Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av läkemedelslagen och sjukförsäkringslagen (RP 314/2022 rd): Ärendet har remitterats till social- och hälsovårdsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
Regeringen föreslår ändringar i läkemedelslagen och sjukförsäkringslagen. I propositionen föreslås att läkemedelslagen ändras så att utbyte av biologiska läkemedel på apotek tillåts. Det föreslås också att sjukförsäkringslagen ändras så att det i referensprissystemet kan bildas referensprisgrupper som består av biologiska originalläkemedel och biosimilarer.
Läkemedelslagen innehåller bestämmelser om att när ett apotek expedierar ett biologiskt läkemedel eller en biosimilar mot recept ska apoteket göra ett utbyte när läkemedlet första gången expedieras mot recept, när läkemedelsanvändaren har använt samma biologiska läkemedelspreparat eller biosimilar i sex månader eller när det har gått sex månader sedan föregående expediering. När ett biologiskt läkemedel eller en biosimilar expedieras från apoteket vid andra tillfällen ska apoteket se till att läkemedelsanvändarens läkemedelsbehandling fortsätter med samma biologiska läkemedel eller samma biosimilar som senast expedierats till användaren. När ett biologiskt läkemedel eller en biosimilar byts ut på apoteket ska köparen ges rådgivning om användningen av läkemedlet och dosdispensern. Dessutom föreslås bestämmelser om kriterier och definitioner för utbytbarhet. I övrigt ska de gällande bestämmelserna om utbyte av läkemedel tillämpas på biologiska läkemedel och biosimilarer. I fråga om insulinpreparat införs utbyte på apotek stegvis.
I sjukförsäkringslagen föreslås bestämmelser om att ersättning ska betalas på grundval av det pris som tagits ut för preparatet, om det är fråga om ett biologiskt läkemedel eller en biosimilar som ingår i en referensprisgrupp och som expedieras i enlighet med läkemedelslagens bestämmelse om utbyte på apotek. Biosimilarer ska beaktas i bestämningsgrunderna för referensprisgruppen för läkemedelspreparat. I lagen föreslås bestämmelser om fastställande av referensprisgrupp när gruppen innehåller en biosimilar. På biosimilarer ska prisanmälningsförfarandet tillämpas. Lagen ska tillämpas första gången när de referensprisgrupper som träder i kraft den 1 april fastställs.
Propositionen hänför sig till skrivningen i regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering som syftar till att förbättra kostnadseffektiviteten inom läkemedelsförsörjningen på ett sådant sätt att läkemedelssäkerheten och rådgivningen samt tjänsternas smidighet, tillgången till tjänster och tjänsternas tillgänglighet säkerställs. Propositionen hänför sig också till skrivningen i regeringsprogrammet enligt vilken det under den pågående regeringsperioden ska slås fast en bindande minimidimensionering (0,7) för omsorgspersonalen i enheter med heldygnsomsorg. De åtgärder som föreslås i propositionen sänker priserna på biologiska läkemedel. Detta minskar läkemedelsanvändarnas läkemedelsutgifter och statens utgifter för läkemedelsersättningar. Genom att minska statens utgifter för läkemedelsersättningar möjliggörs för sin del statlig finansiering av minimidimensioneringen för omsorgspersonal.
Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2023 och den kompletterande budgetpropositionen. Avsikten är att utbytet av biologiska läkemedel på apotek och ändringarna i referensprissystemet ska tas i bruk först vid ingången av 2024, vilket innebär att propositionen inte behandlas i samband med budgetpropositionen. Propositionen överlämnas dock till riksdagen under höstsessionen 2022.
Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2024.
Propositionens syfte är att förbättra kostnadseffektiviteten inom läkemedelsförsörjningen på ett sådant sätt att läkemedelssäkerheten och rådgivningen samt tjänsternas smidighet, tillgången till tjänster och tjänsternas tillgänglighet säkerställs. Målet är att öka priskonkurrensen för biologiska läkemedel. Det leder till lägre priser på biologiska läkemedel och lägre läkemedelskostnader för läkemedelsanvändare och samhället. Genom propositionen uppnås tillsammans med andra metoder som ingår i åtgärdshelheten målet att finansiera den bindande personaldimensioneringen enligt äldreomsorgslagen. Propositionen är en fortsättning på de lagändringar som trädde i kraft vid ingången av året, och med vilka bland annat skyldigheten för läkemedelsförskrivare att förskriva det förmånligaste biologiska läkemedlet stärktes (RP 245/2022 rd).
De ändringar som nu föreslås tillåter utbyte av biologiska läkemedel på apotek från och med ingången av 2024. I fråga om preparat som innehåller insulin införs utbytet på apotek stegvis. Enligt förslaget görs utbytet av biologiska läkemedel vid den första expedieringen och därefter tidigast efter sex månader.
Biologiska läkemedel och biosimilarer är sinsemellan utbytbara om de innehåller lika stor mängd av samma aktiva substans eller en annan version av samma aktiva substans, vilka är biologiskt och terapeutiskt likvärdiga och vilkas dosdispensrar är så likartade att ett utbyte kan genomföras på ett säkert sätt med hjälp av rådgivning i användningen av dispensern. Genom ändringen av sjukförsäkringslagen blir det möjligt att bilda referensprisgrupper för biologiska läkemedel och biosimilarer som är utbytbara mot dem.
Social- och hälsovårdsutskottet påpekar att priskonkurrensen för biologiska läkemedel inte fungerar tillräckligt effektivt i Finland med beaktande av att många biologiska läkemedel är dyra och att kostnaderna för dem i huvudsak betalas från sjukförsäkringen. Utskottet anser att propositionens syften är viktiga och tillstyrker lagförslagen men med följande ändringar, som främst gäller gradering av ikraftträdandet och förhindrande av medicineringsfel.
I praktiken har biosimilarer visat sig vara lika effektiva och säkra som läkemedel som deras referenspreparat. Biosimilarer som fått försäljningstillstånd i EU har konstaterats vara terapeutiskt likvärdiga med originalpreparaten. Utredningar visar att alla biologiska läkemedel i princip kan anses vara sinsemellan utbytbara. En förutsättning är dock att det läkemedel som byts ut kan användas i enlighet med bruksanvisningen för preparatet.
I propositionsmotiven behandlas den patientsäkerhetsrisk i fråga om insulinpreparat som också lyftes fram vid utskottets sakkunnigutfrågning. Risken är förknippad med att många patienter med diabetes dagligen använder både ett långverkande insulinpreparat och ett kortverkande insulinpreparat. Förväxling av dessa två skulle medföra allvarlig fara för patientens liv eller hälsa. På grund av denna risk föreslås det i propositionen att införandet av utbyte av insulinpreparat delas in i etapper under två års tid. Det skulle innebära att endast vissa läkemedelsgrupper för preparat som innehåller långverkande insulin till en början godkänns så att de får bytas ut på apotek, och att preparat som innehåller kortverkande insulin godkänns först senare och i större utsträckning än långverkande insulin. På detta sätt kan aktörerna inom hälso- och sjukvården och den farmaceutiska personalen på apotek samt läkemedelsanvändaren småningom vänja sig vid utbyte på apotek, och i början ska ett kortverkande insulinpreparat som patienten använder inte bytas ut av apoteket. Om läkemedelsförskrivaren på medicinska eller terapeutiska grunder som har samband med patienten anser att ett läkemedel som förskrivits för patienten inte får bytas ut på apoteket, kan läkemedelsförskrivaren förbjuda utbytet.
Utskottet föreslår att utbyte av insulinpreparat på apotek begränsas strängare än i lagförslaget så att kortverkande insulinpreparat inte i detta skede kan godkännas i förteckningen över utbytbara läkemedelspreparat. Långverkande insulinpreparat kommer stegvis att omfattas av utbytet på apotek. Utskottet föreslår att av de biologiska läkemedlen får endast preparat som innehåller enoxaparinnatrium och alla så kallade småmolekylära hepariner som hör till samma läkemedelsgrupp, och som används bland annat för att förhindra blodpropp, definieras som utbytbara i det första skedet från och med ingången av 2024. I fråga om övriga preparat föreslås det att ikraftträdandet sker stegvis på det sätt som anges i ikraftträdandebestämmelsen.
Utskottet föreslår att biologiska läkemedel som är avsedda för barn lämnas utanför utbytet på apotek, särskilt eftersom det i fråga om barn ofta är svårt att uppnå en vårdbalans och förbinda patienten till behandling med läkemedel som ska injiceras. Utbyte av läkemedel och byte av användaren av dosdispensern kan således öka risken för att behandlingen misslyckas. Utskottet föreslår därför att den föreslagna 57 b § i läkemedelslagen ändras utifrån det som anförs ovan. Utskottet anser det motiverat att inledningsvis fastställa en åldersgräns på 18 år för läkemedelsutbyte på apotek.Utskottet påpekar dock att det i den fortsatta beredningen, när det finns mer erfarenhet av utbyte av biosimilarer som ska injiceras, är skäl att utreda hur ändamålsenlig åldersgränsen är.
När läkemedel expedieras från apotek och filialapotek ska apotekets farmaceutiska personal i enlighet med 57 § i läkemedelslagen sträva efter att med råd och handledning säkerställa att den som ska använda läkemedlet känner till hur det ska användas på ett riktigt och tryggt sätt för att läkemedelsbehandlingen med säkerhet ska lyckas. Därtill ska den som köper läkemedel informeras om priserna på läkemedelspreparat och om andra omständigheter som inverkar på valet av läkemedelspreparat. Prisrådgivningen om läkemedel som expedieras mot recept ska omfatta information om det läkemedelspreparat som vid tidpunkten för expedieringen de facto är det billigaste.
Apoteket har enligt 57 b § 2 mom. i den gällande läkemedelslagen skyldighet att i samband med utbyte av biologiska läkemedel eller biosimilarer ge läkemedelsköparen sådan rådgivning om läkemedlet och dosdispensern som avses i 57 § 3 mom. Utskottet föreslår att bestämmelsen flyttas till 57 § 3 mom., där det också finns bestämmelser om rådgivning som ska ges även i samband med vissa andra preparat.
Utskottets uppfattning är att apoteken kan genomföra utbytet av biologiska läkemedel med yrkesskicklighet och på ett säkert sätt. Apoteken expedierar redan nu alla biologiska läkemedel och biosimilarer som saluförs och som expedieras mot recept, och de ska ge kunden rådgivning i användningen av dosdispensern. En utvidgning av läkemedelsutbytet till biologiska läkemedel kan dock medföra behov av tilläggsutbildning. Dessutom ska apoteken säkerställa att de har tillräckligt med farmaceutisk personal. Med rådgivning om dosdispensern avses rådgivning i hur man använder dosdispensern för ett läkemedelspreparat. Undervisningen i injektionsteknik ska också i fortsättningen skötas av hälso- och sjukvården. I praktiken utvärderar Fimea dosdispensrar för biologiska läkemedel eller biosimilarer som en del av bedömningen av deras utbytbarhet. Dispensrarna kan anses vara likartade om de representerar samma läkemedelsform och dispenseringsmetod och skillnaderna mellan dispensrarna inte är så exceptionella att patientsäkerheten äventyras.
Utskottet anser det vara nödvändigt att statsrådet noga bevakar hur utbytet av biologiska läkemedel och biosimilarer på apotek genomförs, och vid behov vidtar åtgärder för att ändra lagstiftningen.
Vid utskottets utfrågning lyfte sakkunniga också fram synpunkter som gäller att minska läkemedelssvinnet. Ett sätt att minska läkemedelssvinnet skulle vara en möjlighet för apoteken att returnera överflödiga läkemedel till partihandeln, vilket också kunde bidra till att förbättra tillgången till läkemedel. Utskottet påpekar att det eventuella behovet av bestämmelser om detta bör utredas när bestämmelserna om läkemedelsförsörjningen ses över.
5 f §.
Utskottet föreslår att definitionerna i 1 och 2 mom. preciseras så att de gäller humanläkemedel.
57 §.
Utskottet föreslår att paragrafens 3 mom. kompletteras med en bestämmelse som flyttas från 57 b 2 mom. i den gällande lagen, och som gäller apotekets skyldighet att i samband med utbyte av biologiska läkemedel eller biosimilarer ge den rådgivning om hur läkemedlet och dosdispensern ska användas som en riktig och trygg användning av läkemedelspreparatet förutsätter.
57 b §.
Utskottet föreslår en teknisk korrigering i 2 mom. och att bestämmelsen om rådgivning i den sista meningen flyttas till 57 § 3 mom. Utskottet föreslår dessutom att utbytet av läkemedel enligt 4 mom. begränsas till myndiga personer, så att utbyte kan ske när det är fråga om biologiska läkemedel eller biosimilarer som förskrivits till den som använder läkemedlet och för vilka receptet är i kraft när den som använder läkemedlet fyller 18 år, samt till recept som utfärdas eller förnyas efter det att läkemedelsanvändaren blivit myndig.
57 c §.
Utskottet föreslår att 2 mom. ändras så att preparat som innehåller kortverkande insulin helt och hållet lämnas utanför läkemedelsutbytet på apotek. När det gäller preparat som innehåller långverkande insulin tillämpas bestämmelserna om utbyte på apotek stegvis på det sätt som föreslås i ikraftträdandebestämmelsen.
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelsen.
Utskottet föreslår att 3 mom. ändras så att det gradvisa införandet av utbytet av kortverkande insulinpreparat stryks på grund av att dessa preparat enligt 57 c § inte ska omfattas av bestämmelserna om läkemedelsutbyte. Dessutom föreslår utskottet att preparat som innehåller enoxaparinnatrium och andra småmolekylära hepariner som hör till samma läkemedelsgrupp ska omfattas av läkemedelsutbytet från och med ingången av 2024. Andra preparat omfattas, med undantag av långverkande preparat som innehåller insulin, av läkemedelsutbytet från och med den 1 oktober 2024. När det gäller preparat som innehåller insulin glargin tillämpas lagen från och med den 1 januari 2025 och i fråga om preparat som innehåller insulin degludek och andra långverkande preparat som innehåller insulin från och med den 1 oktober 2025. Referensprisgrupperna bildas från ingången av den kvartalsvisa referensprisperiod som följer på den tidpunkt från vilken lagen tillämpas, varvid inbesparingarna av läkemedelsersättningen beräknas börja.
9 §. Grund för ersättningen och den läkemedelsspecifika självrisken.
Utskottet föreslår en korrigering av en hänvisning i 2 mom. Dessutom föreslår utskottet att 2 mom. ändras så att läkemedelsersättningarna till minderåriga användare av biologiska läkemedel inte ändras.
Social- och hälsovårdsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var