsförslaget.  
Den kommunala miljövårdsmyndigheten har inom sitt ansvarsområde tillsyn över att denna lag och de bestämmelser och föreskrifter som utfärdats med stöd av den följs. 
Den kommunala hälsoskyddsmyndigheten har inom sitt ansvarsområde tillsyn över att denna lag och de bestämmelser och föreskrifter som utfärdats med stöd av den följs. 
4 b § 
Kommunens vattentjänstuppgifter 
Kommunen ska i förvaltningsstadgan ge bestämmelser om de kommunala myndigheter som svarar för uppgifterna enligt denna lag. 
Bestämmelser om samarbete mellan kommuner finns i 8 kap. i kommunallagen (410/2015). 
4 c § 
Behållande av vattentjänsterna i kommunal ägo 
Kommunen får inte sälja eller på något annat sätt överlåta sitt ägande i ett vattentjänstverk, ett partivattentjänstverk eller en vattentjänstegendom till någon annan än en annan kommun eller till ett Utskottet föreslår en ändring vattentjänstverk eller partivattentjänst Slut på ändringsförslagetverk som ägs av en kommun. 
Ett vattentjänstverk eller ett partivattentjänstverk som helt ägs av kommunen eller som kommunen på det sätt som avses i 1 kap. 5 § i bokföringslagen (1336/1997) har bestämmande inflytande över får inte sälja eller på något annat sätt överlåta vattentjänstegendom till någon annan än en kommun eller till ett Utskottet föreslår en ändring vattentjänstverk eller partivattentjänst Slut på ändringsförslagetverk som helt ägs av en kommun. 
Ett verk som avses i 2 mom. får ta i bruk endast sådan ny vattentjänstegendom som det äger. 
Ett verk som inrättas ska vara ett vattentjänstverk eller partivattentjänstverk som helt ägs av kommunen eller ett kundägt vattentjänstandelslag. 
4 d § 
Kommunens förköpsrätt 
Kommunen har förköpsrätt vid köp som gäller sådana vattentjänstverk och partivattentjänstverk och sådan vattentjänstegendom som finns inom dess område. Genom att utnyttja sin förköpsrätt träder kommunen vid tidpunkten för köpslutet in som ägare i stället för den i överlåtelsebrevet angivna köparen på de vid köpet avtalade villkoren. Om det i köpet ingår ett villkor som kommunen på grund av villkorets art inte skäligen kan uppfylla, ska förpliktelsen omvandlas till en penningprestation som motsvarar förpliktelsens fulla värde. Kommunen intar samma ställning som köparen i förhållande till tredje part. 
Om föremålet för köpet finns inom två eller flera kommuners område, har den kommun förköpsrätt inom vars område det verk som är föremål för köpet eller det verk som äger den vattentjänstegendom som är föremål för köpet har sin hemort. Om ovan avsedda kommun inte utnyttjar sin förköpsrätt, har också de andra kommuner inom vars område verket sköter vattentjänsterna motsvarande rätt i en ordning som baserar sig på antalet kunder som verket har inom respektive kommuns område. 
Säljaren av det vattentjänstverk, partivattentjänstverk eller den vattentjänstegendom som är föremål för köpet ska senast en månad efter tidpunkten för köpslutet underrätta kommunen om köpet. Underrättelsen ska innehålla uppgifter om föremålet för köpet, köpevillkoren och köparen. Till underrättelsen ska fogas en plan för hur köparen säkerställer kontinuiteten i vattentjänsterna.  
Kommunen ska bedöma behovet att utnyttja förköpsrätten med tanke på sitt ansvar att ordna och sin skyldighet att trygga vattentjänster samt fatta beslut om utnyttjande av förköpsrätten utan dröjsmål och inom högst tre månader från mottagandet av den underrättelse som avses i 3 mom. Om säljaren försummar sin underrättelseskyldighet enligt det momentet, börjar den tid som reserverats för utnyttjande av förköpsrätten löpa sex månader efter tidpunkten för köpslutet. Säljaren kan inte åberopa ett sådant köpevillkor som säljaren inte meddelat kommunen och som kommunen inte heller annars känt till när den beslutade utnyttja förköpsrätten. 
När förköpet har slutförts ska kommunen utan dröjsmål ersätta köparen för de prestationer som grundar sig på köpet och som köparen betalat innan förköpet slutförts, med undantag för prestationer som föranletts av köparens eventuella försummelser. Dessutom ska kommunen ersätta köparen för de behövliga kostnader som uppkommit av köpet. 
4 e § 
Begränsningar i försäljningen av egendom i fråga om vattentjänstandelslag 
Ett kundägt vattentjänstandelslag eller dess vattentjänstegendom får säljas eller på annat sätt överlåtas endast till en kommun, till ett vattentjänstverk som helt ägs av en kommun eller till ett annat kundägt vattentjänstandelslag.  
2 kap. 
Utveckling och ordnande av vattentjänster 
5 § 
Regional översiktsplanering av vattentjänster 
Utskottet föreslår en ändring Livskraftscentralen Slut på ändringsförslaget styr den regionala översiktsplaneringen av vattentjänsterna för att främja driftsäkerhet, regionalt samarbete och strukturell förändring inom vattentjänsterna. 
Kommunen ska delta i den regionala översiktsplaneringen av vattentjänsterna. 
5 a § 
Utveckling av vattentjänster i kommunen 
Kommunen ska, i samarbete med vattentjänstverken och partivattentjänstverken inom sitt område och med andra kommuner och andra centrala aktörer, utveckla vattentjänsterna inom sitt område i överensstämmelse med samhällsutvecklingen för att uppfylla denna lags syften. 
Kommunen ska utarbeta en vattentjänstplan för sitt område tillsammans med de aktörer som avses i 1 mom. Kommunen godkänner och uppdaterar planen. En vattentjänstplan kan utarbetas tillsammans för flera kommuners område. 
I kommunens vattentjänstplan ska hänsyn tas till den regionala översiktsplanering av vattentjänsterna som avses i 5 § och planen ska samordnas med områdesplaneringen och den faktiska samhällsutvecklingen.  
Innan kommunens vattentjänstplan godkänns ska kommunen begära utlåtande av tillsynsmyndigheterna. En godkänd plan ska till de delar som är väsentliga med tanke på tillgången till information publiceras i ett allmänt datanät. 
Närmare bestämmelser om innehållet i kommunens vattentjänstplan utfärdas genom förordning av statsrådet. 
6 § 
Ordnande av vattentjänster 
Ägaren eller innehavaren av en fastighet svarar för vattentjänsterna på sin fastighet. 
Om behovet hos en större grupp av invånare eller sanitära skäl eller miljöskyddsskäl kräver det, ska kommunen se till att åtgärder vidtas för inrättande av ett vattentjänstverk som motsvarar behovet eller för utvidgande av vattentjänstverkets verksamhetsområde. 
Om det inte är ändamålsenligt eller ekonomiskt möjligt att inrätta ett vattentjänstverk eller utvidga dess verksamhetsområde, kan kommunen alternativt se till att det vidtas andra åtgärder för att trygga tillgången till hushållsvatten eller bortledandet av spillvatten. 
7 § 
Områden som ska ingå i vattentjänstverkens verksamhetsområden 
Verksamhetsområdena för vattentjänstverken inom en kommuns område ska omfatta de områden där det på grund av den faktiska eller den planerade samhällsutvecklingen är behövligt att ansluta fastigheterna till vattentjänstverkets hushållsvatten- eller spillvattennät. 
När de områden som avses i 1 mom. fastställs ska behovet av anslutning av fastigheterna till vattentjänstverkets ledningsnät bedömas i synnerhet när det gäller detaljplaneområden, tätorter och grundvattenområden.Utskottet föreslår en strykning  Tätorter som avses i artikel 3 i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2024/3019 om rening av avloppsvatten från tätbebyggelse ska dock alltid ingå i ett vattentjänstverks verksamhetsområde i fråga om hanteringen av spillvatten. Slut på strykningsförslaget 
8 § 
Godkännande av ett vattentjänstverks verksamhetsområde 
Kommunen ska godkänna verksamhetsområden för de vattentjänstverk som är verksamma inom kommunens område eller fatta beslut om att det för ett vattentjänstverk inte behöver godkännas ett verksamhetsområde. 
Kommunen kan godkänna ett verksamhetsområde endast för ett vattentjänstverk som är kommunens balansenhet, kommunens affärsverk, en samkommun, en affärsverkssamkommun, en samkommuns affärsverk eller ett registrerat företag eller en registrerad sammanslutning. 
Kommunen godkänner verksamhetsområdet för ett vattentjänstverk och ändrar vid behov det godkända verksamhetsområdet på framställning av vattentjänstverket eller, om verket inte har gjort en sådan framställning, efter att ha hört verket. Innan verksamhetsområdet godkänns eller ändras ska information om saken ges i tillräcklig utsträckning och utlåtande begäras av tillsynsmyndigheterna. Ett beslut om ett verksamhetsområde ska delges genom offentlig kungörelse. 
Kommunen ska vid behov, men dock med minst 10 års mellanrum, kontrollera aktualiteten av vattentjänstverkets verksamhetsområde. 
8 a § 
Förutsättningar för godkännande av ett verksamhetsområde och beslutets innehåll 
För godkännande av ett verksamhetsområde förutsätts det att 
1) de områden som avses i 7 § har beaktats, 
2) vattentjänstverket klarar av att på ett ekonomiskt och ändamålsenligt sätt sköta de vattentjänster som det ansvarar för, 
3) de avgifter för vattentjänster som tas ut för att täcka kostnaderna för vattentjänsterna blir skäliga och rättvisa, 
4) målen i kommunens vattentjänstplan kan uppfyllas i verksamhetsområdet. 
Av ett beslut om verksamhetsområde ska det framgå att de förutsättningar som beskrivs i 1 mom. är uppfyllda. 
När kommunen godkänner ett verksamhetsområde ska den med beaktande av behoven av vattentjänster i verksamhetsområdets olika delar bestämma för vilka områden vattentjänstverket ska bygga hushållsvatten- och spillvattennät. I samband med beslutet om verksamhetsområdet ska det också ställas upp en målinriktad, med samhällsutvecklingens behov överensstämmande tidsplan för när hushållsvatten- och spillvattennäten ska byggas i de olika delarna av verksamhetsområdet. 
Verksamhetsområdet samt de områden inom verksamhetsområdet där vattentjänstverket ska bygga hushållsvatten- eller spillvattennät ska anges på en karta. På kartan över verksamhetsområdet ska inte uppgifter om vattentäkter eller ledningsnät anges. Kommunen svarar för att uppgifterna om verksamhetsområdet lämnas i form av maskinläsbar geografisk information till Finlands miljöcentral utan obefogat dröjsmål. Finlands miljöcentral ser till att kartorna över verksamhetsområdena publiceras i ett allmänt datanät. 
8 b § 
Inskränkning och upphävande av ett verksamhetsområde 
Ett verksamhetsområde kan inskränkas eller det kan helt upphävas, om 
1) behovet av vattentjänster i verksamhetsområdet eller i ett område som inte längre ska ingå verksamhetsområdet har förändrats så att vattentjänstverkets verksamhetsförutsättningar i området har försämrats väsentligt, eller 
2) grunderna för beslutet om verksamhetsområdet har visat sig vara väsentligt felaktiga. 
Om kommunen beslutar att inskränka eller upphäva ett verksamhetsområde ska den samtidigt besluta hur vattentjänsterna ska tryggas för de fastigheter som är anslutna till verkets ledningsnät, men kommer att ligga utanför verksamhetsområdet och hur vattentjänsterna ska ordnas i de i 6 § 2 och 3 mom. avsedda områden som kommer att ligga utanför verksamhetsområdet. 
På beslut om inskränkning av ett verksamhetsområde tillämpas 8 § 3 mom. och 8 a §. På beslut om upphävande av ett verksamhetsområde tillämpas 8 § 3 mom. samt 8 a § 1 mom. 1 och 4 punkten och Utskottet föreslår en ändring 4 Slut på ändringsförslaget mom. 
Utskottet föreslår en strykning 9 § Slut på strykningsförslaget 
Utskottet föreslår en strykning Ombesörjande av vattentjänster Slut på strykningsförslaget 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utskottet föreslår en strykning På den personal vid vattentjänstverket som sköter offentliga förvaltningsuppgifter inom verksamhetsområdet tillämpas bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar. Bestämmelser om skadeståndsansvar finns i skadeståndslagen (412/1974). Vad som ovan föreskrivs om straffrättsligt tjänsteansvar gäller inte kundägda vattentjänstandelslag. Slut på strykningsförslaget 
9 a § 
Vattentjänstverkets egendomsförvaltningsplan 
Vattentjänstverket ska se till att det utarbetas en egendomsförvaltningsplan och att den uppdateras. I egendomsförvaltningsplanen ska kommunens vattentjänstplan beaktas. Syftet med egendomsförvaltningsplanen är att säkerställa att verket klarar av att sköta vattentjänsterna och svara för vattentjänsternas driftsäkerhet så att de avgifter för vattentjänster som tas ut för att täcka kostnaderna för vattentjänsterna blir skäliga och rättvisa. 
Vattentjänstverket ska ge in egendomsförvaltningsplanen för kännedom till kommunen och Utskottet föreslår en ändring livskraftscentralen Slut på ändringsförslaget
Närmare bestämmelser om innehållet i och uppdateringen av egendomsförvaltningsplanen utfärdas genom förordning av statsrådet. 
9 b § 
Tryggande av vattentjänsterna 
Om ett vattentjänstverk inte klarar av att sköta vattentjänsterna på det sätt som anges i 9 §, ska kommunen vidta åtgärder enligt 6 § för att säkerställa att vattentjänsterna fungerar i området. 
10 § 
Anslutning av fastigheter till vattentjänstverkets ledningsnät 
Fastigheterna inom ett vattentjänstverks verksamhetsområde ska anslutas till verkets hushållsvatten- och spillvattennät. 
En fastighet behöver inte anslutas till vattentjänstverkets spillvattennät om den inte har någon vattenklosett och miljöskyddslagen (527/2014) iakttas vid bortledande och behandling av spillvatten från fastigheten. 
Trots vad som föreskrivs i 1 mom. får vattentjänstverket vägra att till verkets hushållsvatten- eller spillvattennät ansluta en fastighet som på grund av vattenförbrukningen eller på grund av kvaliteten på eller kvantiteten av det spillvatten som ska ledas in i spillvattenavloppet försvårar verkets verksamhet eller dess förutsättningar att på ett tillfredsställande sätt sköta vattentjänsterna för andra fastigheter. 
Vattentjänstverket ska på begäran lämna uppgifter till kommunen om fastigheter som anslutits till hushållsvatten- och spillvattennätet. 
11 § 
Befrielse från anslutningsskyldigheten 
Den kommunala miljövårdsmyndigheten beviljar på ansökan befrielse, antingen tills vidare eller för viss tid, från anslutningsskyldigheten för fastigheter enligt 10 § på de grunder som anges i denna paragraf. Den kommunala miljövårdsmyndigheten ska vid behov begära utlåtande om ansökan av den kommunala hälsoskyddsmyndigheten. 
Befrielse från anslutningsskyldigheten ska beviljas om 
1) anslutningen till ledningsnätet blir oskälig för fastighetens ägare eller innehavare med beaktande av kostnaderna för byggande av fastighetens vatten- och avloppsanordningar, kostnaderna för anslutningen, det obetydliga behovet av vattentjänstverkets tjänster eller någon annan motsvarande särskild orsak, och 
2) befrielsen inte ensam eller tillsammans med andra befrielser på ett betydande sätt riskerar en ekonomisk och ändamålsenlig skötsel av vattentjänsterna inom vattentjänstverkets verksamhetsområde. 
Utöver vad som föreskrivs i 2 mom. förutsätter befrielse från skyldigheten att ansluta fastigheten till hushållsvattennätet att fastigheten har tillgång till tillräckligt med hushållsvatten som uppfyller kvalitetskraven och kvalitetsmålen i hälsoskyddslagen. Befrielse från skyldigheten att ansluta fastigheten till spillvattennätet förutsätter utöver det som föreskrivs i det momentet att bortledandet och behandlingen av fastighetens spillvatten har ordnats i enlighet med kraven i miljöskyddslagen.  
Trots vad som föreskrivs i 2 mom. kan befrielse beviljas, om en anslutning utanför en tätort bedöms blir uppenbart oskälig för fastighetens ägare eller innehavare. Vid bedömningen av om en anslutning är uppenbart oskälig kan hänsyn tas till fastighetsägarens eller fastighetsinnehavarens 
1) höga ålder och andra motsvarande särskilda faktorer i dennes livssituation, 
2) långvariga arbetslöshet eller sjukdom eller något annat jämförbart socialt hinder för betalning. 
En beviljad befrielse upphör att gälla om användningen av fastigheten ändras så att behovet av vattentjänstverkets tjänster ökar eller fastigheten byter ägare eller innehavare. 
11 a § 
Avgift för behandlingen av en ansökan om befrielse 
Den kommunala miljövårdsmyndigheten kan ta ut avgift för behandlingen av en i 11 § avsedd ansökan om befrielse. Den avgift som kommunen tar ut får motsvara högst kommunens totala kostnader för prestationen. Grunderna för avgiften anges närmare i en taxa som antas av kommunen. 
15 § 
Vattentjänstverkets skyldighet att hålla sig informerat och kontrollskyldighet 
Ett vattentjänstverk ska hålla sig informerat om faktorer som är viktiga med tanke på dess verksamhet och konsekvenserna av den och om de risker som hänför sig till dessa faktorer. I detta syfte ska verket kontrollera kvantiteten av och kvaliteten på det råvatten som det använder, vattentjänstegendomens skick och mängden läckvatten i verkets hushållsvatten- och spillvattennät. Vattentjänstverket ska omvandla uppgifterna om ledningsnätens placering till maskinläsbar geografisk information. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vad som i denna paragraf föreskrivs om vattentjänstverk tillämpas också på partivattentjänstverk. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
15 a § 
Vattentjänstverkets beredskap 
Ett vattentjänstverk ska förbereda sig för incidenter samt störningssituationer till följd av dem. Ett vattentjänstverk svarar för att vattentjänsterna för de till verkets ledningsnät anslutna fastigheterna är tillgängliga i störningssituationer. Under sådana undantagsförhållanden som avses i beredskapslagen (1552/2011) och vid därmed jämförbara allvarliga störningssituationer under normala förhållanden ska nivån på tillgången till tjänster anpassas till situationen. För att trygga tjänsterna ska verket samarbeta med andra vattentjänstverk som är anslutna till samma ledningsnät samt med kommunen, tillsynsmyndigheterna, räddningsmyndigheterna och vid behov med andra viktiga intressentgrupper. 
Vattentjänstverket ska utarbeta en beredskapsplan som omfattar riskhantering och beredskap för störningssituationer, öva verksamheten för att säkerställa motståndskraften och vidta de åtgärder som behövs enligt planen. Vattentjänstverkets beredskapsplan är en sekretessbelagd handling. Planen ska uppdateras vid behov och minst vart sjätte år samt Utskottet föreslår en ändring trots sekretessbestämmelserna  Slut på ändringsförslagetges in till tillsynsmyndigheterna och räddningsmyndigheten samt på begäran till kommunen. 
Vattentjänstverket ska samordna beredskapsplanen med kommunens beredskapsplanering, den riskhanteringsplan för produktionskedjan för hushållsvatten som avses i hälsoskyddslagen, den släckvattenplan som avses i räddningslagen och den beredskapsplan som avses i miljöskyddslagen. En beredskapsplan enligt denna lag behöver inte utarbetas separat till den del en motsvarande plan, riskbedömning eller handling har utarbetats med stöd av någon annan lag. 
Vad som i 1–3 mom. föreskrivs om vattentjänstverk tillämpas också på partivattentjänstverk. 
Närmare bestämmelser om beredskapsplanens innehåll och vattentjänstverkets verksamhet för att trygga tjänsterna vid störningssituationer utfärdas genom förordning av statsrådet. 
15 b § 
Anmälan om incidenter i vattentjänster 
Vattentjänstverket ska utan dröjsmål till Utskottet föreslår en ändring livskraftscentralen Slut på ändringsförslaget anmäla incidenter som på ett betydande sätt kan störa eller stör tillhandahållandet av vattentjänster. Vattentjänstverket ska i tillräcklig utsträckning informera om störningssituationer som beror på incidenter. 
Vad som i 1 mom. föreskrivs om vattentjänstverk tillämpas också på partivattentjänstverk.  
Utskottet föreslår en ändring Livskraftscentralen Slut på ändringsförslaget ska upprätthålla en lägesbild över vattentjänsterna och lämna en underrättelse om förändringar i lägesbilden för kännedom till jord- och skogsbruksministeriet och statsrådets lägescentral. För att skapa lägesbilden ska Utskottet föreslår en ändring livskraftscentralen Slut på ändringsförslaget samarbeta med andra myndigheter och Försörjningsberedskapscentralen. 
Närmare bestämmelser om när en i 1 mom. avsedd störning till följd av en incident i vattentjänsterna ska betraktas som betydande samt om innehållet i och utformningen och lämnande av i det momentet avsedda anmälningar får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
16 § 
Tillgång till information och upplysningsplikt 
Vattentjänstverket och kunden har rätt att av varandra få de uppgifter som behövs för anslutningen till vattentjänstverkets ledningsnät samt skötseln av vattentjänsterna. 
Utskottet föreslår en ändring Vattentjänstverket ska ge tillräcklig information om kvaliteten på det hushållsvatten som det levererar och om nivån på avloppsvattenreningen samt om hur avgifterna för vattentjänsterna bildas.  Slut på ändringsförslaget(Nytt 2 mom.) 
Vattentjänstverket ska minst en gång om året i samband med fakturan eller annars i lättillgänglig form lämna kunderna information om kvaliteten och priset på och förbrukningen av det hushållsvatten som verket levererar samt information om var verkets verksamhetsberättelse kan läsas. (2 mom. i RP) 
Vattentjänstverkets kunder ska förmedla den information som avses i Utskottet föreslår en ändring 3 Slut på ändringsförslaget mom. till slutförbrukarna av hushållsvatten. (3 mom. i RP) 
Närmare bestämmelser om den information om kvaliteten, priset och förbrukningen i fråga om hushållsvatten som avses i Utskottet föreslår en ändring 3 Slut på ändringsförslaget och Utskottet föreslår en ändring 4 Slut på ändringsförslaget mom. och om lämnandet och vidareförmedlingen av informationen får utfärdas genom förordning av statsrådet. (4 mom. i RP) 
16 a § 
Offentlighet i fråga om handlingar som innehåller miljöinformation 
På tillgången till information ur ett vattentjänstverks handlingar som innehåller miljöinformation om kvaliteten på och mängden av råvatten eller hushållsvatten eller om behandling och avledande av spillvatten tillämpas lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999), även om verket inte enligt den lagen omfattas av dess tillämpningsområde. 
17 § 
Användning av en kunds fastighet 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vattentjänstverket ska se till att besök och åtgärder på kundens fastighet medför så liten olägenhet eller skada som möjligt för fastigheten eller dess användning. Vattentjänstverket ska ersätta andra än tillfälliga olägenheter och andra än obetydliga skador som verket orsakat. 
Om erhållande av nyttjande- och äganderätt till områden som behövs för sådana byggnader, anordningar och konstruktioner som behövs för vattentjänsterna föreskrivs särskilt. Bestämmelser om rätten att ta grundvatten och avleda vatten samt om undersökningar som behövs för utredande av möjligheterna att vidta en åtgärd som avses i vattenlagen (587/2011) finns i den lagen. 
17 c § 
Befrielse från anslutning till dagvattenavlopp 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Den kommunala miljövårdsmyndigheten kan ta ut avgift för behandlingen av en ansökan om befrielse. Den avgift som kommunen tar ut får motsvara högst kommunens totala kostnader för prestationen. Grunderna för avgiften anges närmare i en taxa som antas av kommunen. 
18 § 
Allmänna avgiftsgrunder 
Avgifterna för vattentjänster och avloppshantering av dagvatten ska vara sådana att det med dem på lång sikt är möjligt att täcka vattentjänstverkets ny- och reparationsinvesteringar och kostnader i enlighet med den egendomsförvaltningsplan som avses i 9 a §. Avgifterna ska vara skäliga och rättvisa. 
I avgifterna får ingå högst en skälig avkastning på kapitalet, dock så att kraven enligt 1 mom. uppfylls. 
I avgiftens storlek kan hänsyn tas till behovet att reglera vattenförbrukningen, ett särskilt användningsändamål för vattnet eller spillvattnets exceptionella kvalitet eller mängd. Avgifterna ska efter behov vara sådana att de främjar en sparsam förbrukning av vatten och minskning av mängden spillvatten samt förebygger att skadliga ämnen leds in i avlopp. 
Vattentjänstverket ska årligen i samband med justeringen av avgifterna bedöma huruvida avgiftsgrunderna enligt 1–3 mom. uppfylls. 
19 § 
Avgifter 
Vattentjänstverket ska ta ut grundavgift och bruksavgift för vattentjänsterna. Dessutom kan verket ta ut anslutningsavgift och andra avgifter för de tjänster som verket tillhandahåller. 
Bruksavgift tas ut enligt kvantiteten hushållsvatten som fastigheten använder samt kvantiteten av och kvaliteten på det spillvatten som leds bort från fastigheten.Utskottet föreslår en strykning  Vattentjänstverket kan ta ut bruksavgift också för avloppshantering av dagvatten. Slut på strykningsförslaget 
Grundavgiften och anslutningsavgiften ska vara av olika storlek i olika områden, om detta behövs för att kostnaderna ska riktas rätt eller för att principen om förorenarens ansvar ska kunna genomföras eller av något annat motsvarande skäl. Även bruksavgiften och de andra avgifterna kan på ovannämnda grunder vara av olika storlek i olika områden. I storleken av anslutningsavgiften är det möjligt att beakta också fastighetens användningsändamål. 
Utskottet föreslår en ändring Vattentjänstverket kan ta ut grundavgift, bruksavgift, anslutningsavgift och andra avgifter också för avloppshantering av dagvatten. Slut på ändringsförslaget (Nytt 4 mom.) 
20 § 
Avskiljande av vattentjänsterna i bokföringen 
I kommunens eller företagets bokföring ska vattentjänsterna avskiljas från de övriga verksamheterna. För vattentjänsterna ska det för varje räkenskapsperiod upprättas balansräkning, resultaträkning och finansieringsanalys samt uppges noter till dem. Balansräkningen, resultaträkningen och finansieringsanalysen ska upprättas i enlighet med bokföringslagen. Balansräkningen, resultaträkningen och finansieringsanalysen för ett vattentjänstverk som omfattas av kommunallagens tillämpningsområde ska upprättas i enlighet med den lagen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vad som i 1 och 2 mom. föreskrivs om vattentjänstverk tillämpas också på partivattentjänstverk. 
20 a § 
Vattentjänstverkets verksamhetsberättelse 
Vattentjänstverket ska upprätta en sådan verksamhetsberättelse som avses i bokföringslagen. Med avvikelse från vad som föreskrivs ovan ska ett vattentjänstverk som omfattas av kommunallagens tillämpningsområde upprätta en verksamhetsberättelse som avses i kommunallagen. 
Verksamhetsberättelsen ska i lättbegriplig form innehålla uppgifter om 
1) det bokslut som avses i 20 §, 
2) nyckeltal för vattentjänsternas prisnivå, effektivitet, kvalitet och lönsamhet, 
3) huruvida de ekonomiska och verksamhetsmässiga förutsättningar som anges i verkets egendomsförvaltningsplan uppfylls, 
4) huruvida de allmänna avgiftsgrunderna enligt 18 § 1 mom. uppfylls, 
5) inverkan av den avkastning som intäktsförts i enlighet med 18 § 2 mom. på avgifterna för vattentjänsterna. 
Verksamhetsberättelsen ska innehålla uppgifter enligt 2 mom. också när det gäller avloppshantering av dagvatten enligt 17 a §. 
Vad som i 1 mom. och 2 mom. 1 punkten föreskrivs om vattentjänstverk tillämpas också på partivattentjänstverk. 
Närmare bestämmelser om verksamhetsberättelsens innehåll får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
20 b § 
Granskning av bokslutsuppgifter och verksamhetsberättelse 
Revisorerna ska granska bokslutsuppgifterna enligt 20 § och verksamhetsberättelsen enligt 20 a § som ett led i kommunens, vattentjänstverkets eller partivattentjänstverkets lagstadgade revision. 
20 c § 
Publicering av ekonomiska uppgifter 
Vattentjänstverket ska i ett allmänt datanät publicera verksamhetsberättelsen enligt 20 a § samt leveransvillkoren och prissättningsgrunderna för vattentjänster. 
20 d § 
Informationssystem för vattentjänster 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vad som i 2 mom. föreskrivs om vattentjänstverk gäller också partivattentjänstverk. 
Närmare bestämmelser om informationssystemet för vattentjänster, de uppgifter som ska lämnas till det och tidpunkten för lämnande av uppgifterna får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
23 § 
Ändring av avtalsvillkor 
Vattentjänstverket får ändra de avgifter och övriga avtalsvillkor som anges i avtal enligt 21 § endast 
1) på de grunder som specificeras i avtalsvillkoren, förutsatt att innehållet i avtalet inte ändras i väsentlig mån som helhet, 
2) med stöd av en ändring av lagstiftningen eller ett myndighetsbeslut som grundar sig på en sådan ändring, 
3) när omständigheterna förändrats oförutsägbart och väsentligt. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
24 § 
Uppsägning av avtal 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Kunden får säga upp ett avtal enligt 21 § om anslutning till ledningsnätet i ett vattentjänstverks verksamhetsområde endast om fastigheten har beviljats befrielse från anslutningsskyldigheten med stöd av 11 § eller fastigheten inte omfattas av anslutningsskyldigheten enligt 10 §.  
Vattentjänstverket får säga upp ett avtal enligt 21 § om tillhandahållande och anlitande av vattentjänstverkets tjänster endast om vattentjänsten har avbrutits på de grunder som anges i 26 § och avbrottet har pågått i mer än sex månader eller om det annars är oskäligt att hålla avtalet i kraft. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Trots vad som föreskrivs i 1 och 3 mom. får vattentjänstverket säga upp ett i 21 § avsett avtal om anslutning till ledningsnät samt om tillhandahållande och anlitande av verkets tjänster också om en kunds fastighet ligger utanför verksamhetsområdet eller kommer att ligga utanför verksamhetsområdet på grund av att detta inskränks. Då förutsätter uppsägningen dessutom att vattentjänstverket eller kommunen tryggar fastighetens vattentjänster och att detta inte föranleder kunden betydande extra kostnader. 
30 § 
Vite samt hot om tvångsutförande och avbrytande 
Tillsynsmyndigheten kan förena ett förbud eller ett åläggande som den har meddelat med stöd av 29 § med vite eller med hot om att den försummade åtgärden vidtas på den försumliges bekostnad eller att verksamheten avbryts eller förbjuds.  
31 § 
Rätt att anhängiggöra ärenden 
Om kommunen har åsidosatt en skyldighet som avses i 6 § 2 och 3 mom. och ärendet inte har blivit anhängigt på tillsynsmyndighetens initiativ, kan ärendet anhängiggöras skriftligen av den vars rätt eller fördel saken kan beröra samt av den myndighet som bevakar allmänt intresse i saken. 
32 § 
Ändringssökande 
Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). Den lagen tillämpas också på sökande av ändring i beslut som den kommunala miljövårdsmyndigheten och den kommunala hälsoskyddsmyndigheten har fattat med stöd av denna lag. Ändring i övriga kommunala myndigheters beslut söks genom kommunalbesvär med iakttagande av kommunallagen. 
Vid sökande av ändring i ett i 16 a § avsett beslut av vattentjänstverket iakttas lagen om rättegång i förvaltningsärenden. 
Vid sökande av ändring i beslut som gäller föreläggande och utdömande av vite samt föreläggande och verkställighet av hot om tvångsutförande eller hot om avbrytande tillämpas viteslagen (1113/1990). 
33 § 
Besvärsrätt 
Besvärsrätt har, utöver vad som föreskrivs i lagen om rättegång i förvaltningsärenden och kommunallagen, den vars rätt eller fördel saken kan beröra, kommunen, tillsynsmyndigheten och en myndighet som bevakar allmänt intresse i saken. 
34 § 
Tvistemål som gäller fastigheters vattentjänster 
Sådana tvistemål mellan ett vattentjänstverk och en kund som gäller en fastighets vattentjänster behandlas vid tingsrätten. Bestämmelser om forum finns i 10 kap. i rättegångsbalken. 
35 § 
Tystnadsplikt 
På tystnadsplikten för den som utför uppgifter som avses i denna lag tillämpas lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. 
35 a § 
Tillsynsmyndigheternas rätt att få information och utföra inspektioner 
Tillsynsmyndigheterna har trots sekretessbestämmelserna rätt att på begäran få för utförandet av sina uppgifter enligt denna lag nödvändiga uppgifter av 
1) varandra,  
2) kommunen,  
3) Skatteförvaltningen,  
4) Försörjningsberedskapscentralen,  
5) räddningsverket,  
6) den som har tillsyn över sådana tillstånd att ta vatten som avses i vattenlagen, 
7) den som har tillsyn över sådana miljötillstånd för avloppsreningsverk som avses i miljöskyddslagen,  
8) vattentjänstverk,  
9) partivattentjänstverk. 
Den kommunala miljövårdsmyndigheten har trots sekretessbestämmelserna rätt att av ägaren eller innehavaren av fastigheten på begäran få de uppgifter för behandling av en i 11 och 17 c § avsedd ansökan om befrielse som är nödvändiga för att bedöma om en anslutning är oskälig. 
Tillsynsmyndigheterna och av dem förordnade tjänstemän eller tjänsteinnehavare har för utförande av sina uppgifter enligt denna lag rätt att 
1) röra sig på annans område, 
2) få tillträde till platser där verksamhet som omfattas av tillämpningsområdet för denna lag bedrivs, 
3) utföra inspektioner och undersökningar. 
En åtgärd enligt 3 mom. får inte vidtas i utrymmen som används för boende av permanent natur. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
Bestämmelserna i 4 c § 4 mom. och 4 e § i denna lag tillämpas på verk som inrättas efter ikraftträdandet av denna lag. 
Kommunen ska inom två år från ikraftträdandet av denna lag i förvaltningsstadgan ge de i 4 b § avsedda bestämmelserna om de kommunala myndigheter som svarar för uppgifterna enligt lagen. Kommunen ska utarbeta en vattentjänstplan enligt 5 a § inom två år från ikraftträdandet av denna lag. Kommunen ska kontrollera att de verksamhetsområden som godkänts i enlighet med den lag som gällde vid ikraftträdandet av denna lag överensstämmer med denna lag inom fem år från ikraftträdandet. Kommunen ska i fråga om nya vattentjänstverk som ska omfattas av tillämpningsområdet för denna lag fatta ett i 8 § 1 mom. avsett beslut om att verksamhetsområdet godkänns eller inte godkänns, inom fem år från ikraftträdandet av denna lag. 
Inom ett sådant verksamhetsområde för ett vattentjänstverk som godkänts i enlighet med den lag som gällde vid ikraftträdandet av denna lag och som ligger i en tätort bestäms skyldigheten att ansluta fastigheten till verkets hushållsvatten- och spillvattennät i enlighet med 10 § i dess lydelse vid ikraftträdandet av denna lag tills kommunen kontrollerar att verksamhetsområdet överensstämmer med denna lag. Inom ett sådant verksamhetsområde för ett vattentjänstverk som godkänts i enlighet med den lag som gällde vid ikraftträdandet av denna lag och som ligger utanför en tätort bestäms skyldigheten att ansluta fastigheten till verkets hushållsvatten- eller spillvattennät i enlighet med 10 § i dess lydelse vid ikraftträdandet av denna lag tills fyra år har förflutit från det att det kontrollerats att verksamhetsområdet överensstämmer med denna lag. 
Ett vattentjänstverk ska utarbeta en egendomsförvaltningsplan enligt 9 a § inom två år från ikraftträdandet av denna lag. Ett vattentjänstverk ska omvandla uppgifterna om ledningsnätens placering till maskinläsbar geografisk information i enlighet med 15 § inom fem år från ikraftträdandet av denna lag. Ett vattentjänstverk ska utarbeta en beredskapsplan enligt 15 a § inom fyra år från ikraftträdandet av denna lag. 
De avgifter som ett vattentjänstverk tar ut ska överensstämma med 18 och 19 § för den räkenskapsperiod som följer efter det att egendomsförvaltningsplanen har utarbetats. 
Verksamhetsberättelsen enligt 20 a § ska första gången upprättas för den räkenskapsperiod som börjar efter att egendomsförvaltningsplanen har utarbetats. De uppgifter som ska publiceras i enlighet med 20 c § ska publiceras i ett allmänt datanät inom sex månader från utgången av den räkenskapsperiod som avses ovan. 
I ärenden som vid ikraftträdandet av denna lag är anhängiga vid förvaltningsmyndigheter eller domstolar iakttas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. 
På inrättningar vars verksamhetsområde har godkänts före ikraftträdandet av denna lag, men som efter ikraftträdandet inte uppfyller definitionen av vattentjänstverk, tillämpas den lag som gällde vid ikraftträdandet av denna lag tills kommunen kontrollerar verksamhetsområdet i ett förfarande enligt denna lag. Om kommunen godkänner ett verksamhetsområde för en ovan avsedd inrättning i ett förfarande enligt denna lag, tillämpas på inrättningen efter det att verksamhetsområdet har godkänts bestämmelserna i denna lag trots att inrättningen inte uppfyller definitionen av vattentjänstverk enligt denna lag. 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 5.11.2025 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Ritva Elomaa saf 
 
vice ordförande Anne Kalmari cent 
 
medlem Markku Eestilä saml (delvis) 
 
medlem 
Tiina Elo gröna 
 
medlem Veronika Honkasalo vänst 
 
medlem Laura Huhtasaari saf 
 
medlem 
Janne Jukkola saml 
 
medlem Antti Kangas saf (delvis) 
 
medlem 
Teemu Kinnari saml 
 
medlem Milla Lahdenperä saml (delvis) 
 
medlem Helena Marttila sd 
 
medlem 
Anders Norrback sv 
 
medlem 
Piritta Rantanen sd 
 
medlem Jenna Simula saf 
 
medlem 
Timo Suhonen sd 
 
medlem Eerikki Viljanen cent (delvis) 
 
medlem Peter Östman kd. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Tuire Taina.