Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Nästa fråga, ledamot Tolppanen.
Arvoisa puhemies! Ammattikouluissa on ryhdytty lehtitietojen mukaan siirtämään ammattiaineiden opettajien töitä kouluohjaajille, jopa 50 prosenttia opetuksesta on siirretty näin. Tästä täytyy seurata se, että ammattikouluista valmistuu tulevaisuudessa sellaisia opiskelijoita, joilla ei ole niin hyvä ammattitaito kuin aikaisemmin. Tästä seuraa edelleen se, että kun he hakevat työtä, työnantajat eivät anna töitä, jollei heidän ammattitaidostaan ole takuita. Siitä edelleen seuraa se, että ministeri Lindström pääsee jakamaan lisää karensseja ja lisää sanktioita näille nuorille, jotka siitä huolimatta, että hakevat töitä, eivät töitä saa. Onko tämä todellakin se tarkoitus tämän päivän koulutuksessa: me koulutamme valmiiksi epäpäteviä nuoria, haemme ulkomailta päteviä tekemään työt ja jaamme kotimaisille nuorille sanktioita ja syrjäytämme heitä, lisäämme heidät 70 000 muun syrjäytyneen nuoren joukkoon.
Arvoisa puhemies! Ammatillisen koulutuksen uudessa lainsäädännössä turvattiin nimenomaan pätevien opettajien ja opinto-ohjaajien asema, ja se lainsäädäntö on siltä osin hyvin selkeä. Työmarkkinariitatilanteisiin hallitus ei luonnollisestikaan ota kantaa.
Mutta sen haluan sanoa ammatillisesta koulutuksesta, että ammatillisen koulutuksen ison uudistuksen myötä pystymme vastaamaan paremmin tulevaisuuden jatkuvasti muuttuviin osaamistarpeisiin ja palvelemaan sitä hyvin moninaista joukkoa, joka on kohderyhmänä ammatillisessa koulutuksessa. Uudenlainen osaamisperusteinen järjestelmä, jossa rakennetaan henkilökohtaisia polkuja, jossa on laaja-alaisemmat, tulevaisuuden osaamistarpeisiin vastaavammat tutkinnot, rakentaa ja muodostaa sen perustan, jolta ammatillista koulutusta todella tulevaisuudessa tehdään.
Tiedän, että ammatilliset oppilaitokset eri puolilla Suomea ovat tämän muutoksen kanssa tällä hetkellä monin tavoin kuormittuneessa tilassa, koska taloustilannekin on ollut heikko, mutta hallitus varautuu samanaikaisesti myöskin tukemaan tätä isoa muutosta, kahteen vuosikymmeneen suurinta koulutusreformia, isolla, laajalla tukipaketilla, johon kuuluu [Puhemies koputtaa] henkilöstön koulutuksesta yhtenäisiin digitaalisiin ratkaisuihin monenlaisia toimia.
Frågan slutbehandlad.