Arvoisa puhemies, värderade talman! Kiitoksia edustajille puheenvuoroista ja siitä, että pidätte myös opposition edustajina tätä ehdotusta kannatettavana. Tässä tuli muutama kysymys. Hyviä kysymyksiä kaikki, ja yritän ainakin joihinkin vastata.
Ensinnäkin tämä kysymys, minkälaisia ovat terroristiryhmän terroristisen rikollisen toiminnan kannalta olennaiset tehtävät. No, esimerkkeinä ehdotetun lainkohdan perusteluissa mainitaan muun muassa seuraavaa: osallistuminen terroristiryhmän aseelliseen toimintaan esimerkiksi partioinnin tai aseellisen voiman osoittamisen muodossa, terroristiryhmän varustehuollosta tai muusta toimintakunnosta huolehtiminen, terroristiryhmän hallinnosta huolehtiminen, terroristiryhmän ruoka- ja vesihuollosta huolehtiminen, ideologinen tai uskonnollinen koulutus, jolla oikeutetaan terrorismirikosten tekemistä tai kannustetaan niiden tekemiseen, ja terroristiryhmän viestintäpalveluista tai tietoteknologiasta huolehtiminen. Tässä siis esimerkkejä siitä, mistä voisi olla kysymys.
No sitten, mitä tähän ei kuuluisi. Tämän lainkohdan perustelujen mukaan terroristiryhmän terroristisen rikollisen toiminnan kannalta olennaisena tehtävänä ei pidettäisi esimerkiksi pelkkää oleskelua tietyllä alueella — siis se, että sattuu olemaan tietyllä alueella, ei sinänsä ole vielä terroristinen teko — avioitumista terroristiryhmään kuuluvan kanssa, toimimista ainoastaan tavanomaisissa omaa perhettä palvelevissa kotitaloustehtävissä, ainoastaan huolehtimista omista tai muiden lapsista ja lääkintäetiikan mukaisten lääkintätehtävien hoitamista. Nämä ovat sellaisia tehtäviä, jotka eivät ole näitä olennaisia tehtäviä.
No, miksi sitten ei ehdoteta, että rangaistavaksi säädetään kuuluminen terroristijärjestöön tai ‑ryhmään taikka sen jäsenyys? Tässäkin vastaus on se, että terroristiryhmän toimintaan osallistumisen voidaan osaltaan katsoa ilmentävän sellaiseen ryhmään kuulumista, ja tässä meillä on myös ajatuksena se, että myös tältä osin tämän esityksen on täytettävä laillisuusperiaate ja sen on oltava tarkkarajainen, ja sen takia ollaan päädytty tähän sääntelymuotoon. Vertailuvaltioiden lainsäädännöistä ilmenee myös, että niissäkin rangaistavia ovat nimenomaan aktiiviset terroristiryhmän rikollista tavoitetta palvelevat osallistumisteot, ja tämä koskee myös usein viitattua Norjan rangaistussäännöstöä.
No, sitten yhdessäkään lausunnossa — muistatte, että tämä on ollut laajalla lausuntokierroksella — ei katsottu, että terrorismirikoksia koskevissa rangaistussäännöksissä yhteys terroristiryhmään tai ‑järjestöön tulisi todeta kuulumiseksi siihen, ja muutenkaan ei esitetty näkemyksiä ehdotettua pidemmälle menevien kriminalisointien puolesta. Ja muistatte, että tämä oli myös sellainen lausuntokierros, jossa muun muassa supo on ollut antamassa lausuntoa.
Todellakin sitten näissä lausunnoissa ilmeni se, että moni taho katsoo, että meidän pitää saada kokonaisuudistus, ja olen myös itse vahvasti sitä mieltä, että kokonaisuudistus tarvitaan. Se kuitenkin tulee viemään aikaa, ja sen takia on viisasta, että me nyt teemme näitä toimenpiteitä, kun me pystymme siihen ja meillä on tarkkarajainen ja hyvä esitys siitä, mutta se ei tietenkään sulje pois sitä, että tästä tehdään sitten vielä parempi lainsäädäntö, jota on myös helpompi käytännössä soveltaa, sekä syyttäjien että tuomioistuimien. — Kiitoksia.
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:Kiitoksia. — Ja vielä edustaja Kiuru.