Senast publicerat 19-08-2025 13:18

Punkt i protokollet PR 65/2025 rd Plenum Torsdag 12.6.2025 kl. 16.00—19.36

2.5. Muntlig fråga om revideringen av stödet för lärande (Jaana Strandman saf)

Muntligt spörsmålMFT 102/2025 rd
Muntlig frågestund
Talman Jussi Halla-aho
:

Nästa fråga. — Ledamot Strandman, varsågod. 

Debatt
16.57 
Jaana Strandman ps :

Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten viesti on selvä: koulun pitää olla turvallinen paikka, [Välihuutoja vasemmalta] jossa lapset voivat keskittyä oppimiseen ja saavat tukea, kun sitä tarvitsevat. Tämä hallitus tunnistaa koulujen ja nuorten ongelmat eikä hyssyttele niitä. Jengirikollisuuden kitkemiseen on ryhdytty, ja vastenmielinen nöyryyttäminen, jossa kiusaajat kuvaavat uhrejaan videolle, muuttuu rangaistuksen koventamisperusteeksi. Hallitus myös kielsi kännyköiden käytön oppitunneilla. Haastavasta taloustilanteesta huolimatta olemme saaneet paljon hyvää aikaan, jopa 200 miljoonaa euroa lisää rahaa kouluihin ja oppimisen tuen parantamiseen. Tämä on oikea suunta, johon me perussuomalaiset haluamme suomalaista koulua ohjata. 

Arvoisa opetusministeri, miten varmistetaan, että nämä hyvät uudistukset, kuten oppimisen tuki, todella jalkautetaan jokaiseen kuntaan ja annetut lisäpanostukset menevät sinne, minne ne on tarkoitettu, eli tuen parantamiseen koulujen arjessa? 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Opetusministeri Adlercreutz, olkaa hyvä. 

16.59 
Opetusministeri Anders Adlercreutz 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies, ärade talman! Edustaja Strandman toteaa ihan oikein, että panostamme merkittävästi perusopetukseen, peruskouluun, tämän hallituskauden lopulla. Rahoitusta on kasvatettu 200 miljoonalla, mikä on merkittävä arvovalinta tässä haastavassa tilanteessa. Kun koululaiset ansaitun kesäloman jälkeen palaavat kouluun elokuussa, he palaavat toivottavasti hieman rauhallisempaan kouluun. On paremmin rauhaa tehdä töitä tunneilla, kun kännykät on jätetty laukkuihin tai säilöön. On hieman enemmän aikaa paneutua niihin perustaitoihin, kun alakoulussa on lisätunteja äidinkielessä ja matematiikassa. 

Ja ihan kuten nostatte esille, oppimisen tukeakin vahvistetaan. Se on pelkästään itsessään 100 miljoonan euron panostus. Meillä on vahvat, ohjaavat tekijät rahoituksen ohjaamisessa kouluun asti. Mutta on toki niin, että valtaa on myöskin sitten paikallisilla päättäjillä, joten nyt kannattaa olla valppaana siinä omassa kunnassa, varmistaa, että rahat varmasti ohjautuvat kouluun asti, pulpettiin asti. Opetushallituksen suunnasta tulee tietenkin ohjeistusta. Opetussuunnitelmiakin on päivitetty, nämä asiat huomioon ottaen. Mutta kehotan kaikkia paikallisia päättäjiä nyt varmistamaan, että omassa kotikunnassakin se liikkumavara, joka käytetään, käytetään viisaasti ja että esimerkiksi nämä lisätunnit ihan täysimääräisesti laitetaan sinne koulun penkille asti, ettei tässä sitten yritetä luistaa. 

Frågan slutbehandlad. 

Riksdagen avslutade den muntliga frågestunden.