Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ledamot Huhtasaari.
Arvoisa puhemies! Yksi surullisimmista asioista meidän yhteiskunnassamme on nuorten syrjäytyminen. Syrjäytyminen on moninaisempi ongelma kuin pelkästään koulutuksen tai työelämän ulkopuolelle jääminen. Nuori on saattanut jo pitkään kokea olevansa ulkopuolinen esimerkiksi omassa koululuokassaan, mikä on omiaan heikentämään lapsen kykyä uskoa omaan itseensä. Yksinäisyys aiheuttaa myös masennusta. Ensisijainen vastuu nuorista on tietysti vanhemmilla. Rajaton lapsi on turvaton lapsi. Sitoutuminen, rajojen asettaminen ja rakkaus ovat vanhemmuuden tärkeimpiä taitoja. Myös koulussa tarvitaan rajoja, joiden kautta opitaan kunnioittamaan toisia ja yhteisiä pelisääntöjä. Kysyisinkin ministeri Henrikssonilta: mitä hallitus aikoo tehdä tueksi niille nuorille, jotka syystä ja toisesta tarvitsevat enemmän tukea?
Ministeri Henriksson.
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että me keskustelemme lapsista ja nuorista, heidän tilanteestaan. He ovat meidän tulevaisuutemme, ja he ovat tärkeitä meille kaikille, myös tälle hyvälle maalle.
Hallitushan panostaa, niin kuin tässä on tullut esille, perusopetukseen tällä hallituskaudella noin 200 miljoonaa lisää. Yksi tärkeä, tärkeä osa siitä on juuri se, että uudistetaan oppimisen tukea ja uudistetaan se sillä tavalla, että jokainen oppilas, jokainen lapsi saisi sen avun riittävän varhain niin, että häntä voidaan auttaa juuri silloin, kun hän sitä tukea tarvitsee. Tämä uudistus on lähtenyt nyt valmisteluun, ja tässä kuullaan nyt laajasti myös opettajia, kuullaan OAJ:ta, kuullaan laajasti kaikkia asiantuntijatahoja, ja opetus- ja kulttuuriministeriössä virkamiehet tekevät tämän asian osalta paljon, paljon työtä. Minun tavoitteeni on se, että tämä esitys tulee tänne eduskuntaan ensi vuonna ja että tämä uusi oppimisen tuki saataisiin voimaan 1.8.2025.
Frågan slutbehandlad.
Riksdagen avslutade den muntliga frågestunden.
En timme går snabbt. Vi går till dagens övriga ärenden.