Senast publicerat 30-06-2022 16:54

Punkt i protokollet PR 60/2022 rd Plenum Torsdag 19.5.2022 kl. 16.00—18.07

2.8. Muntlig fråga om att trygga smågruppsundervisningen (Jouni Ovaska cent)

Muntligt spörsmålMFT 108/2022 rd
Muntlig frågestund
Förste vice talman Antti Rinne
:

Vi hinner ännu med en fråga under denna frågestund. — Ledamot Ovaska, varsågod. 

Debatt
16.59 
Jouni Ovaska kesk :

Arvoisa herra puhemies! Jatkuvasti tulee nyt Suomen kouluista viestiä, että ei pystytä takaamaan pienryhmäopetusta. Lapset, jotka tarvitsisivat erityistä tukea, eivät saa sitä yleisopetuksen ryhmissä, vastaavasti lapset, jotka ovat yleisopetuksen ryhmissä, joutuvat sitten tinkimään omasta opetuksestaan, koska opettajan aika ei riitä kaikille. Myös jonot ovat yllättävän pitkiä. Lapset jonottavat pääsyä tuen piiriin. Näyttää myös siltä, että kunnat järjestävät hyvinkin kirjavalla tavalla näitä palveluita, ja riippuen siitä, missäpäin Suomea asut, saatat saada palveluita ja jossain toisella puolella et sitten niitä saa. Kysyn teiltä, arvoisa opetusministeri: miten nyt varmistetaan, etteivät kunnat vähennä resursseja sieltä pienryhmäopetuksesta, vaan pikemminkin lisäävät ja varmistavat, että koulussa olisi riittävästi näitä pienryhmiä ja tukea erilaisille oppijoille? 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. — Ministeri Andersson, olkaa hyvä. 

17.00 
Opetusministeri Li Andersson 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Kiitoksia edustaja Ovaskalle erittäin tärkeästä kysymyksestä. Samasta aiheesta on tullut myös minulle yhteydenottoja oikeastaan koko tämän hallituskauden ajan. 

On selvää, että jokaisella oppijalla on oikeus saada tukea omaan oppimiseen ja oikeus saada sitä heti, kun se tuen tarve ilmenee. Tällä hetkellä lainsäädäntö lähtee siitä, että kunnat ovat vastuussa siitä, miten tämä käytännössä järjestetään, ja on äärimmäisen tärkeää, että myöskin kunnissa otetaan se asenne, että nämä ratkaisut pitää järjestää oppijan lähtökohdista. Joillekin voivat sopia yleisopetuksen ryhmät, mutta heille, joille sopii pienryhmäopetus, se pitää myöskin järjestää. 

Se, mitä hallitus on tehnyt, on, että ollaan tämän Oikeus oppia ‑hankkeen kautta annettu paljon lisäresursseja perusopetuksen järjestäjille, jolloin on voitu esimerkiksi pienentää opetusryhmiä tai palkata erityisopettajia. Sen lisäksi meillä on myöskin selvitystyö käynnissä siitä, miten meidän oppimisen tuen lainsäädäntö pitäisi uudistaa, jotta saataisiin nykyistä yhteneväisemmät käytännöt eri puolille Suomea. 

Frågan slutbehandlad. 

Riksdagen avslutade den muntliga frågestunden.