Social- och hälsovårdsutskottet konstaterar att propositionen främst hänför sig till samordningen av de olika förmånssystemen och till hur kostnadsansvaret fördelas mellan systemen. Utskottet anser att ändringarna är motiverade med tanke på ett konsekvent kostnadsansvar mellan de olika ersättningssystem som avses i propositionen.
Utskottet välkomnar att finansieringsansvaret för de ersättningar för inkomstbortfall som betalas ur patientförsäkringen upphör i förhållande till arbetspensionerna när det gäller familje- och ålderspensioner. Det är motiverat att pension ska betalas ur arbetspensionssystemet för ålderspension eller familjepension som tjänats in under tiden i arbetslivet och att ersättning ska betalas till en skadelidande ur patientförsäkringen endast till den del som överstiger arbetspensionen. Utskottets uppfattning är att de föreslagna ändringarna också lättar det kostnadstryck på sjukvårdsdistrikten och i förlängningen kommunerna som beror på patientförsäkringspremierna.
Utskottet konstaterar att de föreslagna ändringarna inte påverkar storleken på de förmåner eller ersättningar som betalas till en skadelidande. Enligt utskottets mening förbättrar den föreslagna lagen dock den skadelidandes ställning, och systemet blir tydligare och mer begripligt för ersättningstagaren. Ersättningen utbetalas också snabbare eftersom hela arbetspensionen i första hand betalas ur arbetspensionssystemet.
Pensionsanstalternas och Pensionsskyddscentralens rätt att lämna ut uppgifter
I 206 § i förslaget om ändring av lagen om pension för arbetstagare föreskrivs det om pensionsanstalternas och Pensionsskyddscentralens rätt att lämna ut uppgifter på eget initiativ. I propositionen föreslås det att 1 mom. får en ny 9 punkt, som gäller utlämnande till Patientförsäkringscentralen av uppgifter som är nödvändiga för att fastställa innehållet i den regressrätt som avses i 95 § 4 och 5 mom. Det föreslås att en bestämmelse med motsvarande innehåll om Kevas rätt att lämna ut uppgifter fogas till 157 a § i pensionslagen för den offentliga sektorn.
Enligt propositionsmotiven (RP 162/2020 rd, s. 15) förutsätter tillgodoseendet av regressrätten enligt 95 § i lagen om pension för arbetstagare i vissa fall att pensionsanstalten har möjlighet att på eget initiativ meddela Patientförsäkringscentralen beloppet av den utbetalda pensionen och den tid pensionen hänför sig till samt tillräckliga identifieringsuppgifter om pensionssökanden. Dessutom behöver pensionsanstalten i vissa fall kunna informera om att personen i fråga har råkat ut för ett skadefall enligt patientförsäkringslagen och vilken dag skadefallet har inträffat, för att regressrätten ska kunna tillgodoses.
Utskottet konstaterar att dessa behov av att lämna ut uppgifter på eget initiativ inte beskrivs närmare i propositionsmotiven. Det blir därför oklart när bestämmelsen ska tillämpas i stället för 54 § 1 mom. 1 punkten i patientförsäkringslagen. Enligt den bestämmelsen i patientförsäkringslagen har Patientförsäkringscentralen trots sekretessbestämmelserna rätt att av en pensionsanstalt få uppgifter om den skadelidandes eller ersättningsberättigades anställningsförhållanden, företagararbete och inkomster, förmåner som utbetalats till honom eller henne och om andra omständigheter som är behövliga för avgörandet av ersättningsansvaret.
Enligt de uppgifter utskottet fått från social- och hälsovårdsministeriet är verkställigheten av arbetspensioner en lagstadgad skyldighet. Därför är tillgodoseendet av regressrätten enligt patientförsäkringslagen en lagstadgad uppgift för pensionssektorn. För att få ersättning från Patientförsäkringscentralen krävs det i de flesta fallen att pensionsanstalten har möjlighet att meddela Patientförsäkringscentralen beloppet av den utbetalda pensionen och den tid pensionen hänför sig till samt tillräckliga identifieringsuppgifter om pensionssökanden, förmånstagaren och förmåns-låtaren. Dessutom behöver pensionsanstalten kunna informera om att personen i fråga har råkat ut för ett skadefall enligt patientförsäkringslagen och eventuellt vilken dag skadefallet har inträffat. En pensionsanstalt får till Patientförsäkringscentralen lämna ut sådana uppgifter som är nödvändiga för att fastställa innehållet i regressrätten.
Enligt inkommen utredning kan en pensionsanstalt i vissa situationer ha behov av att lämna ut läkarutlåtanden eller andra liknande omfattande uppgifter om en persons hälsotillstånd till Patientförsäkringscentralen. Enligt artikel 9 i EU:s allmänna dataskyddsförordning är det i princip förbjudet att lämna ut särskilda kategorier av personuppgifter, till vilka även uppgifter om hälsa hör. Enligt punkt 2 b i artikeln är det dock tillåtet att behandla uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter, om behandlingen är nödvändig för att den personuppgiftsansvarige eller den registrerade ska kunna fullgöra sina skyldigheter och utöva sina särskilda rättigheter inom arbetsrätten och på områdena social trygghet och socialt skydd, i den omfattning detta är tillåtet enligt unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt.
Enligt de uppgifter social- och hälsovårdsutskottet fått från ministeriet har en pensionsanstalt inte utifrån de föreslagna bestämmelserna rätt att lämna ut andra uppgifter om en persons hälsotillstånd än uppgifter om en eventuell patientskada som personen orsakats. I de sällsynta enstaka fall där den skadelidande inte själv har ansökt om ersättning hos Patientförsäkringscentralen och uppgifter om hälsotillståndet därför behöver lämnas ut för att tillgodose pensionsanstaltens regressrätt ska pensionsanstalten få samtycke av personen själv till att lämna ut uppgifterna.