Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ledamot Kymäläinen ställer den första frågan. Varsågod.
Arvoisa rouva puhemies! Hyvä valtiovarainministeri Purra, opposition viesti kehysriihen päätösten toimimattomuudesta on ainakin osittain tavoittanut myös hallituksen. Ministerit pakittelevat nyt julkisuudessa tehtyjä leikkauspäätöksiä. Kouvolan sairaalalle on luvattu toivoa, ja maksuttomasta toisesta asteesta ei ehkä luovutakaan. Erittäin hyvä näin — tosin hallituksen toiminta ei tietenkään minkäänlaisia tyylipisteitä tältä osin kovin suuresti kerää.
Huolta herättää nyt tämän ilmoituksen ajankohta juuri ennen eurovaaleja. Mitä takeita suomalaisilla on siitä, että hallitus pitää nyt linjansa? Kysyn nyt teiltä avoimuuden nimissä: Pidättekö lupauksistanne todella kiinni, vai ovatko kyseessä vaalien alla lausutut juhlapuheet? Ettehän anna suomalaisille ihmisille turhaa toivoa, vaan annattehan todellisen lupauksen, että perutte huonoiksi todetut päätöksenne?
Kumpi haluaa vastata? — Ministeri Purra, ja sitten ministeri Juuso saa myöskin poikkeuksellisesti vuoron.
Arvoisa rouva puhemies! Hallitus tosiaan kehysriihessä joutui julkisen talouden tilanteen ja EU:n komission alijäämämenettelyn välttämiseksi tekemään kolmen miljardin lisätoimet. Toisaalta hallitusohjelmassa on jo kuudella miljardilla sekä säästöjä että erilaisia rakenteellisia toimia. Niin hyvin kuin hallitusneuvotteluissakin kykenimme asioista neuvottelemaan kahdeksan viikon ajan — ja myös kehysriihen yhteydessä neuvottelut olivat varsin pitkiä — niin kyllä meidän erilaisissa säästökokonaisuuksissamme on joitakin epäselvyyksiä sen osalta, että ei esimerkiksi päästä siihen tavoitteeseen, mitä ollaan haettu, tai on tullut joitakin lainsäädännöllisiä mutkia. Tämä on ihan normaalia työtä. Hallitus on koko prosessin ajan etsinyt vastaavia korvaavia säästöjä, mikäli näin on käynyt. Sitä on tapahtunut eri ministeriöiden valmistelun edetessä. Tämä on aivan normaalia toimintaa. Hallitus ei tule perääntymään siitä kokonaissummasta, jonka me säästämme.
Ylipäätänsä finanssipolitiikassa muutenkin meidän liikkumavaramme on hyvin kapea. Mikäli käy ilmi, että joku säästö ei tule toteutumaan sellaisenaan ja se jopa lisäisi kustannuksia, niin me teemme vastaavia säästötoimenpiteitä jossain muualla. [Ben Zyskowicz: Tämä on järkevää politiikkaa! — Perussuomalaisten ryhmästä: Tämä on järkevää politiikkaa!]
Ja sitten vielä ministeri Juuso.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri Purra jo hyvin tähän vastasikin.
Mitä tulee Kouvolaan ja sairaalaverkkoesitykseen, niin se on nyt lausunnolla, kuten kaikki hyvin tiedätte. Odotamme siihen lausuntoon vastineita, ja katsomme sen jälkeen, ovatko ne esitykset, mitkä on tehty, tavoitteiden mukaisia.
Totta kai, kuten tiedätte, aina lausunnot katsotaan ennen kuin varsinainen hallituksen esitys annetaan. Lausuntopalautteita tarkastellaan hyvin huolellisesti, ja totta kai, jos näyttää siltä, että joku hallituksen esitys ei ole järkevä tai ei tuo niitä säästöjä, mitä on ajateltu, niin on luonnollista, että silloin täytyy miettiä, mistä muualta ne säästöt otetaan. [Eduskunnasta: Näinhän me ollaan sanottu koko ajan!]
Kiitoksia. — Pyydän nyt niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä tästä aiheesta, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. — Ja edustaja Kymäläinen jatkaa.
No niin, arvoisa puhemies! Kysymys oli nyt siitä, mitkä päätökset te olette valmiit perumaan. Tässä nyt kuultiin ministeriltä Kouvolan yöpäivystyksen osalta, Ratamon osalta, mutta te olette sanoneet myös, että tilalle tulee sitten uudet leikkaukset, jos nämä eivät toteudu. Onko kyseessä siis jonkun muun sairaalan palveluiden leikkaus, ja minkä sairaalan? Tässä ennen vaaleja kansalaisilla on oikeus kuulla se, [Ben Zyskowicz: Kun meillä ei ole loputtomasti rahaa, niin kuin teillä on!] kun juhlapuheissa puhutte nyt tämän osalta.
Kysyn: pidättekö kiinni ennen vaaleja antamistanne lupauksista, vai unohtuivatko nämä aikeet vaali-illan, tulosillan jälkeen?
Ministeri Purra.
Arvoisa rouva puhemies! Lupaan, että tämä hallitus pääsee julkisen talouden sopeuttamisen kannalta siihen tavoitteeseen, joka hallitusohjelmaan on kirjattu. Mikäli alkaa näyttää siltä, että tämä tavoite menee kauemmaksi, me etsimme lisätoimia, ja näin hallitus koko ajan on tehnyt. [Vilhelm Junnila: Missä Harakan setelit?] Kehysriihessä kesken hallituskauden me pystymme tekemään lisätoimia, kun luvut alkoivat näyttää heikommilta, kun luvut alkoivat näyttää siltä, että me joudumme alijäämämenettelyyn, [Vilhelm Junnilan välihuuto] me teemme, kannamme vastuun tässä asiassa ja huolehdimme siitä, että me saamme meidän velkasuhteen ja kasvun vakiintumaan tämän hallituskauden loputtua.
Sen sijaan, mitä olen teidän niin sanottuun vaihtoehtoonne perehtynyt, [Anne Kalmarin välihuuto] teillä lähinnä näitä miljardeja vedetään hihasta. En voi kuvata teidän vaihtoehtoanne millään muulla nimellä kuin taikaseinäksi.
Kiitoksia. — Edustaja Lindén.
Arvoisa rouva puhemies! Kaikki tuo, mitä ministeri Juuso äsken vastasi, pätee täysin hoitotakuuseen. On tarkat laskelmat olemassa sosiaali- ja terveysministeriössä, että hoitotakuun käyttöönotto, joka lyhentää sitten avohoidon jonoja, vähentää erikoissairaanhoidon kustannuksia 50 miljoonaa ja terveyskeskusten vuodeosastojen kustannuksia 20 miljoonaa. STM toimitti kehysriiheen myös ehdotuksen siitä, että voimakkaammin pitäisi edistää omalääkäri—omahoitaja-mallia eli hoidon jatkuvuutta, jonka todetaan vähentävän sairaalan käyttöä ja päivystyskäyttöä ja pidentävän ihmisten elinikää. Eivätkö nämä samat perusteet täysin ole sellaiset, että näillä perusteilla pitäisi palata takaisin siihen eli peruuttaisitte sen hoitotakuun heikennykset?
Vielä jatkan, että 30. päivä toukokuuta Kauppalehti kertoi erittäin mittavasta kuluttaja- ja kilpailuviraston tutkimuksesta, jonka mukaan oli tutkittu 13 vuodelta kaikki terveysalan yrityskaupat, ja se osoitti, että kun pääomasijoittajat ostivat itselleen pieniä terveysasemia, [Puhemies koputtaa] niin kustannukset nousivat välittömästi 20 prosenttia. [Puhemies: Aika!] Ja nyt siihen järjestelmään te olette laittamassa [Puhemies koputtaa] Kela-korvauksia, [Puhemies: Aika!] niinkö?
Seuraavaksi, olkaa hyvä, ministeri Juuso.
Arvoisa puhemies! Tämä kolmen kuukauden hoitotakuu tuli voimaan 1.9.23, eli sen edellinen hallitus jätti meille perinnöksi, ja silloin lisäsitte siihen sen summan rahaa, mitä me nyt ollaan poistamassa siitä näiden säästöjen nimissä.
Mitä tulee omalääkärimalliin, niin kyllä olen edustaja Lindénin kanssa samaa mieltä: tämä on erittäin hyvä suuntaus. Sitä tehdään jo monella hyvinvointialueella ilman uutta lainsäädäntöä. On omalääkärimalleja ainakin Lapissa kokeilussa, Vantaa—Keravalla on omatiimimalleja kokeilussa, Länsi-Uudellamaalla ammatinharjoittajamallia kokeillaan. Eli kyllä tämä etenee, ja ihan hyvään suuntaan mennään.
Kiitoksia. — Edustaja Räsänen, Joona.
Arvoisa puhemies! Hyvä valtiovarainministeri Purra, te tuossa äsken lupasitte, että hallitus pääsee asettamiinsa finanssipoliittisiin tavoitteisiin. Näin lupasitte [Krista Kiuru: Kova lupaus!] tämän salin edessä. Kun nyt sitten käydään läpi, mikä tilanne on, niin hallitus on luvannut satatuhatta uutta työpaikkaa. Tällä hetkellä niistä ollaan perässä kymmeniätuhansia, ollaan siis miinuksella.
Hallitus on luvannut, että velkasuhde taittuu. Velkasuhde ei ole taittumassa tällä vaalikaudella. Ja kun te olette luvanneet, että hallituksen toimenpiteet parantavat julkista taloutta 9 miljardilla eurolla — siitä te olette puhuneet — niin esimerkiksi Valtiontalouden tarkastusviraston lausunto liittyen tähän julkisen talouden suunnitelmaan toteaa, että näistä toimenpiteistä julkista taloutta vahvistaa korkeintaan 4,4 miljardia euroa. [Vasemmalta: Melkein puolet!] Arvoisa valtiovarainministeri, jaatteko sen arvion, joka Valtiontalouden tarkastusvirastolla on, että hallituksen päätökset vahvistavat julkista taloutta 4,4 miljardilla eurolla? [Ben Zyskowicz: Jaatteko teidän työllisyysvaikutukset?]
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainministeriö, jonka ennusteisiin ja arvioihin tämä hallitus nämä omat toimensa pohjaa, uusimmissa luvuissaan lähtee nimenomaan siitä, että me tulemme pääsemään tähän velkasuhteen vakauttamisen tavoitteeseen. Ja kuten jo sanoin, niin mikäli näyttää siltä — toivottavasti ei — että nämäkään toimet eivät siihen riitä, me olemme valmiita tekemään uusia toimia.
Sen sijaan yleisesti ottaen tässä keskustelussa te arvostelette meidän finanssipolitiikkaa ja meidän 9 miljardin sopeuttamista ikään kuin riittämättömäksi, kun teillä itsellänne ei ole minkäänlaisia vaihtoehtoja. [Petri Huru: Juuri näin! — Perussuomalaisten ryhmästä: Ei euroakaan! — Vilhelm Junnila: Olisi edes yksi euro!] Teidän omat säästötoimenpiteenne nojaavat käytännössä täysin ilmaan, ja jopa vielä väitätte, että ne perustuvat valtiovarainministeriön arvioihin, mikä ei pidä paikkaansa. Suhdanne on vaikea, kyllä. Onneksi tänään on saatu pikkusen valoa jälleen, kun Euroopan keskuspankki on ensimmäistä kertaa päässyt laskemaan ohjauskorkoa 0,25 prosenttiyksikköä. Rahapolitiikka on Suomen osalta hyvin kireää, mutta toivottavasti tällä on positiivisia vaikutuksia Suomen talouteen. [Eveliina Heinäluoma: Ei tainnut olla vastaus kysymykseen!]
Kiitoksia. — Edustaja Werning.
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Purra, vierailitte hiljattain Suomen suurimmassa varuskuntakaupungissa, lähes 80 000 ihmisen kotikaupungissa, myös minun. Vaikka tilaisuus, missä olitte, liittyi puolueiden eurovaaleihin, niin media nosti esiin myös teidän seuraavan kommenttinne: ”Mikäli käy ilmi, että säästötoimenpiteet ja osaaminen ja henkilöstön riittävyyden kannalta tehtävät muutosesitykset eivät toteuta tavoitettaan, niin järkevä hallitus on niitä valmis uudelleen tarkastelemaan.”
Kymenlaakson hyvinvointialueen toimesta teille on toimitettu tarkat laskelmat siitä, mitä Ratamo-sairaalan akuuttilääketieteen ympärivuorokautisen päivystyksen lopettaminen tulisi maksamaan. Toivon, että tutustutte näihin huolella. Kolleganne ministeri Juuso on tulossa tulevana maanantaina vierailulle meille Kouvolaan ja tutustuu Ratamo-päivystykseen ja psykiatriseen sairaalaan, ja olen kiitollinen tästä. Ministeri Purra, Kouvolan kaupunginvaltuuston puheenjohtajana ja kouvolalaisena kansanedustajana kutsun lämpimästi myös sinut kyseiselle vierailulle sopivana ajankohtana. Olettehan valmis tarttumaan tähän tilaisuuteen?
Kuka ottaa? — Ministeri Purra.
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on taas tällaista puolueeseen liittyvää kysymystä. [Välihuutoja vasemmalta] Voin kertoa, että olen kyllä kiertänyt tänä vuonna käytännössä koko maan, eri puolilla maata olen käynyt haistelemassa näitä tunnelmia. Tähän Kouvolaan liittyvään päätökseen mielestäni vastasin ensimmäisessä kysymyksessä omalta osaltani, ja ministeri Juuso täydensi muilta osin. Ylipäätänsä hallitus tekee sellaisia säästötoimenpiteitä, jotka säästävät. [Välihuutoja]
Edustaja Tuppurainen.
Arvoisa rouva puhemies! Pääministerin sijainen, ministeri Purra, teidät tunnetaan tinkimättömänä ja jopa armottomana päätöksentekijänä. Olette sanonut, että puntti ei tutise. [Perussuomalaisten ryhmästä: Hyvä!] Nähtävästi kuitenkin hieman tutisee, koska Kouvolan sairaalan suhteen puheenne ovat muuttuneet, ja se herättää kysymyksen johtajuudesta hallituksen sisällä. Myös muita asioita on ikään kuin liikkeessä: me emme tiedä, mikä on hallituksen kanta Ruanda-mallin suhteen, hätää kärsivien kyydityksestä pois silmistä, [Mauri Peltokangas: Se on loistava malli!] ja me emme tiedä, mikä on hallituksen kanta toisen asteen maksuttomuuteen ja oppimateriaaleihin. Nyt on kysymys siitä, että mihin kansalaiset voivat luottaa, niin Kouvolassa kuin maamme opiskelevat nuoret, ja pitääkö hallituksen sana ennen vaaleja ja vaalien jälkeen. Ministeri Purra, etenkin teillä on varsin huonot näytöt: ennen vaaleja te kerroitte palkansaajille, että pidätte heidän puoltaan, ja te kerroitte, että arvonlisäveroa ei koroteta, ja vaalien jälkeen politiikka on täysin toista. [Puhemies koputtaa] Voiko teidän sanaanne nyt luottaa?
Arvoisa rouva puhemies! Tähän Kouvola-kysymykseen on muutamaan kertaan jo vastattu. Mikäli hallitus hakee säästöä, jonka arvio on vaikka kymmenen miljoonaa, ja käy ilmi, että siitä ei ole saatavissa sitä kymmentä miljoonaa, niin me haemme toiset toimenpiteet, joilla on saatavissa tämä kymmenen miljoonaa. [Välihuutoja] Tämän noin vuoden aikana, kun olemme olleet pystyssä ja näitä valmistelutöitä on tehty eri ministeriöissä, me olemme tehneet useita kertoja jonkinlaisia muutoksia näihin esitettyihin säästötoimenpiteisiin, ja teemme jatkossakin. [Ben Zyskowicz: Näin toimii vastuullinen hallitus! — Perussuomalaisten ryhmästä: Ja järkevä hallitus!] Hyvin usein, käytännössä muutaman viikon välein talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa, joka esimerkiksi näitä asioita tarkasti seuraa valtiovarainministeriön esittelemänä, käsitellään erilaisia säästötoimenpiteitä ja mahdollisuutta korvata niitä jollakin muulla, mikäli niihin ei olla pääsemässä.
Mitä tulee sitten kolmannessa maassa tapahtuvaan suojeluun, niin tässä viittaan hallituksen EU-avaintavoitteisiin ja hallitusneuvotteluissa yhdessä sovittuun.
Kiitoksia. — Edustaja Mattila.
Arvoisa rouva puhemies! Eduskuntavaalien alla perussuomalaiset lupasivat puolustaa lähipalveluita ja pieniä sairaaloita samalla tavalla kuin me keskustalaiset. Säätytalolla nämä lupaukset unohdettiin, jotta saatiin pikkutiukennuksia maahanmuuttoon ja Ylen rahoitukseen.
Sen lisäksi, että hallitus on ajanut hyvinvointialueet ahdinkoon pakkosäästöillä, teitte kehysriihessä päätöksen sairaalaverkon keskittämisestä. Nyt sitten on ilmennyt harkintaa peruuttaa päätös Kouvolan Ratamon sairaalan yöpäivystyksen lopettamisesta epäilemättä sen vuoksi, että tämä on huolestuttanut alueen hallituspuolueen kansanedustajia. Kysyn ministeri Juusolta: Voisitteko peruuttaa myös suunnitelmanne Raahen yöpäivystyksen lopettamisesta, vaikkei Raahesta olekaan perussuomalaista kansanedustajaa? Teidän perussuomalaiset aluevaltuutetut eivät kannata Raahen yöpäivystyksen lopettamista. [Aki Lindénin välihuuto]
Ministeri Juuso.
Arvoisa puhemies! Nämä, missä yöpäivystys nyt on loppumassa, ovat kaikki poikkeusluvalla, ja tämä poikkeuslupa on saatettu voimaan silloin, kun keskusta oli hallituksessa ja teki keskittämistä. [Perussuomalaisten ryhmästä: Oho!] Poikkeusluvista on luvattu, että mikäli alueet niitä hakevat, niin voidaan myöntää vuoden 25 loppuun, mutta se, millä perusteella mikin sairaala tai terveyskeskus [Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä] on näihin valikoitunut, niin se on sen poikkeusluvan perusteella, ja sitä nyt tarkastellaan. [Annika Saarikko: Niin, hoidatteko? — Välihuutoja vasemmalta — Eduskunnasta: Jatkuvatko poikkeusluvat?] — Poikkeusluvat eivät tule jatkumaan, sen voin kertoa tässä ja nyt. [Annika Saarikko: No niin!] Niitä ei ole mitään järkeä kahden vuoden välein antaa, poikkeuslupaa poikkeusluvan perään. Jossakin vaiheessa täytyy tehdä pysyvät ratkaisut, ja niissä ratkaisuissa täytyy ottaa huomioon se, että meillä täytyy riittää lääkäreitä sellaisiin paikkoihin, missä on suuri tarve. Jos meillä on kovin monta lääkäripäivystystä kovin usealla alueella, niin meillä eivät riitä lääkärit, vaan me tarvitaan koko ajan vuokralääkäreitä. Tämä on yksi syy, miksi vuokralääkärikustannukset kasvavat, ja tähän yritetään myöskin täällä puuttua, [Puhemies koputtaa] ja kuitenkin samalla turvataan palvelut asukkaille.
Kiitoksia. — Edustaja Kalli.
Arvoisa rouva puhemies! Politiikassa, kuten elämässä ylipäätään, on viisautta tarkastella päätöksiään ja linjauksiaan, jos näyttää siltä, että ne eivät tuota toivottua tulosta. Suurin osa hallituksen linjaamista leikkauspäätöksistä kohdistuu todella suomalaisten arjen, hoivan ja hoidon kannalta keskeisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos hallituksen linjaukset toteutuvat, suomalaisia hoitaa ja hoivaa tulevaisuudessa vähemmän lääkäreitä, vähemmän hoitajia, vähemmän palomiehiä ja vähemmän ensihoitajia. Lukuisat asiantuntijat ovat todenneet, että valitettavasti nämä päätökset eivät tuota niitä säästöjä, joita hallitus tavoittelee, vaan päinvastoin ne tuottavat lisäkustannuksia, koska ihmiset eivät hakeudu hoitoon tai heitä ei hoideta tai hoivata sillä tavalla, joka olisi myös talouden kannalta järkevää. Siksi kysyn, arvoisa valtiovarainministeri Purra: oletteko valmiit perumaan nämä sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistuneet säästöt, [Puhemies koputtaa] koska ne eivät tuota niitä säästöjä, joita niillä tavoitellaan?
Ministeri Purra vai ministeri Juuso? Ei ole väliä, kumpi vain.
Arvoisa puhemies! Substanssiministerinä vastaan tällaisiin kysymyksiin. — Meidän väestörakenne on muuttunut ja muuttuu koko ajan siten, että meidän väestö vanhenee, mutta näkyvissä ei ole, että hoitohenkilöstön määrä lisääntyisi samassa suhteessa kuin väestö vanhenee. Eli me olemme hyvin tiukassa tilanteessa, ja meidän täytyy miettiä ja olisi täytynyt miettiä jo kymmenen vuotta sitten, miten me hoidamme tämän ongelman, miten me tarjoamme palveluja ikäihmisille, jotka lisääntyvät koko ajan.
Meille on tullut uusia palvelumuotoja, on etäyhteyksiä, on liikkuvia palveluita ja kotisairaalaa. Nyt on kehitetty todella hyviä hankkeita näiden hyvinvointialueiden aikana, mitä nyt on ollut vasta suurin piirtein puolitoista vuotta voimassa, ja on laajennettu liikkuvia palveluja, ja pyritään koko ajan siihen, että me sivistysvaltiona hoidamme meidän ikäihmiset ihan hyvällä tavalla. Se tarkoittaa sitä, että kaikki resurssit eivät voi olla kiinni seinissä, vaan meidän täytyy saada resursseja niihin palveluihin. Me joissakin tapauksissa tuomme palvelut sinne kotiin sen sijaan, [Puhemies koputtaa] että ylläpidämme seiniä jossakin taajamassa.
No niin, pysytään minuutissa. — Seuraavaksi edustaja Ohisalo.
Arvoisa puhemies! Hyvä hallitus, tuntuu, että lupauksilla ei ole teille niin väliä — ei sillä, että lupasitte olla leikkaamatta kaikista pienituloisimmilta, perussuomalaiset; ei sillä, että lupasitte olla leikkaamatta koulutuksesta, kokoomus; ei sillä, että lupasitte suojella ne valtion vanhat luonnontilaiset metsät. Ja niin vain pienituloisimmille rapsahtaa useita päällekkäisiä leikkauksia ja koulutuksesta lähtee satoja miljoonia euroja. Teidän mukaanne koulutuksesta on pakko leikata, mutta turpeeseen, turkiksiin, tuoppeihin, kovatuloisimmille ja kestämättömiin yritystukiin [Hannu Hoskonen: Turpeeseen lisää rahaa!] kyllä riittää teillä rahaa. Kiitänkin ilolla, että olette nyt alkaneet perumaan näitä huonoja päätöksiänne. Ja kysyn teiltä, arvon opetusministeri: Perutteko nämä karut sadan miljoonan euron leikkaukset ammatillisesta koulutuksesta? Panostatteko siihen, että amiksiin saadaan lisää henkilöstöä ja lisää lähiopetusta?
Ministeri Henriksson.
Arvoisa puhemies! Tämä hallitushan panostaa perusopetukseen ja varhaiskasvatukseen. Perusopetukseen panostetaan 200 miljoonaa euroa lisää tällä hallituskaudella [Välihuutoja vasemmalta] ja tehdään todella tärkeitä uudistuksia. Siitä hallitus pitää kiinni, että perusopetuksesta ei leikata. Se on aivan selvää. Meidän pitää panostaa lapsiin ja nuoriin.
Mitä ammatilliseen koulutukseen tulee, niin valitettavasti meillä on se tilanne, niin kuin tiedätte kaikki tässä salissa, että meidän on löydettävä ne kolme miljardia lisää. Osa tätä ratkaisua oli myös se, että hallitus päätti, että ammatillisesta koulutuksesta vähennetään sata miljoonaa. [Saara Hyrkön välihuuto] Haluan painottaa, että edelleen ammatilliseen koulutukseen panostetaan yli kaksi miljardia euroa eikä oppivelvollisilta tulla leikkaamaan. Haluan myös todeta, niin kuin tässä kyselytunnilla muutama viikko sitten totesin, että nyt haetaan myös korvaavia säästöjä niin, että oppimateriaalit säilyisivät maksuttomina. [Li Andersson: Hyvä! Kiitos!]
Kiitoksia. — Edustaja Saramo.
Kiitos, arvoisa rouva puhemies! Asunnottomuustyön kentältä on tullut nyt todella huolestuttavaa viestiä. Asunnottomuus, häädöt ja kriisimajoituksen tarve ovat nyt rajussa kasvussa. Lähes koko minun elinikäni ajan Suomessa asunnottomuus on laskenut, vähän alle viidesosaan siitä, mitä se oli, ja Suomi on ollut maailman mittakaavassa hieno esimerkki. Olen itsekin päässyt kansainvälisille vieraille esittelemään sitä asunnottomuustyötä, mitä meillä on tehty. Mutta nyt ensimmäistä kertaa minun elinikäni aikana tämä on kääntymässä rajusti huonoon suuntaan. Asumistukea leikataan, vuokria nostetaan, ja pelaatte sijoittajien pussiin, kun ARA-toimintaa ajetaan alas. Pienituloisilla työntekijöillä ei ole enää varaa käydä töissä, ja 100 000 uutta ihmistä työnnätte toimeentulotuelle. Tänä keväänä olen tavannut valtavasti ihmisiä, jotka eivät enää näe itsellään tulevaisuutta. 17 000 uutta lasta köyhyyteen. Ihmisillä ei ole varaa lääkkeisiin ja joutuu miettimään, syökö vai ostaako lääkkeitä.
Arvoisa puhemies! Kysyisin valtiovarainministeri Purralta: kun nämä teidän tekojenne karmeat seuraukset nyt tulevat näkyville, [Puhemies koputtaa] oletteko te valmis esimerkiksi laittamaan kansainväliset, [Puhemies: Aika!] nyt verotuksesta kokonaan vapautetut sijoittajat verolle lähdeveron mukaan ja perumaan nämä leikkaukset?
Seuraavaksi sitten ministeri Mykkänen vastaa.
Arvoisa puhemies! Tässä edustaja Saramon kysymys keskittyi asunnottomuustyöhön, joka onkin Suomessa ollut pitkäjänteinen ja tärkeä kysymys, jossa erityisesti 1900-luvun aikana meillä oli merkittävä ongelma, joka edelleen vaatii hoitoa. [Välihuutoja] Onneksi täytyy sinänsä todeta se, että tämä on ollut asia, jossa on pitkäjänteisesti yli hallituskausien pystytty työskentelemään niin, että tänä päivänä meillä pitkäaikaisasunnottomien määrä on murto-osa siitä, mikä vielä vaikkapa minun ja edustaja Saramon lapsuudessa se tilanne oli.
Tämän hallituksen tavoite on hallitusohjelman mukaisesti ajaa pitkäaikaisasunnottomuus pois tästä maasta, ja siihen teemme myös toimia. Meillä on siihen erillisrahoitusta, joka on itse asiassa juuri lisätalousarvion myötä myös budjettiin aktivoitu, ja hyvää yhteistyötä kaupunkien kanssa — tämähän on erityisesti pääkaupunkiseudulla ja muutamassa muussa isossa kaupungissa näkyvä ongelma. Täytyy muuten se korjata myös, että itse asiassa juuri katsoin tilastoja, ja tämän alkuvuoden aikana korkotukilainavaltuudella tuettuja asuntoja on aloitettu kyllä selvästi enemmän kuin vuotta aiemmin, [Perussuomalaisten ryhmästä: Oho!] ja meillä rakennetaan itse asiassa ennätysmäärin tällä hetkellä kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ja hyödynnetään tätä suhdannetilannetta, kuten pitää. [Vasemmalta: Entäs ne häädöt?] Silloin sekä veronmaksaja että myöskin asuntoalan työllisyys kiittävät ja saadaan niitä kohtuuhintaisia asuntoja.
Yritetään pitää minuutin kysymys ja minuutin vastaus. — Seuraavaksi edustaja Valkonen.
Arvoisa rouva puhemies! Terve talous on hyvinvointiyhteiskunnan perusta, ja on äärettömän tärkeää, että tässä salissa puhutaan talouspolitiikkaa, jota tehdään näinä vuosina erittäin tiukassa raossa. Se on valitettavasti käynyt selväksi, että ennen vaaleja ja vaalien jälkeen sosiaalidemokraattisen puolueen talouspolitiikan uskottavuus on pyöreä nolla. [Oikealta: Kyllä! Juuri näin!] Te ette julkaise oman vaihtoehtonne puolueettomia arviointeja. [Perussuomalaisten ryhmästä: Oho!] Te yhdessä puheenvuorossa täällä vastustatte joka ainoaa sopeutuspäätöstä. [Veronika Honkasalon välihuuto — Välihuutoja vasemmalta] Te olette vastustaneet kaikkia rakenteellisia työmarkkinoiden- ja sosiaaliturvan uudistuksia, [Aki Lindénin välihuuto] joita hallitus vie eteenpäin, ja sitten täällä sen lisäksi taivastelette velkatahtia. Tämän hallituksen talouspolitiikka ei ole miellyttävää, se ei ole mukavaa, [Li Andersson: Kenelle?] mutta se on vastuullista, se on välttämätöntä, jotta Suomi säilyy hyvinvointiyhteiskuntana.
Kysyn eurooppaministeriltä, [Aki Lindénin välihuuto] kun te kuljette laajasti Euroopan kentillä: miten Suomen taloudenpitoon muut jäsenmaat ja komissio suhtautuvat, kun näyttää siltä, että olemme vaarassa joutua alijäämämenettelyyn? [Aki Lindénin välihuuto]
Ministeri Adlercreutz.
Kuten kysyjäkin tietää, niin se kolmen miljardin lisäsopeutus, johon jouduimme tässä keväällä tarttumaan, on tietenkin seurausta siitä, että Suomenkin tilannetta seurataan. Taloudesta oli tiettyjä ennusteita silloin vuosi sitten, kun hallitusohjelmaa jo kirjoitettiin. Jouduimme päivittämään näkymää ja tarttumaan toimeen tilanteen vakauttamiseksi. On ihan selvä, että kun finanssipoliittisia sääntöjä Euroopassa kirjoitetaan, niin ne koskevat kaikkia maita. Ne koskevat myös Suomea, ja meillä on vastuu noudattaa niitä ihan kuten kaikilla muillakin, ja siksi on tärkeätä tietenkin, että nämä kevään päätökset pannaan toimeen ja siinä samalla tehdään pontevasti töitä, jotta saataisiin Suomi kasvu-uralle, jotta saataisiin ne investoinnit, jotka kolkuttavat Suomen ovea, toteutumaan, ja siihenkin liittyen tehdään täällä tiukasti uudistuksia ja reformeja. [Aki Lindénin välihuuto]
Edustaja Juvonen.
Arvoisa rouva puhemies! Jotta sosiaali- ja terveydenhuollon sektori toimii Suomessa, me tarvitsemme lähihoitajia ja me tarvitsemme sairaanhoitajia ja lisää heitä. Hallituksen kanta huutavaan henkilöstöpulaan on se, että täydennyskoulutukseen kohdennetaan 10 miljoonaa euroa vuosittain. [Välihuutoja vasemmalta] Työelämässä olevien täydennyskoulutukseen kohdennetaan siis 10 miljoonaa euroa, ja tämä kohdistuu erityisesti sairaanhoitajakoulutukseen ja erityisopettajakoulutukseen. Hallitus tietää sen, että näiltä aloilta puuttuu työntekijöitä, Suomesta puuttuu muun muassa 16 600 sairaanhoitajaa, 2 500 erityisopettajaa ja lähihoitajia 8 800. Eli hallitus on tarttunut toimeen.
Kysynkin teiltä, ministeri Multala, liittyen ammattikorkeakouluihin ja alan opiskelijoihin: millä tavalla tämä uusi malli, tämä 10 miljoonan euron vuosittainen panos, kohdennetaan sinne täydennyskoulutukseen, [Tuomas Kettusen välihuuto] ja onko sinne jo ilmoittautunut halukkaita lähtemään opinahjoon [Vasemmalta: Ja mihin se riittää!] tälle tärkeälle ja hyvälle alalle, sote-alalle?
Ja sieltä ministeri Multala.
Arvoisa puhemies! Kiitos hyvästä kysymyksestä. Sote-alalla on työvoimapula, ja hallitus on aiemmin jo kohdentanut rahoitusta uusiin aloituspaikkoihin. Nämä on myös jaettu korkeakouluille hakemusten perusteella. Silloin lisättiin paikkoja sairaanhoitajakoulutukseen, bioanalyytikkojen koulutukseen ja röntgenhoitajien koulutukseen ammattikorkeakouluissa, ja näitä tuli laajasti eri puolille Suomea. Tämä on yksi teko, jonka olemme tehneet. Toki tämä ei vielä kaikkea ratkaissut. Sen lisäksi tarvitsemme myös jo alalla oleville lisää nimenomaan mahdollisuuksia erikoistua ja pätevöityä.
Aikuiskoulutustuki ja tämä korvaava ratkaisu sinällään kuuluvat ministeri Satoselle. Siksi en tämän tarkemmin pysty vielä vastaamaan siihen, millä tavalla nämä tulevat päätökset sitten kohdentuvat ja mille korkeakouluille mahdollisesti tai miten ne muuten helpottavat, koska aikuiskoulutustukihan ei ole sinällään koulutukseen kohdennettua rahaa, vaan se on sellaista rahaa, jolla ihmiset ovat voineet olla pois töistä ja sitten kouluttautua ja pätevöityä.
Kiitoksia. — Ja sitten tämän aiheen alkuperäinen kysymyksen esittäjä, edustaja Kymäläinen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Vaikeina aikoina Suomea pitäisi johtaa reilusti ja johdonmukaisesti. Päätöksiä tulee tehdä tutkitun tiedon pohjalta, jotta niillä on vankka selkänoja. Hallitus ei tunnu itsekään tietävän, mitkä linjat pitävät. Kyllä ja ei Unkarin EU-puheenjohtajuudelle, kyllä ja ei Kouvolan yöpäivystykselle, kyllä ja ei toisen asteen maksuttomuudelle — lista on pitkä ja näyttää pitenevän päivä päivältä. Mikä on hallituksen yhteinen linja, viimeinen linja niin sanotusti?
Pääministerin sijainen Purra, kuka on hallituksen kartturi? Selvää on, että ratin takana on tyhjää, vaikka kaasu on pohjassa. Aiotteko nyt höllätä kaasujalkaa ja ryhtyä tekemään huolellisempaa ja oikeudenmukaisempaa politiikkaa?
Arvoisa rouva puhemies! Hallitusta johtaa pääministeri, joka tällä hetkellä on valitettavasti sairaana.
Se, että tämä hallitus kesken kautensa kykenee esimerkiksi tekemään sen kolmen miljardin lisäsopeutuspaketin, kertoo siitä, miten yhdenmukaisesti me toimimme. Totta kai koalitiohallituksessa, jossa on neljä puoluetta, joilla on kaikilla oma linjansa, se vaatii yhteensovittamista, ja sitä me olemme erityisesti tehneet hallitusneuvotteluissa. Mutta erityisen tyytyväinen minä olen juuri siihen, että tämä hallitus kykenee viemään hyvinkin vaikeita päätöksiä läpi, [Vasemmalta: Kouvolan päivystys, maksuton toinen aste!] seisomaan niiden takana, ja me olemme sitoutuneita myös tämän julkisen talouden eteen vaadittaviin toimiin ja tekemään niitä tarvittaessa lisää, mikäli näyttää siltä, ettemme vielä tälläkään siihen pääsisi.
Kun valitettavasti muistelen sitä edellistä hallituskautta, kun te riitelitte keskenänne lehtien palstoilla ja näytti siltä, että teillä oli hyvin paljon ongelmia, [Puhemies koputtaa] mikä sitten näkyi tietenkin siinä, että niitä rahan jakamisella myös ratkottiin, [Hälinää] niin en voi olla kuin hyvin tyytyväinen, [Puhemies koputtaa] että itse sijaitsen tässä hallituksessa. [Jussi Saramo: Kuka se jakaa rahaa rikkaille?]
Frågan slutbehandlad.