Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 6 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till lagutskottet.
För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Minister Meri, varsågod.
Kiitos, arvoisa herra puhemies! Käsiteltävänä on rikosuhrimaksusta annetun lain muuttamista koskeva hallituksen esitys. Esityksellä korotettaisiin rikoksentekijän maksettavaksi määrättäviä rikosuhrimaksuja 50 prosenttia. Vankeusuhkaiseen rikokseen syyllistyneelle henkilölle määrättävä 40 euron rikosuhrimaksu nousisi 60 euroon ja nykyinen 80 euron maksu 120 euroon. Yhteisösakkoon tuomittavan oikeushenkilön rikosuhrimaksu nousisi 800 eurosta 1 200 euroon. Maksujen korotus toisi arviolta 1,9 miljoonan euron lisäyksen nykyiseen noin neljän miljoonan euron vuotuiseen rikosuhrimaksujen tuottokertymään, joka kohdennetaan täysimääräisesti uhrien tukipalveluihin.
Tukipalveluiden rahoitustarvetta lisää se, että tukipalveluja tarvitsevien ja käyttävien uhrien määrä yhteiskunnassa on kasvanut. Hallituksen esityksen keskeisenä tavoitteena on turvata rikoksen uhreille tarpeellisten tukipalveluiden saatavuutta siten, että rikoksentekijän osuutta tukipalveluiden rahoituksessa vahvistetaan. Kyse on rikollisuudesta aiheutuvien haittojen ja kustannusten oikeudenmukaisesta jakamisesta yhteiskunnassa.
Oikeusministeriön valtionavustusmomentilta ja rikosuhrimaksujen tuotolla rahoitettavien Rikosuhripäivystyksen ja esimerkiksi Nollalinjan asiakasmäärät ovat kasvaneet rikosuhrimaksun käyttöönoton jälkeen. Samalla ovat kasvaneet tukipalveluiden tuottamisen kustannukset. Riittävän rahoituksen puuttuessa riskinä on palveluiden supistaminen ja se, että uhri joutuu tukipalvelun saamiseksi yhä enenevässä määrin jonottamaan.
Rikosuhrimaksu on ollut käytössä kahdeksan vuotta, eikä maksuja ole kertaakaan korotettu. Ehdotuksella vastataan myös rahan arvon muutoksen aiheuttamiin korotustarpeisiin. Lisäksi varaudutaan EU-velvoitteissa tapahtuneeseen kehitykseen, joka vaikuttaa tukipalveluilta vaadittavaan vähimmäistasoon.
Ehdotus pohjautuu hallitusohjelman kirjaukseen selvittää mahdollisuudet korottaa rikosuhrimaksuja. Hallitusohjelmassa on sitouduttu myös laatimaan uhripoliittinen toimenpideohjelma, jonka yhtenä tavoitteena on turvata uhrien tukipalveluiden rahoitus. Rikosuhrimaksujen korotusmahdollisuuksia koskeva arviomuistio julkaistiin oikeusministeriössä kesäkuussa 2024. Uhripoliittista toimenpideohjelmaa valmistellaan parhaillaan oikeusministeriön johdolla.
Kiitoksia. — Edustaja Rintamäki, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen tarkoituksena on korottaa rikosuhrimaksun rahamääriä peräti 50 prosenttia. Lisäksi maksun oikeasuhtaisuuden turvaamista koskeva säännös laajennettaisiin koskemaan oikeushenkilöä.
Rikosuhrimaksujen korottamisen tavoitteena on turvata rikoksen uhreille tarpeellisten tukipalvelujen saatavuutta sekä edistää rikollisuudesta aiheutuvien haittojen ja kustannusten oikeudenmukaista jakamista. Samalla vastataan rahan arvon muutosten aiheuttamiin rikosuhrimaksujen korotustarpeisiin — nythän maksut ovat pysyneet ennallaan viimeiset kahdeksan vuotta.
Esityksen pihvinä on käytännössä se, että rikoksentekijät ottavat suuremman vastuun uhriensa tukipalveluiden rahoittamisesta. Tämähän on ihan tavan kansalaisen oikeustajun mukainen suunta: joka aiheuttaa, se maksaa. Rikosuhrimaksuilla tuetaan esimerkiksi Rikun ja Nollalinjan kaltaisia toimijoita. Rikosten uhrien tukipalveluita siis rahoitetaan jatkossa entistä paremmin. Näiden palveluiden asiakasmäärät ovatkin olleet roimassa kasvussa viime vuosina, ja niille on selkeästi tarvetta ja kysyntää yhteiskunnassamme.
Arvoisa puhemies! Meille perussuomalaisille on selvää, että uhrin asema on tärkeä. Vasemmistolaista politiikkaa vuosikausia seuranneena voin todeta, että rikoksentekijän eli epäillyn asemaa on korostettu jatkuvasti. Rikoksentekijä nähdään monta kertaa itsekin jonkinlaisena ympäröivien olosuhteiden uhrina, ikään kuin hänellä ei olisi itsellään mitään vastuuta tekemisistään. Syy on aina jossain muualla. Istuva hallitus näkee asiat kuitenkin toisin, ja me turvaamme nyt tarpeellista rahoitusta rikosuhripalveluille, koska välitämme oikeasti rikoksen uhreiksi joutuneista. Nyt on uhrien oikeuksien vuoro. Kiitos jälleen, oikeusministeri Leena Meri. — Kiitos.
Kiitoksia. — Lakivaliokunnan puheenjohtaja, edustaja Eerola, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Myös minä kiitän oikeusministeri Merta tästä esityksestä, jota on alettu jo ennakolta lakivaliokunnassa käsittelemään, aivan kuten tuota edellistäkin asiaa.
Suomessa rikoksen uhrilla on oikeus saada tukea, mutta tällä hetkellä uhrien tukipalveluiden rahoittaminen on ollut osittain riippuvaista valtion budjetista, ja sitten samalla rikolliset ovat osallistuneet tähän rahoitukseen aivan liian vähän.
No nyt tällä lakimuutoksella, mikä ollaan tekemässä, rikolliset alkavat maksamaan enemmän näistä uhrien tukipalveluista — ministeri Meri tuossa niitä summia äsken kertasi. Tämä on mielestäni erittäin oikeudenmukaista. Ei ole kohtuullista, että veronmaksajat kantavat yksin rikosten aiheuttamat kustannukset. Tämä rikosuhrimaksu ei ole mikään lisärangaistus vaan looginen jatkumo sille, että rikollisuuden kustannukset kohdistuvat myös näihin tekijöihin itseensä. Tämä maksujen korotus on sitä paitsi mielestäni aika maltillinen ja perusteltukin, ja se varmistaa, että nämä tukipalvelut voivat jatkua ja kehittyä tulevaisuudessa ja rikoksen uhria ei jätetä yksin. Tämä on askel kohti oikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa.
Sitten keräsin tähän vielä pointseja — jollain on aina kolme pointsia, mutta itselläni on neljä pointsia siitä, minkä tähden tämä on erinomaisen hyvä: Eli rikolliset kantavat enemmän vastuuta näistä rikoksistaan. Sitten toisekseen, veronmaksajien taakkaa kevennetään. Kolmannekseen, uhrien tukipalvelut saavat varmemman rahoituksen. Ja sitten neljäs ja tärkein, viesti rikollisuutta vastaan kovenee.
Kiitoksia. — Edustaja Rostila, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Samoilla linjoilla aiemmin kuultujen puhujien kanssa: tästä on helppo kiittää hallitusta ja oikeusministeriä. Rikosuhrimaksua ei ollut tosiaan korotettu oikeastaan koko sen voimassaoloaikana, ja itsekin sen muistan, että käytännön asianajotointa harjoittaessani aika pieniksi ne summat sitten loppuvaiheessa tässä ehtivät jo jäämään, vähän näennäisiksi. Tämä on tarpeellinen uudistus. Tällä pystytään rahoittamaan ja turvaamaan siten muun muassa Rikosuhripäivystyksen toiminta, ja tämä on linjassa hallituksen yleisen kriminaalipoliittisen linjan kanssa, elikkä korostetaan uhrin asemaa. — Kiitos.
Kiitoksia. — Edustaja Lehtinen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Kiitos myöskin minun puolestani ministeri Merelle tästä erinomaisesta laista.
Aikanaan kun tämä kahdeksan vuotta sitten tuli, niin myöskin itse rupesin lisäämään sakkojen päälle näitä rikosuhrimaksuja ja mietin, mikä mahtaa olla asiakkaiden vastaanotto, mutta enpä juuri napinaa ole kohdannut siitä, että he joutuvat maksamaan sakon lisäksi rikosuhrimaksun. Se on ymmärrettävä lisä sakon päälle, koska sen käyttötarkoitus on, että se menee näitten uhrien auttamiseen, ja se on kaikille hyväksyttävä tarkoitusperä. Tämän lain tarkoitus oli tehdä nimenomaan linjakorotus tähän ja korjata sitä tasoa, joka tässä kahdeksan vuoden aikana on jäänyt vähän muusta kulukehityksestä perään, ja siinä mielessä tämä korotuksen määräkin on ihan ymmärrettävä ja hyvä.
Muutama asia, mitkä tässä oman soveltamisen kautta ovat tulleet esiin tämän kahdeksan vuoden aikana:
Yksi on se, että joiltakin osin... ja uskon, että myöskin perussuomalaiset ehkä haluaisivat jopa kiristääkin tätä lainsäädäntöä jo nykyisestään.
Ja yhtenä haluan nostaa tämän alaikäisten vapautuksen siitä, että he eivät joudu tätä rikosuhrimaksua maksamaan. Siihen toki aikanaan on ollut hyvät perusteet. Tämän lain tämänkertainen tarkoitus ei ole sisältöä tarkastella, mutta tulevaisuuteen kun mennään, niin jos tämä yhteiskunnallinen kehitys on samanlaista kuin nytkin, elikkä että väkivaltarikokset raaistuvat ja niitä tehdään nuorisojengeissä, niin pitäisin vähintään kohtuullisena sitä, että myöskin jossain vaiheessa tarkasteltaisiin sen sisältöä, että olisivatko myöskin alle 18-vuotiaat sitten velvollisia maksamaan osuutensa rikosten uhreille aiheutuneista haitoista. Niin kuin tässä just edellisen lain osalta todettiin, niin nöyryyttämisestä ja muusta tulee merkittäviä psykososiaalisia haittoja, joiden korjaaminen sitten vaatii pitkiä hoitojaksoja ja jotka aiheuttavat jopa pysyvää työkyvyttömyyttä. Eli näiltä osin tulevaisuudessa on hyvä tarkastella sitten ehkä tätä sisältöäkin jossakin vaiheessa, mutta kokonaisuutena erinomaisen hyvä lakiesitys.
Kiitoksia. — Edustaja Savio, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Hallitus tosiaan ehdottaa rikosuhrimaksuja korotettavaksi 50 prosentilla, ja tämä ehdotus on erittäin kannatettava. Se on samalla osoitus siitä, että hallitus asettaa rikoksen uhrin oikeusturvan ensisijalle. Tämä on ollut perussuomalaisten linja jo vuosikausien ajan, ja siksikin tässä salissa esitettyihin lukuisiin kiitoksiin on myös minun erittäin helppoa yhtyä.
Arvoisa puhemies! Oikeusministeri Meri mainitsi myös tämän oikeusministeriössä valmisteltavana olevan uhripoliittisen toimenpideohjelman. Sen tavoitteena on siis yleisemmälläkin tasolla turvata rikosten uhrien tukipalveluiden rahoitus ja parantaa uhrien asemaa rikosoikeudellisissa menettelyissä. Kiitän oikeusministeriä tästä toimenpideohjelmasta, joka on siis valmisteltavana.
Arvoisa puhemies! Täällä käytiin läpi jo aiemmin, että nämä rikosuhrimaksut ovat pysyneet ennallaan jo noin kahdeksan vuotta ja nyt on korkea aika korottaa niitä. On täysin oikeudenmukaista, että rikoksen tekijät kantavat nykyistä suuremman vastuun rikoksen uhrien tukipalveluista. Näille palveluille on ollut selvästi enemmän kysyntää viime vuosina. On täysin oikein, että rikoksen uhrien asemaa parannetaan ja rikosten tekijöiden vastuuta teoistaan kasvatetaan. Se on ollut tämän hallituksen yleinen linja.
Arvoisa puhemies! Kiitänkin hallitusta ja erityisesti oikeusministeri Merta tästä erittäin hyvästä ja oikeudenmukaisesta lakiesityksestä.
Kiitoksia. — Haluaako ministeri Meri kommentoida esitettyjä puheenvuoroja? [Leena Meri: Voisin ihan lyhyesti!] — Olkaa hyvä, kaksi minuuttia.
Kiitos oikein hyvistä puheenvuoroista. Ihan muutama kommentti.
Katsoin tuossa, että oikeusministeriössä on pohdittu sitä 15—17-vuotiaiden osalta, kun on selvitetty sitä, kuinka paljon 15—17-vuotiailla on ulosotossa maksuja. Niistä on ollut merkittävä määrä sakkoja, eli sitten siinä on tietysti, että halutaanko sinne kerryttää lisää niitä, mutta kyllä tätäkin tulee miettiä. Sitten taas voidaan joskus miettiä, mikä se vanhempien vastuu siitä sitten ehkä olisi. Toki se rikos on hänen itsensä tekemä, mutta kyllä tämä on ihan selvittämisen arvoinen asia. Muutenhan se jää niin, ettei sitä sitten makseta lainkaan.
Tuossa edustaja ja lakivaliokunnan puheenjohtaja Eerolalla oli mainiot nämä neljä pointsia, että rikollisen vastuu kasvaa ja veronmaksajan kohtuullistuu, uhripalvelut turvataan ja viesti kovenee rikollisille, että sinä osallistut enemmän ja vastuita syntyy. Ja tämä on hienoa, että meillä on tämä uhri tässä keskiössä. Hyvin paljon menneinä vuosina on puhuttu aina siitä, ja tietysti täytyy olla vastaajan oikeusturva ja tietysti muut, syyttömyysolettamat ja muuta, mutta kun se uhri on jäänyt unohduksiin. Tämä on tärkeätä, että me keskustellaan uhrin oikeuksista. — Kiitos.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till lagutskottet.