Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen om godkännande och sättande i kraft av ändringar i bilagan till SOLAS-konventionen, i protokoll I till MARPOL-konventionen och i bilagan till barlastvattenkonventionen samt med förslag till lagar om ändring av 6 kap. 12 a § i sjölagen och av lagen om farledsavgift (RP 20/2025 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
I propositionen föreslås det att riksdagen godkänner de av Internationella sjöfartsorganisationen antagna ändringarna i bilagan till 1974 års internationella konvention om säkerheten för människoliv till sjöss (Solas) och i protokoll I till 1978 års protokoll till 1973 års internationella konvention till förhindrande av förorening från fartyg (Marpol) samt en lag om sättande i kraft av de bestämmelser i konventionsändringarna som hör till området för lagstiftningen. Eftersom ändringarna innehåller bestämmelser som hör till både Europeiska unionens och medlemsstaternas behörighet, söks riksdagens godkännande endast till den del ändringarna hör till Finlands behörighet. I propositionen föreslås också sådana ändringar i sjölagen som konventionsändringarna förutsätter.
Genom ändringarna i kapitel II-2 i bilagan till Solas förbättras fartygens brandsäkerhet och säkerheten vid användning av brännolja. Genom ändringarna i kapitel V i bilagan till Solas förtydligas förfarandet för anmälningar om containrar som förlorats till havs och vidare fastställs flaggstatens skyldighet att underrätta Internationella sjöfartsorganisationen. Genom ändringarna i protokoll I till Marpol görs förfarandet för anmälningar om förlorade containrar enligt bilagan till Solas obligatoriskt också med stöd av Marpol, de försvunna containrarna innehåller skadliga ämnen. Genom ändringarna i protokoll I till Marpol görs förfarandet för anmälningar om förlorade containrar enligt bilagan till Solas obligatoriskt också med stöd av Marpol, om de försvunna containrarna innehåller skadliga ämnen.
Samtidigt föreslås det att riksdagen godkänner de ändringar som gjorts i den internationella konventionen om kontroll och hantering av fartygs barlastvatten och sediment, den så kallade barlastvattenkonventionen, samt en lag om sättande i kraft av de bestämmelser i konventionsändringarna som hör till området för lagstiftningen. Genom ändringarna i barlastvattenkonventionen preciseras användningen av elektroniska barlastvattendagböcker.
Dessutom föreslås det i propositionen, fristående från konventionsändringarna, lagtekniska ändringar i lagen om farledsavgift för att uppfylla kraven enligt förordningen om inrättande av en europeisk kontaktpunkt för sjöfart. Genom ändringarna i lagen om farledsavgift preciseras registreringsförfarandet för ombud och kunder som registreras i det nationella systemet för hantering av information inom sjöfarten. Dessutom tillåts automatiserat beslutsfattande i särskilt angivna situationer. Ändringarna gör förfarandena enligt lagen om farledsavgift allmänt smidigare.
Ändringarna i Solas och Marpol träder i kraft internationellt den 1 januari 2026, om villkoren för ikraftträdande enligt konventionerna är uppfyllda. Vid den tidpunkten träder ändringarna i kraft också för Finlands del, om inte Finland före den 1 juli 2025, när ändringarna anses ha blivit godkända om villkoren är uppfyllda, har meddelat sin invändning mot ändringarna och inte inom sex månader från den sistnämnda dagen har återkallat sin invändning. I annat fall träder ändringarna i kraft för Finlands del när Finland återkallar sin invändning. Ikraftträdandelagen och de ändringar i sjölagen som föreslås till följd av konventionsändringarna avses träda i kraft vid en tidpunkt som föreskrivs genom förordning av statsrådet, samtidigt som konventionsändringarna träder i kraft för Finlands del. Avsikten är att konventionsändringarna ska träda i kraft för Finlands del samtidigt som ändringarna träder i kraft internationellt. Ändringarna i barlastvattenkonventionen träder i kraft internationellt den 1 oktober 2025, om villkoren för ikraftträdandet enligt konventionen är uppfyllda. Ändringarna träder då också i kraft för Finlands del, om inte Finland meddelar sin invändning mot ändringarna före den internationella dagen för godkännande den 1 april 2025 och har återkallat sin invändning inom sex månader från den sistnämnda dagen. I annat fall träder ändringarna i barlastvattenkonventionen i kraft för Finlands del när Finland återkallar sin invändning. Ikraftträdandelagen avses träda i kraft samtidigt som konventionsändringarna träder i kraft för Finlands del, vid en tidpunkt som föreskrivs genom förordning av statsrådet.
De föreslagna ändringarna i lagen om farledsavgift avses träda i kraft den 15 augusti 2025.
(1) Utskottet välkomnar att de ändringar i sjöfartskonventionerna som avses i propositionen avsevärt förbättrar fartygens brandsäkerhet och, i syfte att öka säkerheten till sjöss och förebygga förorening av miljön, förtydligar förfarandet för anmälning av containrar som förlorats till havs samt bland annat preciserar användningen av elektroniska barlastvattendagböcker.
(2) Genom de ändringar som föreslås i lagen om farledsavgift (1122/2005) förtydligas dessutom förfarandena enligt den lagen och användningen av automatiserat beslutsfattande. Utskottet ställer sig positivt till att propositionen också bedöms möjliggöra ett effektivare informationsutbyte mellan myndigheter än i nuläget, såväl nationellt som internationellt.
(3) Utskottet ställer sig bakom propositionens mål och ändringarna i konventionerna och tillstyrker propositionen, men med smärre ändringar.
Justitieministeriet har vid sakkunnigutfrågningen påpekat att andra meningen i 26 § i lagförslag 4 verkar överflödig och oändamålsenlig. Utskottet anser att meningen i fråga kan leda till tolkningsproblem i fråga om förhållandet mellan förvaltningslagen (434/2003) och den nu aktuella speciallagen.
Därför stryker utskottet utifrån erhållen utredning andra meningen i paragrafen.
Kommunikationsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var