Motivering
         
         Yttrandefrihet
         
         Det första lagförslaget. 
         
         Lagförslaget, som bygger på direktivet om
            elektronisk handel, syftar till att främja elektronisk
            handel genom att säkerställa fri rörlighet
            för informationssamhällets tjänster.
            Tjänstelevererande mellanhänder ansvarar vanligen
            inte för olagligt innehåll i den information som
            de överför och lagrar eller för olaglig överföring
            av information. Bestämmelser om ansvarsfrihet finns i 4
            kap. 
         
         
         Med stöd av lagförslagets 16 § kan
            en domstol vid vite förordna att en tjänsteleverantör skall
            göra den information som denne lagrat oåtkomlig.
            Spärrning av information kan bli aktuellt om det är
            uppenbart att informationen är olaglig eller att den förmedlas
            på lagstridigt sätt. I 15 § finns bestämmelser
            om ansvarsfrihet för tjänsteleverantören
            när det gäller innehållet i lagrad information
            och förmedling av den. Tjänsteleverantören
            skall utan dröjsmål göra den lagrade
            informationen oåtkomlig, när han eller hon fått
            kännedom om domstolens förordnande om spärrning
            av information, när han eller hon har fått en
            anmälan enligt 5 kap. om kränkning av upphovsrätten
            eller när den lagrade informationen uppenbart strider mot
            bestämmelserna i strafflagen om hets mot folkgrupp eller
            spridning av pornografisk bild.
         
         
         Dessa förslag måste bedömas med avseende på yttrandefriheten
            i 12 § 1 mom. grundlagen. I yttrandefriheten, som är
            en grundläggande fri- het, ingår rätten
            att framföra, sprida och ta emot information, åsikter
            och andra meddelanden utan att någon i förväg
            hindrar detta. I grundlagen tolkas yttrandefriheten extensivt och
            medieneutralt (RP 309/1993 rd, s. 60—61).
            Information kommer ut på nätet mycket snabbt och
            heltäckande, vilket kan ge upphov till nya viktiga aspekter
            på yttrandefriheten. Om det är tillåtet eller
            inte att begränsa yttrandefriheten måste bedömas
            med avseende på de generella villkoren för att
            begränsa de grundläggande fri- och rättigheterna
            (GrUB 25/1994 rd, s. 5—6),
            till den del det inte är fråga om den kvalificerade
            reservationen för bestämmelser genom lag, som
            ingår i sista meningen i det aktuella lagrummet i grundlagen. — Med
            avseende på tjänsteleverantören är regleringen
            av betydelse också med avseende på näringsfriheten
            i 18 § 1 mom. grundlagen.
         
         
         Begränsningen av ansvaret i första delen av 15 § 1
            mom. 1 punkten är inget problem med avseende på kravet
               att en begränsning skall vara exakt och noggrant avgränsad,
            eftersom tjänsteleverantörens ansvarsområde
            preciseras genom ett förordnande av domstol. Däremot är
            slutet av 1 punkten mer problematisk eftersom det bara är kopplat
            till en anmälan enligt 22 § om kränkning av
            upphovsrätten. En anmälan bygger nämligen bara
            på anmälarens ensidiga och subjektiva uppfattning
            om saken. Men utskottet anser att bestämmelserna också på denna
            punkt grundar sig på ett objektivt förnimbart
            kriterium på ett sätt som gör att regleringen
            kan anses vara godtagbar med avseende på kravet att en
            begränsning skall vara exakt och noggrant avgränsad.
         
         
         Också 15 § 1 mom. 2 punkten är godtagbar med
            avseende på samma krav, eftersom ansvarsfriheten kopplas
            ihop med kravet att rekvisitet i strafflagen måste uppfyllas.
            Däremot är formuleringen inte helt lyckad eftersom
            det först efter en rättegång blir klart
            om innehållet i en information klart strider mot bestämmelserna
            i strafflagen. Med avseende på bestämmelsen i
            21 § grundlagen och artikel 6.2 i europeiska konventionen
            om de mänskliga rättigheterna att envar skall
            betraktas som oskyldig till dess skulden har fastställts är
            det befogat att ändra formuleringen till exempel så att
            den bygger på kriteriet att lagstridigheten är
            uppenbar (jfr 16 § 1 mom.).
         
         
         I 16 § 1 mom. krävs det att innehållet
            i en information eller informationsförmedlingen strider
            mot lag för att en domstol skall kunna förordna
            om spärrning av informationen. Med avseende på kravet
            att en begränsning skall vara exakt och noga avgränsad
            ger lagstridighetsbegreppet här rum för tolkning
            i och med att det är mycket extensivt och omfattande. På denna punkt
            måste regleringen preciseras till exempel i överensstämmelse
            med synpunkterna i motiveringen, anser grundlagsutskottet.
         
         
         Med avseende på kravet att en begränsning skall
               vara godtagbar är det väsentligt att spärrningsbestämmelsen
            i 16 § avser att förhindra att information med
            olagligt innehåll sprids eller att informationen sprids
            på olaglig väg. Detsamma gäller intentionen
            i 15 § 1 mom. att skydda upphovsrätten framför
            allt av den anledningen att upphovsrätten är tryggad
            i grundlagen genom bestämmelserna om egendomsskydd i 15 §.
         
         
         Med avseende på proportionalitetskravet bör 15 § 1
            mom. 2 punkten lyftas fram, eftersom den särbehandlar två brottsbeteckningar.
            I dessa fall krävs inget förordnande från
            domstol om spärrning utan tjänsteleverantören är
            skyldig att vidta åtgärder när han eller
            hon fått faktisk kännedom om att informationen är
            lagstridig. Vid dessa brott är innehållet i materialet
            speciellt klandervärt och därför är
            det viktigt att snabbt stoppa spridningen av informationen också med
            avseende på andra människors grundläggande
            fri- och rättigheter. Därför är
            förslaget inget problem med avseende på proportionalitetsprincipen.
         
         
         Också bestämmelsen i 15 § 1 mom.
            1 punkten om kränkning av upphovsrätten måste
            bedömas med avseende på proportionalitetsprincipen.
            Till denna del är tjänsteleverantören
            skyldig att vidta åtgärder när han eller
            hon har fått en anmälan av den som innehar upphovsrätten
            eller en företrädare för denne. När
            frågan om upphovsrätten är stridig kan
            det vara ett problem att ansvarsfriheten kopplas ihop enbart med
            en anmälan. Men problemet är inte så stort
            eftersom innehållsleverantören med stöd
            av 23 § kan komma med ett bemötande, om han eller
            hon anser att materialet utan grund har gjorts oåtkomligt.
            Då måste materialet vanligen på nytt
            göras åtkomligt för allmänheten
            med stöd av 24 §. Med hänvisning till
            detta anser utskottet att också bestämmelserna
            i anknytning till upphovsrätten uppfyller kravet på proportionalitet.
            Regleringen kunde emellertid i enlighet med 16 § förenas
            med ett domstolsförfarande. Det skulle ge framför
            allt tjänsteleverantören tydligare regler och
            förhindra att yttrandefriheten sätts på spel,
            när någon åberopar upphovsrätten.
         
         
         Med avseende på rättssäkerhetskravet är
            det viktigt att det med stöd av 16 § är
            en domstol som förordnar om spärrning av information
            och att 4 mom. föreskriver om rätt att ansöka
            om att förordnandet upphävs. I 18 § ingår
            bestämmelser om innehållsproducentens rättsskydd.
         
         
         Enligt förslaget kan spärrning förordnas
            utan att motparten blir hörd. Detta inskränker
            i betydande omfattning de rättssäkerhetsgarantier
            som ingår i domstolsförfarandet. I 21 § 2
            mom. grundlagen nämns särskilt rätten
            att bli hörd som en av garantierna för en rättvis
            rättegång. Mot denna bakgrund är det
            konstitutionellt nödvändigt att bestämmelserna
            i 16 § 1 mom. så långt som möjligt även
            till ordalydelsen står i samklang med utgångspunkten
            för grundlagen. Därför är det
            i sak viktigt att motparten ges möjlighet att bli hörd,
            till exempel inom en mycket kort tid med anledning av att en ansökan
            om spärrning har gjorts. Mot denna bakgrund bör
            lagförslaget inte tillåta att en ansökan
            av denna typ avgörs utan att motparten blir hörd.
            Trots bestämmelserna i 16 § 4 mom. anser utskottet
            att lagförslaget kan behandlas i vanlig lagstiftningsordning
            bara om huvudregeln i 1 mom. i överensstämmelse
            med grundlagen föreskriver att motparten skall bli hörd.
            I detta syfte kan det i momentet föreskrivas att frågan
            får avgöras utan att motparten blir hörd,
            om han eller hon inte kan höras så snabbt som
            ett brådskande ärende nödvändigtvis
            kräver. Möjligheten att låta bli att höra
            en motpart kan således komma i fråga när det
            i praktiken är omöjligt att snabbt höra
            honom eller henne och när man inte kan dröja längre
            med frågan på grund av att den måste
            avgöras mycket snabbt, också när motparten
            inte över huvud taget är känd eller inte
            kan nås för att bli hörd.
         
         
         Begränsningar i  marknadsföringen.
         
         Också begränsningarna i marknadsföring
            i lagförslagen 2—4 måste bedömas
            med avseende på yttrandefriheten. Också reklam är
            i princip skyddad av yttrandefriheten, men den kan beläggas
            med mer långtgående restriktioner än
            vad som är tillåtet inom det materiella kärnområdet
            för yttrandefriheten (RP 309/1993 rd,
            s. 60, GrUU 19/1998 rd, s. 5—6
            och GrUU 23/2000 rd, s. 6).
         
         
         Enligt propositionen skall direktmarknadsföring via
            elektronisk post klart och entydigt kunna identifieras som marknadsföring
            av mottagaren (lagförslag 2). Dessutom skall det kommersiella
            syftet och för vems räkning marknadsföringen
            bedrivs klart och tydligt framgå. Dessutom innehåller
            förslagen krav på att villkoren för deltagande
            i den verksamhet som marknadsföringen gäller skall
            vara klara (lagförslagen 3 och 4). Regleringarna gäller
            främst en tydlig marknadsföring med tanke på skyddet
            för privatlivet, konsumentskyddet och en korrekt konkurrens och
            hindrar därför inte saklig reklam. I detta sammanhang
            kan syftena anses vara godtagbara grunder för att begränsa
            yttrandefriheten. Begränsningarna är inte orimliga
            ur marknadsförarens perspektiv. Förslagen medför
            således inga problem med avseende på 12 § 1
            mom. grundlagen.
         
         
         Övriga frågor
         
         Det första lagförslagets 5 §. 
         
         Den andra meningen i 1 mom. avser att genomföra artikel
            3.4 a i direktivet om elektronisk handel. Stycket i direktivet avser
            att avgränsa de nationella begränsningar som riktar
            sig mot en tjänsteleverantör från en
            annan stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
            Enligt motiveringen till propositionen får myndigheterna
            inga nya befogenheter genom bestämmelserna. Trots detta
            förefaller bestämmelserna innefatta ett bemyndigande.
            I och med att begränsningen gäller utövande av
            näring spelar bestämmelsen en roll med avseende
            på 18 § 1 mom. grundlagen. Formuleringen i lagförslaget
            måste preciseras.
         
         
         Det första lagförslagets 7 § 1 mom.
            2 punkt. 
         
         
         Bestämmelsen har en misslyckad formulering. Det är
            nämligen inte lämpligt att föreskriva
            att tjänsteleverantören är skyldig att
            tillhandahålla handelsregister eller något annat
            motsvarande offentligt register. Förslaget bör ändras
            till exempel så att tjänsteleverantören är
            skyldig att hålla information om det register där
            han eller hon är registrerad tillgänglig.