Senast publicerat 02-07-2025 20:37

Punkt i protokollet PR 174/2022 rd Plenum Torsdag 23.2.2023 kl. 16.00—20.24

2.8. Muntlig fråga om högklassig småbarnspedagogik (Iiris Suomela gröna)

Muntligt spörsmålMFT 263/2022 rd
Muntlig frågestund
Talman Matti Vanhanen
:

En fråga till, ledamot Suomela. 

Debatt
16.56 
Iiris Suomela vihr :

Arvoisa puhemies! Jokaiselle lapselle on turvattava hyvä alku elämään taustasta, postinumerosta ja äidinkielestä riippumatta. Vanhempia tai lapsia ei pidä syyllistää oppimisen eroista. Se, joka tässä on epäonnistunut, on ennemmin yhteiskunta ja koulutuksen resursointi kuin yksikään lapsi tai nuori. 

Lasten käyttäminen maahanmuuton vastustamisen keppihevosena ei auta yhtäkään lasta eikä helpota päiväkotien tai koulujen arkea. Kyse on meidän lapsista ja meidän nuorista — jokainen lapsi on arvokas. Vanhempien pitää voida luottaa siihen, että jokainen koulu on hyvä koulu ja jokainen päiväkoti on hyvä päiväkoti, eikä kouluissa voida eikä tule rakentaa lasten luokkayhteiskuntaa. 

Yksi tehokkaimmista keinoista torjua oppimiseroja on laadukas, riittävästi rahoitettu varhaiskasvatus. Mitä aiemmin oppimisen haasteet tunnistetaan, sitä helpompi ne on ylittää ja sitä useammalla lapsella on pienestä asti se kokemus, että he pystyvät oppimaan ja he sopivat kouluun. 

Kysynkin ministeri Anderssonilta: millaisiin toimiin hallitus on ryhtynyt, jotta entistä useampi lapsi osallistuisi varhaiskasvatukseen ja jotta henkilöstöä riittäisi ja laatu olisi korkea? [Sebastian Tynkkysen välihuuto] 

Puhemies Matti Vanhanen
:

Ministeri Andersson. 

16.57 
Opetusministeri Li Andersson 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Edustaja kiinnittää huomiota äärimmäisen tärkeään kysymykseen eli varhaiskasvatukseen. Me tiedämme myöskin Suomessa tehdyistä tutkimuksista, että laadukas varhaiskasvatus on erityisen tärkeää sellaisille lapsille, joilla on omassa taustassaan jokin riski liittyen oppimiseen. Saattaa olla, että perheen koulutustausta on matala tai että on oppimisvaikeuksia, vieraskielisyyttä tai vastaavan tyyppisiä tekijöitä. 

Varhaiskasvatukseen osallistuminen on Suomessa noussut viimeisten vuosien aikana. Sen eteen on tehty lukuisia toimia. Tämän hallituskauden aikana on kahdesti alennettu varhaiskasvatuksen maksuja, ja edellisellä hallituskaudellakin niitä päätöksiä tehtiin. Tämän hallituskauden aikana myöskin palautettiin kaikkien lasten yhdenvertainen oikeus kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen. Sen lisäksi olemme aloittaneet oppimisen tuen kokonaisuudistuksen juurikin sieltä varhaiskasvatuksesta, eli on säädetty oppimisen tuesta varhaiskasvatuksessa — siitä syystä, että mitä aikaisemmin ongelmat ja tarpeet havainnoidaan, sitä paremmin niihin pystytään vastaamaan, ja silloin se tuki myöskin seuraa lasta, kun siirrytään esiopetuksen kautta kouluun. 

Frågan slutbehandlad.