Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Nästa fråga, ledamot Östman.
Arvoisa rouva puhemies! Viime päivinä julkisuudessa on paljon puhuttu vuokra-asuntoyhtiöiden suurista voitoista, jotka menevät osinkojen muodossa verovapaasti niiden omistajille, muun muassa ay-liikkeelle. Esimerkiksi VVO:n omistajille maksamat osingot ovat viisinkertaistuneet vuodesta 2008. Yksityisen yrityksen omistajille maksamat osingot eivät sinällään ole väärin. VVO:n tapauksessa on kuitenkin kaksi ongelmaa. Ensinnäkin, yhtiön asunnoista kolmannes on valtion tukemia Ara-asuntoja, ja toiseksi, iso osa korkeista ja koko ajan nousevista vuokrista maksetaan valtion asumistuen kautta. Ammattiyhdistykset ja ‑liitot saavat verovapaiden osinkojen lisäksi myös 200 miljoonan euron verotuen. Kysyn: mitä hallitus aikoo tehdä pysäyttääkseen verovarojen ohjautumisen ay-liikkeelle ja yksityisille yrityksille ja niiden omistajille näissä tapauksissa?
Arvoi... (Hälinää — Puhemies koputtaa) Arvoisa puhemies! Edustaja Östmanin kysymys on hyvä, ajankohtainen ja tärkeä. Juuri tuo asumiskulujen hillitseminen on yksi hallituksen asuntopolitiikan tavoite, jotta kohtuuhintaista vuokra-asuntotuotantoa olisi tarjolla. Tähän ongelmaan puuttuva hallituksen esitys on annettu, se on täällä eduskunnan käsittelyssä, missä juuri rajataan vuokra-asunnontuottajien oman pääoman tuotto 8 prosentista 4 prosenttiin. Toivon, että tämä asia etenee eduskunnan hyvässä huomassa hallituksen toivomaan suuntaan.
Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan.
Arvoisa puhemies! Aiempina vuosina hallituksen toiseksi suurin puolue puhui kovaan ääneen säätiöiden ja muiden niin sanottujen yleishyödyllisten toimijoiden osinkotulojen verovapauden lopettamisen puolesta. Viime aikoina on ollut hiljaisempaa ehkä siksi, että kyseisellä puolueella on nykyään oma säätiö. (Eduskunnasta: Oho!)
Niin kuin sanoin jo, ammattiyhdistykset ja ‑liitot saavat verovapaiden osinkojen lisäksi myös 200 miljoonan, siis 0,2 miljardin, euron verotuen jäsenmaksujen verovähennysoikeuden kautta. Aikooko hallitus puuttua näihin käytäntöihin ja laajentaa verotusta koskemaan myös rikkaita säätiöitä ja lopettamaan ammattiyhdistysten verotuet?
Arvoisa rouva puhemies! Verotusta pyrimme totta kai, kuten kaikki hallitukset, katsomaan kokonaisuutena, jossa ensimmäisenä perusperiaatteena on laaja veropohja ja matalat verokannat. Toisena perusperiaatteena on se, että järjestelmä on vakaa ja kutakuinkin yksinkertainen. Olemme tehneet suuria veroratkaisuja osinkoverotuksen kohdalla, yritysverotuksen kohdalla ja monen muun kokonaisuuden kohdalla. Tällä hetkellä meillä ei ole ohjelmassa laajaa verosuunnitelmaa, mutta se sanomattakin on selvää, kun lähdemme esimerkiksi tarkastelemaan sote-rahoitusta, että joudumme katsomaan monia kokonaisuuksia uudestaan. Mutta tässä vaiheessa ei ole suunnitteilla mitään muuta kuin selvityksiä, muun muassa säätiöiden verotuksesta.
Arvoisa puhemies! Tarvitsemme Suomeen kohtuuhintaisia asuntoja, erityisesti tarvitsemme näitä kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja tänne pääkaupunkiseudulle ja muihin kasvukeskuksiin. Valitettavasti nämä yhtiöt, joista tässä oli kyse, eivät ole viime vuosina juurikaan rakentaneet näitä kohtuuhintaisia asuntoja, se on jäänyt lähinnä kuntien omien yhtiöiden varaan. Tästä syystä kysynkin hallitukselta: miten aiotaan sitten varmistaa, että näitä kohtuuhintaisia asuntoja pysyvästi tai mahdollisimman pitkään vuokrakäytössä olevia asuntoja rakennetaan? Teillä on ehdotus tästä kymmenen vuoden niin sanotusta välimallista, joka tarkoittaa sitä, että nämä asunnot pysyvät kymmenen vuotta vuokrakäytössä ja niillä on mahdollisuus rahastaa. Tämä on minun mielestäni erittäin huonoa asuntopolitiikkaa. Miten varmistatte sen, että pysyviä, kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja rakennetaan erityisesti tänne pääkaupunkiseudulle ja muihin kasvukeskuksiin?
Kiitän edustaja Mylleriä, arvoisa rouva puhemies, tästä hyvästä kysymyksestä. Itse asiassa nyt ensimmäistä kertaa SDP:n riveistä tunnustettiin, että asuntopolitiikka ei ole ollut kovin onnistunutta tähän saakka, koska sitä kohtuuhintaista vuokra-asuntotuotantoa ei ole todellakaan ollut aiempina vuosina toivottuun tahtiin.
Hallitus pyrkii tätä kohtuuhintaista vuokra-asuntotuotantoa johdonmukaisesti lisäämään. Tuo selvitysmies Rossilahden esittämä uusi lyhyt korkotukimalli on yksi avaus. Toinen avaus on jo täällä käsittelyssä olevat esitykset. Tulemme lisäksi laajentamaan tätä kohtuuhintaista vuokra-asuntotuotantoa, sitä tekevien toimijoiden määrää, poistamalla rajoituksia. Tänne voi tulla uusia toimijoita. Ja sen lisäksi poistamme näitä hyvin pitkäaikaisia rajoituksia sillä ehdolla, että vapautuva pääoma sijoitetaan uuteen tuotantoon. Hallituksen asuntopolitiikassa (Puhemies koputtaa) on kaksi linjaa: lisääminen ja vapauttaminen.
Frågan slutbehandlad.
Riksdagen avslutade den muntliga frågestunden.