Arvoisa puhemies! Kehysriihi käytiin tilanteessa, jossa näkymä tulevasta on jo astetta selkeämpi kuin vuosi sitten. Emme kuitenkaan edelleenkään osaa vielä varmuudella sanoa, missä vaiheessa kulkutauti on lopullisesti nujerrettu ja mitä sen jälkihoito tulee meiltä vielä vaatimaan.
Valtiontalouden menokehykset ovat päättäjien sitoutumista menojen suunnitelmallisuuteen ja johdonmukaisuuteen. Kehysmenettely otettiin nykymuotoisena käyttöön ensimmäisen pääministerikauteni alussa vuonna 2003.
Puhemies Anu Vehviläinen
:Anteeksi, voitteko, ministeri, nostaa sitä mikrofonia vähän ylöspäin, jos kuuluisi paremmin?
Viime vuonna — ensimmäistä kertaa 18 vuoteen — kehyksistä oli luovuttava kesken hallituskauden koronakriisin tuomien yllättävien, suurien menojen vuoksi. Muiden menojen karsinta ei ollut perusteltua yritysten ja kuntien tukitarpeiden, testauksen tai rokotusten vuoksi.
Eduskunnasta ja kansalaisten parista on aiheellisesti kysytty, miksi kehyksiin ei palata vielä vaalikauden jälkipuoliskollakaan, vaikka korona onkin jo hellittämässä. Useat menot ovat joko tarkentuneet aiemmin ennakoitua suuremmiksi, tai niihin ei ole alun perin varauduttu kehyksissä riittävällä tavalla. Näitä ovat muun muassa sote-uudistuksen kertaluonteiset tietojärjestelmäinvestoinnit ja kuntien valtionosuuksien merkittävä kustannusjaon tarkistus. Myös viime vuoden koronaelvytys heijastuu vielä lähivuosien menoihin. Myös EU:n jäsenmaksu on ennakoitua korkeampi koronasta johtuen. Yllätyksiä valtion menoissa tapahtuu vuosittain, mutta tällä kertaa valtiovarainministeriön pohjaehdotuksessa jouduttiin huomioimaan poikkeuksellisen paljon, noin miljardilla eurolla, sekä vuosina 22 että 23 erilaisia välttämättömiksi arvioituja lisämenoja.
Mitä kehyskuriin palaaminen jo ensi vuonna olisi tarkoittanut? Tuntuvia, varmasti kipeitäkin säästöjä. Tiedän tämän hyvin, koska itse esitin tätä pohjaksi riihen päätökseksi. Kunnilta olisi säästetty tuntuvasti. Opetuksesta olisi leikattu niin korkeakouluissa kuin ammattikouluissa. Tulevaisuusinvestointeja olisi peruttu. Teollisuuden sähköistämisen tuki ja Veikkauksen edunsaajien osittainenkin kompensaatio olisi jätetty toteuttamatta.
Hallitus päätyi neuvotteluiden jälkeen toisenlaiseen kompromissiin. Kehystasoa korotetaan 900 miljoonalla eurolla vuonna 22 ja 500 miljoonalla eurolla vuonna 23. Kehyskorotusten vastapainoksi tehdään pysyvät 370 miljoonan euron leikkaukset siten, että ne tulevat voimaan jo vuonna 23. Omassa pohjaehdotuksessani ei näitä pysyviä säästöjä ollut. Leikkaukset jyvitettiin hallinnonaloille valmiiksi jo kehysriihessä. Lopullisesti niiden yksityiskohtaisesta kohdentumisesta päätetään ensi vuoden keväällä.
Yhden asian leikkauksista haluan oikaista. Julkisessa keskustelussa turvealan oikeudenmukaisen siirtymän tukipaketti ja tiedeleikkaukset on asetettu varsin ikävällä tavalla vastakkain. Näillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Turvealan tuki kohdistuu ennen kaikkea tähän vuoteen seurauksena siitä, että yhteiskunta on halunnut tätä sinällään laillista elinkeinoa selkeästi supistaa. Vuodesta 23 lähtien toteutettavilta pysyviltä leikkauksilta haluttiin hallituksessa suojata erityisesti sosiaaliturva ja koulutus. Tämän vuoksi leikkaukset kohdistuvat yhteiskunnan muille sektoreille osuen osaltaan myös tutkimukseen.
Toukokuun lopulla annettavassa seuraavassa lisätalousarvioissa on tarve jatkaa koronatoimia ja jälkihoitoa. Arvioimme samalla hallituksessa, minkä verran tämän vuoden kehystasoa on korotettava pitkittyneen koronan vuoksi. Esimerkiksi yritysten kustannustukeen tarvitaan vielä yksi uusi hakukierros. Lisätalousarvion osana tulee olemaan toimenpidekokonaisuus lasten ja nuorten tukemiseksi. Päävastuu tässä asiassa on tietysti kunnilla, jotka ovat jo viime vuonna ennakolta saaneet runsaasti rahoitusta. Nyt pitäisi nopeasti yhteistyössä kuntien ja alan asiantuntijoiden kanssa muodostaa kokonaiskäsitys siitä, mitä toimia lasten ja nuorten tueksi tarvitaan, ja samalla pohtia valtion roolia tässä kokonaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Suomen kansantalous on selvinnyt koronasta säikähdyksellä pelkoihin verrattuna. Valtio on toiminut yhteiskunnan taloudellisena kilpenä ja ottanut iskuja vastaan. Tautitilanteen hallinta sekä samanaikainen yritysten, kuntien ja kansalaisten tukeminen on ollut perusteiltaan toimiva kokonaisuus. Uskon, että maailmalta tullaan jatkossa hakemaan Suomesta oppia tulevan varalle siitä, miten yhteiskunta pidetään poikkeusoloissakin mahdollisimman toimintakykyisenä.
Talouden ennakoitua parempi lähtötilanne vaikuttaa myös tulevaisuudennäkymiin. Koronan jälkivaikutuksista ja kehysylityksestä huolimatta valtiovarainministeriön tuoreen ennusteen mukaan Suomi on pääsemässä ensi vuonna EU:n perussopimuksen 3 prosentin alijäämäviitearvon paremmalle puolelle. Näin voisimme välttää liiallisen alijäämän menettelyn.
Vielä viime syksynä hallituksen tavoitteena oli saada julkisen talouden velkasuhde taittumaan kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä. Uutena tavoitteena on taittaa velkasuhteen kasvu jo vuosikymmen puolivälissä. Velkasuhde saadaan kääntymään laskuun vuosikymmenen jälkipuoliskolla vahvistamalla julkista taloutta 2—2,5 miljardilla eurolla. Tähän tarvittavia toimenpiteitä on linjattu julkisen talouden kestävyystiekartassa, ja ne ovat valtiovarainministeriössä valmistelussa.
Onko Suomi vielä Pohjoismaa? Kysyin tätä helmikuussa, kun halusin ravistella julkistakin keskustelua puoliväliriihen lähestyessä. Korona-ajasta oli nostettava katse pidemmälle eli koko alkavalle vuosikymmenelle. Miten pääsemme naapurimaidemme työn tuottavuuden, väestökehityksen, työllisyysasteen ja talouden kasvun vauhtiin? Tavoitteena oli saada aikaan kasvuriihi. Ilman vahvempaa kasvua meidän on hyvin vaikea saada velkasuhteen kasvua pysähtymään saati taloutta tasapainottumaan. Nopeavaikutteista apua antaa Suomen kestävän kasvun ohjelma. Suomessa se on ennen kaikkea uudistumisen ohjelma. Rahoitamme EU:n tuella vihreän siirtymän ja digitaalisia investointeja, jotka auttavat yrityksiämme pääsemään kansainvälisen talouden kasvaville markkinoille. Myös teollisuuden sähköistymisen tuella vauhditetaan päästöjä vähentäviä investointeja.
Tutkimus- ja kehitysinvestoinnit ovat välttämätön kasvun ja tuottavuuden vauhdittaja. Hallituksen päämäärä on nostaa Suomen t&k-investoinnit 4 prosenttiin bruttokansantuotteesta vuosikymmenen loppuun mennessä. Parlamentaarista yhteisymmärrystä tarvitaan tämän toteuttamiseksi käytännössä osana tulevia budjetteja. Tarvitaan pitkäjänteistä rahoitusnäkymää, johon yritykset ja tutkimusyhteisöt voivat luottaa. Tki-investoinnit ovat välttämätön mutta eivät yksin riittävä keino kasvuun. Sen lisäksi yritysten yleisen toimintaympäristön pitää olla vakaa ja investointeihin rohkaiseva. Yrityksillä on oltava investointikykyä.
Riihessä otettuja verotuksen edistysaskelia pidän yritysten toimintaympäristön kannalta merkittävinä. Yritysten verotus ei kiristy, päinvastoin hallitus tekee investointeja vauhdittavia veroratkaisuja. Hallitus päätti jatkaa yritysten kone- ja laiteinvestointien kaksinkertaista poisto-oikeutta vuosille 24—25. Pysyvää t&k-verokannustinta arvioidaan osana käynnistyvää parlamentaarista työtä.
Hallitus tekee ensi kevääksi selvityksen myös yhteisöverotuksen rakennemuutoksesta. Tämä tarkoittaisi yhteisöverokantojen eriyttämistä yhtiöön jätetyn voiton ja yhtiöstä ulosmaksetun voiton osalta. Eli yhtiöön jätetyn voiton verokanta olisi alempi kuin ulosmaksetun voiton. Tavoite on parantaa investointien ja kotimaisen omistamisen kannustimia.
Kansallisesti merkittäville suurinvestoinneille tulee kiihdytyskaista, jossa viranomaiset kokoavat toimensa yhteen. Hallitus päätti puoliväliriihessä käynnistää yleisemminkin toimia lupakäsittelyjen nopeuttamiseksi. Käsittelyajat pitäisi lyhentää pääsääntöisesti alle vuoteen. Hallituksen esitys annetaan keväällä 22, ellei muilla toimilla päästä tavoitteeseen. Investoinnit edellyttävät myös osaavan työvoiman saatavuutta. Tätä edistävät hallituksen työllisyystoimien jatkuvan oppimisen ja yksilöllisempien työllisyyspalveluiden uudistukset. Tätä tukevat hallituksen jo tekemät satsaukset koulutuksen vahvistamiseksi.
Näiden lisäksi hallitus tavoittelee työ- ja koulutusperäisen maahanmuuton kasvattamista niin, että vuoteen 30 mennessä nettomaahanmuutto kasvaa 50 000:lla ja siitä eteenpäin 10 000 henkilöllä vuodessa. EU:n ulkopuolelta tulevien erityisosaajien työlupien kahden viikon pikalinja avataan jo syksyllä. Kesäkuussa hallitus ottaa kantaa myös työperäisen maahanmuuton tarveharkinnan poistamisen alueelliseen kokeiluun. Valmistuvien opiskelijoiden oleskelulupia pidennetään. Tässä esimerkkejä toimista.
Nyt riihessä päätettyjen ja aiemmin päätettyjen työllisyystoimien nettovaikutus julkiseen talouteen on valtiovarainministeriön ennakkoarvion mukaan noin 450 miljoonaa euroa. Tähänastisten päätösten lisäksi puoliväliriihessä päätettiin etsiä vielä 110 miljoonan euron verran työllisyystoimia.
Muistutan vielä, että palkansaajien verotusta keventää kotitalousvähennyksen parantaminen. Sote-uudistuksen yhteydessä myös verotusta hieman kevennetään, eli siinäkin mielessä näkymä on kasvua tukeva.
Kaiken kaikkiaan muistutan, että myös sote-uudistus on merkittävä rakenneratkaisu, joka vakauttaa kuntien taloutta sekä mahdollistaa kustannusvaikuttavuuden lisäämisen palveluissa hyvinvointialueiden ja valtion kumppanuudella.
Arvoisa puhemies! Menokuri julkisessa taloudessa on välttämätöntä. Pelkästään leikkaamalla saati sitten veroja korottamalla emme kuitenkaan Suomen julkista taloutta pysty tasapainottamaan. Tarvitsemme vahvan, kestävän, koko vuosikymmenen kasvupolun, jossa samaan aikaan lisätään tutkimus- ja kehitystoimintaa, nopeutetaan investointien luvitusta, huolehditaan yritysten mahdollisuudesta vahvistaa omaa pääomaa ja luodaan uskottava näkymä osaavan työvoiman tarjonnan lisäämiseksi. Tällä rahoitetaan palvelujen saatavuus koko maassa ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus.
Mitä ripeämmin nyt uudistamme yhteiskuntaamme pitkäjänteiselle kasvu-uralle, sitä helpommin maksamme korona-aikana syntyneen velan.
Puhemies Anu Vehviläinen
:Siirrymme ryhmäpuheenvuoroihin. — Edustaja Koskinen.