Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 11 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till finansutskottet.
För remissdebatten reserveras högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet.
Arvoisa rouva puhemies! Jos olin äskeisestä ilahtunut suurena suunnanmuutoksena yritysverotukseen, niin voi sanoa, että tästä olen ehkä vielä ilahtuneempi tämän sisällöllisyyden takia, koska kyseessä ovat nimenomaan sisältöä tuottavat taiteilijat, heidän edellytyksensä toimia yrittäjän kaltaisesti.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että esiintyvät taiteilijat ja ohjelmatoimistot voisivat hakeutua vapaaehtoisesti verovelvolliseksi esiintymispalkkioiden ja tilaisuuden järjestäjille luovutettavaksi tarkoitettujen esitysten myynnistä saatavien korvausten osalta. Myynnit verotettaisiin alennetulla 10 prosentin verokannalla.
Kulttuuri- ja viihdeala kokonaisuudessaan, ja esittävien taiteilijoiden toiminta osana sitä, on ammattimaistunut viime vuosina, ja liiketoimintaa harjoitetaan yhä enemmän. Se, että me luomme tämän mahdollisuuden hakeutua vapaaehtoisesti arvonlisäverovelvolliseksi, luo todellakin pohjaa toimimiselle yrittäjämäisesti. Me uskomme, että tämä tukee luovan alan kasvua ja kehittymistä ja antaa myöskin mahdollisuuden tukea muuta yrittäjyyttä, joka liittyy kulttuurialaan, kuten esimerkiksi tekniikka-, logistiikka- ja tämän tyyppisiä palveluita tarjoavaa yritystoimintaa ja sen kehittymistä.
Minä näen, että tämä esitys jatkaa hallituksen hyvää työtä luovien alojen yrittäjyyden ja kasvun hyväksi.
Arvoisa puhemies! Luovien alojen yrittäjyyden edistäminen ja vientitulojen edistäminen on varmasti meidän kaikkien toiveissa ja edistettävä asia.
On mukavaa antaa hallitukselle vaihteeksi ihan varauksetonta kiitosta, ja pidän tätä erittäin onnistuneena ja tärkeänä muutoksena sen pienen mutta kuitenkin kulttuurissamme olennaisen esiintyvien taiteilijain joukon kannalta. On ollut useiden toive ja vuosikausien työ, että päästäisiin tähän tilanteeseen, joka yksinkertaistaa menettelyitä, säästää valtavasti vaivaa ja todennäköisesti johtaa siihen, että esiintyville taiteilijoille jää enemmän tuloja toiminnastaan käyttöön.
Sen lisäksi, että luovien alojen liiketoiminnallista kehittämistä tulee tukea niin tällaisilla ratkaisuilla kuin esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriön määrätietoisilla ohjelmilla, on huomattava se rakennemuutos, joka nimenomaan esiintyvien taiteilijoiden tulonmuodostuksessa on tapahtunut. Eli kun äänitemyynti on käytännössä romahtanut, silloin suurin osa tuloista tulee itse esiintymisistä, tapahtumista ja ehkä siihen liittyvästä muusta oheismyynnistä, joka nyt tulee täysin loogisesti tähän samaan 10 prosentin alennetun arvonlisäveron kantaan, jossa viihde- ja kulttuuripalvelut muutoinkin ovat.
Kerrankin olen sitä mieltä, että hallituksen esityksessä esitetty veronmenetysarvio on todennäköisesti väärä ja on aivan mahdollista, että valtio saa enemmän verotuloja tästä muutoksesta käteen. Toki veronmenetysarviokin oli vaivaiset 10 miljoonaa euroa, mutta se, että meillä on entistä paremmin menestyvä esiintyvien taiteilijoiden, ohjelmatoimistojen ja koko musiikkibisneksen ja esiintymisbisneksen ala, tuo aivan uutta elinvoimaa suomalaiseen kulttuuriin ja elinkeinoelämään ja myöskin monipuolistaa sekä tuotannon, palveluiden että vientimme rakennetta.
On siis mukavaa vaihteeksi olla sitä mieltä, että tämän esityksen eteenpäinvieminen on kaikille yhteinen etu, ja myöskin pidämme tätä valittua linjaa onnistuneena.
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä edustaja Harakka, kehotankin, voisi useamminkin olla tyytyväinen hallituksen veropolitiikkaan, joka suuressa kuvassa on vakaata ja ennustettavaa. Siinä ei tempoilla sillä tavalla kuin joissain esityksissä näkee tehtävän. Ja tämän suuren hyvän kuvan alla voidaan hoitaa pienempiäkin asioita, kuten tämä asia esiintyvän taiteilijan osalta, mitä siis käsiteltiin verojaostossa alustavasti. Kuultiin asiantuntijoita, ja palaute oli myönteinen.
Mikä on sitten se esiintyvä taiteilija? Voisiko vaikka ministeri Orpo, sitten kun hän jää eläkkeelle ja pitää hyviä puheita, olla se esiintyvä taiteilija ja päästä arvonlisäverotuksen piiriin? En osaa ottaa kantaa. Rajaa tässä täytyy tietenkin pitää.
Tämä arvonlisäverokantahan on 10 tässä. Meillä on se 14 prosentin verokanta. Itse olen pohtinut sitä, kannattaisiko meidän yhdistää nämä verokannat 12 prosenttiin. Silloin esimerkiksi ruuan alvi voisi laskea, mikä olisi hyvä asia. Kysynkin ministeri Orpolta: oletteko pohtinut tällaisia luovia ratkaisuja?
Arvoisa puhemies! Asiantuntijat laidasta laitaan ovat sitä mieltä, että tämä on tervetullut uudistus. Tässähän esiintyvä taiteilija voi valita sen, onko liiketoiminta arvonlisäverotonta, jolloinka tietysti ostot ja hankinnat ovat arvonlisäverollisia eikä niitä voi vähentää mistään, tai sitten hän voi valita arvonlisäverovelvolliseksi hakeutumisen, jolloin saa arvonlisäverohyvityksen siitä 10 prosentin arvonlisäverosta, mitä maksaa siitä hankinnasta.
Uskon, että esiintyvät taiteilijat eivät hanki sellaisia omaisuuseriä, joista arvonlisäveron hyväksikäyttö voisi tulla, jotka eivät liity siihen heidän varsinaiseen toimintaansa. Mutta alussa saattaa olla kyllä värikkäämpiäkin vaiheita tässä asiassa, ja sen takia on hyvä olla kuulolla alussa.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till finansutskottet.