Senast publicerat 02-07-2025 19:11

Betänkande KoUB 18/2022 rd RP 262/2022 rd Kommunikationsutskottet Regeringens proposition till riksdagen om godkännande och sättande i kraft av överenskommelsen med Sverige om ändring av överenskommelsen om taxitrafik samt med förslag till lag om ändring av lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i överenskommelsen med Sverige om internationell taxitrafik på väg och om tillämpning av överenskommelsen

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen om godkännande och sättande i kraft av överenskommelsen med Sverige om ändring av överenskommelsen om taxitrafik samt med förslag till lag om ändring av lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i överenskommelsen med Sverige om internationell taxitrafik på väg och om tillämpning av överenskommelsen (RP 262/2022 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • enhetschef Emil Asp 
    kommunikationsministeriet
  • specialsakkunnig Inka Näkkäläjärvi 
    kommunikationsministeriet.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • utrikesministeriet
  • justitieministeriet
  • Transport- och kommunikationsverket
  • Meri-Lapin Taksit Oy
  • Suomen Taksiliitto ry.

Inget yttrande av 

  • arbets- och näringsministeriet.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår att riksdagen godkänner en ändring av överenskommelsen mellan Republiken Finlands regering och Konungariket Sveriges regering om internationell taxitrafik på väg och antar en lag om den överenskommelse som gäller ändring av överenskommelsen. Bakgrunden till ändringen av överenskommelsen är lagen om transportservice (320/2017), som trädde i kraft den 1 juli 2018 och som ändrade de nationella bestämmelserna om taxitrafik så att skyldigheterna i fråga om bedrivande av taxitrafik lindrades. Syftet med ändringen av överenskommelsen är att ändra överenskommelsen mellan Finland och Sverige om taxitrafik så att överenskommelsen motsvarar den nationella lagstiftningen. De viktigaste ändringarna i överenskommelsen gäller sådana i överenskommelsen avsedda dokument som ska medföras vid bedrivandet av trafik och de behöriga myndigheter som anges i överenskommelsen. 

I regeringens proposition ingår också ett förslag till lag om ändring av lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i överenskommelsen med Sverige om internationell taxitrafik på väg och om tillämpning av överenskommelsen. I lagen stryks sådana skyldigheter i fråga om bedrivande av taxitrafik som inte längre ingår i de nationella bestämmelserna om taxitrafik, såsom skyldigheten att återvända till stationsplatsen efter transporten samt den särskilda tystnadsplikt som gäller förare. En annan central ändring gäller lagens administrativa påföljder och straffbestämmelser. Bestämmelserna ändras så att de motsvarar den nationella lagstiftningen. En del av straffbestämmelserna föreslås bli strukna och i stället för straffrättsliga straff ska för underlåtenhet att iaktta skyldigheterna påföras en administrativ säkringsåtgärd eller en administrativ påföljd av straffkaraktär. 

Ändringarna i överenskommelsen träder i kraft efter det att parterna på diplomatisk väg har underrättat varandra om att de har slutfört de nationella åtgärder som krävs för att ändringarna av överenskommelsen ska träda i kraft. Ändringen av överenskommelsen träder i kraft trettio dagar efter den dag då den senare underrättelsen har lämnats. Lagen om överenskommelsen med Sverige om ändring av överenskommelsen om taxitrafik på väg avses träda i kraft samtidigt som ändringen av överenskommelsen träder i kraft, vid en tidpunkt som föreskrivs genom förordning av statsrådet. Lagen om ändring av lagen om tillämpning av överenskommelsen avses träda i kraft samtidigt som ändringen av överenskommelsen träder i kraft, vid en tidpunkt som föreskrivs genom förordning av statsrådet. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

(1)Utskottet välkomnar strävan att ändra överenskommelsen så att den motsvarar den nationella lagstiftningen. Utskottet anser att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Det tillstyrker överenskommelsen och lagförslag 1 utan ändringar samt lagförslag 2 med ändringar. 

(2)Vid utfrågningen av sakkunniga har det framförts önskemål om att Finland ska inleda förhandlingar med Sverige för att tillåta cabotagetrafik. Utskottet välkomnar kommunikationsministeriets upplysning om att avsikten är att senare, till exempel i samband med notväxling, ta reda på om Sverige ser det som möjligt att i framtiden tillåta cabotage. 

DETALJMOTIVERING

2. Lagen om ändring av lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i överenskommelsen med Sverige om internationell taxitrafik på väg och om tillämpning av överenskommelsen

3 §. Återkallande av tillstånd.

Sakkunniga har fäst uppmärksamhet vid paragrafen, som är viktig för näringsfriheten. Det har påpekats att kravet på att överträdelsen eller försummelsen ska vara väsentlig saknas i ordalydelsen. Uppmärksamhet har också fästs vid att villkoren för att återkalla tillståndet för viss tid eller helt och hållet inte ska vara desamma. Utskottet föreslår att villkoren för återkallande av tillståndet helt och hållet kompletteras med en bestämmelse om att tillståndet kan återkallas helt och hållet endast om trafik har bedrivits allvarligt och väsentligt i strid med bestämmelserna i artikel 3 eller 4 i överenskommelsen om taxitrafik. 

3 a §. Avgift för trafikförseelse som påförs för dokumentförseelse.

I fråga om påförande av avgift för trafikförseelse tillämpas 6 kap. i vägtrafiklagen. Enligt justitieministeriet kan den valda regleringsmodellen dock anses problematisk i det avseendet att det varken av lagen om verkställighet av böter eller vägtrafiklagen framgår att lagen om verkställighet av böter tillämpas på den föreslagna påföljdsavgiften. Utskottet påpekar att statsrådet bör överväga att komplettera paragrafen med en hänvisning till lagen om verkställighet av böter. 

6 §. Myndigheternas rätt att få uppgifter.

Utskottet har erfarit att paragrafens bestämmelse om myndighetens rätt att få uppgifter inte har begränsats till nödvändiga uppgifter i enlighet med grundlagsutskottets etablerade utlåtandepraxis. Utskottet föreslår därför att det till bestämmelsen fogas ett krav på att de uppgifter som lämnas ut ska vara nödvändiga. 

8 §. Ändringssökande.

Enligt det föreslagna 8 § 2 mom. ska ett beslut iakttas trots ändringssökande. Justitieministeriet har fäst uppmärksamhet vid att det av skäl som följer av 21 § i grundlagen av hävd har ansetts att en påföljdsavgift av straffkaraktär ska vara verkställbar först när den har vunnit laga kraft. Utskottet föreslår således att bestämmelsen om att beslutet ska iakttas trots ändringssökande, om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat, stryks. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Kommunikationsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner ändringen av överenskommelsen i proposition RP 262/2022 rd. Riksdagen godkänner lagförslag 1 i proposition RP 262/2022 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 2 i proposition RP 262/2022 rd med ändringar. 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om överenskommelsen med Sverige om ändring av överenskommelsen om taxitrafik på väg 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
De bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i den i Helsingfors den 11 mars 2022 mellan Republiken Finlands regering och Konungariket Sveriges regering ingångna överenskommelsen om ändring av överenskommelsen mellan Republiken Finlands regering och Konungariket Sveriges regering om internationell taxitrafik på väg (FördrS 10 och 11/2014) ska gälla som lag, sådana som Finland har förbundit sig till dem. 
2 § 
Bestämmelser om sättande i kraft av de bestämmelser i överenskommelsen som inte hör till området för lagstiftningen utfärdas genom förordning av statsrådet. 
3 § 
Bestämmelser om ikraftträdandet av denna lag utfärdas genom förordning av statsrådet. 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i överenskommelsen med Sverige om internationell taxitrafik på väg och om tillämpning av överenskommelsen 

I enlighet med riksdagens beslut 
upphävs i lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i överenskommelsen med Sverige om internationell taxitrafik på väg och om tillämpning av överenskommelsen (559/2012) 7 § 2 mom., 
ändras 2‒6 § och 8 §, av dem 2 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 633/2018, 5 § sådan den lyder i lag 90/2021 och 8 § sådan den lyder i lag 1004/2015, samt 
fogas till lagen en ny 3 a §, som följer: 
2 § 
Skyldigheter för taxiföretag 
Ett taxiföretag som är etablerat i Finland är vid utförande av sådan taxitrafik som avses i överenskommelsen om taxitrafik skyldigt att 
1) iaktta de bestämmelser om konsumentpriser i lagen om transportservice (320/2017) och de föreskrifter som utfärdats med stöd av dessa, som taxiföretagen ska iaktta i inrikes trafik, och 
2) iaktta bestämmelserna om uppgifter som ska samlas in om taxiresor i 15 a § i lagen om transportservice. 
Taxiföretag som är etablerade i Finland och förare som är anställda av sådana företag ska vid utförandet av taxitrafik enligt överenskommelsen om taxitrafik välja den väg som är mest förmånlig och ändamålsenlig för kunden eller köra den väg som kunden föreslår. 
3 § 
Återkallande av tillstånd 
Om Utskottet föreslår en ändring Transport- och kommunikationsverket har anledning att misstänka att  Slut på ändringsförslagettrafik har bedrivits i strid med bestämmelserna i artikel 3 eller 4 i överenskommelsen om taxitrafik, kan Utskottet föreslår en ändring verket Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en strykning , efter att ha blivit underrättad om överträdelsen av den myndighet som är behörig där överträdelsen ägde rum, Slut på strykningsförslaget återkalla det tillstånd som berättigar till att bedriva taxitrafik för viss tidUtskottet föreslår en strykning  eller helt och hållet Slut på strykningsförslaget. Utskottet föreslår en ändring Tillståndet kan återkallas helt och hållet endast om trafik har bedrivits allvarligt och väsentligt i strid med bestämmelserna i artikel 3 eller 4 i överenskommelsen om taxitrafik. Slut på ändringsförslaget 
Transport- och kommunikationsverket kan också återkalla ett tillstånd som berättigar till att bedriva taxitrafik om det har skett en allvarlig och väsentlig försummelse av eller ett allvarligt och väsentligt brott mot bestämmelserna i 2 §. 
I de fall som avses i 1 och 2 mom. kan Transport- och kommunikationsverket omedelbart omhänderta en tillståndshandling för den tid ärendet utreds. Om tillståndet inte återkallas, ska tillståndshandlingen returneras utan dröjsmål. 
Transport- och kommunikationsverket ska i de fall som avses i 1 och 2 mom. i stället för att återkalla tillståndet som berättigar till att bedriva taxitrafik ge taxiföretaget en anmärkning eller varning, om ett återkallande av tillståndet skulle vara oskäligt och de brister, förseelser eller försummelser som har framkommit kan rättas till. Verket kan dock ge en varning endast om en anmärkning inte kan anses tillräcklig med beaktande av omständigheterna i ärendet som helhet. 
Om grunden för återkallande av tillståndet eller för varningen är sådan att den kan rättas till, ska Transport- och kommunikationsverket innan tillståndet återkallas eller varningen meddelas ge taxiföretaget möjlighet att rätta till bristen eller försummelsen inom en av Transport- och kommunikationsverket utsatt tid. 
3 a § 
Avgift för trafikförseelse som påförs för dokumentförseelse 
Föraren kan påföras en avgift för trafikförseelse på 40 euro, om han eller hon uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot vad som i artikel 5 i överenskommelsen om taxitrafik anges om medförande och uppvisande av dokument som krävs vid framförande av fordon. 
I fråga om påförande av avgift för trafikförseelse, innehållet i beslutet om avgiften, delgivningen av beslutet, betalningstiden för avgiften och verkställigheten av avgiften tillämpas 6 kap. i vägtrafiklagen (729/2018). 
4 § 
Beskattning 
Ett taxiföretag som är etablerat i Sverige och som har rätt att bedriva taxitrafik i Sverige, anses inte ha tagit ett fordon i bruk i trafik inom finskt territorium på det sätt som avses i 2 § 2 mom. i bilskattelagen (777/2020) på den grund att fordonet används i taxitrafik i enlighet med överenskommelsen om taxitrafik. 
5 § 
Olovligt utförande av taxitrafik mellan Finland och Sverige 
Den som 
1) bedriver yrkesmässig transport av personer på väg med sådan personbil, paketbil, lastbil, trehjuling, lätt fyrhjuling eller tung fyrhjuling som avses i fordonslagen (82/2021) utan ett sådant tillstånd som berättigar till att bedriva taxitrafik som krävs enligt artikel 6 i överenskommelsen om taxitrafik, eller 
2) bedriver taxitrafik i strid med bestämmelserna i artikel 3 eller 4 i överenskommelsen om taxitrafik, 
ska för olovligt utförande av taxitrafik mellan Finland och Sverige dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. 
Myndigheternas rätt att få uppgifter 
För fullgörande av den underrättelseskyldighet som avses i artikel 8 i överenskommelsen om taxitrafik har Transport- och kommunikationsverket trots sekretessbestämmelserna rätt att få Utskottet föreslår en ändring nödvändiga Slut på ändringsförslaget uppgifter ur straffregistret och bötesregistret om representanterna för ett taxiföretag. 
8 § 
Ändringssökande 
I fråga om beslut som fattats med stöd av denna lag får omprövning begäras. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen (434/2003). 
Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019).Utskottet föreslår en strykning  Beslutet ska iakttas trots ändringssökande, om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat. Slut på strykningsförslaget 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Bestämmelser om ikraftträdandet av denna lag utfärdas genom förordning av statsrådet. 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 9.12.2022 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Suna Kymäläinen sd 
 
vice ordförande 
Ari Torniainen cent 
 
medlem 
Pekka Aittakumpu cent 
 
medlem 
Heikki Autto saml 
 
medlem 
Sandra Bergqvist sv 
 
medlem 
Seppo Eskelinen sd 
 
medlem 
Petri Huru saf 
 
medlem 
Juho Kautto vänst 
 
medlem 
Johan Kvarnström sd 
 
medlem 
Joonas Könttä cent 
 
medlem 
Sheikki Laakso saf 
 
medlem 
Mirka Soinikoski gröna. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Mika Boedeker.