Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan kumottavaksi säännös, jonka mukaan kokonaispituudeltaan alle 10 metriä pitkän kalastusaluksen lisenssinhaltija tai tämän valtuuttama aluksen päällikkö on velvollinen antamaan saalisilmoituksen myös niiltä kuukausilta, joiden aikana kalastusaluksella ei ole kalastettu. Tämä on selvää asioiden järkeistämistä ja tästä tulee antaa hallitukselle kiitosta. Siispä: kiitos, hallitus, tästä esityksestä.
Euroopan unionin jäsenvaltiot ovat saaneet aikaisemmin itse päättää, miten ne keräävät tiedot alle 10-metristen kalastusalusten kalastusmatkoista ja saaliista. Lain voimaantuloon saakka, joka tulee toivottavasti mahdollisimman pian, on ilmoitus annettava vähintään kalenterikuukausittain seuraavan kalenterikuukauden 20. päivään mennessä kyseisenlaisella kalastusaluksella saaduista kaikista muista kuin kalastuskiintiöjärjestelmään kuuluvien kalalajien saaliista ely-keskukselle. Ilmoitus tulee antaa myös niiltä kuukausilta, joiden aikana kalastusaluksella ei ole kalastettu, eli Suomessa se tarkoittaa ainakin sisävesillä talvea. Niiden kalastusalusten osalta, jotka kuuluvat kalastuskiintiöjärjestelmään, kalalajien saaliiden ilmoitusaika on huomattavasti lyhyempi. Ilmoitus tulee tehdä 48 tunnin kuluessa saaliin purkamisen päättymisestä.
Euroopan unionin säädökset velvoittavat tällä hetkellä toimijat ilmoittamaan 48 tunnin kuluessa kaikki vähintään 10 mutta alle 12 metriä pitkällä kalastusaluksella tekemänsä kalastusmatkat riippumatta siitä, onko matkalla saatu kalaa vaiko ei. Yli 12-metristen kalastusalusten on annettava vastaavat tiedot sähköisesti 24 tunnin kuluessa maihintulosta ja saaliin purkamisen päättymisestä. Nämä ilmoitukset ovatkin ymmärrettäviä ja tehdään sen vuoksi, koska halutaan saada luotettavaa tietoa rannikkokalastusalusten aktiivisuudesta ja pystytään seuraamaan kalastuskiintiöiden täyttymistä ynnä muuta.
Tämän vuoden alussa Suomen merialueiden kalastusalusrekisteriin oli rekisteröity alle 10-metrisiä kalastusaluksia yli 2 000 kappaletta, 142 kappaletta vähintään 10-metrisiä mutta alle 12 metriä pitkiä kalastusaluksia, ja vähintään 12-metrisiä kalastusaluksia rekisterissä oli 60 kappaletta, joten ilmoitusvelvollisuus koskee hyvin huomattavaa osaa kaupallisista kalastajista.
Nykyinen laki yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta tuli voimaan vuoden 2015 alusta. Viime vuonna kuitenkin jo huomattiin, että sekä kaupallisille kalastajille että ilmoitukset kirjaavalle ely-keskukselle saaliiden ilmoitusvelvollisuus on käytettävissä oleviin resursseihin nähden kohtuuttoman raskas eikä siitä ole vastaavaa hyötyä. Nykyisen ilmoitusvelvollisuuden arvioitiin aikaisemmin edesauttavan merialueiden kalastusalusrekisterin ja kaupallisista kalastajista pidettävän rekisterin ajan tasalla pysymistä, koska ilmoitusvelvollisuus koskee kyseisiin rekistereihin merkittyjä kaupallisia kalastajia ja kalastusaluksia. Mielestäni tästä ei ole epäselvyyttä jatkossakaan, koska jokainen kaupallinen kalastaja on joka tapauksessa rekisteröitynyt ely-keskukseen kaupalliseksi kalastajaksi joko luokkaan 1 tai luokkaan 2.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tarkoitus on keventää kaupallisten kalastajien ja hallinnon työtaakkaa. Kaupalliset kalastajat saavat edelleen halutessaan tehdä edellä mainittuja ilmoituksia myös niiltä kuukausilta, joina he eivät ole kalastaneet, mutta se ei ole enää jatkossa pakollista. Kuten esityksessäkin mainitaan, kalastuksen saalistietojen tarkkuus saattaa jatkossa heiketä, jos kaupalliset kalastajat unohtavat antaa kuukausikohtaiset saalisilmoitukset myös niiltä kuukausilta, joiden aikana he ovat kalastaneet. Saalisilmoituksia parantaa osaltaan kuitenkin sähköinen ilmoitusjärjestelmä, joka toivottavasti toimii paremmin kuin Maaseutuvirasto Mavin Hyrrä-järjestelmä.