Herra puhemies! Kertomusvuotta 2021 on myös leimannut globaali pandemia jo toista vuotta peräkkäin. Se ei ole kyllä sinänsä työtahtia ja yhteydenpitoa vähentänyt. Päinvastoin kokousten määrä, joita on etänä pidetty, on kasvanut ja lisääntynyt, mutta niiden laatu on kyllä kärsinyt erittäin suuresti. Ja sen vuoksi olimme erittäin iloisia, että meillä oli mahdollisuus marraskuussa jälleen päästä fyysisesti kokoontumaan täysistuntoon Kööpenhaminassa.
Tämän Kööpenhaminan istunnon vieraana oli, voi sanoa, enteellisesti Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg. Turvallisuus- ja puolustuspoliittinen yhteistyö onkin koko ajan korostunut Pohjoismaiden välillä — tämä jo paljon ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Nyt, kun tilanne on se, että kaikki viisi Pohjoismaata ovat jo Naton jäseniä tai tulossa Nato-jäseniksi, se tulee luonnollisesti edelleen nostamaan tätä teemaa keskeisesti esiin myös pohjoismaisessa yhteistyössä, mutta ei sittenkään niin paljon kuin voisi kuvitella, koska meidän työssämme on ollut jo pitkään ulko- ja turvallisuuspolitiikka hyvin keskeisesti esillä.
Pohjoismaille on kuitenkin ominaista, että me pyrimme lisäämään vakautta ja turvallisuutta maailmassa rauhanomaisin keinoin. Meidän valtuuskuntamme järjestikin tammikuussa etänä pidetyn rauhanvälitysseminaarin, jonka keskeisenä teemana oli naisten asema rauhanvälityksessä. Siihen osallistui 83 pohjoismaista parlamentaarikkoa. Pääpuhujanamme meillä oli Astrid Thors. Selkeä viesti oli, että pohjoismaiselle rauhan mallille on tilausta, ja kansainvälinen tilanne edelleenkin alleviivaa tätä tarvetta.
Kesäkuun teemaistunnossa käytiin ajankohtaiskeskustelu hybridiuhista, kyberturvallisuudesta ja pandemian hoidosta. Kyberhyökkäykset ovat nykyajassa todellisia ja vakavia uhkia niin Pohjoismaissa kuin laajemmin maailmalla. Neuvoston tulee toimia sen eteen, että Pohjolalle luodaan yhteinen kyberturvallisuusstrategia ja siihen liittyvä toimenpidesuunnitelma, joiden valmistelutyössä tulee pitää tiiviisti mukana myös alan sidosryhmät.
Toinen keskeisistä teemoistamme kertomusvuonna oli keskustelu Pohjoismaiden rokotetuotannon järjestämisestä. Ylipäätään koronapandemian kaikki vaikutukset erityisesti lapsiin ja nuoriin ovat olleet huolenaiheenamme, kun ihmisten hyvinvointi on kärsinyt pitkien ja laajojen sulku- ja eristystoimenpiteiden seurauksena. Varmasti on pohjoismaisessa yhteistyössä jatkossa paljon sellaisia asioita, joista meidän tulee ottaa opiksi ja pystyä parempaan, koska tämä ei varmastikaan ole viimeinen tilanne, jolloin me maailmassa joudumme varautumaan tällaisiin yllättäviin uhkiin.
Valko-Venäjän ihmisoikeus- ja sananvapaustilanteen huonontuminen on jo vuosia herättänyt huolta neuvostossa. Valtuuskuntamme teki kertomusvuoden keväällä jäsenaloitteen valkovenäläisille opiskelijoille suunnatusta opiskelijavaihto-ohjelmasta. Opinto-ohjelma olisi konkreettinen tuki nuorille valkovenäläisille ja siviiliyhteiskunnalle sekä vahva viesti siitä, että valkovenäläisiä ihmisiä ei ole unohdettu. Tämän ehdotuksen sisältöä muokataan nyt parhaiten vastaamaan muuttuneita olosuhteita.
Ilmastonmuutos ja biodiversiteetin heikentyminen ovat jatkuvasti eteneviä ilmiöitä. Nämä tulevat olemaan ja ovat olleet Pohjoismaiden neuvoston työssä ja keskustelussa aivan keskeisesti esillä.
Käytännön työssä olemme tehneet koko ajan työtä rajaesteiden vähentämiseksi. Samanaikaisesti, kun vanhoja rajaesteitä saadaan puretuksi, niitä kuitenkin aina ilmaantuu uusia, eikä niitä pystytä aina ennalta ehkäisemään, kun EU-direktiivejä sovelletaan kaikissa Pohjoismaissa ilman riittävää koordinaatiota ja vähän eri tavoin — yhtenä esimerkkinä mainitakseni.
Viime kertomusvuotta leimasi myöskin kysymys pohjoismaisen yhteistyöbudjetin käsittelystä. Siinä oli pitkään Pohjoismaiden neuvoston ja Pohjoismaiden ministerineuvoston välillä erimielisyyksiä, kun Pohjoismaiden neuvoston parlamentaarikot eivät pitäneet perusteltuna nimenomaan kulttuuriin ja koulutukseen kohdistuneita leikkauksia, joihinka ministerineuvoston budjettiehdot… Sitkeiden neuvottelujen jälkeen päädyttiin kuitenkin lopulta kompromissiin, jonka molemmat osapuolet saattoivat hyväksyä, ja tämä todettiin sitten marraskuun istunnossa. Mutta valitettavasti on todettava, että tämä budjettikiista jatkuu myöskin tänä vuonna. On kyllä näköpiirissä, näin haluan uskoa, että nytkin päädymme kompromissiin, mutta viime vuoden ja tämän vuoden kokemukset kertovat siitä, että meidän on löydettävä jatkossa paremmat ja pitkäjänteisemmät yhteistyömuodot, jotta tällaisilta ongelmilta jatkossa vältyttäisiin.
Keskeinen asia viime vuonna oli Suomen tämän vuoden puheenjohtajuuskauden valmistelutyö. Mehän olemme nyt Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajamaa ja olemme täälläkin käsitelleet Pohjoismaiden neuvoston ohjelmaa. Meidän näkemyksemme mukaan yhteistyö on hyvin käytännönläheistä. Ehdotuksesta täytyy olla aina lyhyt matka toimintaan ja toimeenpanoon. Yhteistyö tukee ja täydentää kansallisen, EU:n ja maailmanlaajuisen politiikan kehittämistä. Sen on oltava pitkäjänteistä ja tulevaisuuslähtöistä, ja on samalla huomioitava sitä, mitä Pohjoismaisen yhteistyön puitteissa on toteutettu aikaisemmin.
Nyt meidän puheenjohtajuusohjelmassa korostuu nimenomaan pohjoismainen hyvinvointimalli. Sen kiinnostavuus maailmalla ei ole mihinkään vähentynyt, päinvastoin lisääntynyt. Pohjoismaiden suhteellinen menestys erilaisissa kansainvälisissä vertailuissa ylläpitää tällaista kiinnostusta. Meidän täytyy olla valmiita myöskin vastaamaan siihen, jos tällaista kysyntää on ja jos kysytään, mikä on meidän suhteellisen menestyksemme salaisuus. Mutta samalla on tietenkin pidettävä huoli siitä, että pohjoismainen hyvinvointivaltiomalli, joka kohtaa tänä päivänä koko ajan uusia haasteita, säilyttää kilpailukykynsä ja tehokkuutensa myös tulevaisuudessa. Ja tähän me pyrimme myös meidän puheenjohtajuusohjelmamme mukaisesti vaikuttamaan. — Kiitoksia.
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:Kiitoksia esittelystä. — Edustaja Berg, olkaa hyvä.