I propositionen föreslås det att den längsta väntetid på sju dygn för att få sjukvård inom primärvården som träder i kraft den 1 november 2024 slopas, och att den för närvarande temporära längsta väntetiden på 14 dygn för att få vård förblir i kraft genom lagstiftning som gäller tills vidare. Den längsta väntetiden på 14 dygn trädde i kraft den 1 september 2023 genom temporär reglering. Före det var den längsta väntetiden för att få vård inom primärvården tre månader.
Den föreslagna regleringen gäller den primärvård som omfattas av välfärdsområdenas organiseringsansvar, den studerandehälsovård för högskolestuderande som produceras av Studenternas hälsovårdsstiftelse (SHVS) och den hälso- och sjukvård för fångar som ordnas av den under Institutet för hälsa och välfärd lydande Enheten för hälso- och sjukvård för fångar.
Det föreslås inga ändringar i bestämmelserna om att få vård inom mun- och tandvården. Inom mun- och tandvården är den längsta väntetiden för att få vård temporärt fyra månader från den 1 september 2023 till den 31 oktober 2024 och tre månader från och med den 1 november 2024.
Syftet med propositionen är enligt motiveringen (s. 33) att trygga tillgången till icke-brådskande vård inom den offentliga hälso- och sjukvården inom skälig tid, dock så att lagstiftningen med beaktande av personalbristen och andra faktorer som hänför sig till servicesystemets bärkraft och funktion bättre beaktar möjligheten för hälso- och sjukvårdssystemet att tillhandahålla tjänsterna inom den maximala tidsgräns som anges i lag. Som en ekonomisk konsekvens av propositionen (s. 50) minskas välfärdsområdenas finansiering år 2024 med 5 miljoner euro och från och med 2025 med 30 miljoner euro. Anslaget för Enheten för hälso- och sjukvård för fångar och SHVS sänks från och med 2025 med 300 000 euro var.
I proposition RP 74/2022 rd, där det föreslogs en stegvis skärpt reglering om längsta väntetider för att få vård, bedömdes de omständigheter som hänför sig till tillgången på personal som den största risken med tanke på genomförandet av propositionen. I propositionen konstaterades det också att ett lyckat genomförande av särskilt en skärpning av vårdgarantin inom primärvårdens öppna sjukvård obestridligen förutsätter mer permanent läkarpersonal och vårdpersonal, och att det inte finns några enkla, snabba lösningar för att förbättra dragnings- och hållkraften inom primärvården. Vid riksdagsbehandlingen av propositionen konstaterade grundlagsutskottet att statsrådet noggrant bör följa regleringens konsekvenser för tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna samt för finansieringen av välfärdsområdena och vid behov vidta behövliga korrigerande åtgärder (GrUU 38/2022 rd, stycke 8). Också social- och hälsovårdsutskottet instämde i sitt betänkande ShUB 21/2022 rd (s. 5—8) i oron över tillgången på personal och de knappa resurserna.
Enligt Institutet för hälsa och välfärds nyaste statistikrapport om tillgång till vård inom primärvården (Institutet för hälsa och välfärds statistikrapport 25/2023, Hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa keväällä 2023, språket i statistikrapporten är finska) genomfördes i mars 2023 cirka hälften (49 %) av de icke-brådskande besöken hos öppenvårdsläkare inom en vecka från bedömningen av vårdbehovet. Mellan de olika regionförvaltningsverkens områden varierade det i vilken utsträckning besöken hade genomförts inom en eller två veckor. I mars 2023 fanns det inom alla regionförvaltningsverks områden personer som väntat mer än tre månader på besök hos en läkare inom den öppna sjukvården. Det första bindande målet för investering i pelare 4 i Finlands program för hållbar tillväxt är att 80 procent av besöken inom den icke-brådskande vården inom primärvården genomförs inom sju dygn i slutet av 2025. Målet gäller de sammanlagda besöken hos alla yrkesgrupper på riksnivå, och omfattar distansbesök och besök på plats. Mätt på detta sätt fick man i juli 2023 vård inom sju dygn i 79 procent av fallen. I mars 2023 var siffran 72 procent.
En betydande orsak till anhopningen inom samjourerna under de senaste åren har varit problem och dröjsmål i fråga om tillgången till primärvård. Klienterna tvingas söka sig till samjouren också när det inte finns något behov av vård under jourtid eller när behovet inte är medicinskt. Patienten skulle då ha mest nytta av primärvård under tjänstetid, där man kan säkerställa en helhetsbetonad och vid behov multiprofessionell bedömning och vård samt en bättre kontinuitet i vården.
När det gäller SHVS har tillgången till vård tillgodosetts bättre än inom den övriga primärvården. Enligt utredning till utskottet har antalet högskolestuderande och efterfrågan på SHVS:s tjänster dock ökat betydligt under de tre senaste åren och fortsätter att öka. Enligt utredning kan SHVS inte svara på den ökade efterfrågan endast genom att optimera sina nuvarande resurser. I SHVS kundkrets framhävs lindriga och måttliga symtom på psykisk ohälsa. Efterfrågan på mentalvårdstjänster har ökat permanent med cirka 30 procent jämfört med coronaåren.
Propositionen fick stöd av en del sakkunniga, medan andra motsatte sig den. Med hänvisning särskilt till problemen med tillgången på personal och det strama ekonomiska läget understödde flera sakkunniga propositionen, eftersom den längsta väntetiden nyligen har skärpts från tre månader till 14 dygn. Redan det målet är svårt att uppnå i välfärdsområdena. Vid utfrågningen har det också framförts att den längsta väntetid på 14 dygn som föreslås i propositionen inte försämrar befolkningens hälsotillstånd, eftersom bedömningen av vårdbehovet och av hur brådskande vården är i vilket fall som helst alltid ska göras samma dag som personen kontaktar primärvården. Vid behov inleds behövliga undersökningar genast. Suomen Yleislääkärit - Allmänläkare i Finland - GPF ry konstaterar i sitt utlåtande att med tanke på kvaliteten på den allmänmedicinska vården är två veckor tillräckligt lång tid för att ordna vården av patienterna. Å andra sidan har propositionen rönt motstånd, eftersom en förkortning av den längsta väntetiden för vård inom primärvården till sju dygn i enlighet med den gällande regleringen har ansetts bidra till att förbättra befolkningens hälsotillstånd och jämlikheten i tillgången till tjänster på basnivå samt stärka servicesystemets betoning på primärvård. Enligt utfrågningen kommer slopandet av den längsta väntetiden på sju dygn att försvåra situationen för många utsatta personer som använder offentliga hälso- och sjukvårdstjänster. Det bör dock beaktas att den längsta väntetiden för icke-brådskande vård på 14 dygn fortfarande är en betydande förbättring jämfört med den tidigare längsta tid som gällde före den 1 september 2023. Vid utfrågningen föreslogs det också att den längsta väntetiden för vård på sju dygn inte slopas, utan att den övergångstid som gäller den förlängs.
Utskottet konstaterar att den nyligen införda längsta väntetiden på 14 dygn har inneburit en stor förändring och en betydande förbättring jämfört med den länge gällande längsta väntetiden på tre månader. Förändringen stöder således en förbättrad jämlikhet, men genomförandet av den är fortfarande utmanande för servicesystemet. Tiderna för att få vård inom den offentliga hälso- och sjukvården varierar fortfarande i olika delar av Finland, och överallt kan man inte fullgöra det gällande kravet på en längsta väntetid på 14 dygn. Målen för tillgången till vård i rätt tid är alltså enligt utskottet fortfarande aktuella och värda understöd, och det krävs åtgärder för att förbättra jämlikheten inom vården och minska hälsoskillnaderna. Utskottet betonar att tillräckliga resurser och resursfördelningen är viktiga för att säkerställa tillgången till vård. Den åtstramade lagstiftningen om tillgång till vård trädde i kraft under en tid då välfärdsområdena befinner sig i inledningsfasen, det finns en vårdskuld till följd av covid-19-pandemin, det ekonomiska läget är stramt och det råder hård riksomfattande konkurrens om hälso- och sjukvårdspersonalen. Dessutom har bland annat arbetskraftskostnaderna ökat betydligt. Utskottet konstaterar att välfärdsområdena har lagstadgade möjligheter att trygga tillgången till vård också genom exempelvis köpta tjänster och servicesedlar. Om den längsta väntetiden för vård är för kort i förhållande till personalbristen, uppstår dock ett tryck på okontrollerad användning av köpta tjänster, vilket ökar konkurrensen om personalen och ytterligare höjer personalkostnaderna. Det kritiska personalunderskottet förutspås fortsätta också i framtiden i och med pensioneringarna. Utskottet anser därför att propositionen är motiverad och tillstyrker lagförslagen utan ändringar. Utskottet betonar att den längsta väntetiden för att få vård även i fortsättningen är 14 dygn, och vid den individuella bedömning av vårdbehovet som förutsätts i 51 § i hälso- och sjukvårdslagen bör man också bedöma om patienten behöver vård snabbare. Utskottet föreslår ett uttalande om uppföljningen av hur den längsta väntetiden för vård har nåtts. (Utskottets förslag till uttalande 1)
Utskottet betonar att tillgången på personal och tillhandahållandet av tjänster bör utvecklas målmedvetet så att den icke-brådskande sjukvård inom primärvården som konstaterats vara medicinskt nödvändig kan ges alla befolkningsgrupper i hela landet i rätt tid och verkningsfullt. Utskottet betonar att de längsta väntetiderna för att få vård ska iakttas också när den vård som söks gäller psykiska problem. Enligt propositionsmotiven (s. 44) har symtomen på psykisk ohälsa ökat klart under de senaste åren. Vid psykisk ohälsa och missbruksproblem är det viktigt att få vård i rätt tid. Försenad behandling leder också snabbt till att symtomen försvåras och funktionsförmågan försämras. Eftersom psykisk ohälsa och missbruksproblem i sig försvårar möjligheterna att söka vård, är det viktigt att man får tillgång till tjänsten utan dröjsmål och hinder. Genom att påskynda tillgången till vård kan man avsevärt förebygga att sjukdomar blir kroniska och att långvariga olägenheter uppkommer, såsom att personen blir arbetsoförmögen. Det är också med tanke på stärkandet av sysselsättningen viktigt att förebygga arbetsoförmåga. Regeringsprogrammets terapigaranti för barn och unga kommer att förbättra tillgången till vård för deras del.
Utskottet konstaterar att bristen på personal inom hälso- och sjukvården är det största problemet med tanke på tillgången till vård och tillgodoseendet av patienternas rättigheter. Personalbristen bör åtgärdas så snabbt som möjligt. För att lösa personalbristen krävs mångsidiga och långsiktiga åtgärder bland annat i anslutning till nya sätt att genomföra tjänster (inklusive digitala och mobila tjänster samt distanstjänster), ökat antal utbildningsplatser, arbetsfördelningen mellan personalen, kontinuiteten i vården och vårdens effektivitet, främjande av branschens attraktions- och hållkraft, utvidgad rekrytering samt kunskapsledning. För att nå en förändring måste primärvården utvecklas på bred front.
För att främja vårdens kvalitet och kostnadseffektivitet behövs det enligt utskottet också åtgärder för att förbättra kontinuiteten i vården. Kontinuiteten i de personliga vårdrelationerna är en viktig attraktionsfaktor. Utskottet föreslår ett uttalande om detta. (Utskottets förslag till uttalande 2)