Senast publicerat 05-06-2021 15:07

Punkt i protokollet PR 105/2018 rd Plenum Tisdag 23.10.2018 kl. 14.06—18.17

9. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om pensionsstiftelser och lagen om försäkringskassor samt vissa andra lagar

Regeringens propositionRP 205/2018 rd
Remissdebatt
Andre vice talman Tuula Haatainen
:

Ärende 9 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till ekonomiutskottet, som social- och hälsovårdsutskottet ska lämna utlåtande till. 

För remissdebatten reserveras högst 30 minuter. Om vi inte inom den utsatta tiden hinner gå igenom hela talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter under dagens plenum efter att de övriga ärendena på dagordningen blivit behandlade. Om debatten om ärendet däremot avslutas före den reserverade tiden gått ut går vi över till nästa ärende på dagordningen, det vill säga ärende 10.  

Debatt
17.32 
Sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattila 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsiteltävänä olevassa hallituksen esityksessä ehdotetaan siis muutettavaksi eläkesäätiölakia, vakuutuskassalakia, maksuperusteisista lisäeläkejärjestelyistä eläkesäätiöissä ja eläkekassoista annettua lakia sekä vakuutusyhtiölakia. Ehdotetuilla laeilla pantaisiin täytäntöön ammatillisia lisäeläkkeitä tarjoavien laitosten toiminnasta ja valvonnasta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi säätämällä direktiivin edellyttämistä välttämättömistä muutoksista kansalliseen lainsäädäntöön. Ehdotettuja lakeja sovellettaisiin eläkesäätiöiden ja eläkekassojen vapaaehtoiseen lisäeläketoimintaan, jolla täydennetään lakisääteistä eläketurvaa. Ehdotettuja säännöksiä ei sovellettaisi eläkesäätiöiden ja eläkekassojen toimintaan siltä osin kuin he harjoittavat työntekijän eläkelaissa ja yrittäjän eläkelaissa tarkoitettua lakisääteistä eläkevakuutusta.  

Esitys parantaa lisäeläketoimintaa harjoittavien säätiöiden ja kassojen toiminnan turvaavuutta ja vakuutettujen etujen suojaa säätämällä hallintojärjestelmälle asetettavista aiempaa täsmällisemmistä vaatimuksista. Esitys vahvistaa eläkesäätiöiden ja eläkekassojen lisäeläkkeiden hallintojärjestelmää säätämällä nykyistä täsmällisemmin muun muassa riskienhallinnasta, sisäisestä tarkastuksesta ja aktuaaritoiminnoista. Esitys parantaa vakuutettujen tietojensaantia lisäeläketurvastaan säätämällä vakuutetuille vuosittain maksutta lähetettävästä lisäeläkkeen eläke-etuusotteesta. Esitykseen sisältyy myös ehdotus eläkesäätiöiden ja ‑kassojen vastuuvelan laskennassa käytettävän enimmäiskoron sääntelyn muuttamisesta. Kyse on teknisestä koron määrittämisestä. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen sijaan enimmäiskorosta annettaisiin jatkossa Finanssivalvonnan määräys. Lisäksi esityksellä edistetään ammatillisten lisäeläkkeiden sisämarkkinoiden toimintaa säätämällä nykyistä täsmällisemmin lisäeläkelaitosten rajat ylittävän toiminnan edellytyksistä sekä mahdollistamalla tietyin edellytyksin lisäeläkevakuutuskantojen rajat ylittävät siirrot toisessa Eta-valtiossa hyväksyttyyn laitokseen.  

Näillä toimilla pyritään omalta osaltaan edistämään ammatillista lisäeläketoimintaa ja sitä kautta ikääntyvän väestön toimeentulon turvaamista. Esityksellä ei ole vaikutusta kansalliseen sosiaali- ja työoikeuteen, jota on myös rajat ylittävässä toiminnassa ja rajat ylittävissä siirroissa aina noudatettava.  

Eläkesäätiölakiin ja vakuutuskassalakiin ehdotetaan vain direktiivin täytäntöönpanon edellyttämiä välttämättömiä muutoksia, jotta uusi sääntely ei tarpeettomasti lisäisi eläkesäätiöiden ja ‑kassojen hallinnollista taakkaa ja hallintokuluja. Koska eläkesäätiöiden ja ‑kassojen harjoittama lisäeläketoiminta on pienimuotoista, ei kansalliselle lisäsääntelylle tältä osin ole tarvetta. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till ekonomiutskottet, som social- och hälsovårdsutskottet ska lämna utlåtande till.