Herra puhemies! Äsken oli hieno, historiallinen päätös oppivelvollisuuden laajentamisesta, josta iloitsin hyvin paljon, ja näen sen historiallisen merkityksen. Myös nyt on sinänsä myönteinen asia, joskin hieman toisentyyppinen, joka ehkä kertoo myös osaltaan tulevaisuuden haasteista. Tämä on siis verolaki, ja esittelen tämän verojaoston puheenjohtajana.
Tässä tehdään yhteisö verovelvolliseksi Suomessa, jos sen tosiasiallinen johtopaikka on Suomessa, eli tässä estetään verovälttelyä. Tyyppiesimerkki on se, että tämä ehkäisee sitä, että ei mentäisi ja laitettaisi vaikkapa niitä pöytälaatikkofirmoja Viroon ja sitä kautta sitten välteltäisi verotusta täällä kotimaassa. Osa asiantuntijoista on pitänyt tätä erittäin myönteisenä, osa on esittänyt kritiikkiä.
Yleisesti ottaen tällä paikataan verotuksen aukkoja. Tämä on hyvä väline verovalvontaan. Tämä torjuu harmaata taloutta ja kaiken kaikkiaan estää keinotekoisia järjestelyjä veron välttämiseksi. Nämä ovat puoltavat elementit, ja täytyy jo sanoa, että valiokunta nimenomaisesti painottaa näitä, yhtyy näihin näkemyksiin.
Sitten jotkut asiantuntijat ovat esittäneet tästä kritiikkiä. Se on lähtenyt siitä, että on nähty, ettei olisi selkeää tarvetta tai että ei olisi merkittäviä verotuottovaikutuksia tai että tämä haittaisi ennakoitavuutta, tai tämänkaltaisia seikkoja. Mutta kyllä tässä valiokunta yhtyy voimakkaasti tämän lain perusteluihin ja siihen tarpeeseen, miksi tämä on, ja valiokuntamme mietinnössä pidämme tätä lakiesitystä erittäin tarpeellisena ja myönteisenä.
Tässä mietintötekstissä on käyty läpi muutamia kohtia. Yksi niistä koskee esimerkiksi tätä ulkomaisten rahastojen niin sanottua määräaikaista siirtymäsäännöstä, ja kysymys on siitä, että osa katsoi, että nyt pitäisi todeta tässä laissa, ettei tänne Suomeen muodostu tosiasiallista johtopaikkaa, jos ulkomaista rahastoa hallinnoi täällä meillä suomalainen palveluntarjoaja. Valiokunta katsoo tässä, että kahden vuoden siirtymäajan kuluessa asiaa täytyy vähän selkeyttää ja samaan aikaan myös arvioida tämän poikkeaman merkitystä, ja arvio pitää tehdä sekä verotulopohjan turvaamisen kannalta että tehokkuuden kannalta. Tähän liittyy tämä vastalauseen lausumaesitys, ja siksi tämän tässä erikseen mainitsin.
Kaiken kaikkiaan korostamme tämän lain seurantaa ja Verohallinnon ohjeistuksen kattavuutta.