Senast publicerat 09-07-2025 16:39

Punkt i protokollet PR 66/2024 rd Plenum Torsdag 13.6.2024 kl. 16.00—19.43

2.2. Muntlig fråga om trafikprojekt (Veronika Honkasalo vänst)

Muntligt spörsmålMFT 123/2024 rd
Muntlig frågestund
Talman Jussi Halla-aho
:

Tack. — Också vänsterförbundet har en fråga om trafikpolitik, så vi behandlar den på samma gång. — Ledamot Honkasalo, varsågod. 

Debatt
16.11 
Veronika Honkasalo vas :

Arvoisa puhemies! Hallitus on tuoreessa periaatepäätöksessä sallinut valtion omistusosuuksien alentamisen valtionyhtiöissä, kuten VR:ssä. Tuotot tulpataan ja myyntitulot kaadetaan investointiohjelmassa muun muassa — yllätys yllätys — terveysjäteille yksityisen hoidon Kela-korvausten kautta. Erityisen onnettomalta näyttää suomalaisten junamatkustajien tulevaisuus. Meillä on eurooppalaista näyttöä, minkälaisen sotkun rautatieliikenteen yksityistäminen on aiheuttanut: julkista rahaa palaa enemmän, palvelut monimutkaistuvat, työehdot heikentyvät, lippujen hinnat nousevat räjähdysmäisesti, mutta osakkeenomistajille kyllä maksetaan huikeita osinkoja. 

Arvoisa puhemies! Hallituksen arvovalinnat kyllä tiedetään, mutta kysyn silti: miten hallitus aikoo jatkossa varmistaa suomalaisille kohtuuhintaisen ja kattavan raideliikenteen? 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Ministeri Adlercreutz, olkaa hyvä. 

16.12 
Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Anders Adlercreutz 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Edustaja Honkasalo, kannattaa lukea hieman tarkemmin omistajaohjauksen periaatepäätöstä. Siinä ei suinkaan sanota, että myydään omistuksia — siinä ainoastaan todetaan, että valtion näkökulmasta tämä on se meidän minimiomistus, jolla valtion intressit saadaan turvattua. Ollaan katsottu läpi valtionyhtiöitä, kuten tehtiin viime hallituksenkin aikana, arvioitiin jokaista yhtiötä erikseen, luotiin periaatteet omistukselle, ja se, mitä sen jälkeen tehdään, on aivan eri harkinnan tulos. Valtio katsoo, että esimerkiksi VR:n osalta meidän intressit voidaan turvata tällaisella omistuksella, mutta se ei tarkoita, että siihen omistukseen mentäisiin. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Edustaja Aittakumpu, olkaa hyvä. 

16.13 
Pekka Aittakumpu kesk 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Väylävirasto on ehdottanut, että maantieliikenteen nopeusrajoituksia laskettaisiin lähes 2 000 kilometrillä niistä maanteistä, joilla on nykyisin satasen nopeusrajoitus. [Keskeltä: Hyvänen aika!] Lopullisesti nopeusrajoitusten alentamisesta päättää hallitus. Liikenneministeri on näyttänyt ensikommenteillaan aikeille vihreää valoa. 

Arvoisa liikenneministeri, vastasitte tänään kirjalliseen kysymykseen ja perustelitte siinä Väyläviraston päivitystyötä muun muassa ilmastosyillä. [Välihuutoja] Keskustan mielestä hallituksen linja on väärä — eihän nopeusrajoitusten alentaminen voi olla tavoite. Suomalainen, joka tarvitsee autoa, tai kuljetusyrittäjä ei ole ilmastohaitta. Tavoitteena pitäisi olla parempikuntoiset maantiet, jotka mahdollistavat nopeusrajoitusten nostamiset. Laitetaan Suomi liikkeelle. Se tietysti edellyttäisi, että hallitus laittaisi teiden kunnossapitoon huomattavasti nykyistä enemmän rahaa. Hallitus voisi halutessaan peruuttaa surullisenkuuluisan Turun tunnin junan ja laittaa nuo rahat, niin kuin keskusta on esittänyt, muun muassa maanteiden kunnossapitoon. Kysynkin liikenneministeriltä: tartutteko keskustan ehdotukseen, tai miten muuten aiotte toimia, [Puhemies koputtaa] jotta nopeusrajoitusten alentamisilta vältyttäisiin? 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Ministeri Ranne, olkaa hyvä. 

16.14 
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean, että siis mitään päätöksiä tästä nopeusrajoitusten ohjeen päivittämisestä ei ole tehty, se on nyt tällä hetkellä lausunnoilla. Tärkein tavoite tässä on, että Suomen liikennettä sujuvoitetaan ja liikenne tulee turvallisemmaksi. [Antti Kurvinen: Hidastetaan!] Me katsomme nyt sitten lausuntojen perusteella, mitkä ovat ne mahdolliset toimenpiteet. 

Tämä hallitus on nimenomaan kumipyörähallitus, ja me teemme kaikkemme sen eteen, että meillä autoilu on sujuvaa ja turvallista. [Välihuutoja] Tällaiset erilaiset opposition ja erityisesti kepun esitykset siitä, [Välihuutoja — Puhemies koputtaa] että Turun tunnin juna pelastaisi kaiken... Kaikki varmaan ovat tänään lukeneet uutisen siitä, että me tulemme yhteistyössä kuntien kanssa, mikäli kunnatkin siihen osallistuvat, osahankkeilla viemään eteenpäin länsiradan rakentamista täysin hallitusti ja täysin riskit hallinnassa. [Antti Kurvinen: Mikään ei estä tunnin junaa, tunnin juna puksuttaa!] 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Edustaja Kymäläinen, olkaa hyvä. 

16.15 
Suna Kymäläinen sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa herra puhemies! Kyllä minun nyt täytyy sanoa, että yleensä ministerin on hyvä pysyä totuudessa, kun vastaa kysymyksiin. Te sanoitte juuri äsken tässä, että tänä kesänä korjausvelka pysähtyy — te toistitte sen, mitä helmikuussakin sanoitte — mutta näinhän ei tosiasiassa ole. Ja osaksi se johtuu syystä, joka ei ole teidän vikanne, eli kustannustasojen noususta. Maarakennusindeksi on noussut yli 30 prosenttia ja päällysteiden hinta jopa 55 prosenttia. Edellisen kerran 4 000 kilometrin päällystepintaan yllettiin vuonna 2020 mutta 1,2 miljoonaa edullisemmalla hinnalla kuin mitä te nyt tänä vuonna olette panostamassa. Ely-keskuksista on kerrottu, että he eivät usko, että tällä teidän panostuksellanne tullaan tänä vuonna pääsemään 4 000 kilometrin päällystämiseen. Milloin te annatte arvionne näistä päällystekilometreistä? Onko teiltä tulossa lisää rahaa niihin? Perussuomalaisethan lupasivat vaaleissa, että tiet kuntoon. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Ministeri Ranne, olkaa hyvä. 

16.16 
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Toistan nyt vielä kertaalleen: Se fakta on täysin vedenpitävä, että korjausvelan kasvu pystytään pysäyttämään tänä kesänä ja nimenomaan sillä 4 000 kilometrillä asvalttia. Väylän viimeisimmät tiedot osoittavat myöskin sen, että siihen ollaan pääsemässä. Toivottavasti elytkin ovat tähän sitoutuneet. Tietenkin on vaikeaa kilpailuttaa tilanteessa, jossa hinnat ovat nousussa. Mutta tämä on se tavoite, ja tähän ollaan myös pääsemässä. [Suna Kymäläinen: Nyt kun olisi joku faktantarkistaja!] 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Edustaja Laakso, olkaa hyvä. 

16.17 
Sheikki Laakso ps 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Selkeästikään oppositiolle ei tule lehtiä, kun he eivät ole millään tavalla tietoisia, mitä kaikkia väylähankkeita Suomeen on tällä hetkellä tulossa. [Välihuutoja] Siellä tulee valtatie 15:tä, siellä tulee valtatie 12:ta, ja edustajan oikein kertomalla kertoma Kotka—Kouvola-välin valtatie 15:kin on jo käytännössä katsoen saanut rahoituksen — ei tosin ole nuijittu pöytään, mutta näin on kuitenkin kerrottu. [Naurua — Puhemies koputtaa] Pakko on sanoa, että pitäisikö hallituksen suunnata tiedottamista oppositiolle ihan suoraan, niin etteivät he jää tällaisiin paitsioihin näistä äärettömän hyvistä kumipyöräliikenteelle tulevista hankkeista, kun ei se tunnu täällä muuten olevan tiedossa. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Ja ministeri Ranne, olkaa hyvä. 

16.18 
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Todella toivon, että te käytte lukemassa Väylän sivuja ja ely-keskusten sivuja. Tietenkin on selvää, että on haastavaa saavuttaa näitä tavoitteita. 

Edelleen voin todeta edustaja Laaksolle, että kyllä siellä ovat ne rahat olemassa sille vt 15:lle. Näistä on sovittu, ja näistä on päästy hallituksessa siis erittäin hienoon yhteisymmärrykseen ja sopimukseen, jotta me voimme keskittyä juuri niihin kohteisiin, jotka ovat Suomen teollisuuden, kilpailukyvyn ja liikenneturvallisuuden kannalta kaikkein keskeisimpiä. Erittäin hyvää yhteistyötä hallituksen sisällä. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Edustaja Perholehto, olkaa hyvä. 

16.19 
Pinja Perholehto sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa herra puhemies! Hallituksen liikennepolitiikassa puhetta kyllä piisaa, kuten tässä huomataan, mutta katetta sillä ei ole juuri lainkaan. Perussuomalaisten riveistä huudettiin vuosia euron bensaa, mutta katselin, että pumpulla sitä myydään lähemmäs kahdella. [Juho Eerola: Euron halvempaa kuin teidän aikana!] Tieverkko on uhottu laittaa kuntoon moneen kertaan, mutta tuhannet kilometrit jätetään oman onnensa nojaan. Ratinkääntäjille lupasitte halvempaa autoilua, mutta nostatte työmatkojen hintaa satasilla. Yksityisteidenkin puolesta puhuitte kauniita, vaikka tosiasiassa leikkaatte niiltä rahat. Kaiken kukkuraksi te, ministeri Ranne, olette nyt keskeyttänyt junien nettiyhteyksien parantamisen ja olette tekemässä myös mojovan korotuksen julkisen liikenteen verotukseen. Jos joku vielä miettii, miksi kaikkia — kävelijöitä, pyöräilijöitä, pendelöijiä ja autoilijoita — kuritetaan, niin siksi, että te saatte hieman haisevaa asfalttia ja Turun tunnin junan. [Välihuutoja] Ministeri Ranne, kysyn teiltä: pysyttekö te itsekään enää perässä siitä, missä liikennepoliittisten petettyjen lupaustenne sarjassa ollaan menossa? 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Valtiovarainministeri Purra, olkaa hyvä. 

16.20 
Valtiovarainministeri Riikka Purra 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän, että kaihertaa, kun edessä on pitkään aikaan kaikkein autoilumyönteisin hallitus. [Suna Kymäläinen: Mitä ihmettä? Päinvastoin!] Ensimmäisinä töinä me alensimme teidän hallituksenne [Välihuutoja — Puhemies koputtaa] jakeluvelvoitetta. [Juho Eerola: Menikö jakeluun?] Se ei edes korkeimmalla tasollaan yllä siihen, mihin se olisi teidän kaudellanne tai teidän suunnitelmissanne jo seuraavana vuonna ulottunut. Tänä vuonna polttoaineen verotusta lasketaan 168 miljoonaa. Te voitte verrata sitä muihin veronalennuksiin, joita tämä hallitus tekee. Myös polttoaineveron CO2-komponenttia lasketaan varsin merkittävästi. Ajoneuvoveroa lasketaan. [Välihuutoja] Ylipäätänsä tämä liikenneministerin kuvaama tieinfraan panostaminen, korjausvelkaan panostaminen ja tämä meidän yleinen veropolitiikkamme ja autoilumyönteisyys ovat juuri sitä, mikä kuvaa tämän hallituksen politiikkaa. [Välihuutoja] 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Edustaja Harjanne, olkaa hyvä. 

16.21 
Atte Harjanne vihr 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Siinä tuli aika selvät sanat, että ei niinkään taloudella, turvallisuudella, ilmastolla, luonnolla — ei, autoilu on se, millä on väliä. [Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä] ”Kumipyörähallitus” on mielenkiintoinen uusi termi, kun tähän asti olette kovasti kaikissa yhteyksissä puhuneet teknologianeutraalisuudesta. Itse myös uskon siihen, että liikenteen pitää olla sujuvaa, turvallista ja ekologisesti kestävää. Tässä myös kävely, pyöräily ja joukkoliikenne — joukkoliikenne kaupunkien välillä ja joukkoliikenne kaupunkien sisällä — ovat äärimmäisen tärkeitä. Ja, kyllä, polkupyörässä ja myös linja-autossa on tyypillisesti kumipyörät. [Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä] Silti, siitä huolimatta, hallitus leikkaa näiden tuista ja on nostamassa joukkoliikenteen arvonlisäveroa. Olisinkin kysynyt: millä ihmeellä hallitus turvaa sujuvan, edullisen, ekologisen liikkumisen kaupunkien sisällä ja kaupunkien välillä? [Eduskunnasta: Ei millään! — Perussuomalaisten ryhmästä: Ai, pyörälläkö kaupunkien välillä? Voi hyvä luoja!] 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Ministeri Ranne, olkaa hyvä. [Hälinää — Puhemies koputtaa] 

16.22 
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne 
(vastauspuheenvuoro)
:

Kiitoksia! Ensin totean sen, että Suomessa tällä hetkellä 90 prosenttia tonneista ja pääosa meistä kansalaisista liikkuu kumipyörillä. Tätä ei voi vähätellä, ja tämä tulee olemaan tilanne myös pitkään tulevaisuudessa. Me käymme tietenkin jatkuvasti keskustelua siitä, kuinka me voisimme kannustaa joukkoliikenteen käyttämiseen ja raideliikenteen käyttämiseen, mutta tällä hetkellä tilanne on se, että me emme voi pakottaa niihin ketään. Ja toki tässä on palvelutuotannossa [Veronika Honkasalo: Vastatkaa kysymykseen!] ja erilaisten ostosopimusten osalta mahdollista katsoa, kuinka niitä voidaan enemmän tukea. Mutta tässä taloustilanteessa on täysin kestämätöntä kuvitella, että me voisimme kasvattaa tukia tai kasvattaa erilaisia uudenlaisia häkkyröitä siinä, että me saamme kaupunkien sisäistä liikennettä vielä tätä enemmän tuettua. Se ei ole mahdollista. Mutta tällä hetkellä, kun otitte esiin teknologianeutraaliuden, meidän täytyy nimenomaan mahdollistaa erilaiset käyttövoimat tulevaisuudessa, ei niin, että me lyömme lukkoon jotain. Ja tämän me myös teemme. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Edustaja Tuppurainen, olkaa hyvä. 

16.23 
Tytti Tuppurainen sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa herra puhemies! Juurikin liikennepolitiikassa suomalaiset odottavat, että sanat ja teot ovat sopusoinnussa. [Sinuhe Wallinheimo: Teillähän ne olivat!] Tämä on pitkien välimatkojen maa, ja kansalaisten on välttämätöntä kulkea. Kaikilla meidän väylillämme erityisesti nyt kesän aikana kotimaan liikennöinti, matkailu, kasvaa. Ensi viikolla kansalaiset suuntaavat mökeilleen viettämään juhannusta, ja kyllä se todellisuus monilla maanteillä on aika karu. Tiet ovat huonossa kunnossa, [Perussuomalaisten ryhmästä: Teidän jäljiltänne!] korjausvelkaa on paljon. 

Ministeri Ranne, te olette aika suurielkeisesti antanut julistuksen eduskunnalle helmikuussa, kun te todellakin sanoitte, että ”korjausvelan kasvu, me pysäytämme kesän aikana sen”. Näin te sanoitte, ja uusitte sen tässä, ja nyt kun äkkiä tarkistin, niin kesä on käsillä — keskikesän juhla on ensi viikolla — ja korjausvelka sen kuin kasvaa. Väyläviraston raportin mukaan sitä on jo nyt yli neljä miljardia, ja sen ennustetaan kasvavan tällä hallituskaudella yli viiden miljardin. Se edellyttäisi korjausvelan taittamiseen 600 miljoonan euron vuosittaisen lisärahoituksen heti. Ministeri Ranne, [Puhemies koputtaa] tulittekohan nytten puhuneeksi hieman liian suurella suulla? 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Ministeri Ranne, olkaa hyvä. 

16.24 
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Ensinnäkin korjaan tämän, eli kaksi ja puoli miljardia on tiestön korjausvelka, ja puolitoista miljardia on raideliikenteen raiteiden korjausvelka. [Eduskunnasta: Neljä miljardia!] Ja sitten edelleen totean, että jos kuullun ymmärtämisessä on joitain ongelmia, [Hälinää — Puhemies koputtaa] niin totean näin, että tietysti me tarvitaan, jotta pysyvästi voitaisiin pysäyttää korjausvelka, lisää rahoitusta todella paljon, mutta tänä kesänä ihan virallisesti mittaamalla voimme todeta, että se ei tule kasvamaan tämän kesän aikana, ja sen takia tämä neljätuhatta kilometriä riittää nimenomaan siihen, [Krista Kiurun välihuuto] että se hetkellisesti pysäytetään. Tästä tässä on kyse. [Juho Eerola: Kasvu on pysähtynyt! — Eduskunnasta: Kuinka pitkä se hetki on? — Krista Kiurun välihuuto] 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Edustaja Valkonen, olkaa hyvä. 

16.25 
Ville Valkonen kok 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! On ehdottoman tärkeää, että kaikkialla Suomessa pystyy liikkumaan sujuvasti niin pyörillä kuin raiteilla kuin lentäen kuin laivalla kuin kävellen — tämä on ilmiselvää. Ei ole mitään mieltä asettaa vastakkain eri liikkumisen muotoja, ja on hienoa, että tässä vaikeassakin talouden tilanteessa hallitus pystyy, kuten ministeri täällä on kertonut, panostamaan myös tieverkkoon. [Vasemmalta: Paitsi julkiseen liikenteeseen!] 

Täällä useasti viitataan siihen, että yhdellä raidehankkeen perumisella jotenkin korjattaisiin koko Suomen muuta liikenneverkkoa, ja tämähän on mieletön väite. Länsirata on strateginen aluekehitysinvestointi, [Keskeltä: Ai Turun tunnin juna?] joka jopa 50—100 vuoden aikajänteellä luo eteläiseen Suomeen yhteisen työssäkäyntialueen, [Välihuutoja — Hälinää] parantaa elinvoimaa, parantaa korkeakoulujen mahdollisuuksia, ihmisten sijoittumismahdollisuuksia. Pyytäisin ministeriä nyt korjaamaan näitä mielettömiä väitteitä siitä, että yhtä raidehanketta hidastamalla voitaisiin korjata kaikkialla [Puhemies koputtaa] muualla Suomessa kaikki tiet ja sillat joka puolella [Puhemies koputtaa] — ihan lukuihin perustuen, kiitos. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Ministeri Ranne, olkaa hyvä. 

16.26 
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne 
(vastauspuheenvuoro)
:

Kiitoksia! Tänään olette varmaan uutisista lukeneetkin, että Länsirata Oy:n osalta on esisopimusneuvotteluja käyty. [Eduskunnasta: Paljonko lupasitte lisää rahaa?] Ja sieltä voidaan todeta näin, että me edistämme aivan hallitusohjelman mukaisesti tiettyjen pätkien rakentamista sillä välillä, ja tämä, että näitä kymmenen kilometrin pätkiä voidaan edistää, edellyttää siis sitä, että valtio pääomittaa 400 miljoonalla ja kunnat pääomittavat 400 miljoonalla. Tämä tulee olemaan erittäin tärkeä ja konkreettinen etenemistapa, koska me keskitymme nimenomaan nyt ensi vaiheessa kahteen erittäin hyvään ja tärkeään kohteeseen, ja näiden kustannus tulee olemaan tämän kauden aikana — tämä rakentaminen aloitetaan 2026 — ehkä 400 miljoonaa. Loppukustannukset tulevat ensi kaudelle. 

Sen lisäksi voi todeta, että tämäntyyppisissä hankkeissa, jotka koostuvat monista osapätkistä, osahankkeista, me hillitsemme ja hallitsemme niitä riskejä, niitä kustannusnousuja, ja etenemme hyvin hallitusti ja fiksusti, [Puhemies koputtaa — Antti Kurvinen: Siltä näyttää!] juuri niin kuin siellä maakunnassakin kaivataan ja halutaan, ja nimenomaan yhteistyössä, [Puhemies koputtaa] koska kun kunnat haluavat, niin myöskin meillä on oma osuutemme täällä. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Edustaja Saramo, olkaa hyvä. 

16.28 
Jussi Saramo vas 
(vastauspuheenvuoro)
:

Kiitos, arvoisa puhemies! Julkisen liikenteen hinnat ovat nyt aivan ennätyksellisessä nousussa, ja samaan aikaan näyttää, että hyvin pian myös vuokrat ovat aivan ennätysnousussa — jo alkuvuodesta vuokrien tasot ovat nousseet paljon. Nyt kun te nostatte arvonlisäveroa, niin yleensäkin kaikki hinnat nousevat. Myös sen kumipyöräbensiinin hintaa te olette nyt nostamassa, joten se pieni veronalennus, joka polttoaineisiin tehtiin, on nyt syöty sitten tässä alvin korotuksessa. Nyt ihmisillä ei ole varaa enää asua etenkään täällä pääkaupunkiseudulla, ja te vaan nostatte kaikkea sitä kustannustasoa. Samaan aikaan myös syrjäseuduilla, kuten täältä on huudeltu, ihan aidosti ne reiät ja kuopat ovat siellä teissä, ja valtava määrä suomalaisia on työttöminä rakennusalalla. Juuri nyt kannattaisi elvyttää, mutta te ette tee sitä. 

Kysyisin nyt ministeri Ranteelta: kun sanoitte, että on semmoinen hetki tulossa, kun korjausvelka ei kasva, niin koska se hetki on, kuinka pitkään se hetki kestää [Puhemies koputtaa] ja minkä takia sen jälkeen annetaan tilanteen vielä pahentua entisestään? [Vasemmalta: Sininen hetki!] 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Ministeri Ranne, olkaa hyvä. 

16.29 
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! En tiedä, tämä on nyt aika uskomatonta jauhamista, [Vasemmalta: Ohhoh!] mutta vielä kerran: Kaikki tietävät, että korjausvelan pitkäaikaista kasvua ei voi pysäyttää yhden hallituskauden aikana. Se on aivan sama tilanne kuin valtionvelan osalta, [Hälinää — Puhemies koputtaa] pysyvästi ei voi pysäyttää. Mutta kaikki tietävät myöskin sen, että hetkellisesti, jos kesän aikana urakoidaan teillä valtavasti, se kilometrien määrä ei kasva. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Viimeinen lisäkysymys tähän aiheeseen liittyen. — Edustaja Mikkonen, Anna-Kristiina, olkaa hyvä. 

16.30 
Anna-Kristiina Mikkonen sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Ministeri Ranne tuli tuossa juuri vastanneeksi, että korjausvelkahan ei siis tosiaan pysähdy. [Mikko Savola: Siinä se totuus tuli, vihdoinkin!] 

Jos tätä keskustelua yrittää summata yhteen, niin tämän hallituskauden jälkeen Suomen teillä ajetaan entistä hitaammin, Suomen tiet ovat entistä kuoppaisemmilla nimismiehenkiharoilla, sillat rapistuvat, raiteiden korjausvelka kasvaa, junien verkkoyhteydet eivät toimi ja maakuntalennot loppuvat. Orpo—Purra-kauden muistomerkiksi jää vain Turun tunnin junan torso. Ei tämä nyt oikein hyvältä kuulosta vaan poliittiselta välistävedolta. 

Arvoisa ministeri Ranne, olisiko hallituksen syytä palata parlamentaarisen yhteistyön ja asiantuntijavalmistelun linjoille? 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Ministeri Ranne, olkaa hyvä. 

16.31 
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Ymmärrän todella hyvin, että oppositiota harmittaa, [Suna Kymäläinen: Juuri sitä todistetaan, ettei valtionvelan kasvua voi pysäyttää!] että me toteutamme tämän hallituskauden aikana lukuisia sellaisia hankkeita, joiden perään te olette vain haikailleet. 3 000 miljoonan investointipaketti on juuri se, mitä Suomi tällä hetkellä tarvitsee. Se perustuu myöskin erittäin vahvasti asiantuntijanäkemyksiin, ja meillä on laaja kannatus niin elinkeinoelämän puolelta kuin asiantuntijoittenkin osalta. Toki mikään raha ei riitä kerralla, että me pystyisimme kaikki ongelmat ratkaisemaan, mitä meillä tuolla tie- ja raidepuolella on, mutta kyllä tämä hallitus tekee todella paljon, ja sen tulette myöskin huomaamaan tämän hallituskauden lopussa. [Välihuutoja] 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Myönnän vielä vastauspuheenvuoron pääministerille. — Olkaa hyvä, pääministeri Orpo. 

16.32 
Pääministeri Petteri Orpo 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Jos nyt luvun muistan oikein, niin me käytämme 1 miljardi 534 miljoonaa euroa perustienpitoon tänä vuonna, ja korjausvelan purkuun on lisätty lisää resursseja. Mutta kuten täälläkin on jo todettu, samaan aikaan kustannukset nousevat merkittävällä tavalla. Mutta me siis käytämme erittäin paljon tiukassa taloudellisessa tilanteessa korjausvelan purkuun, perustienpitoon. Me käynnistämme todella paljon uusia investointihankkeita. Eli jälleen kerran syntyy hieman väärä kuva siitä, mikä tämä iso kuva on. 

Ja kyllä, niitä kuoppia on siellä teissä. Ne ovat sinne vuosien ja jopa vuosikymmenien aikana syntyneet korjausvelkana. Meidän tavoitteemme on pysäyttää korjausvelan kasvu, saada sitä uutta toimivaa tietä ja löytää... Taisi olla ministeri Kyllönen aikanaan, joka sanoi, [Puhemies koputtaa] että myöskin sitä soraa pitäisi löytää, että saataisiin syrjäisemmätkin tiet pysymään kunnossa. 

Hallituksella on vakaa tahto, ja me teemme töitä sen eteen, että korjausvelan kasvu pysähtyy, perustienpidosta pidetään huolta, myöskin alemmasta tieverkosta. Samaan aikaan kehitetään suuria väyliä, väylähankkeita, niin kuin hallitusohjelmassa on linjattu. [Perussuomalaisten ryhmästä: Erinomainen vastaus, pääministeri!] 

Frågan slutbehandlad.