Arvoisa puhemies! Elämme keskellä nopeaa digitaalista murrosta, ja menestyäksemme murroksen keskellä tarvitsemme yhteiset kansalliset tavoitteet digitalisaatiolle. Selonteko Suomen digitaalisesta kompassista vastaa osaltaan tähän tarpeeseen. Digikompassi, niin kuin tätä nimitetään, on vuoteen 2030 ulottuva kansallinen strateginen tiekartta, joka asettaa yhteisen suunnan Suomen digikehitykselle ja luo perustan menestykselle ja hyvinvoinnille turbulentissa maailmassa.
Digitalisaatio elikkä digitaalisen tiedon ja digitaalisten teknologioiden hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä ulottuu kaikille yhteiskunnan osa-alueille ja muovaa yhtä lailla julkisen sektorin ja yritysten toimintaa kuin osaamistarpeita. Digitalisaation aikaansaama murros on kaikenkattavaa ja todella nopeaa. Meidän on kyettävä valjastamaan muutos eduksemme. Yritysten toimintaympäristö muuttuu sekä tuotteita katoaa markkinoilta esimerkiksi älypuhelimen korvatessa lukuisia aiemmin tarpeellisia laitteita kamerasta navigaattoriin ja palveluita lippumyynnistä videovuokraamoon. Samaan aikaan syntyy uutta arvotuotantoa, uusia liiketoimintamalleja ja palveluita. Kuinka siis varmistamme, että suomalaisilla yrityksillä on valmiudet menestyä digitalisoituvassa toimintaympäristössä?
Myös julkiset palvelut muuttuvat yhä digitaalisemmiksi, ja olemmekin julkisten palveluiden digitalisaatiossa maailman kärkimaita. Kansalaiset ja yritykset odottavat yhä parempia ja sujuvampia julkisia palveluita. Keskusteluissa on vahvasti esillä myös palveluiden automaatio. Tämä tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että julkisten palveluiden kehittäminen edellyttää aitoa tavoitteellista yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Järjestelmien sekä tiedon yhteentoimivuus on ratkaisevassa roolissa. Kansalliset tavoitteet ja jaettu visio tukevat tätä kehitystä.
Toisaalta digitalisaatio ja siihen liittyvä nopea muutos haastavat myös osaamista sekä digitaalisen infrastruktuurin kestävyyttä ja turvallisuutta. On tehtävä entistä määrätietoisemmin ja laaja-alaisemmin työtä, jotta pystymme hyödyntämään digitalisaation mahdollisuudet sekä torjumaan sen aiheuttamat uhkat. Tänään keskustelussa oleva selonteko Suomen digitaalisesta kompassista antaa meille suuntaviivat tähän työhön.
Kuvattu murros ei koske vain Suomea vaan koko maailmaa. Euroopan unioni onkin julistanut kuluvan vuosikymmenen digitaaliseksi vuosikymmeneksi, ja tähän liittyen EU on laatinut vuonna 21 digitaalisen kompassin nimellä ”Polku digitaaliselle vuosikymmenelle”. Tämä on ollut yksi lähtökohta Suomen digitaaliselle kompassille, vaikkakin kansallisten tavoitteiden kautta rakentuen. EU:n ohjelma pyrkii luomaan jäsenmaille strategisen etenemissuunnitelman yhteiskunnan ja talouden digitaalisen murroksen saavuttamiseksi. Tarkoitus on, että nyt esiteltävää Suomen digikompassia vastaavat kansalliset kompassit ohjaavat kaikissa jäsenmaissa digitalisaatiotavoitteiden edistymistä ja samalla tarjoavat näkymän EU:n digitalisaatiotavoitteiden saavuttamiseen.
Edelläkävijämaana me olemme asettaneet riman aika korkealle. Digitalisaatiomittareiden kärkimaana Suomi on halunnut olla ensimmäinen kansallisen strategisen tiekartan laatinut jäsenmaa. Olennaisinta on kuitenkin, että digikompassi asettaa meille kansalliset yhteiset tavoitteet, joita kohti työskentelemällä Suomi menestyy yhä digitaalisemmassa maailmassa. Samalla me teemme osuutemme EU:n digitaalisen murroksen edistämiseksi.
Digikompassin tavoitteet on jaettu neljään osa-alueeseen, jotka ovat digitaalisesti osaava väestö ja työvoima, digitaalinen infrastruktuuri, yritysten digitalisaatio ja digitaaliset julkiset palvelut. Digikompassissa asetetaan vuoteen 2030 kohdistuvat tavoitteet niin menestyksekkään digitalisaation edellyttämälle infrastruktuurille ja osaamiselle kuin digitalisaation täysimittaiselle hyödyntämiselle yrityksissä ja julkisissa palveluissa.
Käyn seuraavaksi läpi kunkin osa-alueen merkitystä osana digikompassia ja kansallisia tavoitteita:
1) Digitaalinen infrastruktuuri luo perustan koko yhteiskunnalle ja toimii palveluiden ja talouden pohjana. Tavoitteena on, että digitalisaatio ja datatalous palvelevat entistä paremmin kansalaisia, yhteisöjä ja yrityksiä. Digikompassi kattaa kolme digitaalisen infrastruktuurin kokonaisuutta, jotka ovat datatalous, kyberturvallisuus sekä tietoliikenneyhteydet, joihin sisältyy myös palvelin- ja laskentainfrastruktuuri.
2) Osaamisen osalta puhumme digikompassissa niistä tiedoista ja taidoista ja valmiuksista, joita digiajan kansalainen ja ammattilainen tarvitsevat tässä digitalisoituvassa yhteiskunnassa ja työelämässä. Työelämän muuttuvien osaamistarpeiden rinnalla digikompassissa huomioidaan myös digitalisaation vaikutukset kansalaisten taitoihin osallistavan, kilpailukykyisen ja kestävän Suomen rakentamisessa. Tässä kokonaisuudessa pyrimme varmistamaan, että kaikki pysyvät mukana digitaalisessa kehityksessä. Osaamisen osa-alue koostuu kolmesta tavoitekokonaisuudesta, jotka ovat digitaalinen sivistys, digitaaliset perustaidot ja digitaalinen osaaminen.
3) Uudet teknologiat ja datan hyödyntäminen mahdollistavat yritysten uudistumisen esimerkiksi reaaliaikaisesti ohjautuvien arvoketjujen, uusien digitaalisten tuotteiden ja palveluiden sekä uusien liiketoimintamallien kautta. Suomalaiset suuryritykset hyödyntävät digitalisaatiota jo mallikkaasti, mutta taloutemme riippuu merkittävällä tavalla siitä, kuinka pienet ja keskisuuret yritykset pystyvät menestymään uudessa digitaalisessa toimintaympäristössä ja hyödyntämään digitalisaation mahdollisuuksia. Digikompassi kattaakin kolme yrityksen digitalisaatioon keskittyvää kokonaisuutta, jotka ovat digiteknologiat uudistumisen ajureina, digivihreä siirtymä sekä pk-yritysten digikyvykkyys.
4) Suomalaisen yhteiskunnan perusta on kyvykäs julkinen hallinto. Olemme kuitenkin tilanteessa, jossa kaikkia teknologian hyötyjä ei saada ulosmitattua vanhoja malleja digitalisoimalla, vaan palveluiden järjestämisen logiikka ja prosessit on järjestettävä uudelleen. Julkisia palveluita on kehitettävä ihmiskeskeisesti ja huomioiden digitaalisten palveluiden turvallisuus. Kansalaisten, yritysten ja yhteisöjen tulee voida luottaa eettisesti kestäviin, avointa ja läpinäkyvää toimintaa tukeviin ja turvallisiin julkisiin palveluihin. Digitaaliset julkiset palvelut ‑osa-alue koostuu kolmesta tavoitekokonaisuudesta, kuten muutkin, jotka tässä ovat ihmiskeskeistä ja vihreää siirtymää edistävä julkinen hallinto, yhteentoimivat julkiset palvelut ja kokonaisturvalliset julkiset palvelut.
EU:n digikompassista poiketen Suomen digikompassissa asetetaan myös tavoitteet digitalisaation johtamiselle ja toimeenpanolle. Digitalisaatio teemana on varsin kokonaisvaltainen, ja siksi meidän on kyettävä luomaan ja johtamaan kansallista digitalisaatiokehitystä yli hallinnonala- ja sektorirajojen. Tässä onnistuminen on keskeinen edellytys digitaalisessa murroksessa onnistumiselle.
Suomen digikompassia on valmisteltu tiiviissä yhteistyössä ministeriöiden, virastojen, kuntien ja sidosryhmien kanssa. Kompassin valmistelussa on pyritty avoimuuteen ja avoimeen valmisteluun, ja työhön on voinut osallistua muun muassa erilaisissa työpajoissa, aamukahvikeskusteluissa ja kahdella lausuntokierroksella. Sidosryhmät ovat ilahduttavan aktiivisesti osallistuneet valmisteluun, mikä osoittaa, että yhteisten strategisten suuntaviivojen luomiselle on tarvetta.
Digikompassin kokoamisen ja viimeistelyn ministeriöiden yhteistyönä on osaltaan mahdollistanut uusi poikkihallinnollinen digitalisaation johtamisen rakenne valtioneuvostossa. Se koostuu syksyllä 21 perustetusta digitalisaation, datatalouden ja julkisen hallinnon kehittämisen ministeriryhmästä sekä ministeriryhmän työn tueksi perustetusta poikkihallinnollisesta valtioneuvoston digitoimistosta. Digitoimisto on osaltaan vastannut kansallisen digikompassin valmistelusta, ja tämä työ osoittaa, että ministeriöt pystyvät hyvään yhteistyöhön. Tälle hyvin alkaneelle hallinto- ja sektorirajat ylittäneelle yhteistyölle onkin tarvetta myös tulevaisuudessa, kun me teemme digikompassista asetettuja tavoitteita todeksi. Nämä tavoitteet käytännön konkreettisesta etenemisestä ovat meidän seuraavan ministeriryhmän käsittelylistalla.
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:Kiitoksia esittelystä. — Nyt mennään ryhmäpuheenvuoroihin. — Edustaja Werning, sosiaalidemokraattinen eduskuntaryhmä, olkaa hyvä.