Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ledamot Kivelä.
Arvoisa puhemies! Koronaepidemia on mullistanut meidän kaikkien elämän lyhyessä ajassa, ja tilanne on monella tapaa kuormittava ja stressaava hyvin suurelle joukolle ihmisiä. Minä haluaisin nyt kiittää kaikkia, jotka tässä tilanteessa jaksavat ja venyvät normaalia enemmän, jotta tästä selvitään.
Olen ollut huolissani perheiden jaksamisesta, kun arki on mennyt kokonaan uusiksi. Koululaisten etäopiskelu ja mahdollisesti samanaikainen päiväkoti-ikäisten lasten kotihoito ja arjen pyörittäminen vaativat paljon lisävoimia paitsi opettajilta myös vanhemmilta. Moni vanhempi onkin nyt valtavan paineen alla kannatellessaan perheen hyvinvointia. Perheen toimeentulosta huolehtimisen lisäksi on järjestettävä etäoppiminen ja päiväajan hoito kotona. Ajattelen, että tässä tilanteessa on tärkeä miettiä, miten ennaltaehkäisevästi voidaan tukea perheitä, kaikkia perheitä. Haluaisin kysyä hallitukselta: miten perheiden jaksamista voidaan tukea tässä tilanteessa?
Arvoisa puhemies! On hyvin tiedossa, että tämä on erittäin raskas ajanjakso myös suomalaisille perheille, ja olen moneen otteeseen myös kiittänyt koko hallituksen puolesta vanhempia jaksamisesta ja joustamisesta tässä tilanteessa. Se, mikä perheissä on myös tärkeää muistaa, on se, että vaikka eletään poikkeusoloissa, poikkeuksellisessa tilanteessa, niin apua saa ja pitää edelleen pyytää. Apua on myöskin edelleen saatavilla, niin koulujen oppilas- ja opiskelijahuollon kautta kuin esimerkiksi kuntien perhetyön kautta. Ja on äärimmäisen tärkeätä, että perheet myöskin tietävät, että nämä palvelut ovat käytettävissä ja hyödynnettävissä. Samaten, mitä opetussektoriin tulee, varhaiskasvatuksen yksiköt ovat auki ja ykkös—kolmosluokkalaisilla on mahdollisuus lähiopetukseen, mikäli perheessä on sellainen tilanne, että omat voimavarat eivät riitä tai oma työtilanne ei salli pienten lasten hoitamista kotona.
Frågan slutbehandlad.