Arvoisa rouva puhemies! Äskeisen puheenvuoroni käytin sieltä ruohonjuuritasolta, asiakkaan ja potilaan näkökulmasta, ja nyt sitten enemmän täältä talouden näkökulmasta.
Olen pitänyt hyvinvointialueiden rahoituslakia kohtalaisen hyvänä, vaikka sitä täällä tavan takaa arvostellaan monestakin syystä. Siinä on eräitä heikkouksia, mutta miksi kannatan periaatteessa sitä lakia? Siinä on sellaiset rakenneosat, että lähtötilanne silloin vuonna 23 määriteltiin siltä pohjalta, mitä oli arvioitu kuntien käyttävän rahaa sosiaali- ja terveyspalveluihin. Ongelma oli tietenkin se, että se määrittely tehtiin oikeastaan vuoden 21 tietojen perusteella, koska vuosi 22 ei ollut vielä loppunut siinä vaiheessa, kun valtion budjetti vuodelle 23 laadittiin, ja siinä meni erittäin paljon pieleen, arviolta noin miljardi euroa. No, siitä kompensoitiin kyllä sitten noin puolet eli tuollainen 500 miljoonaa, mutta se kuoppa, joka jäi, oli toiset 500 miljoonaa euroa. Se oli se suurin ongelma tässä.
No, sitten siinä on niin, että sen perusrahoituksen päälle tulee se vuotuinen indeksitarkistus, joka oli ensimmäisenä vuonna 2,5 prosenttia, ja nyt sitten, kun toista vuotta eletään, se on kolme prosenttia. Siinähän tapahtui tietenkin se tilanne, että se vuoden 23 todellinen kustannustason nousu oli jotain vallan muuta kuin tuo äsken mainittu johtuen syistä, jotka täällä on kerrottu: ostopalvelujen hinnat nousivat, palkat nousivat, ja yleinen kustannustason nousu oli energiakustannusten ja muiden takia aivan merkittävä.
Sitten siellä on sellainen yleinen yhden prosentin palvelutarpeen kasvu. Se on laskettu ihan tarkasti tutkimuksissa niin, että kun meillä väestö ikääntyy, niin karkeasti sanottuna keskimäärin yksi prosentti vuodessa tarvitaan ihan reaalisesti lisää rahoitusta. Siihen on tehty vuoden 25 alusta eli ensi vuodesta alkaen pieni vähennys, eli siitä yhdestä prosentista nirhaistaan 0,2 prosenttiyksikköä pois. Menee vähän monimutkaiseksi, mutta siis yhdestä prosentista otetaan 20 prosenttia pois, eli käytännössä siitä palvelutarpeen kasvusta maksetaan 0,8 prosenttia lisää alueille. Ja sitten laki sanoo, että jos täällä tehdään lakeja, jotka aiheuttavat lisää velvoitteita hyvinvointialueille, niin ne kuuluu kattaa kokonaan. Näin esimerkiksi silloin kaksi vuotta sitten päätettiin hoitotakuusta, että se on 130 miljoonaa euroa, ja nyt sitten vastaavasti, kun tehtävää muutettiin niin, että hoitotakuu piteni takaisin kolmeen kuukauteen, vähennettiin 120 miljoonaa. Sitten siellä on vielä sellainen ihan pieni 0,2 prosenttia, joka on tällaista ensimmäisten vuosien muutokseen liittyvää kustannuslisää.
Periaatteessa tämä yhtälö ei voisi oikeastaan kovin muunlainen ollakaan kuin tällainen. Nyt ongelma, jonka jo totesin, oli se, että silloin ensimmäisenä toimintavuotena, vuonna 2023, petti se kuntarahoituksen ennalta arvioitu pohja, ja sitten toinen, mikä petti, oli tämä indeksi, ja siitä tuli sitten se 1,4 miljardin suuruinen alijäämä. Ihan niin kuin täällä edustaja Lyly eritteli tätä, se oli noin viisi prosenttia hyvinvointialueiden koko valtionrahoituksesta.
Kun olen nyt myös siellä kuntapuolella ollut valtuustossa ja olen seurannut vaikkapa Turun kaupungin tilinpäätöstä vuodelta 23 ja tämän vuoden talouden toteutumaa vuodelta 24, niin lähestulkoon sama on ollut siellä kuntataloudessa kustannusten nousu. Nythän kasvatus ja opetus ovat kolme neljäsosaa kuntien käyttötaloudesta ainakin Turun kaltaisessa kaupungissa, ja siinä menot kasvoivat yhdeksän prosenttia. Hyvinvointialueiden menojen kasvu on ollut 10 ja 11 prosentin välissä. No, ei siellä Turun kaupunginvaltuustossa mitään kriisiä julistettu, vaan siellä todettiin, että sitä vartenhan meillä on verotus, joka hoitaa tämän asian. Nyt periaatteessahan pitäisi olla niin, että me valtionverotuksella sitten hoidamme tämän hyvinvointialueiden rahoitusvajeen.
Mutta nyt se suuri ongelma, joka on johtanut näihin erittäin voimakkaisiin leikkauksiin siellä alueilla — ja itse asiassa ne suunnitellut leikkaukset ovat niin suuria, että eivät ne edes tule sellaisina toteutumaan; sehän on nähty jo käytännössä, että kun tehdään sen suuruisia leikkaussuunnitelmia, niin ei niitä käytännössä ole voitu realisoida — johtuu ihan siitä, että se ensimmäinen vuosi, vuosi 2023, oli sen 1,4 miljardia alijäämäinen. Ja niin on myös tämä vuosi, koska jälkikäteistarkastus tulee ensimmäisen kerran vasta ensi vuonna. Sehän on syy siihen, mikä täälläkin on usein kuultu myös hallituksen taholta, kun on kerrottu, että hyvinvointialueiden rahoitus kasvaa peräti 2,2 miljardia, jossa 1,4 miljardia on jälkikäteistarkastusta ja 800 miljoonaa on sitten indeksiperäistä rahoitusta. Mutta nyt kun me neljän vuoden jaksoa tarkastelemme, siis vuosia 23, 24, 25 ja 26, niin vain kahdelle vuodelle niistä, vuodelle 25 ja myös vuodelle 26, tulee tuntuva jälkikäteistarkastus, ja se tekee sen, että ensimmäisen kerran ensi vuonna reaalisesti ja realistisesti hyvinvointialueiden on mahdollista saavuttaa tasapaino. Omakin hyvinvointialueeni suunnittelee peräti ylijäämää: meillä on suunniteltu 55 miljoonaa ylijäämää. Mutta eihän se 55 miljoonaa ensi vuonna, ja vaikka samansuuruinen vuonna 26, riitä kattamaan sitä kahtena vuonna kertynyttä 300 miljoonan euron alijäämää. Eli ensin tuli 140 miljoonaa, ja tänä vuonna tulee arviolta 160 miljoonaa. No, me olemme budjetiltaan toiseksi suurin hyvinvointialue Pirkanmaan Pirhan jälkeen, ja näitä lukuja kun vertaa, niin ne ovat vähän samankaltaisia. Toki vaihtelua on eri hyvinvointialueilla.
Nyt se suuri kysymys on se, että meidän pitäisi pystyä täällä eduskunnassa, tai koko valtionhallinnossa, päättämään, mitä me oikeasti teemme niille vuosien 23 ja 24 alijäämille. On esitetty, että vuoteen 28 annettaisiin nyt tätä sopeutusaikaa. Se on hyvä ehdotus. Me sosiaalidemokraatitkin sitä kannatamme, keskusta on pitänyt sitä paljon esillä. Itse olen sillä tavalla vähän pessimisti, että väitän, että sekään ei riitä. Tässä oikeasti tarvittaisiin mahdollisesti kymmenen vuoden ohjelma, jolla me kuromme nyt sen kertyneen yhteensä kolmen miljardin alijäämän umpeen.
Valtion budjettikirjassa on sivulla Y 93 — kirjoitin sen ylös ennen tänne puhujakorokkeelle saapumistani — taulukko, jossa on tuloslaskelman muodossa vuodesta 24 vuoteen 28 koko tämä hyvinvointialueiden rahoitus. Ja sitä kun katsoo, niin se kumulatiivinen alijäämä vuonna 26 on peräti 3,6 miljardia, koska siinä taulukossa on nämä jo todetut viime vuoden alijäämä ja tämän vuoden alijäämä, ja siellä oli myös miinus 0,3 miljardia eli siis 300 miljoonaa alijäämää vuodelle 25 ja sitten 0,5 vuodelle 26. Yhteensä näistä tulee miinus 3,6.
No, kyllähän tämä tiedetään valtiovarainministeriössä. Korkea virkamies Juha Majanen puolitoista kuukautta sitten totesi tv-uutisissa, että ei valtiovarainministeriö tule saattamaan näitä hyvinvointialueita vuonna 26 mihinkään arviointimenettelyyn. Heille riittää se, että he näkevät, että tätä alijäämää yritetään tosissaan kuroa umpeen, ja ainakin vuoteen 28 asti he ovat valmiit seuraamaan tilannetta. Ei kulunut kuin yksi päivä, niin ministeri ilmeisesti oli vähän hätääntynyt — tarkoitan ministeri Ikosta — kun hän meni selittämään, että ei tarkoitus ole lakia muuttaa. No, eihän Majanenkaan sanonut, että lakia muutetaan, vaan hän sanoi, että seurataan tilannetta. Siinä on kuitenkin vähän eri painotus. Mutta tämä vaje on sen suuruinen, että siinä tarvitaan itse asiassa pitkäjänteinen ohjelma. Ja niin kuin äsken sanoin, olisi realistista useamman vuoden aikana kuroa sitä umpeen. 28 on hyvä tavoite, mutta sekin itse asiassa on aika kireä. Tämä alijäämä vuosilta 23 ja 24 on johtamassa siihen, että nyt tehdään ihan epätoivoisia tasapainotussuunnitelmia ja palveluiden leikkauksia, jotka eivät sitten itse asiassa tule kaikki edes toteutumaan. Tavallaan hyväkin, että eivät tule toteutumaan.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Edustaja Suhonen.