Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 9 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till kulturutskottet.
För remissdebatten reserveras högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet.
Debatt. — Minister Andersson, varsågod.
Arvoisa puhemies! Valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä annettu laki sisältää säännöksen oppijanumerosta ja oppijanumerorekisteristä. Oppijanumero on yksilöllinen tunniste, joka ei sisällä henkilötunnuksesta poiketen henkilöön liittyviä muita tietoja eikä sitä voi hyödyntää muussa tarkoituksessa kuin henkilön yksilöinnissä opetushallinnossa. Oppijanumeron myöntäjänä toimii Opetushallitus. Oppijanumero on mahdollista antaa voimassa olevan sääntelyn mukaan silloin, kun jostain henkilöstä tallennetaan tietoja valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekisteristä annetun lain mukaiseen rekisteriin tai tietovarantoon.
Tämän hallituksen esityksen tavoitteena on mahdollistaa oppijanumeron käyttö opetushallinnossa henkilöä yksilöivänä yleistunnisteena. Tämän vuoksi ehdotetaan, että oppijanumeroa koskevaa sääntelyä muutettaisiin siten, että Opetushallitus voisi antaa oppijanumeron myös muuta säädettyä käyttötarkoitusta kuin tietojen tallentamista varten. Esityksessä ehdotetaan, että oppijanumeroa voitaisiin käyttää henkilön yksilöintiin toteutettaessa varhaiskasvatukseen, opetukseen ja koulutukseen liittyviä lakisääteisiä tehtäviä sekä Opetushallituksesta annetussa laissa tarkoitettuja tehtäviä. Muutos mahdollistaisi oppijanumeron antamisen oppilaiden ja opiskelijoiden lisäksi myös muille opetushallinnossa toimiville henkilöille ja mahdollistaisi siten sen käytön henkilöä yksilöivänä tunnisteena koko opetushallinnossa. Ehdotettu muutos parantaisi tietosuojaa, kun henkilön yksilöiminen ei edellyttäisi henkilötunnuksen käyttöä.
Oppijanumerorekisteriin ehdotetaan säädettävän rekisterinpitäjälle mahdollisuus tallentaa henkilön yksilöintitietojen lisäksi henkilön yhteystiedot rekisterinpitäjän lakisääteisen ilmoittamisvelvollisuuden toteuttamisen turvaamiseksi.
Esityksessä ehdotetaan säädettävän myös Helsingin eurooppalaiselle koululle velvoite tallentaa oppilaan ja opiskelijan opinnoista valtakunnalliseen opetuksen ja koulutuksen tietovarantoon perusopetusta ja lukiokoulutusta vastaavat tiedot.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan, että valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä annettuun lakiin tehtäisiin teknisluonteisia täsmennyksiä. Laista poistettaisiin tietojen sähköistä luovuttamistapaa koskeva sääntely, josta on säädetty julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetussa laissa, ja vastaavasti ehdotetaan säädettävän perusopetuslain, ammatillisesta koulutuksesta annetun lain ja lukiolain sähköistä luovuttamistapaa koskevien säännösten kumoamisesta.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan tammikuun ensimmäisenä päivänä 2022.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till kulturutskottet.