Arvoisa rouva puhemies! Hallitus on leikannut ammatillisesta koulutuksesta massiiviset 120 miljoonaa euroa, ja me emme vielä edes tiedä, olivatko kaikki leikkaukset tässä. On tiedossa, että OKM:n hallinnonalalle on kaavailtu vielä 75 miljoonan euron leikkauksia, ja niiden kohdentumista meille ei ole kerrottu. Tietysti oppilaitoksissa on pelko siitä, tuleeko sieltä jälleen lisää leikkauksia ammatilliseen koulutukseen. Elämme siis aikaa, jossa tarvitsemme entistä kipeämmin lainsäädäntöä, joka turvaisi riittävän lähiopetuksen määrän ammatillisessa koulutuksessa.
Nyt käsiteltävässä lakialoitteessani riittävä lähiopetuksen määrä ammatillisessa koulutuksessa turvattaisiin lain tasolla. Tällä hetkellä asiasta säädetään asetuksella. Lakialoitteen tavoitteena on nostaa opetuksen ja ohjauksen vähimmäismäärä osaamispistettä kohti 12 tunnista 16 tuntiin, ja tämä opetus tulisi järjestää pääsääntöisesti lähiopetuksena.
Vasemmistoliiton ollessa hallituksessa toteutettiin asetusmuutos, joka vahvisti opiskelijoiden oikeutta saada opetusta ja ohjausta. Aiemmin vastaavanlaisesta vähimmäistuntimäärästä ei ollut säädetty, joten asetus vahvisti opiskelijoiden oikeutta laadukkaaseen opetukseen. OAJ:n alkuvuodesta 2024 julkaiseman jäsenkyselyn mukaan opetuksen ja ohjauksen määrän toimintatavoissa on asetuksesta huolimatta vielä paljon epäselvyyksiä ja käytännöt myös vaihtelevat oppilaitosten välillä. Tämäkin puoltaa lakialoitteeni tavoitetta laintasoisesta säätelystä.
Arvoisa puhemies! Ammatillisen koulutuksen 120 miljoonan leikkaukset tarkoittavat laskennallisesti 1 600 opettajan vähennystä. Tähän mennessä on ammatillisissa oppilaitoksissa ollut nyt tämän talven tai lukuvuoden aikana ainakin 49 yt‑ tai muutosneuvottelut. Määrä tarkoittaa yli kolmasosaa kaikista ammatillisista oppilaitoksista, ja OAJ:n luottamusmiehille tekemän aivan tuoreen kyselyn mukaan, joka juuri muutama viikko sitten julkaistiin, irtisanomiset ovat kohdistuneet pääsääntöisesti opettajiin. Työilmapiiri on heikentynyt ja työkuorma kasvanut.
Hallituksen puheet siitä, että se ei kohdista näitä säästötoimia perusopetuksen päättäneiden nuorten tai vailla ammatillista perustutkintoa olevien koulutukseen, ovat absurdeja. Se ei pidä paikkaansa. Tosiasiassa näin isoja säästöjä on mahdotonta kohdentaa tutkinnon jo aiemmin suorittaneisiin tai aikuisempiin opiskelijoihin, ja näillä leikkauksilla tulee väistämättä olemaan merkitystä ammatillisen koulutuksen laatuun ja lähiopetuksen määrään. Eikä meillä kyllä olisi varaa leikata alanvaihtajienkaan eli aikuisten koulutuksesta, vaan myös se on lyhytnäköistä ja suorastaan typerää. Lähiopetuksen määrä on jo valmiiksi niin matalalla tasolla, että varsinkin oppimisen tukea ja muunlaista tukea tarvitsevat opiskelijat ovat vaarassa pudota koulupudokkuuteen. Ammatillisen koulutuksen tuen uudistaminen ei onnistu yhdessä näiden tehtyjen leikkausten kanssa, koska lähiopetuksen määrä vähenee niiden vuoksi entisestään. Oppilaitokset ovat tilanteessa, missä hallinnosta ei ole enää mahdollista leikata vaan leikkaukset on ollut pakko toteuttaa suoraan opetuksen järjestämisestä. Oppilaitoksista kuuluu huolta siitä, että ammatillisen koulutuksen leikkausten vuoksi mennään yhä enemmän verkko-opetukseen tai verkkokursseihin, jotka voivat ehkä joillekin olla toimiva vaihtoehto mutta pääsääntöisesti eivät ainakaan oppivelvollisille paras vaihtoehto eivätkä aina välttämättä muillekaan opiskelijoille.
Arvoisa puhemies! Haluan painottaa sitä, että kyseessä on myös toisen asteen koulutuksen yhdenvertaisuus. Oppivelvollisten kohdalla lähiopetuksen riittävä määrä ei voi olla riippuvaista siitä, opiskeleeko nuori ammatillisessa koulutuksessa vai lukiossa. Mielestäni tämä on oikeasti iso epäkohta. Hallituksen leikkaukset osoittavat paitsi suurta välinpitämättömyyttä ammatillista koulutusta kohtaan myös tietämättömyyttä sen merkityksestä. Ammatilliseen koulutukseen panostaminen on aivan olennaista paitsi osaajapulaan puuttumisessa myös siinä, että saavuttaisimme tavoitteen koulutustason nostosta, johon käsittääkseni hallituskin on sitoutunut. Tavoitteena on siis saada nuoresta ikäluokasta 50 prosenttia korkeakoulutetuksi, mutta eihän tämä tavoite toteudu, ellemme panosta nykyistä vahvemmin myös ammatilliseen koulutukseen. Osa nuorista on siellä, ja heilläkin on oikeus jatkaa. Riittävän lähiopetuksen määrän lisäksi on panostettava yleissivistäviin opintoihin, oppimisen tukeen ja eheisiin koulupäiviin, jotta siirtyminen korkeakoulutukseen koetaan ammatillisesta koulutuksesta mahdolliseksi ja mielekkääksi, ja lisäksi on taattava opintojen riittävä taloudellinen tuki ilman suurta opintolainataakkaa.
Arvoisa puhemies! Sen sijaan, että ammatillisesta koulutuksesta leikataan, meidän on luotava lainsäädännöllä rakenteet, jotka mahdollistavat jokaiselle ammatillisen koulutuksen opiskelijalle oikeuden laadukkaaseen ja riittävään lähiopetukseen ympäri Suomen. Siksi riittävästä lähiopetuksen määrästä on säädettävä laissa.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Edustaja Mikkonen, Anna-Kristiina.