Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 4 på dagordningen presenteras för andra behandling. Innehållet har godkänts i första behandlingen och lagförslaget kan nu antas eller förkastas.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä on kysymys Euroopan unionin Europolia koskevaa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta täydentävien kansallisten säännösten antamisesta. EU-asetus on tällä hetkellä voimassa sellaisenaan, eikä sitä saa selittää tai täsmentää kansallisella sääntelyllä. EU:n jäsenvaltiolla on jo tälläkin hetkellä mahdollisuus sallia toimivaltaisten viranomaisten ja Europolin väliset suorat yhteydet, ja näin kuuluu ollakin.
Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan, että Suomessa tällaiset suorat yhteydet sallitaan. Saadun selvityksen mukaan tämä on mahdollista Suomessa jo nykyisinkin ja menettely on osoittautunut toimivaksi. Mitään ei siis toiminnallisesti tarvitse muuttaa.
Valiokunnassa todettiin, että Europolin rahoitus on jo aikaisemmin siirretty kansallisesta rahoituksesta Euroopan unionin budjettiin, joten lakiehdotuksella ei ole merkittäviä taloudellisia vaikutuksia. Myös vaikutus viranomaisten toimintaan on saadun selvityksen mukaan vähäinen. Keskusrikospoliisi toimii jatkossakin Europolin kansallisena yksikkönä ja tietosuojavaltuutettu kansallisena valvontaviranomaisena.
Vaikka muutokset toimintaan ynnä muuhun ovat vähäisiä, pidän esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.
Arvoisa herra puhemies! Tämä esitys on käsitelty yksimielisesti, ja omastakin mielestäni se on tarpeellinen. Mutta haluan vain kiinnittää tässä yhteydessä huomion Europolin tulevaisuuteen. Kun tiedetään ne uhkakuvat, joita meillä turvallisuudessa koko Euroopan alueella on esimerkiksi terrorismin suhteen, niin on todella tärkeää, että Europol on jatkossakin toimintakykyinen, sillä varsinkin pienen valtion, niin kuin Suomen, kannalta on hyvin tärkeää, että me saamme tietoa ja voimme jakaa tietoa. Tässä suhteessa huolena on ollut hiukan se, että suuret jäsenvaltiot eivät ole olleet aivan yhtä innokkaita tätä tietoa jakamaan, ja nyt erityinen huolenaihe tulee olemaan Ison-Britannian eroaminen Euroopan unionista. On edelleenkin epäselvää, millä tavoin jatkossa brittien yhteistyö turvallisuuskysymyksissä järjestetään. On erittäin toivottavaa, että he jatkossakin tekevät hyvin tiivistä yhteistyötä nimenomaan Europolin kanssa.
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin tulevaisuudesta käydään hyvin aktiivista keskustelua, ja varmasti EU on monella tavalla tienhaarassa. Mutta kyllähän se sillä tavalla on, että näiden lainvalvontaviranomaisten, poliisin ja muitten rikostorjuntaviranomaisten, yhteistyö on varmasti sitä järkevää ja tarpeellista unionin yhteistyötä, sitä, että todella kova rikollisuus, rajat ylittävä rikollisuus, vastenmieliset asiat, huumeet, ihmiskauppa, vakavat talousrikokset, saataisiin kitkettyä, ja järkevät ehdotukset tällä sektorilla ovat todella kannatettavia. Hyvä, että ollaan saatu tämä hanke eteenpäin täällä Suomessakin.
Tietysti täytyy toivoa, että aina nämä yhteistyöhankkeet, myös täällä sisäisen turvallisuuden ja poliisin rikostorjunnan alalla, olisivat sellaisia konkreettisia ja järkeviä hankkeita. Nythän on myös tämä eurooppalainen syyttäjävirasto, EPPO, ollut käsittelyssä meidän valiokunnissa, ja sen osalta tietysti vähän on epäilyä siitä, tuoko se mitään uutta vai onko se pelkkää byrokratiaa. Byrokratiaa ei kannata tuoda, mutta järkevää, sisäisen turvallisuuden yhteistyötä lisää vain. Se on varmasti sellainen, mihin EU:n kannattaa keskittyä.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen godkände lagförslaget i proposition RP 4/2017 rd utifrån beslutet i första behandlingen. Andra behandlingen av lagförslaget avslutades. Ärendet slutbehandlat.