Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että tässä on tämä 45 minuutin raja, koska olen esittelemässä teille lakialoitteen, jonka on allekirjoittanut 114 kansanedustajaa, ja oletan, että tästä syntyy vilkas keskustelu — vaikka kun katsahdan tähän saliin, niin havaitsen, että meitä on alle puolen tusinaa kansanedustajaa täällä paikalla. Luultavasti te kaikki olette allekirjoittaneet tämän lakialoitteen. Tässä on siis eduskunnan enemmistö takana.
Mikä on aihe? Kysymys on tästä suomalaisia kiukuttavasta, läpeensä kiukuttavasta, ongelmasta läpi puoluerajojen. Täällä siis hallituspuolueista, oppositiopuolueista — kaikista puolueista — on allekirjoittaneita tässä lakialoitteessa, joka koskee pysäköinninvalvontaa. Täällä puhuttiin autoilusta tänään erittäin perusteellisesti ja pohdittiin niitä ongelmia, mitä liittyy bensaan, bensaverotukseen ja autoilun kustannuksiin, mutta ehkä vielä suurempi ja kivuliaampi asia on se, että tästä pysäköintivalvonnasta on tullut rahastuksen kohde. Kansalaiset kokevat tämän rahastuksen kohteena ja liian monta kertaa kokevat täydellistä oikeudettomuutta tilanteissa, joissa kohtuuttomuusharkinta puuttuu ja välillä aivan väärin perustein annetaan pysäköintivirhemaksuja, kun siinä tehdään rahastusta, bisnestä, kun se sakko, joka siinä maksetaan, itse asiassa on sen firman tuloa. Se mitoitetaan jopa niin, että pysäköinninvalvojille on asetettu 20 virhemaksun tavoitteet per päivä. Eli heidän tehtävänsä on metsästää, löytää väen väkisin, pysäköintivirheitä tehneitä ihmisiä ja saada sitten siitä tuloutettua sinne firmalleen. Ja pahintahan tässä on vielä kaiken lisäksi se, että useissa tapauksissa valitettavasti on tilanne se, että ne perintäfirmat, jotka ovat siinä päällä, ovat saman omistajan hallussa. Pitkillä litanioilla, etunimillä toimien, painostetaan kansalaisilta pieniä virhemaksuja, 60:tä euroa ja niin edelleen. Kun viivästysmaksuja ja muuta tulee, niitä saattaa kertyä mielettömiä summia. Ihmiset yrittävät peräänkuuluttaa oikeuksiaan mutta eivät niitä saa ja sitten tyytyvät, että okei, maksetaan se maksu, ja bisnes pyörii.
Tässä oli joitain kansanedustajia, jotka allekirjoittivat sen aloitteen pelkästään sen vuoksi, että he ovat pysäköineet autonsa omalle paikalleen, siis omalle paikalleen, josta he maksavat taloyhtiöille tai jollekin maksun. Okei, saattoi olla, että heillä merkintä ei ollut kunnossa osoittamaan, että se oli nyt minun oma paikkani, mutta ei auta jälkikäteen osoittaa pysäköintifirmalle, että minä muuten maksan tästä paikasta koko ajan, se on minun paikkani, että millä sinä otat oikeuden lähteä valvomaan sitä ja sakotat minua. Sitten on pitkä prosessi, ja ajatellaan, että okei, maksan sen sakon. Ja nyt sitten kyseiset kansanedustajat allekirjoittivat tämän aloitteen saadakseen tähän järjestystä, järkeä tähän järjestelmään.
Tämä on siis äärimmäisen ärsyttävä tilanne, ja tässä on ongelmaksi koettu nyt juuri se, kuinka oikeusvaltioperiaate Suomessa toimii, ja tuntuu, että tässä lohkossa se ei toimi. Miksi? Siksi, että Suomessa ei ole lainsäädäntöä tässä. Tätä yksityistä pysäköinninvalvontaa ei säädellä lainsäädännöllä, vaan siinä on korkeimman oikeuden päätös. Ja sitä korkeimman oikeuden päätöstä sovelletaan nyt sitten niin, että pysäköidessäsi auton johonkin sinä olet ikään kuin sopimussuhteessa siihen tahoon, joka omistaa sen parkkipaikan. Ikään kuin olisin tekemässä sopimuksia, ja minun täytyisi tutustua siihen useimmiten erittäin huonosti merkittyyn tauluun tai paikkaan, että millä ehdoilla siinä voi olla. Voin kertoa oman tapaukseni tässä vielä virkistääkseni tätä ongelmaa.
Minä pysäköin Kallion virastotalon pihaan ja juoksin kysymään virastotalon vahtimestarilta, onko virastotalon neuvotteluihin osallistuvien ihmisten maksettava tuo parkkimaksu. Pitää maksaa. Juoksin paikalle, maksoin kuusi euroa puolestatoista tunnista. Menin kokoukseen, kokous kesti tunnin. Tulin takaisin, ja minulla oli sakko, minulla oli virhemaksu. Sattumalta tämä ParkkiPaten edustaja oli siinä paikan päällä tekemässä tätä lappua, ja juoksin hänen luokseen. ”Miten tämä on mahdollista, kun minä olen kuusi euroa maksanut? Sinä näit sen lapun.” ”Kyllä minä näin, mutta te olette kiinnittänyt sen tuulilasiin.” Klurps, aha. Se pitäisi panna kuulemma kojelaudalle eikä tuulilasiin kiinni. Minä sanoin, että jos minulla olisi ollut urheiluauto, niin tuulihan olisi vienyt sen. ”Teillä ei todistettavasti ole urheiluautoa.” ”Ei, minulla ei ole urheiluautoa.” Eli olin maksanut sen paikan käytöstä, olin vain kiinnittänyt sen sillä tavalla ikään kuin niiden ehtojen vastaisesti, mitkä hän jossakin on määrittänyt, ja minä sain sen sakon.
Eli tästä tuntuu täydellisesti kohtuuttomuusharkinta puuttuvan. Ja sen takia tässä lakiesityksessä nyt esitetään sitä, että tehdään yksityistä pysäköintivalvontaa koskeva laki, joka sisältää myöskin tämän kohtuusharkinnan mahdollisuuden ja sen, että jos ihminen voi osoittaa sen, että tämä pysäköintimaksu on aidosti maksettu, vaikka jälkikäteen, niin se voidaan perua. Eli tässä täytyy olla lähtökohtaisesti niin, että oikein maksettu pysäköintimaksu — riippumatta siitä, että se tekninen pieni yksityiskohta ei olisi juuri toiminut niiden ehtojen mukaisesti kuin joku haluaa määrittää — riittää siihen, että se perusvelvoite on tehty.
Tämä malli, joka tässä lakialoitteessa on, tulee Ruotsin lainsäädännöstä pysäköinninvalvonnan osalta, joka on vuodelta 1984 Ruotsissa hyväksytty, ja on toimiva järjestelmä siellä. Otetaan se nyt sitten, kuinka monta vuotta, 40 vuotta myöhemmin, Suomessa käyttöön, jos vain saadaan, että vihdoin ja viimein tässä kohtaa tulisi tämmöinen oikeusturva toteutumaan pysäköinninvalvonnan osalta.
Kiitos allekirjoittaneille. Ja minä olen ymmärtänyt, että kun nähtiin tämä vaiva, että yli sata kansanedustajaa kerättiin, niin ideana on sitten se, että sitä käsiteltäisiin lakivaliokunnassa samalla tarmolla kuin hallituksen esityksiä. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Edustaja Peltonen.