Senast publicerat 16-02-2022 13:51

Punkt i protokollet PR 116/2021 rd Plenum Onsdag 13.10.2021 kl. 13.59—18.31

11.  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 14 § i lagen om stöd för anskaffning av eldrivna personbilar, stöd för anskaffning av gasdrivna lastbilar och stöd för konvertering av personbilar till gas- och etanoldrift

Regeringens propositionRP 166/2021 rd
Remissdebatt
Förste vice talman Antti Rinne
:

Ärende 11 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till kommunikationsutskottet, som ekonomiutskottet ska lämna utlåtande till. 

För remissdebatten reserveras högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Jag öppnar debatten. Minister Harakka är inte närvarande. Ledamot Mäkelä, varsågod. 

Debatt
17.43 
Jani Mäkelä ps :

Arvoisa puhemies! Sinänsä ei ole väärin tukea autokannan uudistumista Suomessa ylipäänsä, vaan se on suorastaan oikein, mutta kuitenkin hieman oudoksun tätä sähköautojen hankinnan tukea niin hankintatuen kuin autoverotuksenkin kautta. Se on mielestäni ongelmallista siinä mielessä, että siinä asetetaan jokin teknologia toisen yläpuolelle, ei toimita teknologianeutraalisti. Ja sitten taas toisaalta tässä maassa, jossa on jo valmiiksi kaikkein vanhin autokanta sivistyneessä Euroopassa, se tuki on kuitenkin taas sitten absoluuttiselta summaltaan molemmista päistä pienempi kuin verrokkimaissa, eli se ei sitä autokantaa uudista siinä aikataulussa kuin hallitus kenties toivoisi. Se tuki joka tapauksessa kohdistuu sellaisiin autoihin, joita kansan enemmistöllä ei ole varaa hankkia: koska keskimääräinen auto Suomessa oli muistini mukaan sen 3 000—4 000 euron arvoinen, niin eihän uusia sähköautoja sellaisilla rahoilla hankita. Sitten taas jos otetaan autovero pois sähköautoilta — ajatellaan vaikka 60 000 euron hintaista sähköautoa — niin jos se 60 000 euron hintainen auto maksaakin 57 000, niin ostaako sellainen henkilö, jolla olisi ollut varaa ostaa se 60 000 euron sähköauto, ennemmin sen auton sillä 57 000 eurolla? Itse en oikein siihen usko, vaan se auto kyllä tuossa tuloluokassa hankitaan, jos siihen on tarve. 

Epäilen myös sitä, että kun nyt Suomen autoverotus on ollut sitä, mitä on ollut, niin autotehtaat ja jälleenmyyjät ovat joutuneet subventoimaan Suomen automarkkinoita ainakin jollain tavalla piilotetusti eli esimerkiksi niin, että autojen lisävarusteisiin on rakennettu sellaisia paketteja, että ne on myyty Suomeen edullisemmin ja saatu sillä tavalla kauppaa aikaiseksi Suomessa. Nyt jos autovero vetäistään pois sähköautoilta, ettei siinä kävisi niin, että autotehtaat ja jälleenmyyjät siirtävät tämän subvention enemmän ja vähemmän niiden autojen ostohintaan esimerkiksi ottamalla sellaisia varusteita pois, jotka joka tapauksessa Suomessa joudutaan ostamaan? Eli puhuttaessa esimerkiksi sähköautoista lämmitykseen käytettävä ilmalämpöpumppu on varsin välttämätön varuste Suomessa. Sen hinta on suuruusluokassa noin 1 000 euroa. Jos se ei enää olekaan vakiovarusteena, niin hyvin nopeasti se auton veroetu saadaan sillä tavalla kulautettua. Eli epäilen, että tässä saattaa olla hieman vedätyksen makua ja ne kymmenet miljoonat menevät hukkaan, mitä tähän on tarkoitettu. Mutta tietysti olisi hyvä, jos ministeri olisi ollut vastaamassa tähän epäilykseeni. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till kommunikationsutskottet, som ekonomiutskottet ska lämna utlåtande till.