Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 6 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till kommunikationsutskottet.
Arvoisa puhemies! Tosiaankin tässä tieliikennelain muutoksessa on kysymys nimenomaan EU:n muutosdirektiivistä. Se edellyttää tavarankuljetusajoneuvojen painojen automaattista valvontaa ja pakollista tietojenvaihtoa konttien ja vaihtokorin painosta. Nythän on tilanne se, että ylipainolla ajaminen vaarantaa liikenneturvallisuutta ja vahingoittaa tien pintaa ja rakennetta. Me veronmaksajat täällä Suomessakin maksamme aika ison summan siitä, että täällä myös ulkomainen liikenne kuluttaa meidän teitämme kotimaisen lisäksi.
Todellakin painojen valvontaan halutaan tehostusta, ja muun muassa rahdinantajan ja liikenteenharjoittajan velvollisuudet lisääntyvät tietojen antamisesta tästä rahdin painosta. EU:n sisäinen kabotaasiliikennehän lisääntyy, ja moni kuski ei välttämättä edes tiedä, paljonko tavaraa hänellä on päällä. Verkkokaupan myötä myös pakettiautojen liikenne lisääntyy, kansainvälisestikin, ja ajoneuvojen painojen etätunnistusjärjestelmä olisi saatava painoja valvomaan. Liikenteen virrasta voidaan tällöin erottaa tarkastukseen ajoneuvot, joiden paino saattaa ylittää sallitun, ja näin ei häiritä sitä liikenteen virtaa. Tämä asia auttaa tietysti myös kuljettajaa ylipainojen estämisessä — eihän kuljettaja välttämättä tiedä, paljonko ne kontit painavat. Tämä muutosdirektiivi on tärkeä myös kotimaisen rekkaliikenteen kannalta, koska näin saadaan vähennettyä epätervettä kilpailua ylilasteilla. En väitä, että suomalaiset eivät ajaisi ollenkaan ylilastia, mutta tällä voidaan ennen kaikkea estää myös sellaista epätervettä kilpailua, mitä muualta tänne Suomeen tulee.
Arvoisa rouva puhemies! Edustaja Alatalo toi yhden yksittäisen seikan esille tässä, ja se on se, että tällä myös turvataan suomalaisen palkkatyökseen ajavan kuljettajan oikeusturvaa paremmin. Tällä hetkellä, jos ylikuormasta jäät muutaman kerran kiinni ja siellä on joku muu liikennerikkomus, suomalaiselta autonkuljettajalta menee ajokortti ja hän ei, omasta syystään, tällä tuottamuksella, saa ansiosidonnaista päivärahaa siltä ajalta, kun hän on estynyt harjoittamasta ammattia. Minun mielestäni tässä olisi nyt hyvä, että tähän kohtaan kiinnitettäisiin erityistä huomiota ja pystyttäisiin tällä seikalla myös tuomaan nyt sitten sitä yrityksen vastuuta siihen, kun kuljettaja, joka on sen kuorman kanssa ja ilmoittanut tästä, kun näkee niitten tunnisteiden avulla, että on ylikuormaa, ilmoittaa, että hän ei suostu sitä ajamaan — tulisi joku turva siihen, kuinka menetellään, koska hän on kuitenkin sen työnantajan direktiivin alla ja määräysvallan alla, että nyt ajetaan. Tämä olisi nyt erityisen tärkeää huomata tämän yhteydessä.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till kommunikationsutskottet.