Senast publicerat 10-06-2022 14:54

Punkt i protokollet PR 36/2022 rd Plenum Tisdag 5.4.2022 kl. 14.01—16.44

10. Regeringens proposition till riksdagen om godkännande och sättande i kraft av avtalet med Förenta nationernas barnfond om statusen för Förenta nationernas barnfonds kontor

Regeringens propositionRP 20/2022 rd
Utskottets betänkandeUtUB 4/2022 rd
Första behandlingen
Förste vice talman Antti Rinne
:

Ärende 10 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger utrikesutskottets betänkande UtUB 4/2022 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslaget. — Jag öppnar debatten. Ledamot Hopsu, varsågod. 

Debatt
16.41 
Inka Hopsu vihr :

Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Suomen hallituksen ja Yhdistyneiden kansakuntien yhteisen sopimuksen lastenrahaston Unicefin oppimisen innovaatiokeskuksen ja innovatiivisen rahoituksen keskuksen sijoittumisesta Suomeen.  

Kokemusta YK-toimistosta Suomessa on syntynyt jo YK:n hankepalveluiden UNOPSin toimistosta, samoin YK:n teknologiainnovaatioiden UNTILin laboratorion, uudelta nimeltään UN Global Pulse, toiminnasta Suomessa ja UNU-WIDER toiminnan sijoittumisesta tänne.  

Oppimisen innovaatiokeskus pyrkii kehittämään uusia digitaalisia oppimisratkaisuja ja laajentamaan näiden käyttöä Unicefin ohjelmamaissa. Keskus tukee tätä tukevaa tutkimus- ja innovaatioyhteistyötä yliopistojen, tutkimuslaitosten ja yritysten kanssa sekä muiden YK-toimijoiden kanssa.  

Innovatiivisen rahoituksen keskus pyrkii puolestaan löytämään uusia rahoitusmalleja ja hyödyntämään finanssiteknologioita Unicefin toiminnan tukena. Pyrkimyksenä on parantaa Unicefin kykyä vaikuttaa rahoitusmarkkinoihin lapsen oikeuksien edistämiseksi sekä kerätä varoja järjestön toiminnan laajentamiseksi. 

Vuonna 2018 ulkoministeriö julkaisi Ritva Reinikan johdolla tehdyn raportin Stepping Up Finland’s Global Role in Education, joka selvitti ja suositti suomalaisen opetussektorin osaamisen hyödyntämistä kehitysyhteistyössä ja maailmanlaajuisen oppimiskriisin ratkaisemisessa, koulutuksen laadun ja koulutuksen saatavuuden vahvistamisessa. Selvitys suositti, että Suomen tulisi aktiivisesti hakeutua mukaan kansainvälisiin yhteistyöverkostoihin. Myös rahoitusta koulutussektorille olisi selvityksen mukaan kasvatettava. Koulutuksesta olisi selvityksen mukaan syytä muodostaa oma kehityspoliittinen kokonaisuutensa. Opetusalan osaajille pitäisi luoda väyliä osallistua kehitysyhteistyöhön ja saada kokemusta kehittyvistä maista.  

Näihin kaikkiin toimiin on nyt ryhdytty, ja koulutuksesta on kehityspoliittisessa selonteossa määritelty oma temaattinen painopisteensä. Unicefin osaamisen innovaatiotoimiston saaminen Suomeen vahvistaa verkostojamme ja jatkaa tämän kehityspoliittisen painopisteen vahvistamista. Tämä kehitys on myönteistä myös koulutusvientiyrityksillemme. Suomella on vahva maine koulutuksen kärkimaana. Oppimistuloksemme ovat olleet korkeita, opettajamme maailman huippua. Tästä on pidettävä jatkossakin kiinni. 

Riksdagen avslutade den allmänna debatten. 

Riksdagen godkände innehållet i lagförslaget i proposition RP 20/2022 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslaget avslutades.