Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om överföring av telematikuppgifterna och personalen inom närings-, trafik- och miljöcentralernas vägtrafikstyrning och vägtrafikledning till Intelligent Traffic Management Finland Ab (RP 34/2020 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande.
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att det stiftas en lag om överföring av telematikuppgifterna och personalen inom närings-, trafik- och miljöcentralernas vägtrafikstyrning och vägtrafikledning. Enligt propositionen övergår telematikuppgifterna inom vägtrafikstyrningen och vägtrafikledningen vid närings-, trafik- och miljöcentralerna och den personal som utför dem i anställning hos leverantören av vägtrafikstyrnings- och vägtrafikledningstjänster, Intelligent Traffic Management Finland Ab. I praktiken har alla uppgifter hört till ansvarsområdet för närings-, trafik- och miljöcentralen i Sydöstra Finland. Intelligent Traffic Management Finland Oy är en del av en helt statsägd specialuppgiftskoncern Traffic Management Finland som står under kommunikationsministeriets ägarstyrning.
Propositionen hänför sig till den tredje tilläggsbudgetpropositionen för 2020 och avses bli behandlad i samband med den.
Lagen avses träda i kraft den 1 augusti 2020.
Utskottet anser att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Sakkunnigyttrandena förordar propositionen, och utskottet anser att den skapar större klarhet i verksamheten inom kommunikationsministeriets ansvarsområde.
I propositionen konstateras det att den hänför sig till den tredje tilläggsbudgetpropositionen för 2020. Efter det att propositionen lämnades har statsrådet dock med anledning av covid-19-pandemin lagt fram en tredje tilläggsbudgetproposition för 2020. Därför blir den tredje tilläggsbudgetpropositionen fjärde budgetproposition, som enligt den ursprungliga tidsplanen ska lämnas till riksdagen i slutet av maj.
1 §. Uppgifter som överförs från närings-, trafik- och miljöcentralerna.
Justitieministeriet konstaterade i sitt yttrande att det av den föreslagna regleringen tydligt bör framgå hur myndigheternas tillsyn över de uppgifter som överförs har ordnats. Dessutom bör paragrafen innehålla en hänvisning till lagen om transportservice (320/2017) och dess paragrafer, om de krav som gäller de uppgifter som ska överföras framgår av den lagen. Därför har utskottet till paragrafen fogat ett 2 mom. med hänvisningar till paragraferna i fråga i lagen om transportservice. I den finska språkdräkten föreslås också en språklig korrigering av paragrafens rubrik. Ändringen påverkar inte den svenska språkdräkten.
2 §. Personalens ställning.
Justitieministeriet konstaterade i sitt yttrande att de uppgifter som föreslås bli överförda i stor utsträckning verkar falla utanför bestämmelserna om tjänsteansvar. Enligt kommunikationsministeriets utredning tillämpas på personer som utför telematikuppgifter inom vägtrafikstyrning och vägtrafikledning straffrättsligt tjänsteansvar enligt 138 § i lagen om transportservice (RP 34/2020 rd, s. 18). Utskottet kompletterar paragrafen med ett 2 mom. som gäller detta.
Utskottet konstaterar att de nu föreslagna tilläggen endast förtydligar bestämmelserna om telematikuppgifter inom vägtrafikstyrning och vägtrafikledning.
Kommunikationsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var