Arvoisa puhemies! Täällä on tullut erittäin paljon hyviä havaintoja — kiitoksia niistä.
Ensinnäkin jaan jälleen tämän tulkinnan, joka lähestulkoon kaikissa puheenvuoroissa on tullut tästä hyvinvointialueitten tilanteesta, että ne kaikki ovat haastavassa tilanteessa. Heillä on lähtökohtaisesti siellä pitkiä jonoja palveluitten saatavuudessa, haasteina ovat osaajapula ja henkilöstöpula, haasteena on kustannusten kasvu ja samalla myöskin rahoituksen kestävyys. Tässä tilanteessa on tosi tärkeätä, että myöskin käytetään tämä uudistuksen hetki nyt uudistumiseen ja haetaan sellaisia tapoja ja järjestelyjä, joilla saadaan vastattua näihin moniin haasteisiin samanaikaisesti ja uudistettua. Jatkamalla niin kuin aina ennenkin meidän hyvinvointiyhteiskuntamme ei kestä sinne tuleviin vuosiin, ja siksi juuri tässä hetkessä on se hetki, kun pystytään vaikuttamaan myöskin niihin tulevaisuuden palveluihin.
Täällä kysyttiin tästä hyvinvointialueitten rahoituksesta. Tosiaan tämä rahoitusmalli toimii tällä hetkellä ihan edellisen hallituksen sote-uudistuksen yhteydessä säätämien lakien mukaan. Me ollaan hallitusohjelmassa myöskin kirjattu se ajattelu, että vuosina 23—25 me ei tehdä sinne sentyyppisiä muutoksia, jotta tämä toiminnan malli on ennustettava ja he tietävät, miten sen pohjalta toimitaan. Me olemme tekemässä vaiheittain näitä uudistuksia ja valmistelemassa niitä, ja pääasiassa nämä rahoitusmallin sisällölliset uudistukset ovat tavoitteena sinne vuoteen 26 ja tarvittaessa vuoteen 27. Eli voidaan tehdä portaittain näitä muutoksia, mutta siihen on asetettu työryhmä, joka etenee ihan sen asettamispäätöksen mukaisesti.
Täällä kysyttiin myöskin alijäämien kattamisvelvoitteen jatkamisesta. Siitä on täällä eräitä kertoja keskusteltukin, ja oikeastaan toistan sen viestin, että alijäämät pitää kuitenkin ennemmin tai myöhemmin kattaa, ja jos niitä pääsee kertymään pidemmältä aikaväliltä, niin se haaste on vielä suurempi. Eli on parempi pyrkiä hakemaan nyt tässä hetkessä — kun tämän muutoksen hetki on käsillä ja kaikki palaset ovat vähän niin kuin liikkeessä — ne paremmat käytännöt siinä, niin pystytään... Toisaalta kannattaa ottaa myöskin huomioon, että vuodelle 25, tällä aikavälillä, tulee jo tämä ensimmäinen jälkikäteistarkistus, jossa esimerkiksi tämän vuoden alijäämiä koko valtakunnan tasolla myöskin sinne alueille katetaan, ja tämä järjestelmä korjaa myöskin itseänsä. Eli siellä on niitä mekanismeja, joilla turvataan sitä rahoituksen riittävyyttä myöskin tässä välillä. Nähdään myöskin siinä alijäämien kattamisessa, että alueet ovat hyvin erilaisissa tilanteissa. Näyttää, että toiset ovat vallan hyvässä asennossa ja ihan pääsemässä sinne, jos he toimeenpanevat niitä suunnitelmia, mitä heillä on siellä, mutta toisilla alueilla on enemmän haasteita, ja me pyritään nyt tukemaan ja auttamaan hyvinvointialueita siinä onnistumisessa.
Edustaja Lindén kysyi tästä vähennyksestä, 39 miljoonaa. Tämä muutos johtuu tosiaan näistä soteen siirtyvistä kustannuksista, tai niitten tarkentumisesta oikeastaan. Tässä oli syksyllä kunnilla ja kuntayhtymillä mahdollisuus myöskin lausua näistä laskelmista, kommentoida niitä. Täällä oli muun muassa semmoisia kertaluontoisia eriä, joilla oli vaikutus myöskin indeksikorotukseen ja palvelutarpeitten kasvuarvioihin, ja sitä kautta syntyi tämäntyyppinen summa — oli tämmöisenä ihan detaljina, vastauksena tänne.
Sitten täällä kysyttiin myöskin siitä, miten voidaan näihin palveluihin vaikuttaa. Ensinnäkin hyvinvointialueethan ovat itsehallinnollisia toimijoita — eivät ihan samalla tavalla kuin kunnat, mutta kuitenkin niillä on oma päätöksentekonsa siinä. Me hallituksena sitten pyritään rahoitusmallia uudistamalla vaikuttamaan sinne. Siellä ollaan muun muassa tätä HYTE-kerrointa vahvistamassa ja katsomassa ihan kaikkiaan sitä koko rahoitusmallin kohdentumista ja sitä, miten sitä voidaan kehittää muun muassa kannustavammaksi. Ohjausta ollaan kehittämässä sillä lailla, että kun meillä on kolme ohjaavaa ministeriötä — valtiovarainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö ja sisäministeriö — ja näitä erilaisia neuvottelukuntia ja muita, niin haetaan myöskin tätä yhteen ja pyritään rakentamaan mahdollisimman selkeä ohjausmalli alueille. Sosiaali- ja terveysministeriössä tehdään tätä palvelureformia valtakunnallisesti, ja hyvinvointialueita tuetaan siihen. Eli nyt kun tässä tehdään uudistusta, niin siirretään painopistettä varhaisempaan tukeen, satsataan sinne vaikuttaviin hoitoihin, vähennetään näitä vähähyötyisiä hoitoja ja pyritään käymään myöskin alueitten kanssa sitä keskustelua, satsataan Kela-korvauksiin, jotta saadaan jonoja purettua myöskin sitä kautta, ja kannustetaan uusiin tekemisen tapoihin, uusiin tuottamisen tapoihin, myöskin tähän digitalisaatioon — huolehtien myöskin tästä digisyrjäytymisen ehkäisystä, mikä täällä oli.
Sitten kun kysyttiin tästä norminpurusta, niin myöskin alueilta on pyydetty nyt ehdotuksia, ja sieltä on tullut ihan hyviä aloitteita.
Kun täällä edustaja, valiokunnan puheenjohtaja Reijonen kysyi myöskin tästä hallinnon keventämisestä, niin myöskin siinä on paljon synergioita saatavissa alueilla. Eli eri tavoin ohjausta ja tukea tarjoten, vertailutietoja, yksikkökustannusten laskentaa kehitetään, hyvien käytäntöjen levittämistä, ja sitä kautta saadaan vaikuttavuutta. Sote-alan tutkimusta ja tietoa halutaan viedä eteenpäin. Se on tosi tärkeä näkökulma, ja sitä ja tätä näyttöön perustuvaa terveydenhuoltoa pidetään kyllä mukana. Myöskin sosiaalipalveluissa tämä vaikuttavuus on tosi tärkeä näkökulma. Osaajien saatavuuteen STM ja OKM hakevat myöskin ratkaisuja parhaillaan.
Ihan viimeisenä voisin tästä kuntakentästä sanoa vielä sen, että kun täällä kysyttiin tästä norminpurusta vielä tarkemmin, niin tosiaan aikaisemmista kerroista otetaan mallia ja nyt halutaan nimenomaan koukata sieltä kuntien kautta ja tarjota heille, koska heillä on se paras tietämys. Ministeriöissä on vaikea lähteä purkamaan itse tehtyä lainsäädäntöä, mutta kunnissa voi olla ideoita, miten tehdä toisin, ja haetaan sieltä kuitenkin kunnioittaen esimerkiksi sivistyksellisiä perusoikeuksia tai muuta. Eli on tiettyjä luovuttamattomia arvoja, joissa ei voi antaa periksi.
Taisi edustaja Junnila kysyä myöskin sitä, niin uusia velvoitteita ei myöskään haluta antaa.
Edustaja Nieminen kysyi näistä teema- ja kumppanuussopimuksista. Niitä ollaan viemässä eteenpäin. Kaupungeilta on tullut muun muassa niihin ehdotuksia, ja lähitulevaisuudessa niitä viedään eteenpäin.
Aluehallintouudistuksesta ja luvituksesta kysyttiin vielä. Tosiaan aluehallintouudistusta tehdään sillä lailla, että se alkaisi vuonna 26, ja siinä on muassa tätä luvitusta tarkoitus sujuvoittaa.
Tässä, arvoisa puheenjohtaja, juosten läpi käytynä valtava määrä tosi tärkeitä kysymyksiä.
Mutta kiitoksia näistä palautteista, ja vielä omasta puolestani kiitoksia kuluneen vuoden yhteistyöstä ja oikein hyvää joulunaikaa teille kaikille. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Kiitokset ministerille. — Ja sitten mennään puhujalistaan. — Edustaja Mikkonen, Krista.