Senast publicerat 05-06-2021 13:37

Punkt i protokollet PR 7/2018 rd Plenum Torsdag 15.2.2018 kl. 16.03—17.54

3.5. Muntlig fråga om studiestödets inkomstgränser (Mikaela Nylander sv)

Muntligt spörsmålMFT 8/2018 rd
Muntlig frågestund
Talman Paula Risikko
:

Ännu en snabb fråga. Ledamot Nylander. 

Debatt
16.58 
Mikaela Nylander :

Arvoisa puhemies, värderade talman! Yle uutisoi tällä viikolla, että Kela perii takaisin opintotukea toissa vuodelta lähes 35 000 opiskelijalta, yhteensä yli 45 miljoonaa euroa. 

Vi inom SFP anser att de studerande inte ska bestraffas för att de jobbar. Arbete och flit ska alltid belönas. 

Ahkeruudesta ja työnteosta tulisi palkita, ei rangaista. RKP on varjobudjetissaan esittänyt, että opintotuen tulorajoja pitäisi nostaa 50 prosenttia. Sipilän hallitus on leikannut opintotukea rankasti, mutta se ei kuitenkaan nosta opiskelijoiden opintotuen tulorajoja. Tämä on paradoksaalista, sillä opiskelijoiden tarve työskennellä opintojen ohella lisääntyy, kun hallitus on leikannut opintotukea. 

Arvoisa ministeri Terho, aikooko hallitus korottaa opintotuen tulorajoja [Puhemies: Aika!] tulevassa kehysriihessä? 

17.00 
Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Kysymys on mitä tärkein. Näistä leikkauksistahan on sovittu jo hallitusneuvotteluissa aikanaan, enkä ole tässä valmis ilmoittamaan mitään muutoksia hallitusohjelmaan. 

Mutta kysymykseen siitä, onko opintotukea leikattu, täytyy itse asiassa täsmentää, että opintorahaa on leikattu. Opintotukea, joka koostuu myös opintolainan takauksesta, on korotettu, joten opintolainaa ottamalla itse asiassa opiskelija voi korottaa tulotasoaan verrattuna aiempaan vaalikauteen, jolloin siis itse myöhemmin maksaa tämän taatun lainan takaisin. 

Joka tapauksessa ajatus näistä tulorajoista on kyllä minulle henkilökohtaisesti mieluinen ja sitä voidaan jatkossa pohtia, koska tämä nimenomaan kannustaa ahkeruuteen ja siinä mielessä olette aivan oikealla asialla, että myös nuorta kannustetaan esimerkiksi yrittämiseen, työn tekemiseen jo silloin opintojen aikana, jolloin hän saa kokemusta työelämästä samalla kuin opiskelusta, eli ajatus sinänsä on aivan oikea. 

Frågan slutbehandlad. 

Riksdagen avslutade den muntliga frågestunden.