Arvoisa puhemies! Toinen veroasia perään, vähän monimutkaisempi ja suurempi kuin edellinen. Tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi arvonlisäverolakia ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annettua lakia. Esityksen tarkoituksena on panna täytäntöön muun muassa yhteistä arvonlisäverojärjestelmää koskevan direktiivin pienten yritysten erityisjärjestelmää koskeva muutos eli neuvoston direktiivi yhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annetun direktiivin muuttamisesta pienten yritysten erityisjärjestelmän osalta.
Tämän esityksen keskeisenä tavoitteena on parantaa pienyrityksiin sovellettavan verojärjestelmän taloudellista tehokkuutta. Tavoitteena on myös yksinkertaistaa verojärjestelmää sekä pienyritysten että Verohallinnon kannalta vähentäen näiden hallinnollista rasitusta ja yhdenmukaistaa pienyrityksiin sovellettavaa verojärjestelmää. Tavoitteena on lisäksi parantaa verojärjestelmän neutraalisuutta. Esityksellä edistetään pienyritysten kasvua ja niiden harjoittaman rajat ylittävän kaupan kehitystä Euroopan unionin sisämarkkinoilla.
Arvoisa puhemies! EU-oikeuden mukaisesti verovelvollisuuden alarajaan liittyvä huojennus poistetaan. Muutos edistää verojärjestelmän taloudellista tehokkuutta, alentaa pienyritysten hallinnollista taakkaa sekä tehostaa Verohallinnon toimintaa. Lisäksi se yhdenmukaistaa eri jäsenvaltioissa sovellettavia järjestelmiä. Verovelvollisuuden alarajan määrittelyä yhtenäistetään EU-oikeuden mukaisesti. Väärinkäytösten estämiseksi ja vähäisen toiminnan verottomuuden tarkoituksen toteutumiseksi verottomuuden edellytyksenä otetaan huomioon elinkeinonharjoittajan liikevaihto nykyistä pidemmältä aikaväliltä. Kuluvan kalenterivuoden lisäksi otettaisiin huomioon edeltävän kalenterivuoden liikevaihto.
Esityksen mukaan myyjä ei ole verovelvollinen, jos tilikauden liikevaihto on enintään 15 000 euroa, ellei häntä ole oman ilmoituksensa perusteella merkitty verovelvolliseksi. Ehdotettu sääntely vastaa pienyritysdirektiivin mukaisesti korvatun arvonlisäverodirektiivin 284 artiklan 1 kohdan ensimmäistä alakohtaa. Kyseisen kohdan mukaan jäsenvaltiot voivat myöntää verovapautuksen sellaisten niiden alueelle sijoittautuneiden verovelvollisten kyseisellä alueella suorittamille tavaroiden luovutuksille ja palvelujen suorituksille, joiden tällaisten luovutusten ja suoritusten vuosittainen liikevaihto jäsenvaltiossa ei ylitä kyseisten jäsenvaltioiden vapautuksen soveltamiseksi vahvistamaa raja-arvoa.
Arvoisa puhemies! Verovelvollisuutta koskeva raja-arvo on esitetty 15 000 euroon tilikauden liikevaihdon osalta sen perusteella, että korkea raja-arvo vääristäisi liiketoiminnan rakenteita, kun toimijat saattaisivat alkaa pyrkiä pitämään liikevaihtonsa keinotekoisen alhaisena kyseisen rajan tuntumassa ja rajaveroaste nousisi merkittävästi. Alhaista raja-arvoa puoltavat lisäksi yleiset harmaan talouden torjunnan tavoitteet. On hyvä, että arvonlisäverovelvollisuuden piiriin kuuluu lähtökohtaisesti mahdollisimman laaja joukko yrityksiä.
Monissa verrokkimaissamme alaraja on vastaavalla tasolla, jopa alempana. Esimerkiksi Ruotsissa raja on 8 000 euroa, Tanskassa 6 700 euroa. Alankomaissa, joka myös näissä asioissa monesti on kanssamme samanmielinen, alaraja on 20 000 euroa.
Alarajahuojennuksen poistaminen lisää valtion arvonlisäverotuottoa vuositasolla noin 80 miljoonaa euroa. Lisäksi se vähentää ansio- ja pääomatuloveron tuottoja, koska alarajahuojennus on tuloverotuksessa veronalaista tuloa. Tuloverotuksessa tämä vaikutus toteutuisi pääasiassa jo vuonna 25, mutta arvonlisäverotuksessa vasta seuraavana vuonna. Kun katsotaan kokonaisuutta, muutoksen arvioidaan vähentävän verotuottoja 13 miljoonaa euroa vuonna 25, mutta sitten seuraavasta vuodesta alkaen täysimääräinen verotuottovaikutus on noin 59 miljoonaa euroa verotuottoja kasvattava. Tämä alarajahuojennuksen poistaminen alentaa Verohallinnon kustannuksia, mutta taas tämä rajat ylittävän verottomuuden käyttöönotto lisää niitä.
Verovelvollisuuden alarajan soveltamista yhtenäistetään EU-oikeuden mukaisesti siten, että velvollisuus rekisteröityä takautuvasti verovelvolliseksi ajalta ennen alarajan ylittämistä poistetaan. Velvollisuus suorittaa veroa alkaa vasta verovelvollisuuden alarajan ylittämisajankohdasta. Elinkeinonharjoittajaa ei siten voitaisi enää merkitä rekisteriin takautuvasti. Muutos tekisi verottomuuden soveltamisesta helpommin ennakoitavaa ja yksinkertaistaisi verojärjestelmää sekä verovelvollisten että Verohallinnon kannalta.
Arvoisa puhemies! Kansallinen pienyritysten verovapaus laajennetaan EU-oikeuden mukaisesti koskemaan toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneita elinkeinonharjoittajia, eli tämä rajat ylittävä verovapaus. Muutos parantaa verotuksen neutraalisuutta ja edistää rajat ylittävää kauppaa. Suomessa vähäisen toiminnan verottomuus laajenisi koskemaan sellaisia ulkomaisia elinkeinonharjoittajia, joiden liiketoiminnan kotipaikka on toisessa jäsenvaltiossa mutta joilla ei ole Suomessa kiinteää toimipaikkaa. Verottomuuden edellytyksenä olisi, että elinkeinonharjoittajan vuosittainen liikevaihto unionin alueella olisi enintään 100 000 euroa. Vähäisen toiminnan verottomuus koskisi edelleen, jatkossakin myös sellaisia ulkomaisia elinkeinonharjoittajia, joiden liiketoiminnan kotipaikka on toisessa jäsenvaltiossa ja kiinteä toimipaikka Suomessa. Nykyisestä poiketen näitä elinkeinonharjoittajia koskisi edellä mainittu unionin liikevaihdon 100 000 euron suuruinen enimmäisraja. Vastaavasti ne elinkeinonharjoittajat, joiden kotipaikka on Suomessa, olisivat oikeutettuja soveltamaan tätä verovapautta muissa EU:n jäsenvaltioissa.
Arvoisa puhemies! Verottomuuden soveltamiseksi yhdessä tai useammassa EU:n jäsenvaltiossa elinkeinonharjoittajan tulee rekisteröityä rajat ylittävää vapautusta koskevaan erityisjärjestelmään vain yhdessä jäsenvaltiossa eli sijoittautumisjäsenvaltiossa. Suomessa kotipaikan omaavat elinkeinonharjoittajat tunnistautuvat Verohallinnon ylläpitämän erityisjärjestelmän rekisteriin.
Nämä muutokset tulisivat voimaan 1.1.2025. Esitys liittyy vuoden 2025 talousarvioesitykseen. Sitä ei kuitenkaan ole tarkoitettu käsiteltäväksi talousarvion yhteydessä vaan näin erillisenä esityksenä. Ehdotetut lait on tarkoitettu hyväksyttäviksi ja vahvistettaviksi mahdollisimman pian, jotta erityisjärjestelmän toimeenpano Verohallinnossa helpottuisi.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Kiitokset ministerille. — Sitten mennään keskusteluun. Edustaja Viitanen.