Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen om godkännande och sättande i kraft av överenskommelsen med Sverige om ändring av överenskommelsen om taxitrafik samt med förslag till lag om ändring av lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i överenskommelsen med Sverige om internationell taxitrafik på väg och om tillämpning av överenskommelsen (RP 262/2022 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
Regeringen föreslår att riksdagen godkänner en ändring av överenskommelsen mellan Republiken Finlands regering och Konungariket Sveriges regering om internationell taxitrafik på väg och antar en lag om den överenskommelse som gäller ändring av överenskommelsen. Bakgrunden till ändringen av överenskommelsen är lagen om transportservice (320/2017), som trädde i kraft den 1 juli 2018 och som ändrade de nationella bestämmelserna om taxitrafik så att skyldigheterna i fråga om bedrivande av taxitrafik lindrades. Syftet med ändringen av överenskommelsen är att ändra överenskommelsen mellan Finland och Sverige om taxitrafik så att överenskommelsen motsvarar den nationella lagstiftningen. De viktigaste ändringarna i överenskommelsen gäller sådana i överenskommelsen avsedda dokument som ska medföras vid bedrivandet av trafik och de behöriga myndigheter som anges i överenskommelsen.
I regeringens proposition ingår också ett förslag till lag om ändring av lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i överenskommelsen med Sverige om internationell taxitrafik på väg och om tillämpning av överenskommelsen. I lagen stryks sådana skyldigheter i fråga om bedrivande av taxitrafik som inte längre ingår i de nationella bestämmelserna om taxitrafik, såsom skyldigheten att återvända till stationsplatsen efter transporten samt den särskilda tystnadsplikt som gäller förare. En annan central ändring gäller lagens administrativa påföljder och straffbestämmelser. Bestämmelserna ändras så att de motsvarar den nationella lagstiftningen. En del av straffbestämmelserna föreslås bli strukna och i stället för straffrättsliga straff ska för underlåtenhet att iaktta skyldigheterna påföras en administrativ säkringsåtgärd eller en administrativ påföljd av straffkaraktär.
Ändringarna i överenskommelsen träder i kraft efter det att parterna på diplomatisk väg har underrättat varandra om att de har slutfört de nationella åtgärder som krävs för att ändringarna av överenskommelsen ska träda i kraft. Ändringen av överenskommelsen träder i kraft trettio dagar efter den dag då den senare underrättelsen har lämnats. Lagen om överenskommelsen med Sverige om ändring av överenskommelsen om taxitrafik på väg avses träda i kraft samtidigt som ändringen av överenskommelsen träder i kraft, vid en tidpunkt som föreskrivs genom förordning av statsrådet. Lagen om ändring av lagen om tillämpning av överenskommelsen avses träda i kraft samtidigt som ändringen av överenskommelsen träder i kraft, vid en tidpunkt som föreskrivs genom förordning av statsrådet.
(1)Utskottet välkomnar strävan att ändra överenskommelsen så att den motsvarar den nationella lagstiftningen. Utskottet anser att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Det tillstyrker överenskommelsen och lagförslag 1 utan ändringar samt lagförslag 2 med ändringar.
(2)Vid utfrågningen av sakkunniga har det framförts önskemål om att Finland ska inleda förhandlingar med Sverige för att tillåta cabotagetrafik. Utskottet välkomnar kommunikationsministeriets upplysning om att avsikten är att senare, till exempel i samband med notväxling, ta reda på om Sverige ser det som möjligt att i framtiden tillåta cabotage.
3 §. Återkallande av tillstånd.
Sakkunniga har fäst uppmärksamhet vid paragrafen, som är viktig för näringsfriheten. Det har påpekats att kravet på att överträdelsen eller försummelsen ska vara väsentlig saknas i ordalydelsen. Uppmärksamhet har också fästs vid att villkoren för att återkalla tillståndet för viss tid eller helt och hållet inte ska vara desamma. Utskottet föreslår att villkoren för återkallande av tillståndet helt och hållet kompletteras med en bestämmelse om att tillståndet kan återkallas helt och hållet endast om trafik har bedrivits allvarligt och väsentligt i strid med bestämmelserna i artikel 3 eller 4 i överenskommelsen om taxitrafik.
3 a §. Avgift för trafikförseelse som påförs för dokumentförseelse.
I fråga om påförande av avgift för trafikförseelse tillämpas 6 kap. i vägtrafiklagen. Enligt justitieministeriet kan den valda regleringsmodellen dock anses problematisk i det avseendet att det varken av lagen om verkställighet av böter eller vägtrafiklagen framgår att lagen om verkställighet av böter tillämpas på den föreslagna påföljdsavgiften. Utskottet påpekar att statsrådet bör överväga att komplettera paragrafen med en hänvisning till lagen om verkställighet av böter.
6 §. Myndigheternas rätt att få uppgifter.
Utskottet har erfarit att paragrafens bestämmelse om myndighetens rätt att få uppgifter inte har begränsats till nödvändiga uppgifter i enlighet med grundlagsutskottets etablerade utlåtandepraxis. Utskottet föreslår därför att det till bestämmelsen fogas ett krav på att de uppgifter som lämnas ut ska vara nödvändiga.
8 §. Ändringssökande.
Enligt det föreslagna 8 § 2 mom. ska ett beslut iakttas trots ändringssökande. Justitieministeriet har fäst uppmärksamhet vid att det av skäl som följer av 21 § i grundlagen av hävd har ansetts att en påföljdsavgift av straffkaraktär ska vara verkställbar först när den har vunnit laga kraft. Utskottet föreslår således att bestämmelsen om att beslutet ska iakttas trots ändringssökande, om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat, stryks.
Kommunikationsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var